Olen harkinnut Ohlsson 29 hankintaa. Hinnat vaikuttavat suhteellisen edullisilta, ja veneitä on usein myytävänä. Te joilla on kokemuksia venetyypistä, voisitteko vähän antaa vinkkejä. Esim. purjehdusominaisuudet kiinnostavat.
Ohlsson 29
19
5847
Vastaukset
- JARI K
Haiskahtaa hitaanoloiselta isoksi veneeksi. vesilinja 6,70 m=(runkonopeus) pituuteen 8.80 nähden viittaa samaan suuntaan. 70-luvun tietotaidolla rakennettu mukava retkivene kun suunnittelee 5-6 solmun matkanopeudelle retket niin ei tule kiire, mikäli tuulta riittänee hihasta 6-8 m/s, alle ajetaan moottorilla.
- Aki K
Ihan vain vertailun vuoksi sattui silmään vesille.fi myytävistä
Inferno 29 vm -84 hp. 22 900 euroa
Ohlson 29 (winga) vm -77 23 800 euroa
En ole syvällisemmin paneutunut ao. venemallien veneiden hintoihin mutta hankinta tilanteessa ottaisin itse ennemmin Infernon. - Helmsman2
Aki K kirjoitti:
Ihan vain vertailun vuoksi sattui silmään vesille.fi myytävistä
Inferno 29 vm -84 hp. 22 900 euroa
Ohlson 29 (winga) vm -77 23 800 euroa
En ole syvällisemmin paneutunut ao. venemallien veneiden hintoihin mutta hankinta tilanteessa ottaisin itse ennemmin Infernon.Taitaa olla Wingan hinnassa pari tonnia Lapin lisää. Tosin sisätilojen muodosta johtuen Winga tuntuu selvästi tilavammalta. Onhan Inferno puolestaan nopeampi (kallisteleekin sitten kunnolla) ja uudempikin (toki veneissä ikä ei vaikuta aina voimakkaasti hintaan. Koin hyväksi purjehtia Infernon, ainoa mikä askarrutti yksinpurjehtijan vinkkelistä on laituriin tulo sivutuulessa - skegilliset paatit saa alhaisemmalla sykkeellä ahtaisiin paikkoihin.
No joka tapauksessa moottori ja purjeet pitää olla tiptop wingassa, jos tuo on hinta. - aaa
Aki K kirjoitti:
Ihan vain vertailun vuoksi sattui silmään vesille.fi myytävistä
Inferno 29 vm -84 hp. 22 900 euroa
Ohlson 29 (winga) vm -77 23 800 euroa
En ole syvällisemmin paneutunut ao. venemallien veneiden hintoihin mutta hankinta tilanteessa ottaisin itse ennemmin Infernon.no kyllä ohksin ja inferno ovat aika eri tyylisiä ja tasoisia veneitä. Ohlsonhan on jo todellinen matkavene minne päin maailmaa tahansa.
- AKI K
aaa kirjoitti:
no kyllä ohksin ja inferno ovat aika eri tyylisiä ja tasoisia veneitä. Ohlsonhan on jo todellinen matkavene minne päin maailmaa tahansa.
Mikäli olin oikein ymmärtänyt alun perin haussa oli vene perheretkeilyyn ihan kotoisiin ympyröihin. Näille tuulille samankokoluokan veneistä nopeampi on parempi.
Huvittavaa sinäänsä että näissä viestiketjuissa hyvin nopeasti päädytään valtamerille ja ollaan tuulissa joihin tervejärkinen ihminen ei lähde. - seropi
Aki K kirjoitti:
Ihan vain vertailun vuoksi sattui silmään vesille.fi myytävistä
Inferno 29 vm -84 hp. 22 900 euroa
Ohlson 29 (winga) vm -77 23 800 euroa
En ole syvällisemmin paneutunut ao. venemallien veneiden hintoihin mutta hankinta tilanteessa ottaisin itse ennemmin Infernon.keskusteluun Inferno vs Ohlson sanoisin että riippuu siitä minkälaiseen käyttöön venettäsi haet. Jos perhekäyttöön retkipurjehdukseen aikomus käyttää niin mielestäni Ohlson on siihen parempi vaihtoehto tukevuutensa, vakautensa ja purjehdusominaisuuksiensa puolesta ... ja taitaapa siinä sisätilatkin hieman paremmat olla. Jos taas kilpailu/nopeampi siirtyminen paikasta toiseen kiinnostaa enemmän niin sitten taitaa Inferno olla siihen parempi mutta sanoisin nyt että retkikäytössä ei noiden mahd. nopeuserolla ole mitään merkitystä. Ja sanoisin että jos hiemankin tuulee enemmän niin saattaapi Ohlson pestä Infernon nopeudessakin ... varsinkin luoviosuuksilla.
Inferno myöskin vaatii purjehtijalta enemmän, sitä on osattava "viritellä" ja säätää jos siitä aikoo nopeudessa saada mitään irti ... ei nmielestäni matkaveneenä niin mukava kuin esim. Ohlson.
Elikkä Summa summarum: valitse Ohlson jos haet turvallista ja vakaata menijää kovemmillakin tuulilla retkiveneeksi ja perhekäyttöön ... yksinpurjehduskin tieten onnistuu. Jos taas enemmänkin kilpailuhenki virtaa suonissasi niin sitten voipi olla Inferno parempi vaihtoehto.
Veneissä ei tosiaankaan tarvitse ikään niin kovasti tuijottaa varsinkaan rungon osalta. Tieten vanhemmissa saattaa enemmän pientä fiksailua olla enemmän mutta kunhan huomioi että kone ja purjeet ovat tuorehkot niin muuten veneen iällä ei niin ratkaisevaa merkitystä ole. - Viki
Helmsman2 kirjoitti:
Taitaa olla Wingan hinnassa pari tonnia Lapin lisää. Tosin sisätilojen muodosta johtuen Winga tuntuu selvästi tilavammalta. Onhan Inferno puolestaan nopeampi (kallisteleekin sitten kunnolla) ja uudempikin (toki veneissä ikä ei vaikuta aina voimakkaasti hintaan. Koin hyväksi purjehtia Infernon, ainoa mikä askarrutti yksinpurjehtijan vinkkelistä on laituriin tulo sivutuulessa - skegilliset paatit saa alhaisemmalla sykkeellä ahtaisiin paikkoihin.
No joka tapauksessa moottori ja purjeet pitää olla tiptop wingassa, jos tuo on hinta.Inferno 29 on pienempi vene kuin Ohlson, leveämpi ja raskaampi (2,5 tn vs 3,3 tn). Joku väitti että etenkin kovan kelin kryssissä Ohlsoni pesisi Infernon nopeudessa, mutta tuosta olen täsmälleen päinvastaista mieltä! Luovikulman loiventuessa tämä saattaisi pitää paikkansa. Infernon lys 1,14 ja tuon uudemman Ohlsonin 1,06 (ennen -75 veneet 1,04).
Yksi Inferno oli syksyllä myynnissä 16 000 hintaan, Lapissa ilman lapinlisää. Inferno on uudempi konstruktio ja kyllä ikä vaikuttaa, jossei runkoon niin sisätiloihin jne. Hintataso 15-23 tuhatta lie kohdallaan vm83-85 Infernoille.
Yli kahdenkympin Ohlsonin pitää olla melkoinen helmi, normaali hintataso 13-20 tuhatta, NJK:n venetorillakin oli yksi 80-luvun puolelta kohtuukuntoinen, muistaakseni pyynti n. 17 tuhatta, keväällä oli Maarianhaminassa yksi kaupan kymppitonnin hintaan.
Tässä hintoja Ruottista, eli toteutuneet kaupat 9-22 tuhatta euroa:
Inrapporterade affärer
Prisintervall (antal affärer)
Årsmodell År 2001 År 2003 År 2004
1972 110.000(1) 123.000(1)
1973 125.000(1)
1974 80.000-125.000(2) 115.000(1)
1975 140.000(2) 113.000-170.000(2)
1976 115.000-200.000(3)
1977 150.000-170.000(2) - aaa
AKI K kirjoitti:
Mikäli olin oikein ymmärtänyt alun perin haussa oli vene perheretkeilyyn ihan kotoisiin ympyröihin. Näille tuulille samankokoluokan veneistä nopeampi on parempi.
Huvittavaa sinäänsä että näissä viestiketjuissa hyvin nopeasti päädytään valtamerille ja ollaan tuulissa joihin tervejärkinen ihminen ei lähde.jos vene tulee perheretkeilyyn niin kyllä ohlson tilojensa ja vakautensa ansiosta on parempi. Ja kun tarkoitin että ohlsonissa on venettä kaikkialle niin sehän on vain plussaa.. Ei jää ainakaan veneestä kiinni.
Joo kyllä yhdyn tuohon että nopea vene saaristossa on kivempi, en tiedä onko parempi, ja normaalilla päivämatkalla jopa 30min. nopeampi :) - Viki
aaa kirjoitti:
jos vene tulee perheretkeilyyn niin kyllä ohlson tilojensa ja vakautensa ansiosta on parempi. Ja kun tarkoitin että ohlsonissa on venettä kaikkialle niin sehän on vain plussaa.. Ei jää ainakaan veneestä kiinni.
Joo kyllä yhdyn tuohon että nopea vene saaristossa on kivempi, en tiedä onko parempi, ja normaalilla päivämatkalla jopa 30min. nopeampi :)Saaristossa hyvää ovat kryssiominaisuudet, joissa Inferno voittaa Ohlsonin. Itseskuuttaava fokka on toinen saaristopurjehtijan must (Infernossa vakiona). Toppitakila suurine genuoineen alentaa moottoriajon kynnystä vastaisten yllättäessä. Jos esim. Hesasta purjehditaan Hankoon SW-WSW tuulilla, niin Inferno on perillä monta tuntia aikaisemmin. Ja Infernolla tuo saattaa olla nautinnollinen kokemus, etenkin jos tykkää purjehtimisesta.
Avomerellä taasen Ohlson varustettuna rullagenualla on vaivaton ja mukava matkavene.
Siis molempi parempi... kyllä Ohlsonilla saaristossa pärjää ihan hyvin ja Inferno 29:llä on kierretty palloakin. - Luoviominaisuus
Viki kirjoitti:
Saaristossa hyvää ovat kryssiominaisuudet, joissa Inferno voittaa Ohlsonin. Itseskuuttaava fokka on toinen saaristopurjehtijan must (Infernossa vakiona). Toppitakila suurine genuoineen alentaa moottoriajon kynnystä vastaisten yllättäessä. Jos esim. Hesasta purjehditaan Hankoon SW-WSW tuulilla, niin Inferno on perillä monta tuntia aikaisemmin. Ja Infernolla tuo saattaa olla nautinnollinen kokemus, etenkin jos tykkää purjehtimisesta.
Avomerellä taasen Ohlson varustettuna rullagenualla on vaivaton ja mukava matkavene.
Siis molempi parempi... kyllä Ohlsonilla saaristossa pärjää ihan hyvin ja Inferno 29:llä on kierretty palloakin.Enpä ole ennen nähnyt sotkettavan luoviominaisuuksia ja itseskuuttaavaa fokkaa toisiinsa. Kaikki itseskuuttaavat fokat, joita minä olen käsitellyt ovat ollet enemmän tai vähemmän surkeita luoviominaisuuksien kannalta, olivatpa purjeet uusia tai vanhoja. Toki sillä on mukava käännellä yksinpurjehtiessa, kunhan ei välitä siitä että, tuulen voimakkuudesta riippuen, nousukulma tippuu helposti toistakymmentä astetta.
Eikä sitä isoksi arvoksi kannata laskea venettä ostettaessa. skuuttarinpukkeja löytyy jos jonkun kokoisia ja näköisiä autotalleista ympäri suomen varmasti kymmenia, kyllästyneiden käyttäjien jäljiltä.. omasta tuttavapiiristäni löytyisi halukkaille maestro 31:n ja maxi fenixin alkuperäiset - Luoviominaisuus
Luoviominaisuus kirjoitti:
Enpä ole ennen nähnyt sotkettavan luoviominaisuuksia ja itseskuuttaavaa fokkaa toisiinsa. Kaikki itseskuuttaavat fokat, joita minä olen käsitellyt ovat ollet enemmän tai vähemmän surkeita luoviominaisuuksien kannalta, olivatpa purjeet uusia tai vanhoja. Toki sillä on mukava käännellä yksinpurjehtiessa, kunhan ei välitä siitä että, tuulen voimakkuudesta riippuen, nousukulma tippuu helposti toistakymmentä astetta.
Eikä sitä isoksi arvoksi kannata laskea venettä ostettaessa. skuuttarinpukkeja löytyy jos jonkun kokoisia ja näköisiä autotalleista ympäri suomen varmasti kymmenia, kyllästyneiden käyttäjien jäljiltä.. omasta tuttavapiiristäni löytyisi halukkaille maestro 31:n ja maxi fenixin alkuperäisetÄskeinen ei ollut tarkoitettu edellisen kirjoittajan asiallisen viestin mollaamiseksi, sanamuodot huonot ja vähän meni aiheen vierestäkin..
- Viki
Luoviominaisuus kirjoitti:
Enpä ole ennen nähnyt sotkettavan luoviominaisuuksia ja itseskuuttaavaa fokkaa toisiinsa. Kaikki itseskuuttaavat fokat, joita minä olen käsitellyt ovat ollet enemmän tai vähemmän surkeita luoviominaisuuksien kannalta, olivatpa purjeet uusia tai vanhoja. Toki sillä on mukava käännellä yksinpurjehtiessa, kunhan ei välitä siitä että, tuulen voimakkuudesta riippuen, nousukulma tippuu helposti toistakymmentä astetta.
Eikä sitä isoksi arvoksi kannata laskea venettä ostettaessa. skuuttarinpukkeja löytyy jos jonkun kokoisia ja näköisiä autotalleista ympäri suomen varmasti kymmenia, kyllästyneiden käyttäjien jäljiltä.. omasta tuttavapiiristäni löytyisi halukkaille maestro 31:n ja maxi fenixin alkuperäisetEi tieteskään itseskuuttaavaa fokkaa eikä rullapurjeita tosiveneilijälle ;-)
Noh, lievähköä liiottelua on tuo toistakytä astetta heikompi nousu verrattuna normaalifokkaan - kerro lisää jotta uskon.
Minä puolestaan väitän, että Inferno29 nousee korkeammalle itseskuuttaavalla kuin Ohlson29 normaalifokalla, mikäli muuten veneiden purjeet ovat laadultaan samantasoiset. Kryssiominaisuudet nimittäin syntyvät pääosin runkomuodosta ja jonkun verran takilasta. Väitätkö vastaan?
Turha muuten niitä skuuttauspukkeja on Ohlsonin kannelle ostaa, babystaagi ihan vähän häiritsee sen toimintaa :-(
Kisat erikseen, mutta retkeillessä tykkään itseskuuttaavasta fokasta, ehkä se johtuu siitä että tykkään purjehduksesta, enkä saaristojen ränneissäkään ala konettamaan vastatuulisissa keleissä. Purjehdin myös mielellään yksin, avomerelle rulla ja saaristoon itseskuuttaava. Barduunat vain kisapaatteihin. Tämä on vain minun oma mielipiteeni, toiset arvostavat toisia asioita... - Viki
Luoviominaisuus kirjoitti:
Äskeinen ei ollut tarkoitettu edellisen kirjoittajan asiallisen viestin mollaamiseksi, sanamuodot huonot ja vähän meni aiheen vierestäkin..
Tämähän on keskustelupalsta, meri on jäässä ja purjehduksesta voi vaan höpötellä. Eriä mielipiteitä pitää myös olla, mitä siitä tulisi jos me kaikki olisimme samanlaisia ja samaa mieltä. Siinähän ikävystyisi kuoliaaksi
- Pari vuotta harrastanut
Viki kirjoitti:
Ei tieteskään itseskuuttaavaa fokkaa eikä rullapurjeita tosiveneilijälle ;-)
Noh, lievähköä liiottelua on tuo toistakytä astetta heikompi nousu verrattuna normaalifokkaan - kerro lisää jotta uskon.
Minä puolestaan väitän, että Inferno29 nousee korkeammalle itseskuuttaavalla kuin Ohlson29 normaalifokalla, mikäli muuten veneiden purjeet ovat laadultaan samantasoiset. Kryssiominaisuudet nimittäin syntyvät pääosin runkomuodosta ja jonkun verran takilasta. Väitätkö vastaan?
Turha muuten niitä skuuttauspukkeja on Ohlsonin kannelle ostaa, babystaagi ihan vähän häiritsee sen toimintaa :-(
Kisat erikseen, mutta retkeillessä tykkään itseskuuttaavasta fokasta, ehkä se johtuu siitä että tykkään purjehduksesta, enkä saaristojen ränneissäkään ala konettamaan vastatuulisissa keleissä. Purjehdin myös mielellään yksin, avomerelle rulla ja saaristoon itseskuuttaava. Barduunat vain kisapaatteihin. Tämä on vain minun oma mielipiteeni, toiset arvostavat toisia asioita..."Turha muuten niitä skuuttauspukkeja on Ohlsonin kannelle ostaa, babystaagi ihan vähän häiritsee sen toimintaa "
Miten tuon baby staagin (= vaijeri maston edessä kanteen?) kanssa vendat onnistuu yksin purjehtiessa? Nykyisessä veneessäni maston edessä ei ole juuri mitään estettä, mutta genua ja joskus fokkakin onnistuu silti välillä temppuilemaan itsensä ties miten kesken käännöstä. Huolestuttaa ajatus moisesta baby staagista vielä siihen häiriöksi kun nytkin meinaa aika ja raajat loppua kesken.
Kryssikäännös nykyisellä tekniikalla:
Toisella kädellä kireällä oleva skuutti valmiina (se irtoaa ranneliikkeellä) ja toisessa vapaana oleva vinssille kierrettynä (ettei tavitse sitten kesken kaiken etsiskellä) ja käännöksen alettua pinnaa painetaan toisella jalalla toisen jalan tukiessa tasapainoa:)).
Aluksi jalalla painetaan pinnaa (yrittäen pitää käännöksen kulmanopeutta vakiona), mutta käännöken keskivaiheen jälkeen pinnaa on vedettävä ettei keulasuunta mene lopulta yli kun keulapurje alkaa vetää.
Kun keulapurje vapautuu tuulen paineesta, sitä on ujutettava taiten, ettei se hermostu kesken matkansa maston vastapäiselle puolelle. - Viki
Pari vuotta harrastanut kirjoitti:
"Turha muuten niitä skuuttauspukkeja on Ohlsonin kannelle ostaa, babystaagi ihan vähän häiritsee sen toimintaa "
Miten tuon baby staagin (= vaijeri maston edessä kanteen?) kanssa vendat onnistuu yksin purjehtiessa? Nykyisessä veneessäni maston edessä ei ole juuri mitään estettä, mutta genua ja joskus fokkakin onnistuu silti välillä temppuilemaan itsensä ties miten kesken käännöstä. Huolestuttaa ajatus moisesta baby staagista vielä siihen häiriöksi kun nytkin meinaa aika ja raajat loppua kesken.
Kryssikäännös nykyisellä tekniikalla:
Toisella kädellä kireällä oleva skuutti valmiina (se irtoaa ranneliikkeellä) ja toisessa vapaana oleva vinssille kierrettynä (ettei tavitse sitten kesken kaiken etsiskellä) ja käännöksen alettua pinnaa painetaan toisella jalalla toisen jalan tukiessa tasapainoa:)).
Aluksi jalalla painetaan pinnaa (yrittäen pitää käännöksen kulmanopeutta vakiona), mutta käännöken keskivaiheen jälkeen pinnaa on vedettävä ettei keulasuunta mene lopulta yli kun keulapurje alkaa vetää.
Kun keulapurje vapautuu tuulen paineesta, sitä on ujutettava taiten, ettei se hermostu kesken matkansa maston vastapäiselle puolelle.Sielun silmin katselin vastakäännöstäsi, ja vähän eri tavalla taitaisin itse toimia.
- en pitäisi molempia skuutteja käsissä, tuulen puolen skuutti (se vapaa) vain valmiiksi vinssille, pienen purjeen kanssa kierros riittää
- käännös tuuleen, skuutti vapaaksi kun fokka pakkaa, siitä se saa oikean lähtösuunnan siirtyäkseen maston ohi
- vaihdetaan istumaan toiselle puolelle sitlooraa, se tiukkaamista odotteleva skuutti kourassa, tässä vaiheessa peräsimestä saa päästää yleensä irti (voi riippua veneestä...)
- kiskotaan skuutti tiukalle kaksin käsin vetämällä. Jos homma menee nappiin, skuutti on tiukalla ennen kuin tuulen paine tekee sen raskaaksi. Edellinen kohta ja tämä ovat se varsinainen ripeä osa hommasta, harjoitus tekee mestarin
- Otetaan peräsin haltuun, tärkeintä ettei pääse nousemaan takaisin, joka on mahdollista etenkin jos fokan skuuttaus ei mennyt nappiin vaan se lepattaa
- Mikäli venda meni nappiin, niin kiinnitetään skuutti knaapiin ja seilataan menemään. Ellei näin käynyt, vaan iso vetää ja fokka lepattaa, niin yksin ehkä on helpointa nostaa uudestaan tuuleen (varoen sitä ettei mene yli tuulensilmän tai ettei vauhti lopu kokonaan) ja tempaista skuutti tiukalle. Vinssin käyttö kammen kanssa on tietysti mahdollista, mutta riippuu vähän veneestä, vinssien sijainnista jne. kuinka helppoa se on yksin.
Ison genuan kanssa toppitakiloitu vene on yksinpurjehtijalle tietysti hankalampi. Toisaalta esim Ohlsonin tyyppinen vene on paljon rauhallisempi liikkeissään kuin Sunwind20, se antaa aikaa toimintoihin ja kestää virheitä paremmin. Tietysti babystaagi hänksättää, sitä enemmän, mitä suurempi genua, mutta kyllä se purje kulkee siitä.
Rullagenualla toppitakila on avomerellä ihanteellinen yksinpurjehtijalle. Isopurje on pieni (Ohlsonissa esim. vähän pienempi kuin H-veneessä), joten sitä ei tarvitse alkaa reivailemaan kovin helposti, ja sen käsittely sekä reivauksessa että satamaan tullessa/lähtiessä on kevyttä. Rullagenuan reivaaminen ja avaaminen/rullaaminen on justiinsa niin vähän hankalaa kuin se yksinpurjehdittaessa saakin olla. - Arc
Viki kirjoitti:
Sielun silmin katselin vastakäännöstäsi, ja vähän eri tavalla taitaisin itse toimia.
- en pitäisi molempia skuutteja käsissä, tuulen puolen skuutti (se vapaa) vain valmiiksi vinssille, pienen purjeen kanssa kierros riittää
- käännös tuuleen, skuutti vapaaksi kun fokka pakkaa, siitä se saa oikean lähtösuunnan siirtyäkseen maston ohi
- vaihdetaan istumaan toiselle puolelle sitlooraa, se tiukkaamista odotteleva skuutti kourassa, tässä vaiheessa peräsimestä saa päästää yleensä irti (voi riippua veneestä...)
- kiskotaan skuutti tiukalle kaksin käsin vetämällä. Jos homma menee nappiin, skuutti on tiukalla ennen kuin tuulen paine tekee sen raskaaksi. Edellinen kohta ja tämä ovat se varsinainen ripeä osa hommasta, harjoitus tekee mestarin
- Otetaan peräsin haltuun, tärkeintä ettei pääse nousemaan takaisin, joka on mahdollista etenkin jos fokan skuuttaus ei mennyt nappiin vaan se lepattaa
- Mikäli venda meni nappiin, niin kiinnitetään skuutti knaapiin ja seilataan menemään. Ellei näin käynyt, vaan iso vetää ja fokka lepattaa, niin yksin ehkä on helpointa nostaa uudestaan tuuleen (varoen sitä ettei mene yli tuulensilmän tai ettei vauhti lopu kokonaan) ja tempaista skuutti tiukalle. Vinssin käyttö kammen kanssa on tietysti mahdollista, mutta riippuu vähän veneestä, vinssien sijainnista jne. kuinka helppoa se on yksin.
Ison genuan kanssa toppitakiloitu vene on yksinpurjehtijalle tietysti hankalampi. Toisaalta esim Ohlsonin tyyppinen vene on paljon rauhallisempi liikkeissään kuin Sunwind20, se antaa aikaa toimintoihin ja kestää virheitä paremmin. Tietysti babystaagi hänksättää, sitä enemmän, mitä suurempi genua, mutta kyllä se purje kulkee siitä.
Rullagenualla toppitakila on avomerellä ihanteellinen yksinpurjehtijalle. Isopurje on pieni (Ohlsonissa esim. vähän pienempi kuin H-veneessä), joten sitä ei tarvitse alkaa reivailemaan kovin helposti, ja sen käsittely sekä reivauksessa että satamaan tullessa/lähtiessä on kevyttä. Rullagenuan reivaaminen ja avaaminen/rullaaminen on justiinsa niin vähän hankalaa kuin se yksinpurjehdittaessa saakin olla.Meillä on Ohlsonissa aiemman omistajn toimesta babystaagi poistettu ja korvattu vain hieman maston linjalta eteen tulevalla vanttiparilla. Samalla kaidetolpat siirretty (vanhempi malli)varvaslista-korotuksen päälle. Luovi onnistuu rulla kokonaan auki ja keulapurje asettuu löysemmällä luovilla hyvin.
- Arabesque
Otsikossa lienee oikea kirjoitusasu. sailguide.com - båtfakta ruåttiksi lisätietoa.
O-sonistit sanovat, että liikkuu jo 5 m tuulessa ainakin luovilla ja löysemmälläkin sivuvastaisella. Puomille mahtuu muistaakseni jonkin kirjoituksen mukaan vähän isompikin isopurje kuin originaali. Etsi vene, jossa vanha isopurje ja muuten hyvät varusteet ja tilaa hiukan ahvenselkäinen iso. nopeus on kyllä sellainen hygienia/fiilistelykysymys - kapeissa ränneissä kun ajelee toisten kanssa jonossa harmittaa jos samankokoinen paatti on paljon nopeampi, tosin kippari ja purjeiden ikä taitavat vaikuttaa jo lyssikymmenysten verran. No ei Arabesque 30:sen lyssikään ole kuin sadasosan parempi, tai 83 FinnExpressin(tosin pienempi) tai Netan tai muiden vanhempien paattien. Summa Summarum - jos sinulla ei ole kovin urhea perhemiehistö, Ohlson voisi olla sopiva, jos kipparin halut, vatsa ja kokemus vetävät joskus kovempaankin tuuleen tai aallokkoon. Oma suosikkikäytetty olisi kyllä Siesta 32, mutta Ohlsonia saa jo melkein kaksi samalla rahalla.- vaari
Todetut hyvät ja huonot
Hyvät
Työn laatu
Kestää keliä
Luovii hyvin
Mukavat tilat neljälle
Huonot
Alirikattu ( kestää hyvin metriä pitemmän maston)
Pentteri huonossa paikassa
Babytsaagi tiellä luoviessa
Vanhoista malleista puuttuu ankkuriboksi
Peräsintä ei ole tasapainotettu
Jos olet kätevä niin keittiön ja vessan
voi helposti rakentaa tilavammiksi
- Saimen
Katso aikaisempaa keskustelua 'Itämerta kyntämään millä', siellä kerroin Ohlsonin ominaisuuksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184541Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5032420Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421981Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181779- 791543
- 1461505
- 111061
- 93900
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik39827- 118818