Mazda 6:n talviominaisuudet

...

Minkälaisia kokemuksia teillä Mazda 6:n omistajilla on kutosen talviominaisuuksista? Itse en kyseistä autoa omista, mutta jatkuvasti saan kuunnella äitini valituksia siitä, miten hänen autonsa (Mazda 6 2.0 farmari -03) temppuilee talvella, varsinkin lumisateella. Jarrut jäätyvät kiinni, käsijarru laahaa ja lähes kaikki mittariston varoitusvalot palavat. Onko muilla moisia kokemuksia, eli onko kyseessä kutosen tyyppivika vai onko äitini vain sattunut ostamaan ns. maanantaikappaleen?

42

10918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaan

      Olisi kyseessä uusi Opel?

      • HERJA

        Olitpa mielestäsi hauska!


      • jotka ei tiedä

        autoista paskan vertaa.


    • sanos

      No eipä ole vielä kahteen ensimmäiseen talveen tuollaisia esiintynyt (Mazda6 vm-02, 100 tkm ajettu). Ehkä ei talvikelillä ajosta tultua kannata käsijarrua hampaat irvessä repiä päälle, laittaa ykkösen silmään niin auto kun auto pysyy jo sillä paikallaan tasamaalla. Mäessä vetäisee sitten kevyesti päälle, pitää kyllä vähemmälläkin. Tuntuu ihan luonnolliselta, että kun on ajosta tultua paikat lämpiminä, lumi sulaa ja jäätyy sitten uudelleen, niin voihan sitä jäätymistä esiintyä missä vaan. Jos varoitusvalot palaa, niin kannattaisikohan kääntyä valtuutetun merkkihuollon puoleen ja pyytää tutkintaa...

    • takana

      ovat huono ratkaisu meikäläisissä oloissa. Etujarruilla on suurempi osuus auton pysäyttämisessä ja takajarrut ovat harvemmin pelissä mukana. Niinpä kun takajarrut sitten likaantuvat, ne saattavat jumittua tai laahata. Rumpujarru toimisi luotettavammin. Merkistä tässä ei ole kysymys, vaan toimintaperiaatteesta. Jarrut pitää säännöllisesti, vähintään kerran vuodessa puhdistaa ja voidella liukuosat. Levyjarrujahan alettiin muuten alunperin tehdä siksi, että ne saadaan tehokkaasti jäähdytettyä.

      Kuutosen talviominaisuuksista saa tietoa TM:n numerosta 3/2003, jossa on suuri talvivertailu. Lyhennelmä siitä on Peugeotin sivuilla:
      http://www.peugeot.fi/main.cfm?p=29579&a=29596&documentid=1576

      • rumpujarru

        Kyllä levyjarrut takana on selkeä parannus autoissa. Yhdessäkään omistamassani autossa joissa on ollut levyjarrut myös takana ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia jarrujen kanssa. Sen sijaan oikeastaan kaikki rumpujarruiset ovat aiheuttaneet juuri näitä käsijarrun lukittamisia ym. pulmia.


      • M6GT
        rumpujarru kirjoitti:

        Kyllä levyjarrut takana on selkeä parannus autoissa. Yhdessäkään omistamassani autossa joissa on ollut levyjarrut myös takana ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia jarrujen kanssa. Sen sijaan oikeastaan kaikki rumpujarruiset ovat aiheuttaneet juuri näitä käsijarrun lukittamisia ym. pulmia.

        Olen ymmärtänyt että ABS-järjestelmän toimivuuden kannalta levyjarru olisi "pakko". Onhan noita rumpujarrullisia jenkkiautoja joissa on ABS, mutta ko systeemi on melkoisen hankala ja hidas...


    • tiblu

      mulla 6 käsijarru takelteli.laittoivat huollossa jotain ? loppui vika

    • näin?

      Vaimo kanssa valitti, että mittaristossa palaa erilaisia valoja. En saanut selvää selostuksesta mitä valoja hän tarkoitti, joten lähdimme ajelulle. Ensin hän sanoi, että jaa tuo valo sammuu kun laittaa turvavyön päälle... toinen valo olikin sitten bensamittarin merkkivalo... ei kun tankkaamaan. Ja se kolmas valo sitten syttyikin matkalla kun annoin vähän reippaammin kaasua, elikkäs tämä luistoneston vilkuttava merkkivalo. Siinä ne valot sitten olikin, mitä vaimo ihmetteli. Tietysti ymmärrettävää kun ajaa autolla vaan pari kertaa vuodessa...

      Mutta jos tosiaan kaikki varoitusvalot palavat, on aika outoa ettei autoa ole viety huoltoon. Jos äitisi vaan ihmettelee niitä valoja, niin hän on kyllä vielä epätoivoisempi tapaus autojen kanssa kuin vaimoni.

      Tuo jarrujen jäätyminen ja käsijarrun laahaminen on aika tavallista näissä oloissa kaikilla merkeillä.

      • yleistetä

        mun merkissä jarrut toimii kuin kesällä!


    • GT04

      Itselläni on nyt toisen talven kokemukset karttumassa. Talvi ei ole tuonut mukanaan ainuttakaan ongelmaa, ovet menevät kiinni ihan nätisti, lämpöä riittää ja ajettavuus on mallikasta.

      • Six

        ... on ylivoimaisesti se, että auto on todella hidas lämpiämään. Sitten kun se lämpiää, ei autossa toki palele, mutta pitkän matkan tuo vaatii huolimatta siitä, että lähden lohko/sisätilalämmittimestä joka aamu.

        Työmatkani on 12 km, josta osa 100 km/h -rajoitusalueella. Siitä huolimatta -15 asteen pakkasella ei ehdi sisätilat kunnolla lämpiämään matkan aikana.


      • Mazda6 sport
        Six kirjoitti:

        ... on ylivoimaisesti se, että auto on todella hidas lämpiämään. Sitten kun se lämpiää, ei autossa toki palele, mutta pitkän matkan tuo vaatii huolimatta siitä, että lähden lohko/sisätilalämmittimestä joka aamu.

        Työmatkani on 12 km, josta osa 100 km/h -rajoitusalueella. Siitä huolimatta -15 asteen pakkasella ei ehdi sisätilat kunnolla lämpiämään matkan aikana.

        Kyllä sitten on jotain vialla. Itsellä ainakin on sisätila jo lämpimänä vastaavissa oloissa kahden-kolmen kilometrin jälkeen, lohkolämmittimestä lähtiessä. (matkalla parit liikennevalot ja nopeutena n. 60km/h)
        Olen sitä kyllä ihmetellyt, kun kuutosesta sanotaan yleisesti, ettei se lämpene. Edellisiin autoihini verraten, se lämpenee jopa nopeammin kuin ne. (VW, Volvo,ym.... mutta onhan ne tietysti vanhoja tähän päivään verraten)


      • gffhff
        Mazda6 sport kirjoitti:

        Kyllä sitten on jotain vialla. Itsellä ainakin on sisätila jo lämpimänä vastaavissa oloissa kahden-kolmen kilometrin jälkeen, lohkolämmittimestä lähtiessä. (matkalla parit liikennevalot ja nopeutena n. 60km/h)
        Olen sitä kyllä ihmetellyt, kun kuutosesta sanotaan yleisesti, ettei se lämpene. Edellisiin autoihini verraten, se lämpenee jopa nopeammin kuin ne. (VW, Volvo,ym.... mutta onhan ne tietysti vanhoja tähän päivään verraten)

        Tallista lähtiessä lämpiää hyvin....

        Ja jos on lohkolämppärissä niin totta kai lämpenee nopeammin. Kyse on siitä kuinka nopeasti se lämpenee seisottuaan -15 asteessa ilman lämppäriä!!!! On todella hidas!


      • Mazda6 sport
        gffhff kirjoitti:

        Tallista lähtiessä lämpiää hyvin....

        Ja jos on lohkolämppärissä niin totta kai lämpenee nopeammin. Kyse on siitä kuinka nopeasti se lämpenee seisottuaan -15 asteessa ilman lämppäriä!!!! On todella hidas!

        Mutta kun juuri tuo edellinen ilmoitti lähtevänsä "tolpasta", samoin minä.
        Eikä se mielestäni ole todella hidas verraten muihin uusiin autoihin vaikka lähtisi noissa sinun mainitsemissasi olosuhteissakin.


      • six
        Mazda6 sport kirjoitti:

        Mutta kun juuri tuo edellinen ilmoitti lähtevänsä "tolpasta", samoin minä.
        Eikä se mielestäni ole todella hidas verraten muihin uusiin autoihin vaikka lähtisi noissa sinun mainitsemissasi olosuhteissakin.

        Edelliseen autooni verrattuna on M6 on selvästi hitaampi lämpiämään, vaikka lähden tolpasta ja sisätilalämmitin puhaltaa.

        Aivan samaa kertovat autolehtien kestotestitkin. Pidemmällä matkalla lämpöä sitten kyllä riittää.

        Onneksi penkinlämmittimet ovat hyvät ja nopeat. Edellisessä autossani en tarvinnut niitä koskaan.


      • 6 sport
        six kirjoitti:

        Edelliseen autooni verrattuna on M6 on selvästi hitaampi lämpiämään, vaikka lähden tolpasta ja sisätilalämmitin puhaltaa.

        Aivan samaa kertovat autolehtien kestotestitkin. Pidemmällä matkalla lämpöä sitten kyllä riittää.

        Onneksi penkinlämmittimet ovat hyvät ja nopeat. Edellisessä autossani en tarvinnut niitä koskaan.

        Mutta kuten sanoin, minulle lämpöä on riittänyt ja jopa nopeammin kuin aiemmissa merkeissä. Saattaa olla että testit kertovat toista, ehkä en vain ole niin tarkka sen asian kanssa?

        Mutta... kummastutti tuo sinun kirjoituksesi...
        Lähdet tolpasta ja sisätilalämmitinkin on ollut päällä, silti tarvitset penkinlämmittimiä ja autosi ei lämpene? Häviääkö se sisälämppärin lämmittämä ilma jonnekkin? Vai käytätkö lämppäriä liian vähän aikaa > ei mitään hyötyä ?


      • Six
        6 sport kirjoitti:

        Mutta kuten sanoin, minulle lämpöä on riittänyt ja jopa nopeammin kuin aiemmissa merkeissä. Saattaa olla että testit kertovat toista, ehkä en vain ole niin tarkka sen asian kanssa?

        Mutta... kummastutti tuo sinun kirjoituksesi...
        Lähdet tolpasta ja sisätilalämmitinkin on ollut päällä, silti tarvitset penkinlämmittimiä ja autosi ei lämpene? Häviääkö se sisälämppärin lämmittämä ilma jonnekkin? Vai käytätkö lämppäriä liian vähän aikaa > ei mitään hyötyä ?

        Toki lämppäristä on hyötyä, en uskalla kuvitellakaan miltä tuntuisi lähteä 20 asteen pakkasella ILMAN lohko-/sisätilalämmitintiä! Mutta kun olet ajanut 10 minuuttia, alkaa lämpö toki haihtua sisältä, ja lämppäristä ei tule vielä kyllin lämmintä tilalle, ja näin auto alkaa pikku hiljaa tuntua viileältä, vaikka lämmönsäätö on täysillä. Penkinlämmittimet auttavat tässä.

        Ongelma on siis se, että autolla saa ajaa yllättävän pitkään, ennen kuin riittävän lämmintä ilmaa saa auton sisälle. Kyllä sitä lopulta tulee, ei siinä mitään, mutta omalla työmatkallani tämä on ongelma, johon en ole törmännyt vielä millään aikaisemmalla automerkilläni.

        Jäähdytysneste sinänsä lämpenee suhteellisen normaalisti ainakin mittarin mukaan. Sisätilalämmittimeni on 1000/2000 w, ja käytän sitä tehokkaammalla asennolla 2 tuntia kovemmilla pakkasilla.


    • Mazda-myyjä

      Mikäli ylimääräisiä valoja palaa kojetaulussa ajonaikana, erityisesti moottori, jaarut, öljy, auto heti huoltoon. Selvittävät mikä vaivaa.

      Auton saa lämpimäksi kovassakin pakkasessa nopeammin kun rohkeasti säätää automaatti-ilmastoinnin asteen sinne 25-27 niin laite tajuaa että nyt lämmintä ja heti.

    • VinnyJones

      Pari talviominaisuutta on löytynyt: lumi pakkautuu herkästi takajarrulevyn ja vanteen väliin, aiheuttaa tärinää. Takajarrut tuntuvat olevan jotenkin "jumissa" aamuisin, peruutettaessa tallista auto ei ensin meinaa liikkua kunnes takajarrut irrottaa otteensa paukahtaen, enkä pidä edes käsijarrua päällä tallissa. Webasto ei käynnisty kylmällä ohjainyksiköstä, tätä vikaa selvitellään huollossa piakkoin. Eli ei mitään isoja, olen toistaiseksi täysin tyytyväinen autoon.

    • arska

      Vanteen sisäpinnalle kertyy kyllä lunta ja ilmeisesti jarrusatula alkaa hangata, kun kuuluu melkoinen rohina. Olen joutunut pari kertaa takarenkaat irrottamaan ja puhdistamaan lumen/jään pois. Pölyävä irtolumi etenkin tarttuu. Ja jarrut kyllä paukahtelee liikkeelle lähdettäessä, mutta eivät ole koskaan jäätyneet kiinni.

    • jape

      Itsellä M6 2.0 farkku vm -04.Nyt ensimmäistä talvea alla.Kun olen lueskellut keskustelupalstoja, olen saanut kuvan että kuutonen on hidas lämpeämään.No itsellä ainakin lämpenee samanlailla kuin aiemmat autot ja merkit, eli ei valittamista.Jarrut toimineet myös moitteettomasti.Onko teillä, joilla tuota luntaa pakkautuu vanteen sisäpintaan, alla peltivanteet? Itsellä on aluvanteet ja tuota ongelmaa ei ole ollut.Laitan myös käsijarrun päälle joka kerta, ja toimii moitteetta.

    • Ville

      Mun M6 ei todellakaan ole talviauto
      -lämpenee hitaasti (huollossa sanoivat että ei voi tehdä mitään)
      - takajarrut (kässäri) jäätyy (pieni paukahdus kun lähtee)
      - Ikkunat ei mene kiinni pakkasessa(täytyisi viedä huoltoon)
      -kasarin ilmanottoläppä jumittaa (hoonattu jo kertaalleen huollossa)
      - Ovet ei menneet kiinni (korjattu kumeja leikkaamalla)

      - puoltovika, jarrunesteen merkkivalo ja bensatankin lämpösuoja eivät liity talveen mutta mainittakoon että ne on kanssa korjattu

      Uusimpia ihmettelujä):
      - öljynkulutus. Jos vaihtaa vain huollossa (20tkm välein) tarvii melkeinpä välillä lisätä. Kommentteja muut M6 omistajat, paljonko teidän kärry kuluttaa öljyä ?
      - kuskin kuramatto kulunut puhki kahdessa vuodessa, vaikka matto putsattu noin kerran viikossa. Maahantuojan mukaan tämä on normaalia kulumista, eli 50 tkm:ssä kuramatto saa mennä puhki, takuu ei korvaa. Kommentteja muut M6 omistajat, onko kuramatto kestänyt ???

      • kulkija..

        Kommentteja:
        Lämpenee hitaasti: Edellinen autoni oli passat tdi, ja se lämpeni vielä hitaammin. No oli tietty diiseli, mutta kas kummaa semmottistenkin kanssa ihmiset tulee toimeen, ei paljon valita ja auto on vielä kalliimpikin...Itse olen yleensä tottunut Suomen talvessa laittamaan vaatetta päälleni ulos lähtiessäni joka tapauksessa olosuhteita vastaavasti, enkä kuvittelekkaan, että autoon voisi tuosta vaan hypätä aina t-paitasillaan ja mistään ei tarvitse välittää. Onpa kiva sitten jos sattuu jotain poikkeavaa, pakkasessa pikkukengissä ja t-paidassa värjötellä. Vaatetusta voi sitten tarvittaessa keventää, sillä ei sitten ole hevon v:n väliä onko se viisi vai seitsemän kilometriä kun auto on lämmin. Ja vaikka valitetaan lämmöistä, esim. ikkunat pysyy mielestäni paremmin huurteettomina kuin monessa aiemmassa autossani, vaikka puhallin on suht. pienellä.
        Takajarrut jäätyy: Enpä yleensä tasamaalla revikkään kässäriä hampaat irvessä, jos on pykälä päällä niin kevyt veto riittää. Paukahdus kun lähtee? No sen teki myös passatti, mutta sen lisäksi kun pakkasta oli -15 tai enemmän, niin pyörät piti semmoista uikutusta ensimmäiset viisi kilometriä, että tiesi muutkin saksalaista paleltavan Suomen oloissa, perinteitten mukaisesti.
        Ikkunat ei mene kiinni pakkasessa: Eipä ole enää juuri missään autossa tullut mieleen yrittää edes aukaistakkaan, kun joskus nuorempana meinasi lähteä auki tiivisteineen päivineen eräästä pirssistä..
        Kaasarin läpän jumitus: Joskus alkoi tekemään niin, että aamun eka polkaisu takerti, huollon yhteydessä jotain tekivät..
        Ovet ei mene kiinni: En ole ongelmaa noteerannut,kovalla pakkasella saa hiukan kovemmin lyödä kiinni, mutta niin on pitänyt tehdä joka juuttaan pirssissä tätä ennenkin. Esim. passatissa vaan teki joskus niin, ettei jäänyt ollenkaan kiinni, vaan piti paiskoa olan takaa ja parhaan kerran viedä halliin sulamaan, jotta jäi ovi kiinni...
        Puoltovika: Ei ole ollut
        Jarrunesteen merkkivalo: ?? Ei ongelmaa
        Bensatankin lämpösuoja: Laitettu huollon yhteydessä, ei käytännön merkitystä havaittu.
        Öljynkulutus: 100 tuhatta ajettu, öljyt vaihdettu huolloissa, ei tarvetta lisätä öljyä kertaakaan, huoltovälillä menee n. puoleen väliin ylä- ja alarajaa.
        Kuskin kuramatto: Ei ole sadan tonnin aikana vielä ongelmaa kulumisesta. Taitavat laittaa jälkiasennuksena vasta Suomessa koko matot, osta huoltsikalta sarja uusia ja "parempia" jos olet noin kova kuluttamaan. Itse en joka viikko enkä edes joka kuukausi putsaile, jospa onkin kulunut liiasta putsaamisesta.
        Kaiken kaikkiaan, mazda ei ole kaikessa mikään yksi ylitse muiden-auto, mutta ainakin minulla on vastannut odotuksia ja vähän enemmänkin, verrattuna esim. juuri edelliseen passattiin, joka oli vielä kalliimman hintaluokan auto ja monessa asiassa tosi surkea, varsinkin luotettavuus ja käyttövarmuus todella oli passatissa todella huono mazdan rinnalla.


      • GT-kuutonen

        Onkohan nämä lämpenemisen hitautta arvostelevat pienimmällä moottorilla varustetun kuutosen omistajia, kun GT-malli lämpenee ihan hyvin ja lämpöä myös riittää enemmän kuin tarpeeksi. Ihan samalla tavalla lämpeni edellinenkin saksalainen autoni, jossa tosin oli vain 1,6 l moottori. Automaatti-ilmastointi kannattaa unohtaa talvella, koska se ajattelee ensin moottoria ja vasta sitten viiveellä antaa lämpöä matkustamoon. Näin toimivat kaikki muutkin automaatti-ilmastoinnit eli käsisäätö vaan talvella käyttöön.

        Ovien lukot kannattaa voidella myös huoltojen välillä, niin menevät hyvin kiinni pakkasellakin ja ikkunoita en itse edes harkitse avaavani kovimmilla pakkasilla, koska jäätymisen riskihän niissä tietty on.

        GT-malli kuluttaa rutkasti öljyä ja lisäsin sitä yli puoli litraa ekalla 20000 km huoltovälillä. Tämän jälkeen öljynkulutus on selvästi vähentynyt, mutta lienee ihan normaalia että uusi auto vie enemmän öljyä. Kuskin matto ei kulu minulla, kun valitsin kumimatot, jotka sain samaan hintaan. Eihän ne tekstiilimatot mitään kestä, joten oma vika jos sellaiset on autoonsa hankkinut.


      • kahden A:n jälkeen
        GT-kuutonen kirjoitti:

        Onkohan nämä lämpenemisen hitautta arvostelevat pienimmällä moottorilla varustetun kuutosen omistajia, kun GT-malli lämpenee ihan hyvin ja lämpöä myös riittää enemmän kuin tarpeeksi. Ihan samalla tavalla lämpeni edellinenkin saksalainen autoni, jossa tosin oli vain 1,6 l moottori. Automaatti-ilmastointi kannattaa unohtaa talvella, koska se ajattelee ensin moottoria ja vasta sitten viiveellä antaa lämpöä matkustamoon. Näin toimivat kaikki muutkin automaatti-ilmastoinnit eli käsisäätö vaan talvella käyttöön.

        Ovien lukot kannattaa voidella myös huoltojen välillä, niin menevät hyvin kiinni pakkasellakin ja ikkunoita en itse edes harkitse avaavani kovimmilla pakkasilla, koska jäätymisen riskihän niissä tietty on.

        GT-malli kuluttaa rutkasti öljyä ja lisäsin sitä yli puoli litraa ekalla 20000 km huoltovälillä. Tämän jälkeen öljynkulutus on selvästi vähentynyt, mutta lienee ihan normaalia että uusi auto vie enemmän öljyä. Kuskin matto ei kulu minulla, kun valitsin kumimatot, jotka sain samaan hintaan. Eihän ne tekstiilimatot mitään kestä, joten oma vika jos sellaiset on autoonsa hankkinut.

        Kokemusta kutosesta talviautona nyt jo toista talvea, enkä pidä lämpenemistä ainakaan huonompana kuin A:ssa. Toitaiseksi ei mitään ylimääräistä ole tehty, paitsi polttoainetankin lämmöneristys. Talviajossakin päihittää ainakin A:n kaikilla kriteereillä. Pieni paukahdus saattaa kuulua, kun käsijarrut irroittavat, mutta ei häiritse minua. Ovet toimivat jopa paremmin kuin A:n ovet talvella. Ei vedä kuraa, eikä lunta sivuikkunoihin, kuten A teki. Öljyä ei ole ollut tarvis lisätä vaihtoväleillä ja polttoaineen kulutus talvellakin melko kohtuullista. Jousitus selkeästi parempi talven kuoppaisilla teillä, kuin A:n kuopissa täräyttävä ja pakkailla kolistava jousitus. Merkin vaihtoon olen ollut tyytyväinen.


      • M6GT SPW

        Jeps mulla kanssa kului kuskin kuramatto puhki oikeasta alakulmasta, jossa jalka ei edes ikinä ole. Viime kesänä vaihtoivat matot takuuseen. Huollon äijä koitti pokkana väittää ettei ole moisesta kuullut vaikka TM:n testissä mainitsivat samasta mattojen kulumisesta. Auto on vm. '03.

        Kaasarin ilmaläppä on jo kerran vaihdettu takuuseen, kun ensiksi "hoonailivat" sen vituiks. Nyt alkanut taas esiintymään jumittamista polkimen yläasennossa ja uus läppäkotelo tilattu. Ovat kuulemma muuttaneet sen rakennetta. Meni vaan tehdastilaukseen 2-3 viikkoa toimitus.

        Muutaman kerran on ollut ongelmia käynnistymisessä. Huollossa laittoivat uuden softan, muttei se asiaan auttanut. Auto kyllä starttaa, mutta ei meinaa lähteä käyntiin ekalla yrityksellä. Saa startata aika pitkään tai jos jättää yrityksen kesken niin tokalla yrityksellä lähtee heti. Tämä vika esiintynyt sekä lämpimällä, että kylmällä moottorilla ihan kesäaikanakin eli ei ole pakkasista kiinni.

        Tällaisia "murheita" mulla.


      • VIlle
        kulkija.. kirjoitti:

        Kommentteja:
        Lämpenee hitaasti: Edellinen autoni oli passat tdi, ja se lämpeni vielä hitaammin. No oli tietty diiseli, mutta kas kummaa semmottistenkin kanssa ihmiset tulee toimeen, ei paljon valita ja auto on vielä kalliimpikin...Itse olen yleensä tottunut Suomen talvessa laittamaan vaatetta päälleni ulos lähtiessäni joka tapauksessa olosuhteita vastaavasti, enkä kuvittelekkaan, että autoon voisi tuosta vaan hypätä aina t-paitasillaan ja mistään ei tarvitse välittää. Onpa kiva sitten jos sattuu jotain poikkeavaa, pakkasessa pikkukengissä ja t-paidassa värjötellä. Vaatetusta voi sitten tarvittaessa keventää, sillä ei sitten ole hevon v:n väliä onko se viisi vai seitsemän kilometriä kun auto on lämmin. Ja vaikka valitetaan lämmöistä, esim. ikkunat pysyy mielestäni paremmin huurteettomina kuin monessa aiemmassa autossani, vaikka puhallin on suht. pienellä.
        Takajarrut jäätyy: Enpä yleensä tasamaalla revikkään kässäriä hampaat irvessä, jos on pykälä päällä niin kevyt veto riittää. Paukahdus kun lähtee? No sen teki myös passatti, mutta sen lisäksi kun pakkasta oli -15 tai enemmän, niin pyörät piti semmoista uikutusta ensimmäiset viisi kilometriä, että tiesi muutkin saksalaista paleltavan Suomen oloissa, perinteitten mukaisesti.
        Ikkunat ei mene kiinni pakkasessa: Eipä ole enää juuri missään autossa tullut mieleen yrittää edes aukaistakkaan, kun joskus nuorempana meinasi lähteä auki tiivisteineen päivineen eräästä pirssistä..
        Kaasarin läpän jumitus: Joskus alkoi tekemään niin, että aamun eka polkaisu takerti, huollon yhteydessä jotain tekivät..
        Ovet ei mene kiinni: En ole ongelmaa noteerannut,kovalla pakkasella saa hiukan kovemmin lyödä kiinni, mutta niin on pitänyt tehdä joka juuttaan pirssissä tätä ennenkin. Esim. passatissa vaan teki joskus niin, ettei jäänyt ollenkaan kiinni, vaan piti paiskoa olan takaa ja parhaan kerran viedä halliin sulamaan, jotta jäi ovi kiinni...
        Puoltovika: Ei ole ollut
        Jarrunesteen merkkivalo: ?? Ei ongelmaa
        Bensatankin lämpösuoja: Laitettu huollon yhteydessä, ei käytännön merkitystä havaittu.
        Öljynkulutus: 100 tuhatta ajettu, öljyt vaihdettu huolloissa, ei tarvetta lisätä öljyä kertaakaan, huoltovälillä menee n. puoleen väliin ylä- ja alarajaa.
        Kuskin kuramatto: Ei ole sadan tonnin aikana vielä ongelmaa kulumisesta. Taitavat laittaa jälkiasennuksena vasta Suomessa koko matot, osta huoltsikalta sarja uusia ja "parempia" jos olet noin kova kuluttamaan. Itse en joka viikko enkä edes joka kuukausi putsaile, jospa onkin kulunut liiasta putsaamisesta.
        Kaiken kaikkiaan, mazda ei ole kaikessa mikään yksi ylitse muiden-auto, mutta ainakin minulla on vastannut odotuksia ja vähän enemmänkin, verrattuna esim. juuri edelliseen passattiin, joka oli vielä kalliimman hintaluokan auto ja monessa asiassa tosi surkea, varsinkin luotettavuus ja käyttövarmuus todella oli passatissa todella huono mazdan rinnalla.

        Ihan kiva että olet autoosi tyytyväinen. Pari kommenttia:
        - myös testeissä on todettu M6:n huono lämpeneminen (näitä voi tietysti tulkita miten haluaa)
        - esim HkiVantaan lentokentän parkkitalosta ei pääse pois avaamatta ikkunaa lippuautomaatilla(tai voit tietysti nousta autosta, mutta harva niin tekee). Viimeksi ikkunat temppuili juuri kentältä lähdettyäni. Vierailla, jotka kentältä hain, oli ensin hauskaa ja sitten kylmä, kun yritin epätoivoisesti sulkea ikkunaa
        - myös kuramattojen (kumia) huono kestävyys on todettu lehden testissä, joten syynä ei liene meikäläisen puhdistusoperaatio

        Asiat asioina, ilman tunteilua, olen kirjoittanut vain omat kokemukseni tosiasioihin perustuen.


      • kulkija..
        VIlle kirjoitti:

        Ihan kiva että olet autoosi tyytyväinen. Pari kommenttia:
        - myös testeissä on todettu M6:n huono lämpeneminen (näitä voi tietysti tulkita miten haluaa)
        - esim HkiVantaan lentokentän parkkitalosta ei pääse pois avaamatta ikkunaa lippuautomaatilla(tai voit tietysti nousta autosta, mutta harva niin tekee). Viimeksi ikkunat temppuili juuri kentältä lähdettyäni. Vierailla, jotka kentältä hain, oli ensin hauskaa ja sitten kylmä, kun yritin epätoivoisesti sulkea ikkunaa
        - myös kuramattojen (kumia) huono kestävyys on todettu lehden testissä, joten syynä ei liene meikäläisen puhdistusoperaatio

        Asiat asioina, ilman tunteilua, olen kirjoittanut vain omat kokemukseni tosiasioihin perustuen.

        Jep. Pika-uusinta eli: Enpä väittänytkään, että mazda olisi nopea lämpenemään. Totesin, että on huonompiakin (ja kalliimpiakin)ja toimeen niilläkin tulee, se lämpiääkö jonkun pari kilometriä aiemmin vai myöhemmin t-paita päällä ajettavaksi, on saman tekevää kun Suomen talvi on joka tapauksessa talvi, eikä siitä kesää tule auton lämmityslaitteella. Ja kun on kerran kokeillut tiivisteet repiä auton ikkunoista (eikä ollut edes mazda) niin jos on epäilystäkään, että ovat jäässä, niin mieluummin nousen autosta, kuin pelleilen tiivisterikkojen tai epätoivoisten sulkemisyritysten kanssa, merkistä riippumatta. Mutta kukin taaplaa tyylillään, ja tekee autollaan mitä hyvänsä. Ja kuramatoista totesin, että eipä ole sadan tuhannen kilometrin jälkeen vielä valittamista, tosin tuossa myöhemmin ajattelin että liekkö jossain malleissa erilaiset matot, tiedäppä tuota. Mutta kun en ole mitenkään mattoja varjellen elänyt, niin ihmettelen vaan kuin joku saa ne niin pian meneen... Ja edelleen olen tyytyväinen varsinkin luotettavuuteen, mutta en väitä että olisi jotenkin super-extra-hyper-auto. Vaan ihan tavallisen hyvä käyttöauto, ominen puutteineen. Mutta harvapa meistä on täydellinen...


      • sama
        kulkija.. kirjoitti:

        Jep. Pika-uusinta eli: Enpä väittänytkään, että mazda olisi nopea lämpenemään. Totesin, että on huonompiakin (ja kalliimpiakin)ja toimeen niilläkin tulee, se lämpiääkö jonkun pari kilometriä aiemmin vai myöhemmin t-paita päällä ajettavaksi, on saman tekevää kun Suomen talvi on joka tapauksessa talvi, eikä siitä kesää tule auton lämmityslaitteella. Ja kun on kerran kokeillut tiivisteet repiä auton ikkunoista (eikä ollut edes mazda) niin jos on epäilystäkään, että ovat jäässä, niin mieluummin nousen autosta, kuin pelleilen tiivisterikkojen tai epätoivoisten sulkemisyritysten kanssa, merkistä riippumatta. Mutta kukin taaplaa tyylillään, ja tekee autollaan mitä hyvänsä. Ja kuramatoista totesin, että eipä ole sadan tuhannen kilometrin jälkeen vielä valittamista, tosin tuossa myöhemmin ajattelin että liekkö jossain malleissa erilaiset matot, tiedäppä tuota. Mutta kun en ole mitenkään mattoja varjellen elänyt, niin ihmettelen vaan kuin joku saa ne niin pian meneen... Ja edelleen olen tyytyväinen varsinkin luotettavuuteen, mutta en väitä että olisi jotenkin super-extra-hyper-auto. Vaan ihan tavallisen hyvä käyttöauto, ominen puutteineen. Mutta harvapa meistä on täydellinen...

        Tehdään nyt tikusta asiaa näin pikkujoulun kunniaksi:

        Lainaus:
        "matot, tiedäppä tuota. Mutta kun en ole mitenkään mattoja varjellen elänyt, niin ihmettelen vaan kuin joku saa ne niin pian meneen... "

        Siis "joku saa ne menemään" ?
        Eli mielestäsi vika on käyttäjässä eikä mattojen laadussa ?

        Tuleepa mieleen noin vuosi sitten käyty keskustelu Mazda6:n puoltamisesta. Aluksi vika oli käyttäjässä, ei autossa, mutta tulihan ne korjausohjeet lopulta sieltä tehtaalta, ja alettiin jopa myöntämään että ehkä autossa sittenkin on jotain vikaa.


      • kulkija..
        sama kirjoitti:

        Tehdään nyt tikusta asiaa näin pikkujoulun kunniaksi:

        Lainaus:
        "matot, tiedäppä tuota. Mutta kun en ole mitenkään mattoja varjellen elänyt, niin ihmettelen vaan kuin joku saa ne niin pian meneen... "

        Siis "joku saa ne menemään" ?
        Eli mielestäsi vika on käyttäjässä eikä mattojen laadussa ?

        Tuleepa mieleen noin vuosi sitten käyty keskustelu Mazda6:n puoltamisesta. Aluksi vika oli käyttäjässä, ei autossa, mutta tulihan ne korjausohjeet lopulta sieltä tehtaalta, ja alettiin jopa myöntämään että ehkä autossa sittenkin on jotain vikaa.

        No joo. Jos itselläni semmoinen tärkeellisyysosa kuin kumimatot kuluisi puhki(mitä ne nyt ei ole sattuneet vielä 100 tkm aikana tehneet, sitä en tiedä liekö käytöstä vai laadusta vai mistä kiinni, että on sitten sattuneet kestämään)niin itse menisin huoltoasemalle ja ostaisin uudet, eipä olisi tullut mieleen siitä jossain palstalla ruikuttaa. Ovat mielestäni sellaiset "kulutusosat", joille on vaikea määritellä normaalia käyttöikää, ja riippuu paljon käyttäjästäkin, miten niitä hinkkailee. Eli mielestäni vika voi olla yhtä hyvin käyttäjässä kuin laadussakin. Eivät taida kuulua säännöllisen huolto-ohjelman piiriinkään, kumimatot.. Eikä ole mielestäni rinnastettavissa tuohon puoltoasiaan, on vähän eri sortin "vika" kuin joku halavatun kumimatto. Mutta jos on jonkun mielestä niin ihme juttu, että matto kuluu, niin olkoon vaan. Eipä jaksa tämän pitempään kiinnostaa eto asia... Jospa ne kumimaton korjausohjeetkin sieltä tehtaalta sitten vielä tulee.


      • samaa mieltä
        kulkija.. kirjoitti:

        No joo. Jos itselläni semmoinen tärkeellisyysosa kuin kumimatot kuluisi puhki(mitä ne nyt ei ole sattuneet vielä 100 tkm aikana tehneet, sitä en tiedä liekö käytöstä vai laadusta vai mistä kiinni, että on sitten sattuneet kestämään)niin itse menisin huoltoasemalle ja ostaisin uudet, eipä olisi tullut mieleen siitä jossain palstalla ruikuttaa. Ovat mielestäni sellaiset "kulutusosat", joille on vaikea määritellä normaalia käyttöikää, ja riippuu paljon käyttäjästäkin, miten niitä hinkkailee. Eli mielestäni vika voi olla yhtä hyvin käyttäjässä kuin laadussakin. Eivät taida kuulua säännöllisen huolto-ohjelman piiriinkään, kumimatot.. Eikä ole mielestäni rinnastettavissa tuohon puoltoasiaan, on vähän eri sortin "vika" kuin joku halavatun kumimatto. Mutta jos on jonkun mielestä niin ihme juttu, että matto kuluu, niin olkoon vaan. Eipä jaksa tämän pitempään kiinnostaa eto asia... Jospa ne kumimaton korjausohjeetkin sieltä tehtaalta sitten vielä tulee.

        Kumimatot... voi helv..ti, jo on valittamisen aihe!


      • kummisetää
        samaa mieltä kirjoitti:

        Kumimatot... voi helv..ti, jo on valittamisen aihe!

        Mazda 6 on virheetön !!
        Tällä palstalla on turha puhua vioista.
        Vika on käyttäjässä jos jostain valittaa.


      • kummitätikkä
        kummisetää kirjoitti:

        Mazda 6 on virheetön !!
        Tällä palstalla on turha puhua vioista.
        Vika on käyttäjässä jos jostain valittaa.

        Jos puhutaan mazdan vioista, niin ok. Mutta jos jatustellaan jostain kumimatoista, jotka yleensä merkissä kuin merkissä heitetään autoon maahantultua täällä Suomessa, niin jotenkin on vaikea mieltää sitä Mazdan "viaksi". Toki maahantuoja silloinkin on osavastuussa valmistajan lisäksi, mutta mikä on sitten sen kumimaton oletettu normaali käyttöikä? 50 tkm vai 128 tkm? Ja miten huomioidaan käyttäjän vaikutus asiaan? Tässä on nyt ruvettu tekemään kärpäsestä härkästä ja saivarrellaan jonniinjoutavuuksilla. Keskityttään olennaisiin, sanos...Perustettakoon vaikka oma kumimatto-palsta, jossa kumimattojen aktiivikuluttajat voivat vertailla erilaisten kumimattojen kestävyyttä ja käyttökokemuksiaan.


    • lumiukko
      • lumiukko

        Linkki temppuilee, en vissiiin osannut tehdä oikein. Voit käyttää sitä kopioimalla osoitteen selaimeen. Sorry.


      • Adzam Äsek
        lumiukko kirjoitti:

        Linkki temppuilee, en vissiiin osannut tehdä oikein. Voit käyttää sitä kopioimalla osoitteen selaimeen. Sorry.

        Tässä yhteenveto Aftonbladetin talvitestistä Mazda6:n osalta:
        Katastrof i kyla. Japanerna fick europeisk hjälp att göra en finfin - sommarbil! Snudd på Årets bil, men en katastrof i kylan. Sladdgirig, tur att ESP är standard, usel värme.

        Samaa linjaa jatkoi TM 3/2003 talvivertailussaan, vain 2 talvitähteä.


      • Kesä-Mazda
        Adzam Äsek kirjoitti:

        Tässä yhteenveto Aftonbladetin talvitestistä Mazda6:n osalta:
        Katastrof i kyla. Japanerna fick europeisk hjälp att göra en finfin - sommarbil! Snudd på Årets bil, men en katastrof i kylan. Sladdgirig, tur att ESP är standard, usel värme.

        Samaa linjaa jatkoi TM 3/2003 talvivertailussaan, vain 2 talvitähteä.

        TM sanoo erilaisten vertailutestiensä tähdistä:

        "Tekniikan Maailman vertailutesteissä testatuille tuotteille annetaan tähtiä. Yksi tähti tarkoittaa tyydyttävää tuotetta. Täydet viisi tähteä merkitsevät, että kyseinen tuote edustaa testin tekohetkellä luokkansa ehdotonta huippua. Tähdittä jäänyttä tuotetta ei testin perusteella suositella.
        Arvostelu tehdään vertailtavien tuotteiden tyypillisen käyttäjän näkökulmasta. Tähdet perustuvat vain niihin tuoteominaisuuksiin, joita on testattu. Hinta ei vaikuta tähtien määrään. Tuotteet pyritään valitsemaan vertailutestiin niin, että ne hinnaltaan ja muilta ominaisuuksiltaan ovat selkeästi toistensa kilpailijoita."

        Edellisestä voisi päätellä, että jo yksikin tähti on suositus ja että Mazda6 on tyydyttävä talviauto, mutta ei lähelläkään luokkansa parhaimmistoa.


      • Pertti

        itselläni on Mazda-04,jossa takapyörät ovat muutaman kerran jäätyneet.(Kuin yrittäisi ajaa käsijarru päällä, ei onnistu.) Joutunut sulattamaan lämpöpuhaltimella. Lohduttaneet sentään huollossa että onhan sinulla takuu????. Eipä ole paljon auttanut.


      • ville
        Pertti kirjoitti:

        itselläni on Mazda-04,jossa takapyörät ovat muutaman kerran jäätyneet.(Kuin yrittäisi ajaa käsijarru päällä, ei onnistu.) Joutunut sulattamaan lämpöpuhaltimella. Lohduttaneet sentään huollossa että onhan sinulla takuu????. Eipä ole paljon auttanut.

        onko kyseessä jarrujen jäätyminen? Millaiset vanteet sinulla on? Työkaverilla esiintynyt myös jarrujen jäätymistä, mutta minulle ei ole ollut mitään ongelmia sen suhteen (ei minkään muunkaan). Tulimme siihen tulokseen että vanteet vaikuttavat siihen. Minulla on aluvanteet ja hänellä peltivanteet.Peltivanteet ovat umpinaiset ja keräävät siitä syystä lunta, joka sulaa jarruttaessa ja jäätyy sitten jääksi jarruihin ja renkaisiin.Alumiinivanteet ovat sen verran avonaiset että tuota lunta ei pääse kertymään samallla lailla kun peltisissä.Onko muilla vastaavia kokemuksia?


      • Pertti
        ville kirjoitti:

        onko kyseessä jarrujen jäätyminen? Millaiset vanteet sinulla on? Työkaverilla esiintynyt myös jarrujen jäätymistä, mutta minulle ei ole ollut mitään ongelmia sen suhteen (ei minkään muunkaan). Tulimme siihen tulokseen että vanteet vaikuttavat siihen. Minulla on aluvanteet ja hänellä peltivanteet.Peltivanteet ovat umpinaiset ja keräävät siitä syystä lunta, joka sulaa jarruttaessa ja jäätyy sitten jääksi jarruihin ja renkaisiin.Alumiinivanteet ovat sen verran avonaiset että tuota lunta ei pääse kertymään samallla lailla kun peltisissä.Onko muilla vastaavia kokemuksia?

        Myyjä epäili että jarrupalat kerää kosteutta joka sitten jäätyy. Alumiinivanteet on.


      • eve
        Pertti kirjoitti:

        itselläni on Mazda-04,jossa takapyörät ovat muutaman kerran jäätyneet.(Kuin yrittäisi ajaa käsijarru päällä, ei onnistu.) Joutunut sulattamaan lämpöpuhaltimella. Lohduttaneet sentään huollossa että onhan sinulla takuu????. Eipä ole paljon auttanut.

        Jarrut jäätyy kun lumi kertyy vanteisiin. Kaksi kertaa jääty tielle viime talvena. Takuu on mutta huollossa levitellään vain käsiä. Kun kerran vielä jään sen takia tielle vaihtuu auto!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe