Akkuvahti

Akunsäästäjä...

16

1415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ctekki

      C-tekistä on hyviä kokemuksia, pitää vain valita sellainen malli, joka ei lopeta lataamista, kun akku on täynnä.

      Lataamisen teen kuitenkin aina maasähkölaturilla koska se on helpointa.

    • Taas erimieltä

      No nyt tuli taas paha. Nimimerkki ctekki voisi nyt näyttää mikä malli se sellainen on...
      Low Voltage Disconnect (LVR) -rele kytketään paikkaan missä se ei ole tekemisissä latauspiirien kanssa. Kätevin niistä on mielestäni Blue Sea 7635 m-LVR.
      Miksi:
      - Helposti muutettavaa katkaisujännite
      - Suuri tilapäinen kuormitettavuus (115 A, 5min)
      - Pieni

    • Vetus BW312a. Tuo on kätevä, jos on startti, hupi ja keulapotkuri. Cabiinin puolelle tulee hallintapaneeli.

      Maasähkölaturin voi kytkeä laturin kanssa samaan, jolloin vehje jakaa latausjännitteen kaikille akuille. Hyvä talvella. Kesällä mä käytän sitä silleen, että maasähkölaturi on kiinni vain hupiakussa, jolloin hupiakun täytyttyä BW alkaa antamaan ylläpitojännitettä kahdelle muulle akulle. Hupiakulle on tämä vahtitoiminto, eli se katkaisee automaattisesti hupikulutuskohteet, jos jännite laskee siinä liikaa, ja taas avaa ne jännitteen noustua.

      • ctekki

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS


      • Taas erimieltä
        ctekki kirjoitti:

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS

        Nöyrästi anteeksi "ctekki". Tuo oli minulle täysin tuntematon tuote, ja fiksulta näyttää.
        Kiitos!


      • ctekki kirjoitti:

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS

        Mun mielestä ainoastaan hupiakku tarvitsee normaalisti maasähkölatausta. Moottorin laturi lataa starttiakun ja keulapotkurin akun ajon aikana täyteen, eikä niitä juuri satamassa ollessa käytetä.


      • Vffbbdh
        jsk1234 kirjoitti:

        Mun mielestä ainoastaan hupiakku tarvitsee normaalisti maasähkölatausta. Moottorin laturi lataa starttiakun ja keulapotkurin akun ajon aikana täyteen, eikä niitä juuri satamassa ollessa käytetä.

        Yleensä riittää, mutta ei välttämättä aina ja ainakaan starttiakun lataamisesta maasähköllä ei ole mitään haittaa.

        Sen keulapotkurin akun olet kuitenkin juuri sahannut tyhjäksi rantautuessasi ja sitten jätät sen pariksi viikoksi siihen tyhjäksi purettuna... Tekeepä hyvää akulle


      • Vffbbdh kirjoitti:

        Yleensä riittää, mutta ei välttämättä aina ja ainakaan starttiakun lataamisesta maasähköllä ei ole mitään haittaa.

        Sen keulapotkurin akun olet kuitenkin juuri sahannut tyhjäksi rantautuessasi ja sitten jätät sen pariksi viikoksi siihen tyhjäksi purettuna... Tekeepä hyvää akulle

        Aika kauan saisi keulapotkurilla sahailla, että akku tyhjenisi. Mulla on pieni keulapotkuri, moottori siinä vain 1,5kW. Keulapotkurin akku on 55Ah. Aina on tuo akku ollut täynnä lähdettäessä.


      • Linkittäjälle

        Listaamistasi tuotteista ainoastaan kaksi oli kelvollisia, siis virrankestoltaan riittäviä, muita ominaisuuksia en tutkinut niin tarkkaan.

        Mätänetin tuote jälleen kerran täyttä kuraa 20A maksimivirta, eihän tuolla tee mitään


      • en_ymmärrä_miksi

        Akkuvahteja on erilaisia ja sanalla voidaan tarkoittaa myös eri asioita tapauksesta riippuen.
        Akkuvahteja, jotka katkaisevat syötön, kun akku tyhjenee ei taida olla paljoa käytössä. Syynä on kaksiakkujärjestelmät, jotka aina jättävät moottoriakun täydeksi.

        Kun akkujen kapasitetti on oikein laskettu, akkujen varaus ei mene katkaisurajalle. Maasähkölatureissa on yleensä akun tilasta kertova näyttö, joka toimii myös silloin, kun maasähkö ei ole kytketty. Siksi akun tilaa pystyy seuraamaan jatkuvasti ja lataamaan sen hyvissä ajoin.

        Kun halvoissakin jääkaapeissa ja plottereissa (voidaan käyttää ankkurivahtina) on alijännitesuoja ja plottereissa hälytys, en keksi mihin akkuvahtia tarvittaisiin. Kyseessä voisi olla joku tapaus, jossa vene jätetään yksikseen sähkölaitteet päällä niin pitkäksi aikaa, että akku tyhjenisi ilman akkuvahtia. En vain keksi miksi ne laitteet pitää jättää päälle, jos siellä ei ketään ole...


      • Olen samaa mieltä. Kun on akkujen jännitteen näyttö cabiinissa, siitä voi tarkistaa tilannetta.

        Yksi tilanne, jossa veneen hupiakku voi tyhjentyä, on jos asustelee veneessään ilman maasähköjä pitempään. Jos nyt sitten sitä mahdollisuutta varten asentaisi yksinkertaisen akkuvahdin, niin akku varmastikin pelastuisi.... mutta jääkaappi olisi aamulla lämpöisenä.


    • Häh---

      Eikö tuo mätänetin akkuvahti riittäis jääkaapille ihan täysin?

      • Mutta kuin jääkaapeissa on jo sisäänrakennettu akkuvahti. Siis kytkee jääkaapin pois pois kun jännite laskee liikaa.


      • Jäägaabbiii
        lihamylly1 kirjoitti:

        Mutta kuin jääkaapeissa on jo sisäänrakennettu akkuvahti. Siis kytkee jääkaapin pois pois kun jännite laskee liikaa.

        Ei ole todellakaan. Varsinkin jos puhutaan iäkkäämmistä kaapeista, johon tuota nimenomaan tarvii...


      • korjaasairausäläoiretta

        Olisko sitten aihetta päivittää jääkaappi vähemmän virtasyöppöön?

        Ongelmana ei tässä yhtälössä ole jääkaappi tai virrankulutus vaan akkukapasiteetti. Sitä ei voi korjata akkuvahdilla. Ei ole kiva syödä viikon verran lämpimässä ollutta silliä vaikka sen voisikin huuhdella alas parilla klimpillä maitoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      314
      6781
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      65
      3829
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      207
      3096
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2787
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1922
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      146
      1682
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      210
      1672
    8. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1528
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      163
      1521
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1408
    Aihe