Mistä saan ostettua tehokkaamman laturin entisen tilalle. Joskus näkyi nettikaupoissa olevan tarjolla useampaakin sorttia power latureita (n.100A) mutta nyt näyttää olevan hiljaisempaa.
Yleislatureita näkyy olevan Bilteman sivuilla mutta onko noissa paikalleen panon vaivaa? Onko kokemuksia?
Moottori minulla bmw d50 joten mitään juuri tähän malliin spesifiä laturia tuskin löytyy.
laturin vaihto tehokkaampaan
29
1569
Vastaukset
- ehkä tuolla tietoa
Latureista ja niiden korjauksista on tietämystä ainakin Aditalla (ostin oman laturini sieltä).
http://www.adita.fi/files/8013/9514/7888/Yleisimmt_12V_veneiden_laturit.pdf
Luultavasti laturin hihnan on oltava tukevampi kuin alkuperäinen pienempitehoisen laturisi hihna. Tässä on yleisluonteinen artikkeli laturin vaihtamisesta tehokkaampaan
http://www.pkys.com/alternator_installation.htm - XXXLLLXXX
Tuskin sinulla on paljon hyötyä tosta laturin vaihtamisesta. Yleenssä katsotaan että optimi laturi on laturi jonka latauskapasiteetti on 10% akkujen yhteisestä nimelliskapasiteetistä. Jos muistan oikein on D50:sen laturi 74 A. Tuskin sinulla on 740 Ah akkukapasiteettiä. Se on vaan niin että tavalliset akut eivät järkevällä latausjännitteellä ota vastaan enemmän. Jos sinulla on AGM-akkuja on ohjeluku 15 -20%. Edelleenkään tuskin hyödyt. Paljonko akkuja sinulla on?
Sijoittaisin mieluimmin rahat hi-tec säätimeen...- Rjfifjf
Joo, vakiosäädin ei osaa hyödyntää laturin kapasiteettia purjevenekäytössä. Ne on tehty autokäyttöön, jossa kone käy koko ajan. Esim. Sterling Powerilta löytyy veneläyttöön älykkäitä säätimiä ja latauslaitteita.
- eril. suositus
Laturin asennuksista kertovassa linkissä (ks. “ehkä tuolla tietoa”) oli hiukan erilainen nyrkkisääntö: laturin teho (A) kerrottuna 4:llä on sille sopiva akkujen kapasiteetti (Ah). Eli 70A laturi 280Ah akustolle.
Jutussa todettiin myös, että suurteholaturit on suunniteltu käytettäväksi erillisen regulaattorin kanssa, jossa on säädöt eri akkutyypeille sekä lämpöanturin liitäntä.
Keskustelun avaaja ei kertonut nykyisen laturinsa tehoa (eikä kuntoa) eikä akkukapasiteettiään.
Sekin on hyvä huomioida, että jakodiodi (jos sellainen on) pudottaa latausjännitettä n. 0.7 - 0.8 V! - 12-12
10%:n sääntö koskee maasähkölaturia.
- Bossu
eril. suositus kirjoitti:
Laturin asennuksista kertovassa linkissä (ks. “ehkä tuolla tietoa”) oli hiukan erilainen nyrkkisääntö: laturin teho (A) kerrottuna 4:llä on sille sopiva akkujen kapasiteetti (Ah). Eli 70A laturi 280Ah akustolle.
Jutussa todettiin myös, että suurteholaturit on suunniteltu käytettäväksi erillisen regulaattorin kanssa, jossa on säädöt eri akkutyypeille sekä lämpöanturin liitäntä.
Keskustelun avaaja ei kertonut nykyisen laturinsa tehoa (eikä kuntoa) eikä akkukapasiteettiään.
Sekin on hyvä huomioida, että jakodiodi (jos sellainen on) pudottaa latausjännitettä n. 0.7 - 0.8 V!On myös jakodiodeja, jotka pudottavat jännitettä alle puolet tuosta.
- lattialaturi
Rjfifjf kirjoitti:
Joo, vakiosäädin ei osaa hyödyntää laturin kapasiteettia purjevenekäytössä. Ne on tehty autokäyttöön, jossa kone käy koko ajan. Esim. Sterling Powerilta löytyy veneläyttöön älykkäitä säätimiä ja latauslaitteita.
Ei laturi ole rikki eikä edes huonossa kunnossa, on vaan käyny mielessä lisätä laturin tehoa kun kulutus on kasvanu ja ensikesäki on ollut tarkoitus lisäta hupiakkujen kapasiteettia. Näyttää kyllä tämän ketjun perusteella, että minulle riittäisi satsaus pariin akkuun ja yhteen hyvä laatuiseen säätimeen.
Uusin myös aurinko paneelit keväällä ja mietinkin, että jos hankin sellaisen latausreleen johon on mahdollista kytkeä koneen laturi sekä aurinkopaneeli ja ulos tulo releeltä olisi erikseen startti akulle ja erikseen hupiakuille. - Sähköinssi2
Bossu kirjoitti:
On myös jakodiodeja, jotka pudottavat jännitettä alle puolet tuosta.
Ei haittaa. Jakodiodien jännitteen pudotus voidaan kompensoida antamalla laturille erillistä kaapelia pitkin akun ref.jännite. Näin yleensä tehdäänkin.
- Tolkkusähkö
Tavallinen lyijyakku ei ota vastaan latausta (A) tavallisella lataussäätimellä varustetulta laturilta kuin noin 33% akuston kapasiteetista (Ah) latauksen alussa ja laskee sitten melko äkkiä siitä jännityksen noustessa. Ylitehoisesta laturista ei siis ole juurikaan hyötyä, ellet käytä koko ajan jotain 12 volttista kahvinkeitintä siellä veneessä ajo aikana.
25-35% akuston koosta on sopilva laturin teho. Esim. 35A laturi riittää siis 100-140 Ah akustolle. Mikäli lataustehoa haluaa kasvattaa niin kannattaa hommata erillinen ulkoinen lataussäädin joka optimoi latauskäyrän. Tällöin on myös järkevää vaihtaa akut AGMään jotta eivät kiehu.- aina tolkku mukaan!
- Ulkoinen lataussäädin on hyvä hankinta. Siinä on tavallisesti säädöt eri tyyppisiä akkuja varten. En ymmärrä kommenttiasi akkujen kiehumisesta ja perustelustasi AGM-akuille. Jos akkusi kiehuivat, säätimesi ei ilmeisesti toiminut eikä siinä ollut lämpökatkaisijaa. Jos akku kiehuu, selvitä kiehumisen syy!
- Uusissa venedieseleissä näyttää olevan tehokkaita latureita, tuskin missään enää on vain 35A tehoista. Laturin lisätehosta ei ole haittaa, mutta alitehoinen hidastaa akkujen latautumista.
- Hyvä muistaa sekin, että laturit eivät ole "ikuisia". Jos moottorin laturi säätimineen on vanha ja hiukankin alitehoinen, uuden hankkiminen voi olla perusteltua. Veneissä on paljon enemmän sähkön tarvetta ja suurempi akkukapasiteetti kuin menneinä vuosikymmeninä oli.
- lissää akkuja
Jos laittaa ulkoisen lataussäätimen, niin miten se reagoi laturin oman säätimen kanssa ja mikä on latauksen kannalta lopputulema?
Kaikkea hienoahan noihin säädin paketteihin nykyään saadaan tungettua, mutta kävi kuitenkin mielessä ko.asia.- goggoakyt
http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a
Tuossapa ihmettelemistä, mutta yleisesti voidaan oletta että akkuun saa 80% latingin puolilleen ajetusta akusta noin neljänajotunnin kuluessa ja täyteen ladattuna noin seitsemässä tunnissa. Loppupää on aika hidasta ladattavaa normaaleilla latureilla.
- lissää akkuja
Ehkäpä olemme tällä palstalla kaikki sen verran maallikoita, ettemme on hiffaa kaikkea, eikä ole oikeen termistötkään hallussa. Uskoisin, että jos puhutaan ulkoisista säätimistä, niin useimmin sillä tarkoitetaan jonkilaista dioid-tai relepakettia jolla voidaan jakaa laturilta tuleva virta joko yhdelle tai kahdelle tai vaikka useammallekkin akustolle. Eli noiden pakettien tarkoitus ei ole ehkä niinkään säätää virtaa vaan jakaa sitä optimisti kullekkin akustolle vuorollaan.
- puuro ja velli
Nyt taidat sekoittaa kaksi asiaa toisiinsa!
Jakodiodi tai -rele, jolla latausvirta jaetaan kahdelle tai useammalle akustolle (startti- ja käyttöakuille) on eri asia kuin laturiin kytketty lataussäädin!
Moottorin vaihtovirtalatureissa on tavanomainen sisäänrakennetu säädin, mutta ulkoinen latausäädin toimii "älykkäämmin" eli optimoi akkutyypille sopivan latausjännitteen ja seuraa akun lämpötilaa akkuun liitettävän lämpötila-anturin kautta. Esim. edellisessä viestissä manittu Sterling-Power lataussäädin on tällainen, samoin aikaisemman linkin tekstissä mainittu Balmarin ulkoinen lataussäädin (engl. "external charge regulator"). Mastervoltin lataussäädin taitaa olla nimeltään Alpha Pro.
Helppoa perustietoa akuista ja latauksesta on vaikkapa tässä:
http://www.suomenvaltameripurjehtijat.fi/Akku_sahkot.pdf - puurot ja akkuhapot
puuro ja velli kirjoitti:
Nyt taidat sekoittaa kaksi asiaa toisiinsa!
Jakodiodi tai -rele, jolla latausvirta jaetaan kahdelle tai useammalle akustolle (startti- ja käyttöakuille) on eri asia kuin laturiin kytketty lataussäädin!
Moottorin vaihtovirtalatureissa on tavanomainen sisäänrakennetu säädin, mutta ulkoinen latausäädin toimii "älykkäämmin" eli optimoi akkutyypille sopivan latausjännitteen ja seuraa akun lämpötilaa akkuun liitettävän lämpötila-anturin kautta. Esim. edellisessä viestissä manittu Sterling-Power lataussäädin on tällainen, samoin aikaisemman linkin tekstissä mainittu Balmarin ulkoinen lataussäädin (engl. "external charge regulator"). Mastervoltin lataussäädin taitaa olla nimeltään Alpha Pro.
Helppoa perustietoa akuista ja latauksesta on vaikkapa tässä:
http://www.suomenvaltameripurjehtijat.fi/Akku_sahkot.pdfTuota samaa asiaahan aikaisempi kirjoittaja juuri esitti??
- siis velli??
puurot ja akkuhapot kirjoitti:
Tuota samaa asiaahan aikaisempi kirjoittaja juuri esitti??
"..noiden pakettien tarkoitus ei ole ehkä niinkään säätää virtaa vaan jakaa sitä optimisti kullekkin akustolle.."
- lkfja
Tässä on hyvin selvitetty tämä akuston ja laturin koon välinen juttu.
https://www.youtube.com/watch?v=1Oyvm4gIUsc- lataussäädin
Sama Charles Sterling ei tuossa videossa päässyt vielä varsinaiseen aiheeseemme, joka oli laturiin liitettävä "älykäs" lataussäädin. Tässä videossa hän demostroi, miten latausvirta nousi jopa 500% vaikka kierroslukua ei muutettu.
https://www.youtube.com/watch?v=ayn00JnADHs - latausäätimien testi
Laturin kierrosluku vs. ampeeri -käyrät esiteltiin jo aikaisemmassakin linkissä, jossa vertailtiin venekäyttöön tarkoitettuja eri tehoisia latureita. http://www.pkys.com/alternator_installation.htm
Onko kellään tietoa "älykkäiden" lataussäätimien vertailusta? Tai mitä omasta kokemuksestanne suosittelette? Edellisessä veneessäni oli Mastervoltin lataussäädin, joka mielestäni oli erinomainen. Nykyisessä on ainoastaan laturiin integroitu tavanomainen lataussäädin, jossa ei ole mahdollisutta muuttaa jännitettä eri akkutyypeille optimaaliseksi.
- Säätäjä100
Siis ulkoisella säätimellä jos varustetaan niin laturin oma säädin pois.
- laattalauri
Tätä juuri hain tuossa aiemmin, että jos aletaan säätää latausvirtaa ulkoisella säätimellä, niin jotenkin täytyisi ottaa huomioon
laturissa paikoillaa oleva säädin.
Parasta kai olisi ottaa sellanen konsepti mihin kuuluisi tehokas laturi ja juuri tälle laturille sopiva säädin. Säädin pitäisi sit sisällään
virran säädön sekä jakaisi virtaa eri akustoille sopivasti.
Noita paketteja on varmaan saatavillakin, mutta uskoisin hinnan olevan sitä luokkaa, että se rajoittaa ostajakuntaa reippaasti. - tunari...
laattalauri kirjoitti:
Tätä juuri hain tuossa aiemmin, että jos aletaan säätää latausvirtaa ulkoisella säätimellä, niin jotenkin täytyisi ottaa huomioon
laturissa paikoillaa oleva säädin.
Parasta kai olisi ottaa sellanen konsepti mihin kuuluisi tehokas laturi ja juuri tälle laturille sopiva säädin. Säädin pitäisi sit sisällään
virran säädön sekä jakaisi virtaa eri akustoille sopivasti.
Noita paketteja on varmaan saatavillakin, mutta uskoisin hinnan olevan sitä luokkaa, että se rajoittaa ostajakuntaa reippaasti.Sinun kannattasi nyt ihan aluksi kerrata Ohmin laki sekä Kirchoffin lait, jos haluat omatoimisesti asentaa laturiin ulkoisen säätimen ja ymmärtää mitä silloin teet. Ulkoisesti laturin oma säädin on musta hartsiin valettu mötikkä, joka on kahdella ruuvilla kiinni laturin perässä. Siinä on kiinni myös laturin harjat, joiden kautta laturia magnetoidaan. Ensin pitää selvittää kumpi harjoista on positiivinen ja sen jälkeen juotetaan ulkoisen säätimen magnetointijohto siihen kiinni sopivaan kohtaan, niin ettei johto häiritse harjan liikettä, eli käytännössä harjaan liitetyn kuparipunosjohdon säätimen puoleiseen päähän. Ulkoinen säädin tulee siis alkuperäisen säätimen rinnalle; jos ulkoinen säädin kytketään pois päältä, toimii laturin oma säädin normaalisti. Jos ulkoinen säädin kytketään päälle, latausjännite on ulkoisen säätimen säätämä (mutta vähintään laturin oman säätimen mukainen). Kun kytket laturiin esim. kaksi akkua rinnakkain, kummankin akun latausjännite on yhtä suuri. Et voi säätä toiseen akkuun menemään haluamaasi virtaa, vaan isompaa ja/tai tyhjempään akkuun menee automaattisesti suurempi virta kuin pienempään ja/tai täydempään akkuun.
- lukeminen auttaisi
laattalauri kirjoitti:
Tätä juuri hain tuossa aiemmin, että jos aletaan säätää latausvirtaa ulkoisella säätimellä, niin jotenkin täytyisi ottaa huomioon
laturissa paikoillaa oleva säädin.
Parasta kai olisi ottaa sellanen konsepti mihin kuuluisi tehokas laturi ja juuri tälle laturille sopiva säädin. Säädin pitäisi sit sisällään
virran säädön sekä jakaisi virtaa eri akustoille sopivasti.
Noita paketteja on varmaan saatavillakin, mutta uskoisin hinnan olevan sitä luokkaa, että se rajoittaa ostajakuntaa reippaasti.Jos viestien linkkejä haluaisi lukea, niistä kyllä selviäisi syy, miksi laturiin suositellaan ulkoisen lataussäätimen lisäämistä.
"With an advanced regulator which connects to the alternator’s regulator, we override the standard alternator regulator and we push the alternator’s voltage up to increase the voltage at the batteries. This results in a massive charge improvement at the batteries."
http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a - hmm7
tunari... kirjoitti:
Sinun kannattasi nyt ihan aluksi kerrata Ohmin laki sekä Kirchoffin lait, jos haluat omatoimisesti asentaa laturiin ulkoisen säätimen ja ymmärtää mitä silloin teet. Ulkoisesti laturin oma säädin on musta hartsiin valettu mötikkä, joka on kahdella ruuvilla kiinni laturin perässä. Siinä on kiinni myös laturin harjat, joiden kautta laturia magnetoidaan. Ensin pitää selvittää kumpi harjoista on positiivinen ja sen jälkeen juotetaan ulkoisen säätimen magnetointijohto siihen kiinni sopivaan kohtaan, niin ettei johto häiritse harjan liikettä, eli käytännössä harjaan liitetyn kuparipunosjohdon säätimen puoleiseen päähän. Ulkoinen säädin tulee siis alkuperäisen säätimen rinnalle; jos ulkoinen säädin kytketään pois päältä, toimii laturin oma säädin normaalisti. Jos ulkoinen säädin kytketään päälle, latausjännite on ulkoisen säätimen säätämä (mutta vähintään laturin oman säätimen mukainen). Kun kytket laturiin esim. kaksi akkua rinnakkain, kummankin akun latausjännite on yhtä suuri. Et voi säätä toiseen akkuun menemään haluamaasi virtaa, vaan isompaa ja/tai tyhjempään akkuun menee automaattisesti suurempi virta kuin pienempään ja/tai täydempään akkuun.
Oletko Tunari tehnyt useitakin noita kytkentöjä?
- tunari...
hmm7 kirjoitti:
Oletko Tunari tehnyt useitakin noita kytkentöjä?
Omaan laturiini kytkin Sterlingin säätimen ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Latureita olen korjaillut muuten useitakin.
- Fkfidkdk
lukeminen auttaisi kirjoitti:
Jos viestien linkkejä haluaisi lukea, niistä kyllä selviäisi syy, miksi laturiin suositellaan ulkoisen lataussäätimen lisäämistä.
"With an advanced regulator which connects to the alternator’s regulator, we override the standard alternator regulator and we push the alternator’s voltage up to increase the voltage at the batteries. This results in a massive charge improvement at the batteries."
http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130aJos ei halua puukottaa laturia, löytyy sterlingiltä myös tuote "alternator to battery charger":
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/A2Bs.pdf?743
Laite kytketään laturin ja akkujen väliin. Se näyttää laturin suuntaan tyhjältä akulta, jolloin laturi vakiosäätimelläkin työntää ulos täyttä virtaa. Laitteessa on dc-dc -muunnin, joka sitten nostaa latausjännitteen akulle sopivaksi. Latausprofiileja löytyy eri akkutyypille. Laitteessa on omat ulostulot hupiakuille ja starttiakulle erikseen, eli se korvaa myös jakodiodit yms. On erityypisiä "ulkoisia säätimiä. Yksi tyyppi on sellainen joka korvaa laturin oma säädin ja toinen on sellainen joka "narraa" laturin säädin käyttäytymään eri tavalla. Jälkimmäinen vaatii yleenssä että päästään kiinni säätimen sens-johtimeen.
Eli eka ryhmä tulee alkuperäisen tilalle kun taas toinen ryhmä toimii sarjassa alkuperäisen kanssa.
Sterlingin laitteet kytketään alkuperäisen laturin ja akkujen väliin. Laite itse pystyy nostamaan jännite hupiakuille haluttuun tasoon. Taas starttiakun jännite ei muteta.
Laite toimii samanaikaisesti dioodijakajana. Mitään muutoksia ei tehdä laturin säätimeen.- FE83:n sivuilla ohje
tunari... kirjoitti:
Omaan laturiini kytkin Sterlingin säätimen ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Latureita olen korjaillut muuten useitakin.
FE83-purjehtijoiden sivuilla on kuvin varustetty selostus lataussäätimen asennuksesta.
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Sterling_lataussäätimen_asennus - lattialaturi
LonelyBird kirjoitti:
On erityypisiä "ulkoisia säätimiä. Yksi tyyppi on sellainen joka korvaa laturin oma säädin ja toinen on sellainen joka "narraa" laturin säädin käyttäytymään eri tavalla. Jälkimmäinen vaatii yleenssä että päästään kiinni säätimen sens-johtimeen.
Eli eka ryhmä tulee alkuperäisen tilalle kun taas toinen ryhmä toimii sarjassa alkuperäisen kanssa.
Sterlingin laitteet kytketään alkuperäisen laturin ja akkujen väliin. Laite itse pystyy nostamaan jännite hupiakuille haluttuun tasoon. Taas starttiakun jännite ei muteta.
Laite toimii samanaikaisesti dioodijakajana. Mitään muutoksia ei tehdä laturin säätimeen.Minusta tähän ketjuun saatiin aika mukavasti tärkeitä näkökulmia. Tämän ketjun kun lukee niin voi huomata, että ulkoisia säätimiä on monenlaisia, joista osa on yksinkertaisemmin asennettavia ja toiset taas vaatii vähän enempi perehtymistä.
Monetkin veneilijät kykenee tekemään sähköasennuksia jos saa vaan kelpoiset ohjeet kytkentöjen tekemiseen. Hauskasti sanottuna näin, että osaa tehdä kunhan tietää mitä tekee:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1005415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453623Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503225Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512526Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2581572- 861314
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771248
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321243Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1461172