GOLF IV takajarru laahaa

Jore

Jäykästi toimiva käsijarru antoi vihjettä, että takajarrut alkaa olla huollon tarpeessa. Lähempi tarkastelu osoitti, että oikeapuoli jää päälle kun vapauttaa käsijarrun ja irroittaa vasta kun naputtelee vivun aukiasentoon.
Nettikeskusteluissa on ollut juttua tästä, aika yleistä näyttää olevan, levyjarrullinen takapää jää liian vähälle käytölle ja sitä mukaan alkaa takerrella. Kuitenkin tässä omassa tapauksessa käsijarrua käytetään säännöllisesti ja käyttöjarruakin tulee aina silloin tällöin poljettua reilusti. No nyt laahaa kuitenkin.
Keskusteluiden perusteella yleisin vika olis ehkä että liukutapit jumittaa. Tosin nyt käy niin että käyttöjarru ei saa laahausta juurikaan päälle, vaan käsijarrun käyttäminen. Olisko tälle selityksenä että käyttöjarru ei saa niin paljoa liikettä aikaiseksi että tapit jumittais, kun taas käsijarru saa suuremman liikkeen aikaiseksi. Tuossa varaosakaupassa sanoivat kyllä, että vika olisi enemmänkin käsijarrun käyttämän vivun liikkeen siirtämisessä satulan mäntään tai että sen palautus ei toimi. Eli ei liukutapeissa, eikä välttämättä itse jarrusylinterissä, eikä palojen tarkertelu kiinnnikerautaan tms.
Käsijarruvaijerin toiminta pitää vielä tarkistaa. Jäätymisen vaikutus on melkein pois suljettu, auto on töissä lämpimässä tallissa, mutta ei ole uskaltanut vetää käsijarrua päälle, kun ei ollut jarrun vapautus työkaluja mukana..
Onko kokemuksia, mikä tuon jumittumisen aiheuttaja nyt sitten loppujenlopuksi on?

10

16950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MHH

      Moi
      Yleensä taitaa nuo takajarrut mennä jumiin autoissa joilla ajetaan enimmäkseen yksin tai kaksin ilman isompaa kuormaa. Takajarruille ei tule riittävästi toimintaa ja ne jumiintuu käyttämättömyyttään. Käsijarrun käyttö ehkä vielä pahentaa kun voivat olla pitkään "kiinni" asennossa.

      • Jore

        No itseasissa en yleensä käytä tasamaalla parkissa käsijarrua. Mäkiparkissa kyllä tietenkin, mutta en omassa parkkiruudussa, joka on tasamaalla. Liikenteessä pidän auton paikallaan mielummin käsijarrulla kuin käyttöjarrulla.


    • Tuloksia.

      Liukutapit ok.
      Palat liikkuu hyvin puhdistuksen ja rasvauksen jälkeen.
      Itse jarrusylinteri/mäntä ilmeisesti ok, kun käyttöjarru ei jumita.
      Käsijarruvaijeri on vielä kokeilematta.
      Tuo käsijarru käyttää käyttöjarrun sylinteriä ja nähtävästi käsijarrun käyttöakselin läpivienti jumittaa satulassa. Yritin voidella akselia kumitiivisteen välistä, mutta toistaiseksi ei auttanut. Pitää lisäksi löysätä vaijeri että sen saa pois ja sitten saa koko satulan paremmin käsiteltäväksi.

    • Kari

      Omassa 02 Golfissa sama juttu vaikka käytän käsijarrua aina pysäköidessä. Otin jarrupalat pois ja huomasin ,että putsauksenkin jälkeen ovat tiukat. Otin rälläkällä hieman palojen liukupinnoista pois ( 0,5 mm?) ja nyt pelaa tosi hyvin eikä jumita!

    • HKKorhonen

      Miten palautuu takajarrusylinterin mäntä, kun vaihtaisin uudet jarrupalat ?

      • jhujiu

        Se on kierteellä hommaa motonetistä jarrutyökalu se on aivan paska mutta kyllä ne menee kun aikansa vääntää maksaa 15-20e.


      • varaosatiimi

        Ja uus jarrusatula kans, alkaa skulaa!


    • kohta_miljoona_km

      Kaksi yleisintä syytä takajarrun laahaamiseen ovat jarrusatulan liukutappien jumittuminen ja käsijarruvaijeri.
      Jarrupalojen vaihdon yhteydessä on aina tarkistettava liukutappien moitteeton liikkuminen ja tarvittaessa puhdistettava ja voideltava ne uudelleen. Myös liukutappien suojakumit oltava ehjiä.
      Käsijarruvaijerin takertelu jarrusatulan puoleisestä päästä lian ja vaden takia on myös yleinen laahaamisen aiheuttaja. Likaa pääsee vaijerin kuoren sisään jos sen ulkopinta on vioittunut tai ajan kuluessa vaijerin päässä olevan haitarikumin menettäessä kimmoisuuttaan tai irrottua kuoren puoleisesta päästä päästää likaa ja kosteutta suojakuoren ja vaijerin väliin. Moskaa kertyy suojakuoren ja vaijerin väliin vain 10-20cm:n matkalle, mutta se riittää jumittamaan vaijeria niin ettei jarrusatulassa olevan jarruvivun jousi riitä vetämään vaijeria 0-asentoon, varsinkin pakkasella. Vaijerin tietää jumittavan jo katsomalla auton takaa jarruvivun asentoa, jos vivun ja sen 0-asennon määräävän ulokkeen väliin jää yli 1 mm:n suuruinen rako. Rako ei kuulu asiaan käsijarrukahvan ollessa vapaana.
      Yllä mainittujen asioiden tarkistamisella ratkeaa 95% Golfin takajarrujen laahaamisoireista. Kaikki muu on turhaa puuhastelua.
      Jarrumännän takertelu on äärimmäisen harvinainen vika missään autossa jos jarrunesteet on vaihdettu ajallaan. Teoriassa jarrupalat saattavat takertua pitimeensä ainakin suolavellissä uivissa autoissa, mutta eipä ole omalle kohdalle sattunut täällä keskisessä Suomessa lähes miljoonan kilometrin omakohtaisella Golf IV kokemuksella.
      Ja muistakaa tämä: Jarrut pysyy parhaassa kunnossa kun niitä käyttää reippaasti!

      • valitettavasti_näin

        Tämä palsta on tarkoitettu enemmänkin trollien temmellyskentäksi kuin asiallisen tiedon foorumiksi, joten ansiokas kirjoituksesi on kuin antaisi helmiä sioille.


    • VWtakajarrutJumissa

      VW konsernin autoissakin (Audi,VW,Seat...jne) takajarrujen jumitus on arkipäivää.
      Myös Golf takasylinterit jumittaa usein. Oman auton takajarrujen huollossa tehtiin;
      -Käsijarruvaijerien uusinta (jumitti).
      -Toisen puolen jarrusatula niin jumissa, ettei edes sillä jarrusylinterin työkalulla painu sylinteri (satula uusittu).
      -Mikäli sylinteri liikkuu, voiteluainetta suojakumin alle reilusti niin toimii pitempään.
      -Jarrutapit kuivat , jumitti, puhdistus , jarrurasvaa reilusti, tarkista kumit.
      -Jarrulevyt ja palat ruosteessa ja epätasaisesti kulunut.
      -Käytä aina alkuperäislaatuisia jarrulevyjä ja paloja (Motonetistä saa halvemmalla), uusi myös metallinen liukupintalista (tulee alkuperäislaatuisten palojen mukana.
      Joissain malleissa likupintalista mahtuu vain toiselle puolelle!
      Levyjen vaihto on helppoa, koska satulan kiinityssankaa ei tarvitse irroittaa vaikka useissa
      ohjevideoissa niin näytetään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      251
      4535
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      127
      2971
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2742
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1710
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1553
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1451
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1304
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1216
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      204
      1083
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1075
    Aihe