Hei, minua vaivaa sydämen lisälyönnit, jotka tuntuvat ilkeinä muljahduksina. Kun "lisälyönti" tulee tuntuu kuin koko rintakehä hypähtäisi ilmaan. Yleensä nämä pahenevat juhlinnan tai kahvin juonnin jälkeen. Sain alkuvuodesta Specizor nimistä lääkettä sillon vaivaavaan tiheään pulssiin. Tämä lääke kyllä auttaa, mutta pelkään tulevani siitä riippuvaiseksi. Aluksi otin sitä vain n.joka kolmas päivä, mutta nyt todella (liian) helposti jopa päivittäin! Tässä tulee niin "vainoharhaiseksi" sydämen suhteen, että vahtii kokoajan´, miten se lyö tai ei lyö. Kaikki kokeet ja testit on otettu (holter, ultraääni ja rasituskoe), mutta mitään ei ole löydetty, paitsi hiukan korkea leposyke. Tämä alkaa todellakin käydä jo hermon päälle!!! Onko muilla vastaavanlaista ongelmaa?
Lisälyönnit
20
5923
Vastaukset
- Juuso
Moi, olen koko elämäni kärsinyt lisälyönneistä niin että ne ahdistivat minut lähes normaalin elämän ulkopuolelle. En uskaltanut tehdä sitä tai tätä muljahdusten takia.
Ajoin itseni loppuun töissä vuonna 2003 ja sen seurauksena pumppuni sekosi niin, että minutissa oli noi 90 %:a muljahduksia. Kauhu oli v altava ja ajattelin kuolevani. Lääkärit totesivat, että jollain ihmisillä hermosto reagoi sydämen kautta. Sain lääkityksen jolla stressi poistui ja sain unet takasin.
Nyt minua naurattaa oma huoleni muljahteluista, tuon kokemani jälkeen tiedän etten ainakaan muljahduksiin kuole. Olen vapaa noin 25 vuoden paineesta ja ikuisesta muljahduksen odotuksesta. Nyt jos muljahtaa, niin siinähän muljahtaa.
Se on varoitusmerkki, ettei elämä ole kohdallaan. Relaan välillä jne.
Koeta päästä jotenkin kauhusi yli, ymmärrän sinua täysin.
Juuso- Sydän
Minkä lääkityksen sait, psyyke, uni vai sydälääkityksen vai sekä että?
- Juuso
Sydän kirjoitti:
Minkä lääkityksen sait, psyyke, uni vai sydälääkityksen vai sekä että?
Hei,
Sain loppuunpalamisen yhteydessä Optipar mielialalääkityksen ja se on toiminut oikein hyvin.
Kaikkein tärkein lääke oli kuitenkin prosessin läpikäynti. Oli pakko hyväksyä ajatus omasta vaivaisuudestaan. Lakkasin pelkäämästä sydämen toiminnan loppumista.
Minulla on 40 mg Propral varalla jos muljahtelee oikein kovasti.
Mikäli haluat keskustella vielä, niin mailaa vaan. Autan kaikkia muljahtajia jos tarvitaan.
Juuso - Sydän
Juuso kirjoitti:
Hei,
Sain loppuunpalamisen yhteydessä Optipar mielialalääkityksen ja se on toiminut oikein hyvin.
Kaikkein tärkein lääke oli kuitenkin prosessin läpikäynti. Oli pakko hyväksyä ajatus omasta vaivaisuudestaan. Lakkasin pelkäämästä sydämen toiminnan loppumista.
Minulla on 40 mg Propral varalla jos muljahtelee oikein kovasti.
Mikäli haluat keskustella vielä, niin mailaa vaan. Autan kaikkia muljahtajia jos tarvitaan.
Juusorytmihäiriöt jo 20 vuotta, mutta en ole pelännyt niitä mitenkään paljon, paitsi viime aikoina, kun niitä on tullut liikunnankin yhteydessä ja ne ovat muuttuneet omituisiksi, rykelmäisiksi, ei siis enää vain yksi suuri muljahdus.
Minua rytmihäiriölääkkeet rauhoittivat todella ja auttavat, otan tarvittaessa.
Muuttuiko elämäntilanteesi myös eli raukesiko stressi työn loppumisella, vaihtamisella tai sairaslomalla?
Minunkin kohdallani on yksi epäilys, että autonominen hermosto saattaa ottaa ärsykkeitä jostain ja aiheuttaa sydäoireita, spasmia. Eli kärsin puristavasta rintakivusta rasituksessa. Nitro auttaa.
Itse kyllä myönnän, että olen herkästi stressaantuva ihminen, enkä edes kovin vahva, mutta ongelma tulee siitä, kun minulta vaaditaan sellaista, mitä pelkään tai en jaksa. Olen kauhuissani työnhaun ja niiden vaatimusten suhteen. - Mimmi
Sydän kirjoitti:
rytmihäiriöt jo 20 vuotta, mutta en ole pelännyt niitä mitenkään paljon, paitsi viime aikoina, kun niitä on tullut liikunnankin yhteydessä ja ne ovat muuttuneet omituisiksi, rykelmäisiksi, ei siis enää vain yksi suuri muljahdus.
Minua rytmihäiriölääkkeet rauhoittivat todella ja auttavat, otan tarvittaessa.
Muuttuiko elämäntilanteesi myös eli raukesiko stressi työn loppumisella, vaihtamisella tai sairaslomalla?
Minunkin kohdallani on yksi epäilys, että autonominen hermosto saattaa ottaa ärsykkeitä jostain ja aiheuttaa sydäoireita, spasmia. Eli kärsin puristavasta rintakivusta rasituksessa. Nitro auttaa.
Itse kyllä myönnän, että olen herkästi stressaantuva ihminen, enkä edes kovin vahva, mutta ongelma tulee siitä, kun minulta vaaditaan sellaista, mitä pelkään tai en jaksa. Olen kauhuissani työnhaun ja niiden vaatimusten suhteen.lääkäri sanoi minulle myös että on herkkä autonominen hermosto. Sydänoireita tulee aina enemmän kun stressaa tai muuten vaan on huolestunut. Esimerkiksi joulu stressaa mua ja nyt näin jouluaikana minulla on paljon enemmän lisälyöntejä.
- Sydän
Mimmi kirjoitti:
lääkäri sanoi minulle myös että on herkkä autonominen hermosto. Sydänoireita tulee aina enemmän kun stressaa tai muuten vaan on huolestunut. Esimerkiksi joulu stressaa mua ja nyt näin jouluaikana minulla on paljon enemmän lisälyöntejä.
Otatko Mimmi beetasalpaajaa kerran vai kahdesti päivässä? Eli riittääkö aamulla otettu rauhoittamaan yönkin muljahtelut?
- Mimmi
Sydän kirjoitti:
Otatko Mimmi beetasalpaajaa kerran vai kahdesti päivässä? Eli riittääkö aamulla otettu rauhoittamaan yönkin muljahtelut?
vaan kerran päivässä. Minulla on Tenoprin (sama kuin Atenol) ja on pitkävaikutteinen. Lääkäri kyllä ehdotti kerran että ottaisin sen illalla koska minä herään joskus yöllä tykyttelyyn, mutta olen kuitenkin nyt ottanut sen aamulla.
Muljahtelua on kyllä silti, mutta lääke jotenkin "vaimentaa" niitä .Minulle tulee myös nykyään rykelmänä, sellainen tunne kuin veressä olisi "klimppejä" kun menee sydämen läpi.Joskus tuntuu kuin sydän "vapisi" vähän aikaa. Inhottavia tuntemuksia.Kai niitten kanssa vaan pitää elää, koska olen juossut lääkärissä ja mitään muuta kuin hyvänlaatuisia lisälyöntejä ei ole löytynyt. - Sydän
Mimmi kirjoitti:
vaan kerran päivässä. Minulla on Tenoprin (sama kuin Atenol) ja on pitkävaikutteinen. Lääkäri kyllä ehdotti kerran että ottaisin sen illalla koska minä herään joskus yöllä tykyttelyyn, mutta olen kuitenkin nyt ottanut sen aamulla.
Muljahtelua on kyllä silti, mutta lääke jotenkin "vaimentaa" niitä .Minulle tulee myös nykyään rykelmänä, sellainen tunne kuin veressä olisi "klimppejä" kun menee sydämen läpi.Joskus tuntuu kuin sydän "vapisi" vähän aikaa. Inhottavia tuntemuksia.Kai niitten kanssa vaan pitää elää, koska olen juossut lääkärissä ja mitään muuta kuin hyvänlaatuisia lisälyöntejä ei ole löytynyt.että jollakin on samanlaista kuin itselläni. Minulla on Seloken Zoc 47,5 mg. Se on myös pitkävaikutteinen, mutta vaikeampina päivinä otan aamulla puolikkaan ja päivällä toisen puolikkaan, näin vaikutus kestää pitkälle yöhön. Yleensä on riittänyt puolikas aamulla.
- Kössi
Koko elämäni olen huomannut lisälyöntejä vain rannevaltimoa tunnustelemalla. Pari vuotta sitten ne muuttuivat kuvaamasi tyyppisiksi: muljahtaa monta kertaa minuutissa, välillä villiintyy ilman syytä 140 lyöntiin/min ja lisäksi verenpaine laskee. Olen tulkinnut tapahtuman syiksi kaksi asiaa: eläkkeelle jäänti mieluisasta työurasta ja mahd. kolesterolilääkityksen aloittaminen. Lopetin lääkityksen, mutta sydän rauhoittui tosi hitaasti,tuskin vieläkään ihan ennallaan.
Vihjaan sinulle eräästä avusta, joka auttoi minua ratkaisevasti. Vasemman lapaluun lähellä selässä on kohta, jonka hierominen tuntuu säteilevän suoraan sydämeen. Hanki lähete fysioterapeutille ja kerro rytmihäiriöistä. Jos oikeaa sairautta ei ole ei tämäkään voi olla vaaraksi. Minä hieron tuota avainpaikkaa kotona siten, että panen kovan kumipallon sukkahousun punttiin ja nojailen sitten ovea vasten.Henkisestä kierteestä vapautuminen on kyllä pääasia. - kyde
aivan kuin minun kirjoittamani, ainoa ero on että lääkkeeksi sain emconcoria 5mg, eikä minulle ole tehty holteria. Miten jaksat ja pärjäät tuon vaivan kanssa? Eihän korkea leposyke yht`äkkiä terveellä ihmisellä voi olla normaalia!?Minulla todettiin ainoastaan vähäistä ja nopeasti nousevaa st-painumaa aterolaarisesti tai jotain sinnepäin...Mitä mahtaa tarkoittaa tietääkö joku? Muljahduksia tulee etenkin liikunnan jälkeen ja joskus tulee pistävä tylppä kipu keskelle rintaa, ehkä enemmän vasemmalle...Onko kellään samoja oireita, johtuu kuulemma lihaksista.
- Mimmi
on tehty Holteria kaksi kertaa. Todettu on vaan hyvänlaatuisia lisälyönteja,Minulla on myös tykytiksiä , korkea syke ja kohonnut verenpaine.
Lääkkeenä Tenoprin pitkävaikutteinen betasalpaaja, Sain Seloken soc muttei sopinut minulle.
Muljahduksia on tosi paljon.. levätessä ja liikkuessa. Ikinä ei ole ehdotettu muita tutkimuksia kuin Holteria ja tavallinen ekg. Kerran lääkäri jopa kiukustui kun kysin että eikö olisi aiheellista tehdä rasitustesti. Olen käynnyt yksityisellä kardiologilla ,niin ei uskoisi että olisi säästösyistä että sitä ei tehtäisi.Välillä on myös kipuja rintaalueella mutta lääkärin mielestä lihaskipuja.
Hän sanoi että jotkut ihmiset reagoi sydänhermoilla kun on stressiä tai muuta vastaavaa.
- Jareppa
Sinulle on siis määrätty Spesicoria, joka kuuluu beetasalpaajiin. Itse syön samaa lääkettä samaan vaivaan. Lääkettä ei ole mitään estettä ottaa päivittäin. Itse asiassa se kannattaa, koska tällöin et joudu stressaamaan vaivastasi enää käytännössä lainkaan vaan pysyt oireettomana. Paljon rasittavampaa on kuulostella milloin muljahduksia ilmenee ja ottaa lääkettä vasta sitten. Tuohon ei jää mitenkään sen kummemmin riippuvaiseksi vaan käytön pystyy tarvittaessa lopettamaan vähentämällä annosta ja lopettamalla viimein kokonaan. Itselläni ei kuitenkaan ole mitään tarvetta lopettaa, koska lääke parantaa elämänlaatuani huomattavasti, eikä todella tee mieli lopettaa lääkitystä ja odotella vaivan palaamista.
- Mimmi
syönnyt betasalpaaja jo neljä vuotta säännöllisesti. Minulla muljahtelee niin usein ja myös yöllä etten voisi ottaa vaan tarpeeseen. Kardiologin mukaan niitä voi syödä säännöllisesti vaikka loppuelämän, etteivät ole haitallisia.
- Lissu
Hei ja kiitos vastauksista. On aina helpottavaa kuulla muittenkin ajatuksia ym. Olen nyt selvästi yrittänyt välttää tilanteita, mitkä aiheuttavat muljahduksia/muita rytmihäiriöitä eli stressiä, juhlimista, kahvin juontia ym. Onko sinulla tai muilla lääkkeet (minulla Specizor) aiheuttanut painonnousua? Itselläni on lääkkeen aloittamisesta
paino noussut 6kg, enkä muuta syytä keksi kuin lääke, koska elämäntavat on pysyneet samoina. Pitäisi vain itselleen iskostaa takaraivoon, ettei tämä vaiva kuolemaksi ole....mutta ihmisen mieli on niin ihmeellinen!! - Sydän
Lissu kirjoitti:
Hei ja kiitos vastauksista. On aina helpottavaa kuulla muittenkin ajatuksia ym. Olen nyt selvästi yrittänyt välttää tilanteita, mitkä aiheuttavat muljahduksia/muita rytmihäiriöitä eli stressiä, juhlimista, kahvin juontia ym. Onko sinulla tai muilla lääkkeet (minulla Specizor) aiheuttanut painonnousua? Itselläni on lääkkeen aloittamisesta
paino noussut 6kg, enkä muuta syytä keksi kuin lääke, koska elämäntavat on pysyneet samoina. Pitäisi vain itselleen iskostaa takaraivoon, ettei tämä vaiva kuolemaksi ole....mutta ihmisen mieli on niin ihmeellinen!!lääkkeestä, että haittavakutuksena voi olla turvotus ja painonnousukin. Tosin lääke voi aiheuttaa väsymystäkin, mikä johtaa vähempään aktiivisuuteen ja voi tätä kauttakin nostaa painoa.
Liikuntaa kannattaa pitää tietoisesti säännöllisenä. - mimmi
Lissu kirjoitti:
paino noussut 6kg, enkä muuta syytä keksi kuin lääke, koska elämäntavat on pysyneet samoina. Pitäisi vain itselleen iskostaa takaraivoon, ettei tämä vaiva kuolemaksi ole....mutta ihmisen mieli on niin ihmeellinen!!on paino noussut.Betasalpaaja vähän hidastaa "vauhtia". Lääkäri kuvasi sen että on vähän kun olisi jarru päällä koko ajan.
Kuin sydän lyö hitaammin niin varmaan kroppa kuluttaakin vähemmän. - Sitäsamaa
mimmi kirjoitti:
on paino noussut.Betasalpaaja vähän hidastaa "vauhtia". Lääkäri kuvasi sen että on vähän kun olisi jarru päällä koko ajan.
Kuin sydän lyö hitaammin niin varmaan kroppa kuluttaakin vähemmän.Sama vaiva täällä. Ollut vuodesta 80 lähtien.Välillä ne ovat loppuneet yhtäkkiä ja palaavat taas takaisin. Kerrankin muljahteli melkein jatkuvasti noin neljä kertaa minuutissa ja menin raivaamaan pusikkoa vaikka tuntui inhottavalta. Seuraavana päivänä huomasin muljahtelujen loppuneen.Tästä olen päätellyt että tuolla jo mainitulla asialla kuten selän lapaluiden välissä olevalla "sydänhermolla" voisi olla tekemistä asian kanssa koska pusikonraivaaminen ehkä vapautti hermon pinteestä. Myös siskollani on ollut samaa vaivaa ja kerran hänen käytyä kokeneella hierojalla tämä oli sanonut että uskallanko minä hieroa sinua kun nuo sydänhermot on niin pinnassa.Sisko oli sanonut että hiero vaan ja hän kertoi muljahtelujen pysyneen poissa ainakin 10 vuotta tuon hieronnan jälkeen. Kävin osteopaatilla kolme kertaa mutta en saanut vaivaan apua, ehkä tuo on myös taitolaji joka täytyy hallita. Välillä olen huomannut että myös ilma vatsassa aiheuttaa tuota samaa vaivaa.
Työkaverini tutulla on vaiva poistunut kun hampaiden amalgaamit on vaihdettu pois. Se on kyllä yksi oire tuossa luettelossa joita hampaiden elohopea voi aiheuttaa.
Tässä ruotsalaisen hammaslääkäri Olle Rehden tutkimusaineistosta 100 potilaan useimmin poistuneet vaivat:ahdistuneisuus ja levottomuus,sydämen tykytys ja lisälyönnit, näköilmiöt-ja häiriöt, päänsärky ja väsymys, pahoinvointi oksennus ripuli ylävatsavaivat ruokahaluttomuus, puutumisoireet ja tunnottomuus, kystiitti. Sydänoireista kärsivien parantumisprosentti oireettomaksi 52%.
- anya
Minä olen syönyt vuosia Propralia rytmihäiriöihin, mutta nyt tuntuu, etteivät enää niihin auta. Muljahtelua on varsinkin iltaisin, vaikka ottaisin 60 mg Propralia. Lääkäri sanoi, ettei kerralla saisi ottaa yli 40 mg, ja hän olisi määrännyt jotain tehokkaampaa beetasalpaajaa. Onko teillä muilla muljahtelijoilla tietoa, auttavatko kaikki beetasalpaajat myös jännitysoireisiin? Tarvitsen Propralia sosiaalisissa tilanteissa, mutta silloin riittää pienikin annos, 10 - 20 mg. Vai olenko ainut, joka tarvitsee lääkitystä sekä muljahteluihin että jännitykseen? Rytmihäiriöihin haluaisin kyllä Propralia tehokkaamman lääkkeen.
- Sydän
Usein muljahtelut ja jännitys tai muu stressi liittyvät yhteeen. Itselläni on Seloken Zoc 47,5 mg. Se kuulemma vaikuttaa stressihermon salpaukseen. Puolikaskin riittää ja se on hyvä ottaa aamulla ja vaikutusaika on pitkä 8-20 tuntia, en muista tarkasti. Sitä ei saa pureskella, joten vaikutusaika on pitkä ja tasainen.
- mimmula
Älä anna periks, apua kyllä löytyy niin että voit elää ihan tavallista aktiivista elämää.
Itselläni on Tambocor tabletit olleet taivaan lahja, ei sivuvaikutuksia kuten muista, ei muljahduksia alkuvaikeuksien jälkeen.. Elämä on ihanaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362779Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182587100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381592Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 301222
- 261151