Apua valojen asennukseen.

tämmönen

Olen asentamassa kaksilamppuiseen iäkkääseen H4-järjestelmällä olevaan autoon nelivaloista H1 (pitkät) h4 (lyhyet) järjestelmää. Autoa on siis saanut myös tälläisella.

Onnistuuko valojen asennus sillä tavalla, että alkuperäisellä H4-johdotuksilla vedän kaikki sähköt, ottaisin siis pitkien johdon pois H4 polttimolle tulevasta kannasta ja tämän johdon vetäisin H1-polttimolle, ja tietenkin maadoitus tälle, ja tällöin valojen pitäisi toimia ihan normaalisti viiksestä?

14

2534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Elikä onko siis tarkoitus muuttaa h4 h4 valot h4 h1 valoiksi? Itse en kyllä noin tekisi, koska ei siinä ole mitää järkeä...

      Laita ennemmin uudet umpiot ja vaikka uudet johdotukset releiden kanssa, ni valoteho paranee.

      Kerro ihmeessä, jos ymmärsin väärin.

      • hoo4moilanen

        Häh? Umpiothan tässä on joka tapauksessa menossa uusiksi... näin ainakin tulkitsen, kun ei puhuttu pelkästä H1 lisäpitkien asentamisesta.

        Sinällään H4 H1 umpiot alkuperäisasennuksena tuntuu kyllä tosi oudolta ratkaisulta. Mitä järkeä käyttää H4 umpiota pelkkänä lähivaloa, kun se/ao. poltin on lähi kaukovalo samassa paketissa? Siis melkoinen kompromissi verrattuna pelkäksi lähi- tai kaukovaloksi suunniteltuun umpioon verrattuna.

        Ettei vain tässä olisi kirjoitusvihre tms. eli vaihtoehtot ovat joko pelkkä H4 tai H7 H1 tjsp.

        Näissä H7 H1 systeemeissähän tosiaan tuppaa "pitkät päällä" palamaan samaan aikaan lähi- ja kaukovalo. Vielä kun muistamme, että H7 ja H1 polttimoiden valovirta on suurempi kuin H4:llä, niin tällä ratkaisulla on edellytykset paljon parempaan kaukovaloon kuin H4:llä. Myös lähivalon tehon pitäisi olla parempi (se valovirta...).

        Kytkennöissä pitää muistaa, että H4 lampussa lähivalon hehkulanka sammuu, kun kaukovalo syttyy... ja näissä 4-valosysteemeissä pitää kaikki saada päälle samanaikaisesti.


    • tämmönen

      Eiku tarkotus on saada keula täyteen lamppuja, se on niin cool!

      • tämmönen

      • pettääkö muisti
        tämmönen kirjoitti:

        Olipa huono trolli.

        Tarkoitus siis vain vaihtaa kaksiumpioinen 2xH4 järjestelmä, neliumpioiseksi 2XH4 2XH1 järjestelmäksi.

        Suurinpiirten tälläiseksi: http://www.todoautos.com.pe/attachments/f43/392797d1288277424-nissan-datsun-84-pickup-4x4-dscn7068r.jpg

        Ja kysymys oli että, tarvitseeko minin tehdä muuta oikeastaan johtosarjalle, kuin ottaa pitkien johto pois H4:polttimosta, ja siirtää se uuteen H1-polttimoon, ja tietenkin maadoittaa tämä H1.

        T. alkuperäinen viestiketjun aloittaja.

        Jos muistan oikein, niin tällaisessa järjestelmässä pitää myös ulompana olevien lähivalojen palaa myös kaukovalojen ollessa kytkettynä. Sinun ajattelemassasi kytkennässä näin ei tapahdu.


      • Keppi The Great
        pettääkö muisti kirjoitti:

        Jos muistan oikein, niin tällaisessa järjestelmässä pitää myös ulompana olevien lähivalojen palaa myös kaukovalojen ollessa kytkettynä. Sinun ajattelemassasi kytkennässä näin ei tapahdu.

        Totta turiset, näinhän se ainakin ennen on ollut, tiedä sitten onko nykyisin. Sitä en kyllä ymmärrä, miksei uloimmille H4-umpioille voi jättää toimimaan sekä kauko- että lähivaloa, jos polttimona on H4? Sisemmät H1-umpiot toimisivat silloin lisäkaukovaloina ja kaikki olisivat tyytyväisiä :) Mutta jos välttämättä haluaa että ulommissa on lähivalot ja sisemmissä kaukovalot, niin siinä tapauksessa lähivalojen on jäätävä toimimaan myös kaukovaloilla. Ja sitten onkin hankittava ja asennettava erilliset lisäkaukovalot, mikäli haluaa maximivalomäärän maantieliikenteeseen.


      • ....................
        pettääkö muisti kirjoitti:

        Jos muistan oikein, niin tällaisessa järjestelmässä pitää myös ulompana olevien lähivalojen palaa myös kaukovalojen ollessa kytkettynä. Sinun ajattelemassasi kytkennässä näin ei tapahdu.

        "Jos muistan oikein, niin tällaisessa järjestelmässä pitää myös ulompana olevien lähivalojen palaa myös kaukovalojen ollessa kytkettynä."

        Samaa mietin itsekin.

        On tiettyjä kelejä, jolloin sammuksissa olevat lähivalot saattaa peittyä lumella jäähtyessään.


      • tämmönen
        Keppi The Great kirjoitti:

        Totta turiset, näinhän se ainakin ennen on ollut, tiedä sitten onko nykyisin. Sitä en kyllä ymmärrä, miksei uloimmille H4-umpioille voi jättää toimimaan sekä kauko- että lähivaloa, jos polttimona on H4? Sisemmät H1-umpiot toimisivat silloin lisäkaukovaloina ja kaikki olisivat tyytyväisiä :) Mutta jos välttämättä haluaa että ulommissa on lähivalot ja sisemmissä kaukovalot, niin siinä tapauksessa lähivalojen on jäätävä toimimaan myös kaukovaloilla. Ja sitten onkin hankittava ja asennettava erilliset lisäkaukovalot, mikäli haluaa maximivalomäärän maantieliikenteeseen.

        Ilmeisesti ei ole enää pakollista lähivalojen palaa samalla, sallittua toki, tuo kuulostaakin ihan järkevältä että jättäisi H4-umpioille pitkät.

        Mutta se jää nyt askarruttamaan, että jos kytken ne noin, että kaikissa umpioissa toimii pitkät, ja laitan vain rosvoliittimet H4-polttimoihin josta johto H1 umpioille, niin onko se katsastuksessa ok, että lähivaloumpioissa, (joissa on siis tuo kuvio oikeanpuoliselle liikenteelle) palaa myös pitkät?


      • Keppi The Great
        tämmönen kirjoitti:

        Ilmeisesti ei ole enää pakollista lähivalojen palaa samalla, sallittua toki, tuo kuulostaakin ihan järkevältä että jättäisi H4-umpioille pitkät.

        Mutta se jää nyt askarruttamaan, että jos kytken ne noin, että kaikissa umpioissa toimii pitkät, ja laitan vain rosvoliittimet H4-polttimoihin josta johto H1 umpioille, niin onko se katsastuksessa ok, että lähivaloumpioissa, (joissa on siis tuo kuvio oikeanpuoliselle liikenteelle) palaa myös pitkät?

        Umpion lasin merkinnöistä selviää, mihin se on hyväksytty. Merkintä HCR: H = halogeenipoltin, C = lähivalo ja R = kaukovalo. H4-umpio, eli jossa on siis kyseinen merkintä, on tarkoitettu sekä lähi- että kaukovaloille. Kuten totesit, niin siinä on lähivaloille ns. epäsymmetrinen valokuvio oikeanpuoleista liikennettä varten. Tämä epäsymmetrinen valokuvio ei tietenkään ole paras mahdollinen valokuvio kaukovaloa ajatellen ja siksipä onkin jo viimeiset parikymmentä vuotta käytetty lähes kaikissa autoissa ajvaloja, joissa on erilliset umpiot sekä lähi- että kaukovaloille. Jos oikein ymmärsin, niin ajattelit asentaa myös sisimmät valot H4-umpioina? Jos suinkin on mahdollista, niin jos saat niiden tilalle pelkät kaukovaloumpiot (merkintä lasissa HR ja tietysti umpion pohjassa H1-polttimon kiinnityskanta), niin asentaisin mieluimman sellaiset. Ennekuin alat muutoshommiin, sinun kannattaa kuitenkin varmistaa katsastuskonttorilta, hyväksytäänkö HCR-umpio (H4) pelkästään (lisä)kaukovaloa varten. Samoin sen, että jos kuitenkin haluat pelkästään erilliset lähi- ja kaukovalot, että tarviiko lähivalot toimia samanaikaisesti kaukovalojen kanssa. Jos asennat suosittemani kytkennän mukaan ulommat lähi- ja kaukovaloiksi ja sisemmät lisäkaukovaloiksi, suosittelen jännitehäviöiden vuoksi ottamaan käyttövirran sisemmille suoraan akun plusnavalta 15-20 ampeerin sulakkeella suojattuna. Asennat sopivaan paikkaan tavallisen 12 V 4-nastaisen releen, johon tuot akulta käyttöjännitteen kytkentäliittimeen 30. Ohjausjännitteen otat ulomman umpion H4-pistokkeen kaukovalojohtimesta ja kytket sen releen kytkentäliittimeen 85. Maadoituksen (mieluummin sekin suoraan akun miinusnavalta) kytket liittimeen 86. Ja lopuksi kytket sisemmille umpioille johtimet kytkentäliittimeen 87. Kannattaa käyttää sitten myös tarpeeksi paksuja johtimia (akulta releelle 2,5 - 4 neliömillimetrin poikkipinta-alaltaan) tai jos saat niin paksua, niin sitten sitä ohuempaa tuplana. Myös releeltä lisäkaukovaloille mieluusti samanpaksuista. Releen maadoitukseen ja ohjausvirtaan riittää ohutkin (0,7 - 1,5 neliömillimetriä) johdin. Myös sinne sisempien lamppujen miinuskannalle kannattaa johdotus vetää suoraan akun miinusnavalta. Nämä paksummat johtimet ko. paikkoihin juurikin jännitehäviöiden vuoksi, eli valot palavat kirkkaammin kuin ohuilla johtimilla. Samoin vältetään se riski, että liian ohuet johtimet saattavat lämmetä liikaa ja ajan myötä eristeet sitten sulavat ja loppu onkin historiaa ;) Toivottavasti näistä ohjeista oli sinulle jotain hyötyä.


      • Keppi The Great
        .................... kirjoitti:

        "Jos muistan oikein, niin tällaisessa järjestelmässä pitää myös ulompana olevien lähivalojen palaa myös kaukovalojen ollessa kytkettynä."

        Samaa mietin itsekin.

        On tiettyjä kelejä, jolloin sammuksissa olevat lähivalot saattaa peittyä lumella jäähtyessään.

        Tämä lieneekin seikka, miksi nykyisessä nelivalojärjelmässä, jossa on erilliset umpiot lähi- ja kaukovaloille, lähivalojen on toimittava myös silloin kun kaukovalot ovat kytkettynä. Lumi ja varsinkin alijäähtynyt vesi sumentavat sammuksissa olevan umpion "lasin" tehokkaasti kuten myös tuulilasinkin varsinkin lämmityslaitteen puhaltimen hitaammilla puhallustehoilla. Toisin sanoen koko ajan toiminnassa olevan (lähivalo)umpion polttimen lämpöenergia pitää sen "lasin" sulana. Haittapuolena tästä on sitten se, että näitä lähivalopolttimoita saa vaihtaa uusiin ajomäärästä riippuen useammankin kerran vuodessa. Elikkäs käyttötunnit tulevat täyteen monta kertaa ennen kuin ensimmäistäkään kaukovalopolttimoa täytyy vaihtaa uuteen. Osasyynä lienee sekin, että lähivalopolttimena eniten käytetyssä H7:ssa on vanhanmalliseen H4:een verrattuna pieni kupu, jolloin se poksahtaa vielä nopeammin kuin H4.


      • päättelykykä
        Keppi The Great kirjoitti:

        Tämä lieneekin seikka, miksi nykyisessä nelivalojärjelmässä, jossa on erilliset umpiot lähi- ja kaukovaloille, lähivalojen on toimittava myös silloin kun kaukovalot ovat kytkettynä. Lumi ja varsinkin alijäähtynyt vesi sumentavat sammuksissa olevan umpion "lasin" tehokkaasti kuten myös tuulilasinkin varsinkin lämmityslaitteen puhaltimen hitaammilla puhallustehoilla. Toisin sanoen koko ajan toiminnassa olevan (lähivalo)umpion polttimen lämpöenergia pitää sen "lasin" sulana. Haittapuolena tästä on sitten se, että näitä lähivalopolttimoita saa vaihtaa uusiin ajomäärästä riippuen useammankin kerran vuodessa. Elikkäs käyttötunnit tulevat täyteen monta kertaa ennen kuin ensimmäistäkään kaukovalopolttimoa täytyy vaihtaa uuteen. Osasyynä lienee sekin, että lähivalopolttimena eniten käytetyssä H7:ssa on vanhanmalliseen H4:een verrattuna pieni kupu, jolloin se poksahtaa vielä nopeammin kuin H4.

        "Elikkäs käyttötunnit tulevat täyteen monta kertaa ennen kuin ensimmäistäkään kaukovalopolttimoa täytyy vaihtaa uuteen."

        ja tästä voidaan myös päätellä että polttimoiden sammuttaminen kaukovalojen käytön ajaksi ei juurikaan pidentäisi polttimoiden elinikää, koska kaukovalojen käyttöaika verrattuna pelkkien lähivalojen käyttöaikaan on niin pieni.


    • Rakentaja-Rane

      Moi.Auton vuosimalli 1979, tuotu Suomeen 1981.Katsatettu ja nelivalojärjestelmä ok.(vaikka laki 01.01.1981) Autolla ajettiin vuosia,eikä kukaan urpo urputtanut.Nyt virkaintoinen katsastus"mies" intoutui oikein kunnolla ja väittää valoja laittomiksi.Mitä teen.Kysyy, mä ihmettelen kauhiast.

      • jortsuu

        Siis tuon malliseen autoon saa lähivalot kahdentaa. Uudempiin ei enää saa. Pitkiä valoja saa nykyisinkin olla kaksi paria.


      • voisikohan_olla

        oletko vaihtanut upioita vuosien aikana? vain alkuperäiset lisä umpiot on lailliset tuon vuoden autossa. jos olet mennyt vaihtamaan valoja, pitää noudattaa uutta asetusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      94
      4174
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      140
      3651
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      86
      3415
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2829
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1693
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1546
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1201
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1184
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe