Akkuvahti

Akunsäästäjä...

16

1177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ctekki

      C-tekistä on hyviä kokemuksia, pitää vain valita sellainen malli, joka ei lopeta lataamista, kun akku on täynnä.

      Lataamisen teen kuitenkin aina maasähkölaturilla koska se on helpointa.

    • Taas erimieltä

      No nyt tuli taas paha. Nimimerkki ctekki voisi nyt näyttää mikä malli se sellainen on...
      Low Voltage Disconnect (LVR) -rele kytketään paikkaan missä se ei ole tekemisissä latauspiirien kanssa. Kätevin niistä on mielestäni Blue Sea 7635 m-LVR.
      Miksi:
      - Helposti muutettavaa katkaisujännite
      - Suuri tilapäinen kuormitettavuus (115 A, 5min)
      - Pieni

    • Vetus BW312a. Tuo on kätevä, jos on startti, hupi ja keulapotkuri. Cabiinin puolelle tulee hallintapaneeli.

      Maasähkölaturin voi kytkeä laturin kanssa samaan, jolloin vehje jakaa latausjännitteen kaikille akuille. Hyvä talvella. Kesällä mä käytän sitä silleen, että maasähkölaturi on kiinni vain hupiakussa, jolloin hupiakun täytyttyä BW alkaa antamaan ylläpitojännitettä kahdelle muulle akulle. Hupiakulle on tämä vahtitoiminto, eli se katkaisee automaattisesti hupikulutuskohteet, jos jännite laskee siinä liikaa, ja taas avaa ne jännitteen noustua.

      • ctekki

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS


      • Taas erimieltä
        ctekki kirjoitti:

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS

        Nöyrästi anteeksi "ctekki". Tuo oli minulle täysin tuntematon tuote, ja fiksulta näyttää.
        Kiitos!


      • ctekki kirjoitti:

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS

        Mun mielestä ainoastaan hupiakku tarvitsee normaalisti maasähkölatausta. Moottorin laturi lataa starttiakun ja keulapotkurin akun ajon aikana täyteen, eikä niitä juuri satamassa ollessa käytetä.


      • Vffbbdh
        jsk1234 kirjoitti:

        Mun mielestä ainoastaan hupiakku tarvitsee normaalisti maasähkölatausta. Moottorin laturi lataa starttiakun ja keulapotkurin akun ajon aikana täyteen, eikä niitä juuri satamassa ollessa käytetä.

        Yleensä riittää, mutta ei välttämättä aina ja ainakaan starttiakun lataamisesta maasähköllä ei ole mitään haittaa.

        Sen keulapotkurin akun olet kuitenkin juuri sahannut tyhjäksi rantautuessasi ja sitten jätät sen pariksi viikoksi siihen tyhjäksi purettuna... Tekeepä hyvää akulle


      • Vffbbdh kirjoitti:

        Yleensä riittää, mutta ei välttämättä aina ja ainakaan starttiakun lataamisesta maasähköllä ei ole mitään haittaa.

        Sen keulapotkurin akun olet kuitenkin juuri sahannut tyhjäksi rantautuessasi ja sitten jätät sen pariksi viikoksi siihen tyhjäksi purettuna... Tekeepä hyvää akulle

        Aika kauan saisi keulapotkurilla sahailla, että akku tyhjenisi. Mulla on pieni keulapotkuri, moottori siinä vain 1,5kW. Keulapotkurin akku on 55Ah. Aina on tuo akku ollut täynnä lähdettäessä.


      • Linkittäjälle

        Listaamistasi tuotteista ainoastaan kaksi oli kelvollisia, siis virrankestoltaan riittäviä, muita ominaisuuksia en tutkinut niin tarkkaan.

        Mätänetin tuote jälleen kerran täyttä kuraa 20A maksimivirta, eihän tuolla tee mitään


      • en_ymmärrä_miksi

        Akkuvahteja on erilaisia ja sanalla voidaan tarkoittaa myös eri asioita tapauksesta riippuen.
        Akkuvahteja, jotka katkaisevat syötön, kun akku tyhjenee ei taida olla paljoa käytössä. Syynä on kaksiakkujärjestelmät, jotka aina jättävät moottoriakun täydeksi.

        Kun akkujen kapasitetti on oikein laskettu, akkujen varaus ei mene katkaisurajalle. Maasähkölatureissa on yleensä akun tilasta kertova näyttö, joka toimii myös silloin, kun maasähkö ei ole kytketty. Siksi akun tilaa pystyy seuraamaan jatkuvasti ja lataamaan sen hyvissä ajoin.

        Kun halvoissakin jääkaapeissa ja plottereissa (voidaan käyttää ankkurivahtina) on alijännitesuoja ja plottereissa hälytys, en keksi mihin akkuvahtia tarvittaisiin. Kyseessä voisi olla joku tapaus, jossa vene jätetään yksikseen sähkölaitteet päällä niin pitkäksi aikaa, että akku tyhjenisi ilman akkuvahtia. En vain keksi miksi ne laitteet pitää jättää päälle, jos siellä ei ketään ole...


      • Olen samaa mieltä. Kun on akkujen jännitteen näyttö cabiinissa, siitä voi tarkistaa tilannetta.

        Yksi tilanne, jossa veneen hupiakku voi tyhjentyä, on jos asustelee veneessään ilman maasähköjä pitempään. Jos nyt sitten sitä mahdollisuutta varten asentaisi yksinkertaisen akkuvahdin, niin akku varmastikin pelastuisi.... mutta jääkaappi olisi aamulla lämpöisenä.


    • Häh---

      Eikö tuo mätänetin akkuvahti riittäis jääkaapille ihan täysin?

      • Mutta kuin jääkaapeissa on jo sisäänrakennettu akkuvahti. Siis kytkee jääkaapin pois pois kun jännite laskee liikaa.


      • Jäägaabbiii
        lihamylly1 kirjoitti:

        Mutta kuin jääkaapeissa on jo sisäänrakennettu akkuvahti. Siis kytkee jääkaapin pois pois kun jännite laskee liikaa.

        Ei ole todellakaan. Varsinkin jos puhutaan iäkkäämmistä kaapeista, johon tuota nimenomaan tarvii...


      • korjaasairausäläoiretta

        Olisko sitten aihetta päivittää jääkaappi vähemmän virtasyöppöön?

        Ongelmana ei tässä yhtälössä ole jääkaappi tai virrankulutus vaan akkukapasiteetti. Sitä ei voi korjata akkuvahdilla. Ei ole kiva syödä viikon verran lämpimässä ollutta silliä vaikka sen voisikin huuhdella alas parilla klimpillä maitoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe