Kuinka sulatan lämpökompostorin?

uusvanha avuton

Kesällä ostettu kompostori jämähti jäähän. Siihen on lisätty lämmintä vettä, muttei se auttanut. Kuinka paljon ja kuinka kuumaa vettä sinne uskaltaa kaataa, vai onko vain syytä odottaa kevättä?

12

12400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansku

      ongelma, lämpötila pysyy nollassa vaikka mitä tekisi, kesällä myös hommattu Biolandin lämpökompostori, kyllä keinot alkaa käymään vähiin, tuntuu vähän siltä...

      • milis

        Onko kompostoreissanne tavaraa riittävästi? Ainakin 1/3 kompostorista täytyy olla täytettynä ennenkuin alkaa tapahtua. Esimerkiksi Biolanin-kompostorissa on nesteyhde, joten kuumaa vettä vaan kyytiin, sekoitusta ja vaikka vähän ureaa niin johan tapahtuu.


      • onnistu
        milis kirjoitti:

        Onko kompostoreissanne tavaraa riittävästi? Ainakin 1/3 kompostorista täytyy olla täytettynä ennenkuin alkaa tapahtua. Esimerkiksi Biolanin-kompostorissa on nesteyhde, joten kuumaa vettä vaan kyytiin, sekoitusta ja vaikka vähän ureaa niin johan tapahtuu.

        Siinä olet oikeassa, että kompostorissa täytyy olla riittävästi tavaraa ja varsinkin eloperäistä ruokajätettä. Mutta ei se pelkkä urea ja kuuma vesi aina riitä. Hyvä keino saada jäätynyt tai "sammunut" komposti käyntiin on tietenkin sen lämmittäminen. Itse olen sen tehnyt yksinkertaisesti tavallisella hehkulampulla lämmittämällä. Jo 25 tai 40Watin lamppu riittää. Roiskevesi suojattu "roikka" on hyvä apu.


      • kokeeksi
        onnistu kirjoitti:

        Siinä olet oikeassa, että kompostorissa täytyy olla riittävästi tavaraa ja varsinkin eloperäistä ruokajätettä. Mutta ei se pelkkä urea ja kuuma vesi aina riitä. Hyvä keino saada jäätynyt tai "sammunut" komposti käyntiin on tietenkin sen lämmittäminen. Itse olen sen tehnyt yksinkertaisesti tavallisella hehkulampulla lämmittämällä. Jo 25 tai 40Watin lamppu riittää. Roiskevesi suojattu "roikka" on hyvä apu.

        Lampulla lämmittäminen on hyvä juttu ja lisäksi, jos lämpöeristäisit kompostoriasi.
        Eristämiseen voisi kokeilla olkipaaleja, vuorivillaa tai vaikka styroksia.

        Että saisit jäätyneen kompostorisi jälleen käyntiin, olisko hyvä juttu, jos veisit sen sulamaan autotalliin muutamaksi päiväksi.


    • Terttutyöllinen

      Lämmität jollakin altapäin(sivusta) ja sitte ku aurinko lämmittää lisää niin siitä se lähtee! Muista heti sekoittaa ku sulaa ja kuiviketta jottain (oothan muistannu tallentaa edellisen kesän kuivat lehet pihalta, ne on hyviä siihen) tulloopa hyvee kompostia....Ja happeekin pitäs saaha sinne kompostiin jostakin reijästä.

    • Kompostoroija

      Tekstistäsi ei käy selville mikä kompostori sinulla on Ei kaikki niinsanotut lämpökompostorit
      ole suinkaan pakkasenkestäviä ja varsinkaan kun ei tiedetä missäpäin sinä asustelet Etelässä vai
      Pohjoisessa sellainen tavallinen lämpökompostori
      joka on tarkoitettu tänne Etelä Suomeen ei välttämättä toimi Pohjoisessa. Mutta pistä ympärille 10cm kerros eristevillaa ja sen päälle muovi tiukalle ettei väliin pääse vettä joka jäätyisi. Kastele Kuumalla vedellä ( 75- 90 asteisella ja sekoita kun on sulanut ja laitapa sitten vielä se roikka palamaan sinne sisälle semmonen 40 Wattinen lamppu riittää näin talvella pitämään sen käynnissä. Eiköhän se siitä onnistu. Hyviä kompostointeja sinulle.

    • poika

      Tein itse lämpökompostorin vanhasta muovitynnyristä, eristämällä ja päällystämällä sen.
      No heti ensimmäisenä talvenahan se paukahti jäähän.
      Kun mietin, että mistä se jäätyminen johtuu, niin tulin siihen tulokseen, että ilmanottoputkesta, mistä sinne menee ilmaa, niin menee liian kylmää ilmaa.
      Laitoin pätkän itsesäätyvää lämmityskaapelia tähän ilmanottoputkeen, niin senjälkeen ei ole jäätynyt.

    • jos jäätyi

      Vie se paska takaisin myyjälle.

      • aloittelija...

        Koska olin kuukauden matkalla helmikuussa pahimpien pakkasten aikaan, jäätyihän se. Nyt aion kokeilla teidän konstejanne, joten perästä kuuluu... Ensi vuonna olen viisaampi, kun näen mitä tapahtuu.

        Mainittakoon, että komposti oli jo hyvällä alulla tekemään töitä, eli 40 asteessa, mutta taisin jättää juuri ilma-aukon liian suurelle, joten vahinko pääsi tapahtumaan. Heittelin sen päälle luntakin kerroksen ennen lähtöäni, koska sanoivat senkin auttavan. Näin kuitenkin kävi. Mutta yritetään uudelleen, ei se siitä ainakaan pahemmaksi tule. Tuleepa kokemusta lisää... ;o)


    • kompostoija

      tuollainen yllämainittu kompostori ei ole jäätynyt yhtenäkään talvena, on ollut jotain seitsemän vuotta.
      Pakkasella ilmaluukku kiinni ja keskitalvella olen viimeaikoina laittanut karhuntaljaa ympärille alaosaan.
      Ilman sitä laski kovalla pakkasella noin kymmeneen asteeseen.
      Verraton peli ja takuu toimiin. Vääntyi kansi parin vuoden päästä ja lähettivät uuden, kuulemma tekovikaa ollut.

    • Kompostinna

      Komposti tahtoo jämähtää jäähän kokeneellakin kompostinhoitajalla. Ja sittenhän se lämpöeriste säilyttää sen jäisenä. Tässä pari niksiä ensi talven varalle.

      Syksyllä kompostiin voi piilottaa sähkökaapelin, jolloin sen voi nopeasti sulattaa. Kaapelin pistoke jätetään vaikkapa muovipussissa kompostijätteen yläpuolelle. Sulatuskaapelin voi kytkeä verkkoon ilmojen vähän lämmetessä esim. yhden yön ajaksi. Jos lämpötila ulkona on nollan yläpuolella, tämän pitäisi riittää. Siitä eteenpäin bakteerit tuottavat tarpeeksi lämpöä pitääkseen kompostorin lämpimänä.
      Liika vesi haittaa bakteeritoimintaa, älä siis valele kuumalla vedellä. Jos haluat käyttää kuumaa vettä sulatukseen, piilota kompostoriin keskelle tyhjä vesikanisteri niin, että sen suu pysyy koko talven kompostijätteen yläpuolella. Säiden lämmetessä avaa korkki ja täytä kanisteri kuumalla vedellä.

    • täysin pihalla

      Mitä kautta lampun roikka on paras johtaa sisälle kompostoriin?

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe