Mielenkiintoinen Tuomaan evankeliumi

Kiinnostaako?

Tuomaan evankeliumin mukaan uskovien yhteisö ei ole oikea paikka jossa Jumalan voi kohdata. Tuomaan Jeesus antaa ymmärtää, että yksilöllä on suora yhteys jumalalliseen todellisuuteen: ”Siellä, missä on yksi ainoa, minä totisesti olen hänen kanssaan. Kohota kivi, ja löydä minut sieltä. Halkaise halko, ja minä olen siellä.” Jeesus myös kiistää olevansa seuraajiensa opettaja; hän haluaa kääntää huomion pois henkilökohtaisesta arvovallastaan kaikkialla läsnä olevaan Valtakuntaan. Tuomaan Jeesus muistuttaa stoalaista filosofia, joka arvostelee auktoriteettiuskoa ja kannustaa oppilaitaan tulemaan omiksi opettajikseen.

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Tuomaan_evankeliumi

9

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjojen lukija

      Tuosta tulikin mieleen muutama kirja, joihin jokaisen kristityksi itseään kutsuvan ihmisen olisi syytä tutustua:

      Pagels, Elaine: Gnostilaiset evankeliumit. Art House, 2006.

      Armstrong, Karen: Jumalan historia: 4000 vuotta juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia. Ajatus, 2007

      Nag Hammadin kätketty viisaus. WSOY, 2006.

      • Tämä vielä listaan

        John Shepby Spong: Miksi kristinuskon tulee muuttua tai kuolla. Kirjapaja, 2005.


    • Varokaa ihmiset näitä Gnostilaisia kirjoituksia, sillä jos niissä jotakin totuutta on, niin se lötyy kyllä myös Raamatusta.

      Gnostilaisissa kirjoituksissa on myös paljon sellaista, jota ei kannata opiskella, joten niitä ei kannata lukea laisinkaan.

      Pysykää perus Raamattuun kootuissa kirjoissa. Se on minun neuvoni teille kaikille.

      • SeekingAlpha2

        "Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan." .."Te etsitte minua, ja te löydätte minut! Koko sydämestänne te minua etsitte, ja minä annan teidän löytää itseni."


    • S.Templar

      Mitenkäs nuo edellä olevat liittyvät New Ageen jota täällä pitäisi käsitellä?

      • sfsgasfgasf

        Kristillinen kirjallisuus on osa New Age -genreä. Niinkuin buddhalaiset, hindulaiset ja muut sellaiset uskonnolliset kirjat.


    • Ouranos

      "Siellä, missä on yksi ainoa, minä totisesti olen hänen kanssaan. Kohota kivi, ja löydä minut sieltä. Halkaise halko, ja minä olen siellä."

      Kreikassa tuo tila tunnettiin tilana nimeltä Ouranos (Uranus). Ouranos on kaikkialla läsnäoleva. Ouranos on nykyään mahdollista toteuttaa fyysisessä kehossakin. Silloin Ouranos pitää tuota kehoa ainoastaan yhtenä kehona monista käyttöliittymistään ja hahmoistaan. Hän käsittää hahmonsa pelimerkin tai sarjakuvahahmon kaltaiseksi käyttöliittymäksi. Hahmon muoto on siis menettänyt merkityksensä. Ouranos on Osiris ja ilmentää Kristusta. Ouranos voi olla myös esim. kivi tai puu - ja onkin, sillä hän on kaikkialla: kaikki ihmiset. Pohjimmiltaan Ouranos käsittää tilan ehdottomasti kehottomana ja ykseytenä. Tuossa tilassa toteutuu kirjaimellisesti ykseys.

      Yksi on kaikki. Silti on kokeneita Ouranoksia ja kokemattomampia, kaikki tyynni toistensa suhteen ykseydessä.

      • NewAge-ihminen

        Voi rakka-US<3<3<3 mitä ihanaa rakkauden tekstiä, luin tämän ja kaaduin heti maahan ja aloin kouristella suuren rakkauden kourissa samalla kun kourin itseäni myös omilla kourillani.
        Onneksi sain raahauduttua lääkekaapille ja otettua CusetusCouristus homeopaattista valmistetta ja arkkienkelitippoja.
        Tää kaikki on niin suurta, en kestä näin suurta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe