http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/726926/Kysymyksia ParainenNauvolauttaliikenteesta
Lukijoilta | Turun Sanomat
Paraisten kaupungintalolla järjestettiin maanantaina 12.1. mielenkiintoinen yleisötilaisuus aiheena saariston liikennneyhteydet, yhteysalukset, lauttaliikenne, aikataulut ja kustannukset.
Valitettavasti muutama keskeinen kysymys jäi tilaisuudessa vaille vastauksia, joita haluaisimme saada.
Viime syksynä Ely-keskus ehdotti ”parannettua” palvelukonseptia lauttaliikenteen järjestämiseksi Paraisten ja Nauvon välillä. Se sisälsi 51 lisävuoroa syys- ja kevätperjantaisin. Vastavuoroisesti ehdotettiin 1 534 yövuoron peruuttamista (eli ympärivuotisten yövuorojen puolittamista) sekä 550 talvikauden päivävuoron peruuttamista.
51 lisävuoroa ei millään tavalla voi korvata 2 084 vuoron poistamista. Ehdotus ei ole kohtuullinen.
Ely-keskuksen edustajan mukaan varsinaista säästötarvetta ei ole olemassa (kiinteäkustannuksinen maantielauttaliikennesopimus on voimassa vuoden 2022 loppuun asti?), vaan ehdotetulla toimenpiteellä halutaan vain sopeuttaa tarjontaa kysyntää vastaavaksi ja näin ”parantaa palvelua”.
Kun Ely-keskuksen mukaan Finferries on oikeutettu itse tarkistamaan aikataulunsa ja Finferries taas väittää suorittavansa liikennöintivelvoitteen juuri Ely-keskuksen tilauksen mukaisesti, on todellisesta tilanteesta vaikea saada selkoa.
Luotettavuus on lauttayhteyksien käyttäjien kannalta hyvinkin tärkeää. Emme pidä ylläkuvattua perustelua loogisena, uskottavana tai luotettavana. Me allekirjoittaneet olemmekin monen muun saaristolaisen kanssa vilpittömästi huolestuneet tilanteesta.
Tästä syystä haluammekin esittää seuraavat kysymykset:
Kenen aloitteesta ehdotus tehtiin? Mikä oli lauttaliikenteen supistamisehdotuksen todellinen tavoite? Millä tavalla ehdotuksen mukainen ”palvelun parantaminen” olisi toteutunut? Kenen kannalta esitetty muutos olisi parannus?
Entä kuinka suuri on liikennöimättä jätetyn ajovuoron laskennallinen kustannussäästö? Miehistön palkkakustannukset ovat samat riippumatta siitä ajetaanko vuoro vai ei, ja moottorit ovat laiturissakin käynnissä.
Haluamme luottaa siihen, että saaristossa on edelleenkin mahdollista asua ja työskennellä, myös asua täällä ja käydä muualla töissä. Ympärivuotisten liikenneyhteyksien tulisi toimia myös vuorokauden ympäri.
Odotamme myös lähivuosien aikana kiinteän maantieyhteyden toteutuvan ja muita innovatiivisia palvelukonseptiratkaisuja, jotta saaristo pysyy elävänä.
Kysymyksiä Parainen–Nauvo-lauttaliikenteestä
13
179
Vastaukset
- Isänmaallinen
Turhaa saaristoon mitään on enää valtionvaroja heittää! Saaristolaiset ovat maansa-rantansa ja luotettavuutensa myyneet venäläisille eivätkä venäläiset tietä tarvitse,niillä on meriväylät jo vallattuna kiitos ahneiden saaristolaisten. Niillä myyntirahoilla voitte itse kustantaa kulkemisenne vastaisuudessa!
- rahat loppu
säästöä tulee kyllä!!!! 2000 vuoron vähentämisellä tulee varmaan säästöä, ei ne koneet käy kylläkään pitemmällä tauolla vain ainoastaan apukone joka tuottaa sähköä. ja lautan huoltoväli pitenee koska tunteja tulee vähemmän. eli säästöä kyllä tulee varmasti , mites lauttaliikenteen luotettavuus tähän liittyy ajaahan se edelleen kaikki vuorot eli luotettavuus 100% . tänne saaristoon on pumpattu vuosikymmenten aikana erilaisten hankkeiden muodossa rahaa että saaristo pysyisi elävänä, ja mikä on lopputulos saaristo näivettyy edelleen eli joskus todellakin tekohengitys on lopetettava.
- veneentappi
Saaristolaisten kateus toisiaan kohtaan tappaa ja näivettää saariston lopulta.Joku siellä keksii perheelleen elinkeinon niin hetkessä on samassa kylässä kolme muutakin kilpailemassa samoilla palveluilla/tuotteilla ja alennetuin hinnoin.Kiusa se on pienikin kiusa naapurille on saaristolaisten elämänohje seuraaville sukupolville!
- nostan
Ylös
- uudistukaa
Nauvolla ei kai omaa palstaa ole
- onkin
Yleistä Varsinais-Suomesta
- mantraa
Että noin 100 miljoonaa Nauvon siltahankkeeseen!!!??? Ei tunnu röyhkeydellä olevan mitään rajaa. Kunhan kieli on ruotsi ja mökki tai muu tölli Saaristomeren saarissa voi näköjään vaatia mitä vain sillä iäikuisella mantralla, että saaristo pysyisi elävänä. Nykyinen sss-hallitushan aikoo leikkauksillaan näivettää mannermaan kylätkin. Mikä ihmeen etuoikeus se on, että porhon on päästävä autolla saareen? Muuttakaa Raippaluotoon!
- Siltayhteys
Ei ne lauttayhteyden pitokaan ole ilmaista huvia, kyllä nekin tulevat jatkuvasti maksamaan jotakin.
- kustannuslippu
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa lauttaliikenteen kulujakaan? Lauttalipuille on saatava kustannusvastaava hinta ja sillä siisti ainakin mökkiläisille. Pelkkään mökkiliikenteeseen lauttalippuihin lisäksi 15 % ympäristövero. Ei yhteiskunta maksa mökkimatkoja sisämaassakaan. PS. Nykyhallitus aikoo viedä esim. pelkästään vanhuksilta ainakin juuri tuon haaveillun sillan hinnan, noin 100 milj. euroa.
- Vapaaliikkuvuus
Kyllä siltayhteydetkin ovat kaikkien kuljettavissa ei niistä tarvitse ylitysmaksua pulittaa.
Miksi yhteiskunta maksaa siltojen rakentamisen, sanopa se kaikelle kansalle mutta ei saisi maksaa saariston lauttaliikennettä.
Sitä paitsi on sisämaassakin lauttayhteyksiä muutamilla paikoilla.
- raippasilta
Esim. moottoritie- ja tunnelimaksut sekä siltamaksut ovat erittäin tavallisia eri puolilla sivistynyttä Eurooppaamme, jopa upporikkaassa naapurissamme Norjassa. Joka käyttää, se maksakoon tarvittaessa vaikka kaiken. Simppeliä, eikö? Esimerkiksi 1 km:n ja 25 miljoonan euron Raippaluodon siltahan oli valtakuntamme kaikista liikennehankkeista ylivoimaisesti tärkein ja kaikkein kiireellisin vuonna 1995-96 - vai olikohan sittenkään?!
- hjhhhhgff
Vvgcg
- Ouluun
Kiva kattoo, kun päääosin ruotsiksi jälleen kerran jonottavat jussina Naguun ja sieltä sitten taas takas. Ja miksi mannersuomalaisten pitäisi maksaa niille silta? Mieluummin moottortie Helsingistä vaikka Ouluun....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1628624Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t877455Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?1067357Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle
Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht37326Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit417244Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t217188Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik1126642Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv296486Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa845710Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?485495