Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tiedätkö mitään amisheista?

Maria Pettersson vie

" Soitan kylän kauppaan, jossa on puhelin. Kauppa on amishien pitämä, ja järkeilen, että Mt Hopen kaltaisessa paikassa kaikki amish-perheet varmaan tuntevat toisensa.
Hämmästyttävää kyllä, veikkaus tuottaa tuloksen. Myyjä lupaa viedä sanan Millerin perheelle, joka toisinaan majoittaa matkaajia kodissaan. Joku soittaisi sitten takaisin.

Jouluaattoiltana kahdeksalta soi puhelin. Se on rouva Miller, joka toivottaa meidän tervetulleiksi kotiinsa. Linja on hiukan huono.
”Niin mistä te olitte?”
”Suomesta!”
”Missä se on?”
”Pohjois-Euroopassa!”
”Onko Suomi siis Yhdysvalloissa?”
”Ei kun Euroopassa!”
”Missä osavaltiossa?”
”Euroopassa!”
”No, kerrot tarkemmin sitten kun pääsette perille! Hyvää joulua sinne länsirannikolle!”

Tajuamme puolisoni kanssa, että jos Suomen sijainti onkin rouva Millerille epäselvä, niin emmepä mekään tiedä amisheista paljon mitään."

http://nyt.fi/a1305920331693

6

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedän kyllä

      amisheista jotain, olen kuljeskellut heidän maillaan Ohiossa.

      Ihan näin yleisesti, amerikkalaiselle ei paljon kannata sanoa, että tulee Suomesta. On monia, joilla ei ole mitään käsitystä, mistä sellainen maa löytyy. Minä sanon aina ensiksi, että olen Pohjois Euroopasta ja sitten vasta, jos vastassa oleva ihminen tuntuu olevan kiinnostunut, niin lisään tarkemmin Suomesta.

      • Hei, anteeksi,

      • Aloittaja jatkaa:

      • olen kakkosviestin
        Aloittaja jatkaa: kirjoitti:

        Ei len siis laitoin aloituksen Maria P:n lomakertomuksen mukaan,
        nyt aivan eri henkilö kertoo, itse en ole siellä käynyt.

        Mutta hei, sinä kakkosviestin kirjoittanut, kerro lisää! Please! :)

        kirjoittaja.

        Olen seurannut Discovery'lta "Amish Mafia"- sarjaa: http://www.discovery.com/tv-shows/amish-mafia/

        Antaa kiinnostavan näkökannan heidän elämäänsä. Kaikki tuollaiset syrjäytyneet ryhmät pikku hiljaa luovat itselleen yhteisön, jossa pysyminen uusille polville on haastavaa. Vaikka pyrittäisiin olemaan maanläheisiä ja rauhanomaisia, antaa löytyy mukaan nuoria, joita elämäntapa ei kiinnosta. Tästä seuraa yhteisön painostaminen ja uhkailut.

        Jos vain on mahdollisuus, seuratkaa sarjaa.


    • Alter ego

      Mitäpä ihmeellistä tuossa nyt on... Kun muistaa etteivät he käytä nykytekniikkaa tiedonvälitykseen niin joskus ammoin koulussa opittu maantieto jostain pikku alueesta kuten Pohjois- Eurooppa, saattaa hyvinkin unohtua siinä missä meiltäkin tuppaa unohtumaan kuinka pieni osanen P-Eurooppa todellakin on.
      Mahtavatko tietää tai muistaa esi-isiensä alkukotiakaan?


      http://fi.wikipedia.org/wiki/Amissit

      • Inhimillinen piirre

        ainakin tämä: "He ottavat kasteen vasta aikuisiän kynnyksellä, jolloin yhteisön jäsen valitsee, haluaako liittyä seurakuntaan."

        Muutenkin tuntuu, että tämä lyhyt aikamme täällä Telluksella voisi sujua helpommin amishien tyylillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe