Oletteko tutustuneet yhteisöllisiin asuntoihin ja tai erilaisiin asumisyhteisöihin?
Niitä taitaa olla nykyisin tarjolla kaiken ikäisille jo Suomessakin.
Mitä mieltä olette?
Haluaisitteko asua ikäihmisten yhteisössä?
Tai palvelutalossa?
Asia on alkanut kiinnostaa minua ja aion alkaa tutkia asiaa. Jospa jonain päivänä?
Yhteisöllinen asunto / asuminen
54
658
Vastaukset
- kuka tietää
Voisi olla mukavaa. Kerro lisää.
- O - O
Yksi linkki: Koti kaupungissa yhdistys www.hemis.fi
Yksi paikka, johon olen käynyt tutustumassa on Arabianrannassa Hgissä sijaitseva senioriasuntotalo, Loppukiri Löytynee netistä ja kuulin, että rakenuttavat toisenkin kerrostalon samalle suunnalle.
Jätkäsaaren rakennetaan joskus lähitulevaisuudessa ruotsinkielisille ikäihmisille Kvarteret Victoria. Se rakennetaan Hitas-vuokratontille ja viime viikolla käynnistyi halukkaiden osakkaiden ilmoittautuminen arpajaisiin.
- perustus tai ei
Jospa me käynnistäisimme yhteisen asuintalo tai mökkihankkeen. Ku lähtisi mukaan?
- ent. siivoojaparka
No en varmasti lähtisi mukaan. Nuorena asuttiin ensimmäiset Ruotsin ajat kimpassa. Montakohan meitä oli? Parhaimmillaan taisi olla kuusi samassa asunnossa. Silloin se oli ihan kivaa, mutta ei, en enää sopeutuisi sellaiseen. En voisi kuvitellakaan. Pidä mökkisi.
- oma + yhteiset
ent. siivoojaparka kirjoitti:
No en varmasti lähtisi mukaan. Nuorena asuttiin ensimmäiset Ruotsin ajat kimpassa. Montakohan meitä oli? Parhaimmillaan taisi olla kuusi samassa asunnossa. Silloin se oli ihan kivaa, mutta ei, en enää sopeutuisi sellaiseen. En voisi kuvitellakaan. Pidä mökkisi.
Eihän yhteisötalo ole mikään kolhoosi, vaan jokaisella on siinä oma yksityinen asuntonsa ja sen lisäksi erilaisia yhteisöllisiä tiloja.
- mökki vai koti
oma + yhteiset kirjoitti:
Eihän yhteisötalo ole mikään kolhoosi, vaan jokaisella on siinä oma yksityinen asuntonsa ja sen lisäksi erilaisia yhteisöllisiä tiloja.
Mökkiyhteisössä voisi jokaisella olla vaikka ihan oma mökki ja sitten yhteisiä tiloja tarpeen mukaan. Jos on iso tontti, voisivat mökit olla toisilta "näkymättömissä".
- oliko muuta
oma + yhteiset kirjoitti:
Me ihmiset asumme yhteisöissä, mitä muuta tämä on kato ympärillesi
- ent. siivoojaparka
oliko muuta kirjoitti:
Me ihmiset asumme yhteisöissä, mitä muuta tämä on kato ympärillesi
Nii just. Yhteisössä sitä näinkin asutaan, tavallisessa kerrostalossa. Jokaisella talossa oma asunto, mutta yhteinen rappukäytävä, pyöräkellari, vintti, piha, pyykkitupa, vessa, suihkuhuone, kauppa, uimahalli, pulkkamäki...
- gfgdg
Ei sinunlaisia mukaan olisi huolittukaan.
- Kämppis
Yhteisöllinen asuminen ei tarkoita kimppakamppää lainkaa.
- ent.siivoojaparka
Kämppis kirjoitti:
Yhteisöllinen asuminen ei tarkoita kimppakamppää lainkaa.
Jaa eikö? No ei sit:
Wiki:
"""""Yhteisö tarkoittaa yhdessä asuvaa ihmisryhmää, jossa tehdään työtä yhteiseksi hyväksi. Yhteisön toiminta on usein kaksisuuntaista ja sisältää antamisen ja saamisen periaatteen. Hyvin toimiva yhteisö antaa jäsenilleen enemmän kuin jos jokainen sen jäsen toimisi erikseen yhteisen päämäärän saavuttamiseksi."""""" - erakkona.mieluummin
myöskö sukupuolielämä on jaettava, on niitä sellaisiakin kolhooseja kuulemma.
