http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/726926/Kysymyksia ParainenNauvolauttaliikenteesta
Lukijoilta | Turun Sanomat
Paraisten kaupungintalolla järjestettiin maanantaina 12.1. mielenkiintoinen yleisötilaisuus aiheena saariston liikennneyhteydet, yhteysalukset, lauttaliikenne, aikataulut ja kustannukset.
Valitettavasti muutama keskeinen kysymys jäi tilaisuudessa vaille vastauksia, joita haluaisimme saada.
Viime syksynä Ely-keskus ehdotti ”parannettua” palvelukonseptia lauttaliikenteen järjestämiseksi Paraisten ja Nauvon välillä. Se sisälsi 51 lisävuoroa syys- ja kevätperjantaisin. Vastavuoroisesti ehdotettiin 1 534 yövuoron peruuttamista (eli ympärivuotisten yövuorojen puolittamista) sekä 550 talvikauden päivävuoron peruuttamista.
51 lisävuoroa ei millään tavalla voi korvata 2 084 vuoron poistamista. Ehdotus ei ole kohtuullinen.
Ely-keskuksen edustajan mukaan varsinaista säästötarvetta ei ole olemassa (kiinteäkustannuksinen maantielauttaliikennesopimus on voimassa vuoden 2022 loppuun asti?), vaan ehdotetulla toimenpiteellä halutaan vain sopeuttaa tarjontaa kysyntää vastaavaksi ja näin ”parantaa palvelua”.
Kun Ely-keskuksen mukaan Finferries on oikeutettu itse tarkistamaan aikataulunsa ja Finferries taas väittää suorittavansa liikennöintivelvoitteen juuri Ely-keskuksen tilauksen mukaisesti, on todellisesta tilanteesta vaikea saada selkoa.
Luotettavuus on lauttayhteyksien käyttäjien kannalta hyvinkin tärkeää. Emme pidä ylläkuvattua perustelua loogisena, uskottavana tai luotettavana. Me allekirjoittaneet olemmekin monen muun saaristolaisen kanssa vilpittömästi huolestuneet tilanteesta.
Tästä syystä haluammekin esittää seuraavat kysymykset:
Kenen aloitteesta ehdotus tehtiin? Mikä oli lauttaliikenteen supistamisehdotuksen todellinen tavoite? Millä tavalla ehdotuksen mukainen ”palvelun parantaminen” olisi toteutunut? Kenen kannalta esitetty muutos olisi parannus?
Entä kuinka suuri on liikennöimättä jätetyn ajovuoron laskennallinen kustannussäästö? Miehistön palkkakustannukset ovat samat riippumatta siitä ajetaanko vuoro vai ei, ja moottorit ovat laiturissakin käynnissä.
Haluamme luottaa siihen, että saaristossa on edelleenkin mahdollista asua ja työskennellä, myös asua täällä ja käydä muualla töissä. Ympärivuotisten liikenneyhteyksien tulisi toimia myös vuorokauden ympäri.
Odotamme myös lähivuosien aikana kiinteän maantieyhteyden toteutuvan ja muita innovatiivisia palvelukonseptiratkaisuja, jotta saaristo pysyy elävänä.
Kysymyksiä Parainen–Nauvo-lauttaliikenteestä
13
123
Vastaukset
- Isänmaallinen
Turhaa saaristoon mitään on enää valtionvaroja heittää! Saaristolaiset ovat maansa-rantansa ja luotettavuutensa myyneet venäläisille eivätkä venäläiset tietä tarvitse,niillä on meriväylät jo vallattuna kiitos ahneiden saaristolaisten. Niillä myyntirahoilla voitte itse kustantaa kulkemisenne vastaisuudessa!
- rahat loppu
säästöä tulee kyllä!!!! 2000 vuoron vähentämisellä tulee varmaan säästöä, ei ne koneet käy kylläkään pitemmällä tauolla vain ainoastaan apukone joka tuottaa sähköä. ja lautan huoltoväli pitenee koska tunteja tulee vähemmän. eli säästöä kyllä tulee varmasti , mites lauttaliikenteen luotettavuus tähän liittyy ajaahan se edelleen kaikki vuorot eli luotettavuus 100% . tänne saaristoon on pumpattu vuosikymmenten aikana erilaisten hankkeiden muodossa rahaa että saaristo pysyisi elävänä, ja mikä on lopputulos saaristo näivettyy edelleen eli joskus todellakin tekohengitys on lopetettava.
- veneentappi
Saaristolaisten kateus toisiaan kohtaan tappaa ja näivettää saariston lopulta.Joku siellä keksii perheelleen elinkeinon niin hetkessä on samassa kylässä kolme muutakin kilpailemassa samoilla palveluilla/tuotteilla ja alennetuin hinnoin.Kiusa se on pienikin kiusa naapurille on saaristolaisten elämänohje seuraaville sukupolville!
- nostan
Ylös
- uudistukaa
Nauvolla ei kai omaa palstaa ole
- onkin
Yleistä Varsinais-Suomesta
- mantraa
Että noin 100 miljoonaa Nauvon siltahankkeeseen!!!??? Ei tunnu röyhkeydellä olevan mitään rajaa. Kunhan kieli on ruotsi ja mökki tai muu tölli Saaristomeren saarissa voi näköjään vaatia mitä vain sillä iäikuisella mantralla, että saaristo pysyisi elävänä. Nykyinen sss-hallitushan aikoo leikkauksillaan näivettää mannermaan kylätkin. Mikä ihmeen etuoikeus se on, että porhon on päästävä autolla saareen? Muuttakaa Raippaluotoon!
- Siltayhteys
Ei ne lauttayhteyden pitokaan ole ilmaista huvia, kyllä nekin tulevat jatkuvasti maksamaan jotakin.
- kustannuslippu
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa lauttaliikenteen kulujakaan? Lauttalipuille on saatava kustannusvastaava hinta ja sillä siisti ainakin mökkiläisille. Pelkkään mökkiliikenteeseen lauttalippuihin lisäksi 15 % ympäristövero. Ei yhteiskunta maksa mökkimatkoja sisämaassakaan. PS. Nykyhallitus aikoo viedä esim. pelkästään vanhuksilta ainakin juuri tuon haaveillun sillan hinnan, noin 100 milj. euroa.
- Vapaaliikkuvuus
Kyllä siltayhteydetkin ovat kaikkien kuljettavissa ei niistä tarvitse ylitysmaksua pulittaa.
Miksi yhteiskunta maksaa siltojen rakentamisen, sanopa se kaikelle kansalle mutta ei saisi maksaa saariston lauttaliikennettä.
Sitä paitsi on sisämaassakin lauttayhteyksiä muutamilla paikoilla.
- raippasilta
Esim. moottoritie- ja tunnelimaksut sekä siltamaksut ovat erittäin tavallisia eri puolilla sivistynyttä Eurooppaamme, jopa upporikkaassa naapurissamme Norjassa. Joka käyttää, se maksakoon tarvittaessa vaikka kaiken. Simppeliä, eikö? Esimerkiksi 1 km:n ja 25 miljoonan euron Raippaluodon siltahan oli valtakuntamme kaikista liikennehankkeista ylivoimaisesti tärkein ja kaikkein kiireellisin vuonna 1995-96 - vai olikohan sittenkään?!
- hjhhhhgff
Vvgcg
- Ouluun
Kiva kattoo, kun päääosin ruotsiksi jälleen kerran jonottavat jussina Naguun ja sieltä sitten taas takas. Ja miksi mannersuomalaisten pitäisi maksaa niille silta? Mieluummin moottortie Helsingistä vaikka Ouluun....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124480MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar872303Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5611758Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011481- 71211
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671177Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331108Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219980Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o63941Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3918