Opettajien työmäärä

Melli

Saksalaiset kollegani pitävät Suomen koulusysteemiä varsinaisena malliesimerkkinä. Osaako joku kertoa faktaa, mikä on aineenopettajien viikkotuntimäärä yläasteella? Muistan kuulleeni, että esim. kielten opettajien tuntimäärä on vähäisempi kuin muilla. Mistä löytäisin lisäksi palkkataulukon, jotta voisin vertailla maidenvälisiä "olosuhteita".
Kiitoksia etukäteen!

22

5601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opettaja

Hei!
      Opettajilla on niin ylä- kuin alakouluissakin opetusvelvollisuus. Olen yläkoulun äidinkielen lehtori ja opetusvelvollisuuteni on 18 h / vko. Vieraiden kielten opettajilla on hieman enemmän.

• miksi?

Viikkotuntimäärät vaihtelevat merkittävästi(16-25) eri aineiden opettajien välillä. Syyt oppiaineiden välisiin eroihin ovat historialliset eivätkä vastaa tätä päivää. OAJ:lla ei ole todellista halua korjata asiaa. Tästä epäkohdasta seuraa mm. sellainen hauskuus, että samasta omaan opetusalaan kuulumattomasta työstä maksetaan historian opettajalle vähemmän kuin äidinkielen opettajalle.

• Ope

Äikänmaikoilla on tosiaan pienin opetusvelvollisuus, peruskoulussa kai 17. Johtunee aineiden korjaamisesta. (On muuten työläämpää kuin kokeen tai koe-esseenkään korjaaminen, jos sen kunnolla tekee. Kokeilkaa vaikka: minä olen kokeillut.) Sitten tulevat kai matikistit ynnä muut fyysikot ja esim. bilsanmaikoilla taitaa jo olla 24 tuntia. Eniten on liikunnanmaikoilla ym. Kyllä siinä jonkinlaista ajatusta on alunperin ollut kotityön määristä. Tietysti maailma on muuttunut. Kokonaistyöaika kai tämänkin epäkohdan (?) poistaa.

• kieltenope

Opetusvelvollisuus vieraissa kielissä yläkoulussa on 20 h viikossa. Itselläni on lisäksi neljä ylituntia (joita en kyllä yhtään hinkunut!).
        Tällä hetkellä työpöydälläni on vielä 10:n luokan koepinot korjattavana (n.200x4 sivua), joten tekemistä kyllä riittää, vaikka ns. työaika onkin lyhyt...

kieltenope

• vaan

Kyllä on aina koomista kuunnella kun opettajat puhuvat näistä tunneistaan...15-24h viikossa ja sit korjataan välitunneilla muutamat aineet :-),,hui hui kyllä on raskasta!!!!. Ja liikunnanopettajilla vasta vaikeata on kun pitää ihan ite päättää että pelataanko koripalloa vai lentopalloa. No onneksi on pari kolme kuukautta kesälomaa niin saa akut ladattua.
        Luulen että opettajat on ammattiryhmä jolla ansiotaso ihan kohdallaan tehtyyn työmäärään nähden, ei ainakaan yhtään lisää.
        Täysin yliarvostettu ammatti.

• luokanope
        vaan kirjoitti:

Kyllä on aina koomista kuunnella kun opettajat puhuvat näistä tunneistaan...15-24h viikossa ja sit korjataan välitunneilla muutamat aineet :-),,hui hui kyllä on raskasta!!!!. Ja liikunnanopettajilla vasta vaikeata on kun pitää ihan ite päättää että pelataanko koripalloa vai lentopalloa. No onneksi on pari kolme kuukautta kesälomaa niin saa akut ladattua.
        Luulen että opettajat on ammattiryhmä jolla ansiotaso ihan kohdallaan tehtyyn työmäärään nähden, ei ainakaan yhtään lisää.
        Täysin yliarvostettu ammatti.

Antaisitko yhteystietosi, niin voisin kutsua sinut sijaisekseni, kun seuraavan kerran sellaista tarvitsen. Pääsisit silloin kokeilemaan, miten "helppoa" hommaa se opettajan työ on.

• nappaa.
        luokanope kirjoitti:

Antaisitko yhteystietosi, niin voisin kutsua sinut sijaisekseni, kun seuraavan kerran sellaista tarvitsen. Pääsisit silloin kokeilemaan, miten "helppoa" hommaa se opettajan työ on.

Sori ei enää kiinnosta. Kouluaikana sitä sijaisuuksia kyllä tein. Nykyisin on melkein tuplapalkka, vastuullinen ja haastava työ joten ei opettajanhuoneessa juoruilu kiinnosta.
        Mielestäni lähes jokaiselta opettajalta puuttuu yksityisen työnantajan kokemusta. Avais teidänkn silmiä kun näette etttä miten siellä töitä todella tehdään.
        Ainakin vitunmoisia rutisijoita te opet ootte.

• luokanope
        nappaa. kirjoitti:

Sori ei enää kiinnosta. Kouluaikana sitä sijaisuuksia kyllä tein. Nykyisin on melkein tuplapalkka, vastuullinen ja haastava työ joten ei opettajanhuoneessa juoruilu kiinnosta.
        Mielestäni lähes jokaiselta opettajalta puuttuu yksityisen työnantajan kokemusta. Avais teidänkn silmiä kun näette etttä miten siellä töitä todella tehdään.

jäipä sitten haasteita ja vastuuta pelkäämätön, hyvä sijainen saamatta. Onneksi suurin osa oppilaiden vanhemmista arvostaa tekemäämme työtä, muuten olisikin vaikeampi jaksaa, kun se palkkakin tosiaan muissa hommissa on paljon suurempi, kuten juuri todistit.

• on,
        luokanope kirjoitti:

jäipä sitten haasteita ja vastuuta pelkäämätön, hyvä sijainen saamatta. Onneksi suurin osa oppilaiden vanhemmista arvostaa tekemäämme työtä, muuten olisikin vaikeampi jaksaa, kun se palkkakin tosiaan muissa hommissa on paljon suurempi, kuten juuri todistit.

Se on juuri opettajien ongelma että eletään arvostuksella. Itselleni on ihan sama arvostaako joku sivullinen työtäni. Se jälkeen kun pystyn syömään tai maksamaan laskuni arvostuksella niin on eri asia.
        Mutta jokainen joka opettajan alalle menee tietää palkkansa tulevaisuudessa.

• luokanope
        on, kirjoitti:

Se on juuri opettajien ongelma että eletään arvostuksella. Itselleni on ihan sama arvostaako joku sivullinen työtäni. Se jälkeen kun pystyn syömään tai maksamaan laskuni arvostuksella niin on eri asia.
        Mutta jokainen joka opettajan alalle menee tietää palkkansa tulevaisuudessa.

opettajan homman valitsee palkan perusteella, eikä senkään, että tuleeko arvostusta ulkopuolelta. Kyllä siihen muut intressit on ja jokainen ope omalla kohdallaan tietää, mitkä ne itse kullakin on.

Tulee vaan surullinen olo kun kuulee noita kommentteja, joissa tätä työtä tekeviä mollataan joko laiskoiksi tai valittajiksi ja työtä sanotaan helpoksi. Kyllä minä mahdan olla surkea opettaja, kun en monen vuoden harjoittelunkaan jälkeen ole oppinut tätä hommaa niin hyvin kuin toivoisin, vaan pyrin koko ajan tulemaan paremmaksi opettajaksi. Katson tekeväni niin vastuullista työtä, ettei sitä ole varaa tehdä huolimattomasti. Ja vaikka opetustunteja minulla onkin viikossa vain 26 niin kyllä esimerkiksi tämäkin pidennetty viikonloppu on töitä tehdessä mennyt: kokeita korjaillessa, joulujuhlaohjelmaa suunnitellessa, todistusarvosanoja miettiessä, yksilöllisiä oppimissuunnitelmia päivittäessä, luokasta varastettuja rahoja jäljittäessä jne. Jos joskus työtä vaihtaisin niin sellaiseen, jossa työasiat jäävät työpaikalle silloin kun työaika loppuu, eivätkä seuraa kotiin ja uniin.

• tiedä
        luokanope kirjoitti:

opettajan homman valitsee palkan perusteella, eikä senkään, että tuleeko arvostusta ulkopuolelta. Kyllä siihen muut intressit on ja jokainen ope omalla kohdallaan tietää, mitkä ne itse kullakin on.

Tulee vaan surullinen olo kun kuulee noita kommentteja, joissa tätä työtä tekeviä mollataan joko laiskoiksi tai valittajiksi ja työtä sanotaan helpoksi. Kyllä minä mahdan olla surkea opettaja, kun en monen vuoden harjoittelunkaan jälkeen ole oppinut tätä hommaa niin hyvin kuin toivoisin, vaan pyrin koko ajan tulemaan paremmaksi opettajaksi. Katson tekeväni niin vastuullista työtä, ettei sitä ole varaa tehdä huolimattomasti. Ja vaikka opetustunteja minulla onkin viikossa vain 26 niin kyllä esimerkiksi tämäkin pidennetty viikonloppu on töitä tehdessä mennyt: kokeita korjaillessa, joulujuhlaohjelmaa suunnitellessa, todistusarvosanoja miettiessä, yksilöllisiä oppimissuunnitelmia päivittäessä, luokasta varastettuja rahoja jäljittäessä jne. Jos joskus työtä vaihtaisin niin sellaiseen, jossa työasiat jäävät työpaikalle silloin kun työaika loppuu, eivätkä seuraa kotiin ja uniin.

En tiedä että mollataanko teitä nyt niin erikoisesti tai väitetäänkö laiskoiksi.
        Jostain syystä vaan useat opettajat kokoajan odottavat että heitä kiiteltäisiin niin arvokkaasta työstä. Kuinka usein paskakuski, siivooja, likainen rakennusmies (yök)saa kiitosta esim opettajan suusta???.
        Ja 26 tuntia viikossa vähän ekstraa :-/. Ite oon ainakin tehnyt 17 vuotiaasta 40 tuntia viikossa. Ja musta se oli ihan normaalia. Ja sitten tietenkin korkeakouluaikana kaikki lomat.
        "joulujuhlaohjelmaa suunnitellessa"-ompa niin saatanan vastuullista hommaa, varmaan suurempi juttu opettajille kuin oppilaille.
        "todistusarvosanoja miettiessä"-keskiarvo kokeista aktiivisuus tunneille -½ numeroa.
        "Yksilöllisiä oppimissuunnitelmia päivittäessä"-kenellekköhän noita suunnitelmia tehdään?. Mitenköhän ikäluokkani -68 on selvinnyt ilman yksilöllistä oppimissuunnitelmaa?????. Turhaa, turhaa, pitäis keskittyä siihen lasten opetukseen ja muutenkin vain perusasioihin.

• lektoorius
        tiedä kirjoitti:

En tiedä että mollataanko teitä nyt niin erikoisesti tai väitetäänkö laiskoiksi.
        Jostain syystä vaan useat opettajat kokoajan odottavat että heitä kiiteltäisiin niin arvokkaasta työstä. Kuinka usein paskakuski, siivooja, likainen rakennusmies (yök)saa kiitosta esim opettajan suusta???.
        Ja 26 tuntia viikossa vähän ekstraa :-/. Ite oon ainakin tehnyt 17 vuotiaasta 40 tuntia viikossa. Ja musta se oli ihan normaalia. Ja sitten tietenkin korkeakouluaikana kaikki lomat.
        "joulujuhlaohjelmaa suunnitellessa"-ompa niin saatanan vastuullista hommaa, varmaan suurempi juttu opettajille kuin oppilaille.
        "todistusarvosanoja miettiessä"-keskiarvo kokeista aktiivisuus tunneille -½ numeroa.
        "Yksilöllisiä oppimissuunnitelmia päivittäessä"-kenellekköhän noita suunnitelmia tehdään?. Mitenköhän ikäluokkani -68 on selvinnyt ilman yksilöllistä oppimissuunnitelmaa?????. Turhaa, turhaa, pitäis keskittyä siihen lasten opetukseen ja muutenkin vain perusasioihin.

Jaa-a, eipä tuo minulla ainakaan ihan välitunnit riitä kokeiden korjailuun. No, minä olenkin varmasti hirvittävän huono opettaja, kyllähän se pitäisi tietysti saada välitunnilla tehdyksi. Ehkäpä rupeankin tästä lähtien tekemään sellaisia oikein kattavia ja hyvin opittua mittaavia oikein/väärin-kokeita, niin ei tule turhaan tuhlattua sitä veronmaksajien vereslihasta riivittyjä rahoja kaikenlaisiin turhuuksiin. Sittenhän sitä voisi ottaa sen täyden 40h viikossa opetusta ja vilkaista hyvät koearvaukset välitunneilla.

On se hyvä, että maailmassa riittää meidän maikkojen lisäksi myös järkeviä ihmisiä, jotka osaavat kertoa meille tietämättömille mitenkä ne hommat oikeasti pitäisi hoitaa. Hyvä hyvä!

• mielipide
        tiedä kirjoitti:

Todettakoon tähän alkuun, että olen pätevä ja sopiva opettja ala-asteella!
        En ole koskaan kärsinyt työperäisestä stressistä. Pidän itseäni hyväonnisena, kun saan tehdä näin mukavaa ja helppoa hommaa. Nautin LÄHES joka päivä työstäni ja olen onnellinen lyhyistä työpäivistä ja pitkistä lomista. Päätin jo ajat sitten, etten vie töitä kotiin ja siinä olenkin onnistunut näiden 7 vuoden aika noin 99 prosenttisesti. Valmistelen asiat kuntoon tunnilla, välitunnilla tai jään mielummin 15 min koulun jälkeen, kuin roudaan kirjoja kotiin. Enkä´ole ikinä kokenut huonoa omaatuntoa!!! Ottakaa kollegat oppia.

• joku.
        mielipide kirjoitti:

Todettakoon tähän alkuun, että olen pätevä ja sopiva opettja ala-asteella!
        En ole koskaan kärsinyt työperäisestä stressistä. Pidän itseäni hyväonnisena, kun saan tehdä näin mukavaa ja helppoa hommaa. Nautin LÄHES joka päivä työstäni ja olen onnellinen lyhyistä työpäivistä ja pitkistä lomista. Päätin jo ajat sitten, etten vie töitä kotiin ja siinä olenkin onnistunut näiden 7 vuoden aika noin 99 prosenttisesti. Valmistelen asiat kuntoon tunnilla, välitunnilla tai jään mielummin 15 min koulun jälkeen, kuin roudaan kirjoja kotiin. Enkä´ole ikinä kokenut huonoa omaatuntoa!!! Ottakaa kollegat oppia.

Vihdoin joku on rehellinen näillä sivuilla!!!. Eikä pidäkään potea huonoa omaatuntoa!. Miks pitäis jostain kevätjuhlan järjestämisestä ottaa stressiä!!.
        Ja jos ei kokenut opettaja osaa tehdä ja korjata kokeita työaikana niin kannattaa ehkä lopettaa itsesääli ja katsoa peiliin. Ja kai te arvon opettajat ne kokeet ehditte 40:ssä tunnissa korjata?

• lektoorius
        joku. kirjoitti:

Vihdoin joku on rehellinen näillä sivuilla!!!. Eikä pidäkään potea huonoa omaatuntoa!. Miks pitäis jostain kevätjuhlan järjestämisestä ottaa stressiä!!.
        Ja jos ei kokenut opettaja osaa tehdä ja korjata kokeita työaikana niin kannattaa ehkä lopettaa itsesääli ja katsoa peiliin. Ja kai te arvon opettajat ne kokeet ehditte 40:ssä tunnissa korjata?

Mikäli viittasit kokeiden korjaamiseen liittyvällä kommentillasi minun aikaisemmin esittämiini ajatuksiini, niin vastaisin, että kyllä itsellänikin kokeiden korjaaminen onnistuu 40 tunnin puitteissa. Missään tapauksessa se ei kuitenkaan onnistu opetustuntien välitunneilla. Eikä se kai ole tarkoituskaan. Työtä riittää hyvin neljäksikymmeneksi tunniksi, enkä kaipaa siihen opetusta yhtään enempää, vaan pidän mielelläni kiinni opetukseni laadusta hyvin valmistelluilla tunneilla. Ylimääräistä otan sen, minkä aika sallii.

• pasi
        tiedä kirjoitti:

Opettajan viikottainen tuntimäärä tulee kertoa kahdella, jotta saadaan laskettua todellinen työmäärä. 25 tuntia opettava tekee siis käytännössä jopa 50 tuntia töitä leipänsä eteen! On kamalaa lukea kommentteja opettajia mollaavilta, opentyöstä tietämättömiltä taulapäiltä!

• teollisuuskokemusta
        nappaa. kirjoitti:

Jos toimii ammattioppilaitoksessa opettajana, saattaa olla 10-30 vuotta teollisuuskokemusta takana. Mulla on 'vain' noin 15 v muualta ja yli 10v opettajana, joten voin ehkä jo vertailla.

Tuntipalkka on suunnilleen sama, jos lasketaan vain opetustunnit (usein 32...35h viikossa), mutta tuntien ulkopuolinen työ pudottaa sitä. Niinpä moni yrittääkin rationalisoida hommat niin että ei tarvitsisi tehdä kovin paljoa. Mutta jos pyrkii hoitamaan hommat hyvin niin aikaa menee paljon. Materiaalia täytyy tehdä itse, kirjoja ei ole joillekin aloille saatavissa. Harjoitustyöt pitää kehittää itse ja hankkia tarvikkeet ja laitteet käytettävissä olevalla rahamäärällä.

Vuosiansio jää tietysti pienemmäksi kuin yksityisellä puolella, kun vuosituntejakin on vähemmän. Jotkut arvostavat kuitenkin esimerkiksi perheen kanssa vietettyä aikaa niin että tinkivät palkasta. On hyvä jos voi olla kotona silloin kun lapsillakin on lomat. Monet ala-asteikäiset joutuvat olemaan kotona (tai kaupungilla) ilman valvontaa koko kesäkuun, ja elokuun alkupuolen. Lisäksi syys- ja joululomat.

Jos 'juoruilee' opettajainhuoneessa, joutuu tekemään valmisteluhommat illalla (kaikilla osastoilla ei muuten edes ole opettajanhuoneita, vain pienehköt työpisteet jokaiselle).

Avais muuten sijaisenakin olleen silmiä, jos tulisi vakinaiseksi ja joutuisi itse valmistelemaan kaiken eikä vain tulis heittämään vakinaisen ilman eri korvausta tekemiä valmiita kalvoja piirtoheittimelle!

Ja on kyllä aika helppoa saada 'tuplapalkka' kouluaikaisiin opettajansijaisuuksien palkkoihin verrattuna. Jos opettajan tuurauksesi ei muka ollut 'vastuullista ja haastavaa', et kai ottanut sitä vähän löysin rantein? Kielenkäyttökin on sellaista, että onneksi et ole opettajana!

• alkup.

Kiitoksia vastauksista! Olen kiinnostunut sen takia, sillä saksalaisilla opettajilla (ainakin yläluokilla) on opetusvelvollisuus 28 h/vkossa, riippumatta opetettavasta aineesta. Voi kuvitella, että kotona korjattavien kokeiden yms. määrä on melkoinen. Tästä syystä moni opettaja työskentelee (vapaaehtoisesti) osa-aikaisesti, jotta pääsee esim. 20 tunnin viikkotuntimäärään.
      Noin kolmikymppisen, aloittelevan opettajan palkka on suunnilleen 2800 euroa/kk:ssa brutto. Tämä luku, siis 28 h/viikkotuntimäärälle. Siitä syystä olisin kiinnostunut, mitä suomalainen kollega tienaa vähemmällä tuntimäärällä.

• ope

Suomen ja Saksan palkkataso tuntuu olevan melkoisen sama, jos tunteja on tuo 28 peruskoulun yläluokilla. Tarkat tiedot palkoista saa www.oaj.fi tutkimalla sieltä löytyvää OVTES työehtosopimusta.

• opettajaksiopiskeleva

Maailmalla arvostetaan suomalaista koulutusta, kertoo jotain siitä kuinka paljon koulutukseen täällä panostetaan ja kuinka tärkeässä asemassa opettajat ovat ja kuinka hyvää työtä he tekevät. Minusta hieno ammatti eikä yhtään sen huonompi kuin muut. Vaatii paljon luovuutta ja kekseliäisyyttä :)

• alkaisitko
        opettajaksiopiskeleva kirjoitti:

Maailmalla arvostetaan suomalaista koulutusta, kertoo jotain siitä kuinka paljon koulutukseen täällä panostetaan ja kuinka tärkeässä asemassa opettajat ovat ja kuinka hyvää työtä he tekevät. Minusta hieno ammatti eikä yhtään sen huonompi kuin muut. Vaatii paljon luovuutta ja kekseliäisyyttä :)

Näin ulkopuolisena kommentoisin, että vaatii kohdallaan olevan lääkityksen, jos pystyy terveenä työskentelemään vakituisesti... Moniko nykypäivänä alkaisi opettajaksi, kun sitä seurannut sivusta?

• Anonyymi
        alkaisitko kirjoitti:

Näin ulkopuolisena kommentoisin, että vaatii kohdallaan olevan lääkityksen, jos pystyy terveenä työskentelemään vakituisesti... Moniko nykypäivänä alkaisi opettajaksi, kun sitä seurannut sivusta?

Yksi ope laittoinlapset kirjoittamaam kirjan tekstin aina kopiona.. ihan hurjan pedagoginen ote. Not.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3810
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2017
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      544
      1617
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1288
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1087
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      798
    Aihe