- ent.siivoojaparka
erakkona.mieluummin kirjoitti:
myöskö sukupuolielämä on jaettava, on niitä sellaisiakin kolhooseja kuulemma.
Ja yhteinen hammasharjakinko?
- ei naurata edes
Loppukiri on vaan jotenkin masentava sana, en haluais asua siellä.
- .Siilimuori
Jossain muodossa joo. Oishan se ainakin vaihtoehto jo pelottaa eikä halua asua yksin. Kukin saisi ostaa palvelunsa tarpeensa mukaan ja lisätä nitä tarvittaessa. Vähä niin kuin palveutalo. Se pitäisi olla vaan sellainen et siellä sitten saisi asua ja elää loppuun asti eikö niin että saisit häädön kun et enää pärjää yhden avustamana.
Oishan se mkava lintuja bongailla yhdessä :). - :))))))))
saatikka säästää hiukan laskuissa:)
- .Siilimuori
Tuo pitäisikin varmaan tarkkaaan harkita, saattasi olla et laskut lisääntyiskin kun on kaikenlaista kitaransoittajaakin.
Ja mikä murteiden sekamelska.
- eloss viälä
Ihan haluan asua vaan yksin tässä kerrostalossa. Sitten kun en enää jaksaa itseäni niin terminaalipotilaaksi terkkarin vuodeosastolle. Se pari viikkoa ja exitus, rauhallinen kuilema keuhkokuumeeseen.
- .Siilimuori
Ei oteta, kunnat säästää. Mikset voisi pötkötellä loppuajan ihan vaan omassa vuotteessai. Miksi pitää mennä saiaalaan, sairaala on vaarallinen paikka. Siellä saapi keuhkokuueen ja ripulin sekä virtsatietulehduksen.
- elossa viälä
.Siilimuori kirjoitti:
Ei oteta, kunnat säästää. Mikset voisi pötkötellä loppuajan ihan vaan omassa vuotteessai. Miksi pitää mennä saiaalaan, sairaala on vaarallinen paikka. Siellä saapi keuhkokuueen ja ripulin sekä virtsatietulehduksen.
Olin aatellut ettei sukulaisten tarviis siivota sitä kylmää perua. Mutta laitan kun itteni käärinliinoihin valmiiksi. Ikkunat auki, niin on miellyttävämpi kärrätä pois. Helpoksi yritän poistumiseni tehä.
- .Siilimuori
elossa viälä kirjoitti:
Olin aatellut ettei sukulaisten tarviis siivota sitä kylmää perua. Mutta laitan kun itteni käärinliinoihin valmiiksi. Ikkunat auki, niin on miellyttävämpi kärrätä pois. Helpoksi yritän poistumiseni tehä.
Käärinliinoihin? Mimmoset ne on. Minä haluaisin mukavan fleeceasun ja villasukat.
Ikkunastako aattelit itsesi kärrättävän? - elossa viälä
.Siilimuori kirjoitti:
Käärinliinoihin? Mimmoset ne on. Minä haluaisin mukavan fleeceasun ja villasukat.
Ikkunastako aattelit itsesi kärrättävän?Ne on vähän niinku pakkopaita tai kapalo. Ei ikkunan kautta kun on neljäs kerros.
Keuhkokuume vaan tulee helpommin kun on vetoa, ikkunoista ja miksei kalmistostakin.
Jaa, fleece palaa varmaan hyvin jos polttohautaus. - .Siilimuori
elossa viälä kirjoitti:
Ne on vähän niinku pakkopaita tai kapalo. Ei ikkunan kautta kun on neljäs kerros.
Keuhkokuume vaan tulee helpommin kun on vetoa, ikkunoista ja miksei kalmistostakin.
Jaa, fleece palaa varmaan hyvin jos polttohautaus.Hyi, toivotkos itsellesi keuhkokuumetta?
Fleece ajatuksena LämpiMämpi. - Valmisteltu.lähtö
Itse voisin jo pakatakin valmiiksi ja kääriytyä kovettuneisiin hieman pölyisiin ikkunaverhoihin. Mööpelit jakaisin lahjoiksi lahjapapereissa ja kortein varusteltuna "tämän keittiörahin saa kummipojan pojanpoika elmeri kun se on sitä sahaillutkin" "tämä makaronisiivilä menee sille lettipäiselle pikku pirulaiselle jolle ei maistunut melkein mikään pöperö" "olkkarin sohvan saa kuka huolii, hajuineen ja pölyineen" jne
- mieluummin mökkiin
Työelämän jälkeen en kaipaa yhteisöllisyyttä,haluan olla ihan yksin eikä tunnu pahalta yhtään.
En jaksais kuulla akkojen kaakatusta milloin mistäkin,samoin kun ei vois ikinä ajatella meneväni johonkin kerhoon jossa akat kaakattaa kuin kanalauma kaikki yhtäaikaa äänessä.
Viekööt sitten kun en itse tajua ja osaa hoitaa asioita,minne tahansa.
En ole laumasielu ja olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kans väärässä,sanoi Kari Suomalainenkin aikoinaan.- miltä tuntuisi tämä?
Asun rivitalossa, jossa on pienenpieni piha. Minulla jopa pieni yrtti kasvimaa. Tämä on kunnan omistama ns.vanhusten talo, johon kuuluu mm. lumen putsaukset, joten itse ei tarvitse lapion kanssa heilua. Ovet ja sisäänkäynti on rakennettu siten, että hyvin pääsevät nuo rollaattori asukkaat kulkemaan.
Sauna (ilmainen kerran viikossa) ja kerhotilat ovat viereisessä rakennuksessa, mutta asuntoon tietenkin kuuluu WC ja suihku, joten peseytyä voi itse.
Lisäpalveluita voi ostaa tarvitsevat, kuten ruoan kotiin ja kodinhoitajan- ja jopa lääkärin käynnit, kuten myös saunoituksen, mikäli ei itse pysty.
Kauppa, apteekki ja terv.keskus ovat lähellä, jopa pari "juottolaakin", joissa en itse käy, mutta harvoin, hyvin harvoin olen osallistunut niihin virkistys´ toiminnan rientoihin ja olen samaa mieltä siitä, että "akat kaakattaa" ja minä en saa puheenvuoroa koskaan!:DD
No, leikki sikseen, koska olen täällä vieraspaikkakuntalainen ja minulla ei ole ketään tuttavaa täällä, niin onhan se ymmärrettävää, että ikänsä toisensa tunteneet keskustelevat myös keskenään.
ps. tästä olen jo kirjoittanut, että vuokra on halpa, 260,-€/kk, sisältää veden. Sähkö on käytön mukaan. Luojaani kiitän, että satuin saamaan tämän asunnon, koska kerrostalo ....? - elossa viälä
miltä tuntuisi tämä? kirjoitti:
Asun rivitalossa, jossa on pienenpieni piha. Minulla jopa pieni yrtti kasvimaa. Tämä on kunnan omistama ns.vanhusten talo, johon kuuluu mm. lumen putsaukset, joten itse ei tarvitse lapion kanssa heilua. Ovet ja sisäänkäynti on rakennettu siten, että hyvin pääsevät nuo rollaattori asukkaat kulkemaan.
Sauna (ilmainen kerran viikossa) ja kerhotilat ovat viereisessä rakennuksessa, mutta asuntoon tietenkin kuuluu WC ja suihku, joten peseytyä voi itse.
Lisäpalveluita voi ostaa tarvitsevat, kuten ruoan kotiin ja kodinhoitajan- ja jopa lääkärin käynnit, kuten myös saunoituksen, mikäli ei itse pysty.
Kauppa, apteekki ja terv.keskus ovat lähellä, jopa pari "juottolaakin", joissa en itse käy, mutta harvoin, hyvin harvoin olen osallistunut niihin virkistys´ toiminnan rientoihin ja olen samaa mieltä siitä, että "akat kaakattaa" ja minä en saa puheenvuoroa koskaan!:DD
No, leikki sikseen, koska olen täällä vieraspaikkakuntalainen ja minulla ei ole ketään tuttavaa täällä, niin onhan se ymmärrettävää, että ikänsä toisensa tunteneet keskustelevat myös keskenään.
ps. tästä olen jo kirjoittanut, että vuokra on halpa, 260,-€/kk, sisältää veden. Sähkö on käytön mukaan. Luojaani kiitän, että satuin saamaan tämän asunnon, koska kerrostalo ....?Missäpäin?
- Pirre*
ps. tästä olen jo kirjoittanut, että vuokra on halpa, 260,-€/kk, sisältää veden. Sähkö on käytön mukaan. Luojaani kiitän, että satuin saamaan tämän asunnon, koska kerrostalo ....?Eikös omassa talossaan tai kerrostalo asunnossaan asuva voi ostaa nuo samaiset palvelut...
- mieluummin mökkiin..
ps. tästä olen jo kirjoittanut, että vuokra on halpa, 260,-€/kk, sisältää veden. Sähkö on käytön mukaan. Luojaani kiitän, että satuin saamaan tämän asunnon, koska kerrostalo ....?Tuohan kuulostaa hyvältä ja halvaltakin,missä lienee.Voisin lähteä vaikka heti,nytkin menee asumiskuluihin iso summa,ei tarvitseis mökkiäkään,sekin maksaa.
Sain pihan ja yrttimaan,jopa juottolat-no en todellakaan kävisi paitsi jos joku hoilaa karaokea,voisihan sitä käydä kuuntelemassa.
Lieneekö pieni kylä vaiko oikein kaupunki,mistähän noita voisi tiedustella.
Nykyisessä olinpaikassani mua ei kaipaa kukaan,ja saahan yhteyksiä pitää nykyisillä vempaimilla,olipa missä tahansa. - hissunkissun...
ps. tästä olen jo kirjoittanut, että vuokra on halpa, 260,-€/kk, sisältää veden. Sähkö on käytön mukaan. Luojaani kiitän, että satuin saamaan tämän asunnon, koska kerrostalo ....?miltä tuntuisi tämä?
Laitappa vaikka non suurinpiirteiset tiedot paikkakunnastasi.
Voipi olla että siitä pian viriäisi virkeä yhteisö. Kuulosti niin hurmaavalta ja edulliselta. - Ihmettel
ps. tästä olen jo kirjoittanut, että vuokra on halpa, 260,-€/kk, sisältää veden. Sähkö on käytön mukaan. Luojaani kiitän, että satuin saamaan tämän asunnon, koska kerrostalo ....?Missä voi asua noin halvalla?
- Positiivistä
Minä menen ilman muuta senioritaloon. Ystäväni asui Vuosaaressa sellaisessa. Oli iltaisin bridgenpeluuta, runoiltoja ja yteisiä matkoja. Hoitaja tuli soittamalla. Toki oli hintavaa mutta ystävättäreni asui sitä maksettua komiotaan vastaan. Kuoli vuosi sitten.
- kävisin katsomassa
Missäpäin senioritalo on Vuosaaressa?
Naputtelin tunti sitten hakemuksen VVO:N vuokrataloon tuohon aivan lähelle. Talot peruskorjattiin viime vuonna ja taloihin rakennettiin hissi. Jututtin erästä tuttvaani eilen illalla saunaan mennessäni. Hän kertoi, että tlossa on asunut samoja vuokralaisia aina 60-luvulta ähän päivään, mutta nyt alkaa väki vähentyä eli kuolla pois.
Olisi kiva saada ihan uusittu parvekkeellinen koti keskellä kaupunkia palvelusten ympäröimänä. Tämäkin talo on keskeisellä paikalla, mutta koko ajan remontin alla. Koht alkaa jokakeväinen porakoneiden jyrinä.
Taloyhtiö tekee koko ajan myös remppaa.
Onko kellään kokemusta VVO-taloissa asumisesta?- O - O
Kommentoin, vaikkei olekaan kokemusta:
Edellisen kotini naapurissa oli pari VVO:n taloa. Olen jutellut muutamien vuokralaisten kanssa, enkä koskaan kuullut mitään negatiivista. - Jossain vaiheessa kuulin, että joidenkin asumisoikeustalojen vastikkeet olisivat olleet kalliimpia kuin VVOn vuokrat. - Tiedot ovat hieman vanhentuneita ja "toisen käden tietoja". O - O kirjoitti:
Kommentoin, vaikkei olekaan kokemusta:
Edellisen kotini naapurissa oli pari VVO:n taloa. Olen jutellut muutamien vuokralaisten kanssa, enkä koskaan kuullut mitään negatiivista. - Jossain vaiheessa kuulin, että joidenkin asumisoikeustalojen vastikkeet olisivat olleet kalliimpia kuin VVOn vuokrat. - Tiedot ovat hieman vanhentuneita ja "toisen käden tietoja".Katselin kaupungin tarjoamia vapaita asuntoja niitä oli tosi paljon ja vuokrat korkeampia kuin VVO: n taloissa.
Tämä talo johon haluaisin muuttaa on tässä aivan lähellä ja se talo on täysin rempattu kaikki pesutilat ja keittiöt uusittu viimeisen päälle. Tosin VVO:lla ei ollut kuin muutama vapaana oleva asunto, kaksio ja kolmioita kaksi. Laitoin ensin haun myös kolmioon, mutta koska hain asuntoa vain itselleni sitä ei hyväksytty ja jäljelle jäi kaksio. Laitoin itseni ikään kuin jonoon. Näiden asuntojen saannin ehtona on tulorajat ja omaisuus.
Joten jään kuulolle. Nykyinen asuntoni on ihan ok ja halpa, mutta mutta halajan uudenpaan.- att2
korppis kirjoitti:
Katselin kaupungin tarjoamia vapaita asuntoja niitä oli tosi paljon ja vuokrat korkeampia kuin VVO: n taloissa.
Tämä talo johon haluaisin muuttaa on tässä aivan lähellä ja se talo on täysin rempattu kaikki pesutilat ja keittiöt uusittu viimeisen päälle. Tosin VVO:lla ei ollut kuin muutama vapaana oleva asunto, kaksio ja kolmioita kaksi. Laitoin ensin haun myös kolmioon, mutta koska hain asuntoa vain itselleni sitä ei hyväksytty ja jäljelle jäi kaksio. Laitoin itseni ikään kuin jonoon. Näiden asuntojen saannin ehtona on tulorajat ja omaisuus.
Joten jään kuulolle. Nykyinen asuntoni on ihan ok ja halpa, mutta mutta halajan uudenpaan.Tarkoitan länsimaista asumista.
- O - O
Koti kaupungissa -yhdistyksen kautta kerääntyneiden ryhmien rakennuttamissa kerrostaloissa on paljon enemmän yhteisiä tiloja ja toimintoja kuin muissa taloissa yleensä.
Vuoden aikana valmistetaan yhdeksän kuukauden aikana yhteiskeittiössä ruokaa väh. kolme kertaa viikossa, ja jokainen voi halutessaan osallistua sekä tekemiseen että ruokailuun omakustannushinnalla. On monenlaisia yhteisiä harrastustiloja, -välineitä, -saunoja, takkahuone, suuri valkokangas, televisio, terasseja, viherhuone, joista monia voi halutessaan myös vuokrata yksityiskäyttöön.
Minulle tämä malli sopii hyvin, jos yhteisössä on kaiken ikäisiä ihmisiä. Naapuriapua ja erilaisia harrastuksia on tarjolla ihan kotiympäristössäkin. Jokaisen yksityisyyttä kunnioitetaan, ja jokainen on oman kotinsa "herra". ;) - Jompi kumpi
No eikös vanhainkodit ole yhteisöllisiä asuntoja. Samoin mielisairaalat. Päätä kumpaan haluat.
- Jommalle Kummalle
Tässä yllä taas sisälukutaidoton "keskustelija". Jompi kumpi on itse perehtynyt ilmeisesti VAIN kahteen vaihtoehtoon.
- att2
Yleensä plus 55 maailmalla myös Ruotsissa kalliita luulen hyviä kk vuokra alhainen. ravintolat ja muut mukana.
- O - O
Ruotsissa on melko paljon yhteisöllisiä kerrostaloja. Vuokra-asuntoja on muutenkin tarjolla paljon enemmän kuin Suomessa, eikä niissä ole samanlaisia tiukkoja tulo- ym. rajoja kuin Suomessa. Siellä ei kenenkään ole pakko ryhtyä koko elämän jatkuvaan omistusasuntosäästämiseen.
Koska asia on kiinnostanut minua, olen käynyt tutustumassa muutamaan erilaiseen asuntoyhtiöön Tukholmassa ja Berliinissä. Niistä löytyy tietoa internetissä. Joissain on paljon yhteisiä tiloja ja toimintoja, joihin jokainen asukas voi halutessaan osallistua, mutta mikään ei ole pakollista. Tukholmassa ruokailutilat ja ruokailut olivat melko yleisiä, enkä ihmettele miksi. Halpaa ja hyvää yhteisötalon olohuoneessa.
Berliinissä oli kaupunki tarjoaa paljon erilaista asiantuntija-apua yhteisötalojen rakentamiseen asunto-osakeyhtiöille. Ruotsissa ei omistusasuntoja tarvitse rakentaakaan, kun kaikenlaisia vuokra-asuntoja riittävästi tarjolla. O - O kirjoitti:
Ruotsissa on melko paljon yhteisöllisiä kerrostaloja. Vuokra-asuntoja on muutenkin tarjolla paljon enemmän kuin Suomessa, eikä niissä ole samanlaisia tiukkoja tulo- ym. rajoja kuin Suomessa. Siellä ei kenenkään ole pakko ryhtyä koko elämän jatkuvaan omistusasuntosäästämiseen.
Koska asia on kiinnostanut minua, olen käynyt tutustumassa muutamaan erilaiseen asuntoyhtiöön Tukholmassa ja Berliinissä. Niistä löytyy tietoa internetissä. Joissain on paljon yhteisiä tiloja ja toimintoja, joihin jokainen asukas voi halutessaan osallistua, mutta mikään ei ole pakollista. Tukholmassa ruokailutilat ja ruokailut olivat melko yleisiä, enkä ihmettele miksi. Halpaa ja hyvää yhteisötalon olohuoneessa.
Berliinissä oli kaupunki tarjoaa paljon erilaista asiantuntija-apua yhteisötalojen rakentamiseen asunto-osakeyhtiöille. Ruotsissa ei omistusasuntoja tarvitse rakentaakaan, kun kaikenlaisia vuokra-asuntoja riittävästi tarjolla.Hollannissa on myös edullista asua vuokralla. Jos saa ns. vuokraoikeuden esim. kaupungin/kunnnan/yhteisöjen omistamiin taloihin Amsterdamissa siitä pidetään kiinni sillä se on sitten oma koti aina loppuun asti, Vuokra on hyvin edullinen. Vuokralaiset tekevät rempat itse, mutta remonteissa on otettava huomioon se, että jos muuttaa pois jostain syystä voi kaupunki/kunta vaatia taloa takaisin sellaisessa kunnossa kuin se oli asuntoa vuokratessa.
Uudet talot ovat usein sisältä puolivalmiita. Vuoralaisen on itse tehtävä sisäpintojen maalaukset, lattioiden pinnoitukset ja hankkia keittiön laitteistot omalla kustannuksellaan. Mutta asunto on vuokralaisen niin kauan kuin hän toisin päätää. Tietty vuokrat on maksettava. Vuokrat ovat hyvin edullisia Suomen vuokratasoon verrattuna.
Yhdellä tuntemallamme pariskunnalla on upeasti rempattu talo, sanoinkin, että jos he pois muuttavat olisi hullua vaatia taloa alkuperäiseen kuntoon.
Me asumme omistuskerrostalokolmiota Hollannissa. Omistusasuntojen kupla puhkesi joku vuosi sitten ja hinnat putosivat. Omistusasunnot olivat mielestäni yli hinnoiteltuja. Hyvin haluttuja ovat esim. vanhat talot. Kuitenkin ne vaativat isoja remppoja eristyksiin ja kalustetasoon koska ovat ikivanhoja, mutta tietty niissä on viehättäviä pieniä yksityiskohtia, kattoterassineen jne..
Hollannissa senioriasumismuoto oli suosittua jokunen vuosi sitten. Ongelmaksi nousi senioriasunnon osakkeiden myynti kun asukas senioriasunnossa kuoli. Perilliset halusivat myydä osakkeet, mutta myynti ei enää ollutkaan helppoa koska asumiskustannuksiin oli sovittu erilaisia palveluita ja niiden purku tuotti vaikeuksia. Lisäksi into asua senioriasunnoissa laski.
En ole enää kuullut niiden viehättävän, mutta kieltämättä esim. alueella missä asumme palvelutalot ovat luxusluokkaa ja rikkaiden vanhusten käytössä.
Suomessa on omistusasumismuoto ykkösenä. Muualla vuokra-asuminen on enempi suosiossa kuin meillä.- O - O
korpikirjailija kirjoitti:
Hollannissa on myös edullista asua vuokralla. Jos saa ns. vuokraoikeuden esim. kaupungin/kunnnan/yhteisöjen omistamiin taloihin Amsterdamissa siitä pidetään kiinni sillä se on sitten oma koti aina loppuun asti, Vuokra on hyvin edullinen. Vuokralaiset tekevät rempat itse, mutta remonteissa on otettava huomioon se, että jos muuttaa pois jostain syystä voi kaupunki/kunta vaatia taloa takaisin sellaisessa kunnossa kuin se oli asuntoa vuokratessa.
Uudet talot ovat usein sisältä puolivalmiita. Vuoralaisen on itse tehtävä sisäpintojen maalaukset, lattioiden pinnoitukset ja hankkia keittiön laitteistot omalla kustannuksellaan. Mutta asunto on vuokralaisen niin kauan kuin hän toisin päätää. Tietty vuokrat on maksettava. Vuokrat ovat hyvin edullisia Suomen vuokratasoon verrattuna.
Yhdellä tuntemallamme pariskunnalla on upeasti rempattu talo, sanoinkin, että jos he pois muuttavat olisi hullua vaatia taloa alkuperäiseen kuntoon.
Me asumme omistuskerrostalokolmiota Hollannissa. Omistusasuntojen kupla puhkesi joku vuosi sitten ja hinnat putosivat. Omistusasunnot olivat mielestäni yli hinnoiteltuja. Hyvin haluttuja ovat esim. vanhat talot. Kuitenkin ne vaativat isoja remppoja eristyksiin ja kalustetasoon koska ovat ikivanhoja, mutta tietty niissä on viehättäviä pieniä yksityiskohtia, kattoterassineen jne..
Hollannissa senioriasumismuoto oli suosittua jokunen vuosi sitten. Ongelmaksi nousi senioriasunnon osakkeiden myynti kun asukas senioriasunnossa kuoli. Perilliset halusivat myydä osakkeet, mutta myynti ei enää ollutkaan helppoa koska asumiskustannuksiin oli sovittu erilaisia palveluita ja niiden purku tuotti vaikeuksia. Lisäksi into asua senioriasunnoissa laski.
En ole enää kuullut niiden viehättävän, mutta kieltämättä esim. alueella missä asumme palvelutalot ovat luxusluokkaa ja rikkaiden vanhusten käytössä.
Suomessa on omistusasumismuoto ykkösenä. Muualla vuokra-asuminen on enempi suosiossa kuin meillä.Itse en haluaisi muuttaa senioritaloon, vaan sitten lopun edellä suoraan terminaaliin, ellei äkkilähtöpaikkaa olisi tarjolla.
Haluan asua 0 - 110 -vuotiaille rakennetussa yhteisötalossa ja muuttaa aikanaan suoraan loppusijoituspaikalle. Ikäihmisten yhteisötalot ovat varsin naisvaltaisia, enkä osaa kuvitella viihtyväni sellaisessa.
- ...
Not
Noin periaatteessa ajatus oikeinkin hyvä. Pitää muistaa se perus ajatus, kyseessä jonkinlainen kimppakiva. Jos pitää kolhoosissa asumisesta, mikäpä siinä, hyvin harva pitää. Kelle sopii, mikäpä siinä.
Näissä palvelutaloissa jne ideana säästää verorahoja ja impata siellä asujan rahat ostopalveluihin yksityisyrittäjille. Kun joku jää "hyvin itse ansaituille" eläke päiville sellaiseen, sen rahat menee kaikki palveluihin. Kun omaisuus käytetty, pummieläkkeet ei riitä, pitääpi sitten muuttaa jonnekin laitokseen, missä syötetään kaurapuuroa ja vaihdetaan vaipat kerran kuussa.
Kapitalismihan se on mikä kannattaa. Harvalla rahaa maksaa ite pummailunsa, ennen pitkään joku vetänyt fyrkat liiveihinsä ja itse pummi onpi yhteiskunnan elättinä.
=DW=- .Siilimuori
Aijaa, laitokseen jos rahat ei riitä. Laitosasuminenhan se vasta kallista onhi. Ihan samahan se on ottaa se kuukausivaippa kotihoidon toimesta, turhaan sen takia menee laitokseen.
- ...
.Siilimuori kirjoitti:
Aijaa, laitokseen jos rahat ei riitä. Laitosasuminenhan se vasta kallista onhi. Ihan samahan se on ottaa se kuukausivaippa kotihoidon toimesta, turhaan sen takia menee laitokseen.
Mnaah
Tutulla mummelilla meni puolet eläkkeestä siihen, että hoitsu kävi vaihtamassa kucipusin kaks kertaa päivässä.
Nyt ollut muotia känteinen asuntolaina. Pankit menee sillä riskillä, että pummi kuolee nopeasti, että voittoakin jäisi. Se vaan, kaikki pummit ei asu omistusasunnossa mannerheimin tiellä. Perce aukinen vuokraluukkupummi ei sellaista tietenkään saa.
Kapitalismi se on se, mikä kannattaa.
=DW= - .Siilimuori
... kirjoitti:
Mnaah
Tutulla mummelilla meni puolet eläkkeestä siihen, että hoitsu kävi vaihtamassa kucipusin kaks kertaa päivässä.
Nyt ollut muotia känteinen asuntolaina. Pankit menee sillä riskillä, että pummi kuolee nopeasti, että voittoakin jäisi. Se vaan, kaikki pummit ei asu omistusasunnossa mannerheimin tiellä. Perce aukinen vuokraluukkupummi ei sellaista tietenkään saa.
Kapitalismi se on se, mikä kannattaa.
=DW=Kotisairaanhoidon maksut määräytyvät sen mukaan onko hoito jatkuvaa vai tilapäistä julkisella sektorilla. Ja käyntien määrä perustuu hoidettavan kanssa tehtävään hoito- ja palvelusuunnitelmaan.
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakasmaksut/kotipalvelut - ...
.Siilimuori kirjoitti:
Kotisairaanhoidon maksut määräytyvät sen mukaan onko hoito jatkuvaa vai tilapäistä julkisella sektorilla. Ja käyntien määrä perustuu hoidettavan kanssa tehtävään hoito- ja palvelusuunnitelmaan.
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakasmaksut/kotipalvelut?
Mitä vänkytät. Systeemi on sellainen, että ensin yksityiset imppaa kaiken irtonaisen, sen jälkeen yhteiskunnan elätiksi kuolemaan. Sinällään hyvä systeemi, rahan pitää kiertää, Ongelmana liian pitkä elinikä, ne loppuvuodet maksavat veronmaksajille julmetusti. Ja just sen takia "sousitaan" kotihoitoa jne.
Ja käänteinen asuntolaina, se on pankkien tapa kuoria kermat kakuista. Jos on omistusluukku ja alkaa pummailemaan, se luukku pitäisi ensin myydä, että näkisi, minkä verran sitä fyrkendaalia on varastossa. Nyt laskelmat tekee pankki ja ottaa tietekin osansa. Hupaisa ilmaus "käänteinen asuntolaina".
=DW= - .Siilimuori
... kirjoitti:
?
Mitä vänkytät. Systeemi on sellainen, että ensin yksityiset imppaa kaiken irtonaisen, sen jälkeen yhteiskunnan elätiksi kuolemaan. Sinällään hyvä systeemi, rahan pitää kiertää, Ongelmana liian pitkä elinikä, ne loppuvuodet maksavat veronmaksajille julmetusti. Ja just sen takia "sousitaan" kotihoitoa jne.
Ja käänteinen asuntolaina, se on pankkien tapa kuoria kermat kakuista. Jos on omistusluukku ja alkaa pummailemaan, se luukku pitäisi ensin myydä, että näkisi, minkä verran sitä fyrkendaalia on varastossa. Nyt laskelmat tekee pankki ja ottaa tietekin osansa. Hupaisa ilmaus "käänteinen asuntolaina".
=DW=Etko ymmärtäny linkkiä, noh lue uudelleen.
Kyllähän ne yksityiset imppaa jos anat impata. Jos suostut yhteistyöhön yksityisten palveluodentuottajien kanssa, teet heidän kanssaan palvelusopimuksen, samalla hyväksyt mysö perimäsnä maksut, nii yksinkertaista.
Totta, kotihoito on halvempaa kuin laitoshoito, siksi siiihen nyt pyritäänkin kun rahojen sanotaan olevan vähissä.
Käänteisestä asuntolainasta minä en tiiä mittään, joten en kommenoitkkaan. Muutoin olen sitä mieltä että jos on varallisuutta, sen voisi panostaa itseensä ja omaan vanhuutensa turvaamiseen ja inhimilliseen loppuelämään.
- Viaton sivullinen
Olen yhteisöasumisen kannattaja. Aikanaan kun tytär asui opiskelijoiden soluasunnossa, tykkäsin että hyvä idea. No nuoret nyt on vähän levottomia, bileitä
taisi riittää mutta ystäviäkin tuli elämän ajaksi. Siis me vanhat, opiskelijat, sekä
asunnottomat. Kaikki voisivat asua sen tasoisessa, mihin rahansa riittäisivät.
Vanhoja kerrostalojakin voisi remontoimalla muuttaa kyseisiin tarpeisiin.
Suunta on hyvä, kun tämä asia otettu esille.- tyytyväinen yessss
Ollin käynnistämässä "vanha kiinteistö asunnoiksi" -projektia, kun kuulin käynnistymässä olevasta hankkeesta. Lähdin mukaan ja olen tyytyväinen.
- Viaton sivullinen
Kumma kun hirsirakentaminen on niin vähäistä. Ainoa tapa saada terve rakennus.
Uudet rakennukset on kertakäyttökamaa. Koneellinen ilmastointi kaikissa, miksi?
Aivan turhaa, omakotitaloja voi tuulettaa ikkunoista, kuten ennenkin. - yhteisöt
Näköjään vielä löytyy yhteisöllisiä asumismuotoja. Muistan tuosta Keuruun yhteisöstä lukeneeni, että vaihtuvuus on ollut suurta. Tais olla joskus telkussakin.
http://rihmasto.fi/yhteisot
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?516600- 705601
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki1034908Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t273635- 2053201
- 413025
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/242944mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132829- 1561661
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3461610