Minkä ikäisenä

otitte lainaa?

Eli minkä ikäisinä otitte asuntolainaa ja paljon? Mietin tässä asunnon ostoa ja vähän pelottaa.. Olen 25-vuotias ja nyt on ensi kertaa mahdollisuus ottaa lainaa.

21

3507

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä tee sitä virhettä

      Jos vaan mitenkään pystyt, jätä laina ottamatta ja säästä tarvitsemasi rahat.

      Olet vielä sen verran nuori, että mielesi, suunnitelmasi ja tavoitteesi ehtii muuttua moneen otteeseen. Älä mene naimisiin pankin kanssa, se on raskas ja pitkäaikainen sitoutuminen. Nykyään pankit tyrkyttävät lainaa ja pihtaavat säästöneuvoja. Tee itsellesi säästöohjelma; Esim. 500 euroa kuukaudessa asuntosäästötilille. Kymmenen vuoden päästä voit sitten katsella, mistä päin maata ostat yksiösi.

      • mahdotonta

        Valitettavasti minulla ainakin 500 euron säästäminen kuussa vuokran maksamisen lisäksi on mahdotonta. Ja saisi siinä aika kauan säästää ennen kuin olisi tarpeeksi asunnon ostamista varten. Olisi tietysti hienoa jos voisin tuon 500 euroa säästää..


      • Mikael

        oletko itse hankkinut oman asuntosi säästämällä koko pääoman itse?
        Ja jos, niin millaisen asunnon, missä ajassa ja mistä sait hankituksi?
        Ellet taas ole toiminut kuten neuvot niin mikä on motiivisi antaa kyseisen kaltaisia neuvoja?


    • vähän

      Oletko laskenut, että nykyisellä vuokralla voit maksaa vastikkeen vesimaksun autopaikan korot lyhennyksen, jos näin niin osta, mutta älä ihan vielä, katsele rauhassa sinulle todella mieleinen asunto, käy näyttelyissä, aika monet ovat sitä mieltä, että hinnat laskee seuraavien kuukausien aikana, jos ei dramaattisesti, niin 5-10% on jo iso raha.

      • ...

        5-10 % hintojen lasku MUUTAMASSA KUUKAUDESSA ei siis ole dramaattinen hintojen lasku?
        No ei se toki olekaan dramaattinen, vaan katastrofi joka työntää kansantaloutemme kurimukseen.
        Tämäkö on todella tulossa?


    • 26 vuotiaana

      Ostin asuntoni keväällä 2000. Otin lainaa 90000 mk. Maksoin viimeisen erän pois viime kuussa. Asumiskulut tällä hetkellä n. 160 e/kk. Tätä on odotettukin!

      • Betala !

        Varmasti saatu vähän taustatukea, kuulostaa liian ruusuiselta !.


      • 26 vuotiaana
        Betala ! kirjoitti:

        Varmasti saatu vähän taustatukea, kuulostaa liian ruusuiselta !.

        Itseasiassa ei, kämppä maksoi 85000 mk. Rahat hankittu työnteolla, johon otsikko viittaa. Kämppä kaipaa kyllä pientä remppaa, katsotaan, kunhan saan ensin jotain taas säästöön.


    • sari

      Ei lainan ottaminen tarkoita pankin kanssa naimisissa oloa. Asumisesta on joka tapauksessa maksettava, maksa siis mieluummin pankille ja sitä kautta itsellesi kuin vuorkaa vieraalle. Monesti vuokralla saa jo maksettua jo ihan kivasti lainaa vastikkeen. Ja asuntoakin voi aina vaihtaa! Kun nyt ostat asunnon, ei se tarkoita, että juuri siinä on asuttava koko loppuikä.

      Itse otin ensimmäisen lainan ollessani 24v. Nyt olen 30v. ja vaihtanut asuntoa ja paikkakuntaa tässä välissä jo kaksi kertaa. Kuvittelin asuvani ekassa asunnossa vuosikausia, vaan elämä vei toisin. Mutta ei siinä asunnon myymisessä ja uuden ostamisessa ole mitään ongelmaa ollut. Pikemminkin voitin, kun muutin kalliimmalta paikkakunnalta halvemmalle.

      • triinu

        me otimme tonttilainan, kun olin 22-vuotias (nyt olen 24 v). nyt rakennamme taloa ja lainaa tulee vaan lisää.... olemme laskennut, että olemme tyytyväisiä, jos lopullinen lainasumma on korkeintaan 180 000 euroa (pankista saisimme kyllä paljon enemmänkin)
        minunkin mielestä laina ei tarkoita sitä, että ollaan pankin kanssa naimissa!! säästäminen on hieno asia, mutta velatonta asuntoa varten pk-seudulla saisi säästä eläkeikään astiin....


      • Vähän vanhempi
        triinu kirjoitti:

        me otimme tonttilainan, kun olin 22-vuotias (nyt olen 24 v). nyt rakennamme taloa ja lainaa tulee vaan lisää.... olemme laskennut, että olemme tyytyväisiä, jos lopullinen lainasumma on korkeintaan 180 000 euroa (pankista saisimme kyllä paljon enemmänkin)
        minunkin mielestä laina ei tarkoita sitä, että ollaan pankin kanssa naimissa!! säästäminen on hieno asia, mutta velatonta asuntoa varten pk-seudulla saisi säästä eläkeikään astiin....

        Aika nuorina otitte massiivisen lainan, onko luottohistoriassa kokemusta lainan takaisinmaksusta ?.
        Säästämisestä on tehty aliarvostettua, säästäminen on huomattavasti helpompaa kun säästetylle rahalle saa korkoa(tosin tällä hetkellä pientä).
        Kun lainassa joutuu maksamaan rahasta korkoa (tosin sekin aika pientä nyt).
        Kai olette varautuneet että 5 vuoden kuluttua lainanne korko on 7%,paljonko silloin pääomaa jäljellä?.


      • triinu
        Vähän vanhempi kirjoitti:

        Aika nuorina otitte massiivisen lainan, onko luottohistoriassa kokemusta lainan takaisinmaksusta ?.
        Säästämisestä on tehty aliarvostettua, säästäminen on huomattavasti helpompaa kun säästetylle rahalle saa korkoa(tosin tällä hetkellä pientä).
        Kun lainassa joutuu maksamaan rahasta korkoa (tosin sekin aika pientä nyt).
        Kai olette varautuneet että 5 vuoden kuluttua lainanne korko on 7%,paljonko silloin pääomaa jäljellä?.

        niin ison lainan takaisinmaksusta ei kyllä tietenkään ole kokemusta, auto- ja moottoripyöralainat olemme kyllä hoitaneet mallikkaasti pois päiväjärjestelystä :)
        en millään lailla aliarvostaa sääsätämistä, itselläkin on monta säästötiliä, joihin pahan päivän varalle on kertynyt jo jotakin :) säästäminen on hyvä juttu! ja kyllä sekin on tiedossa, että lainaraha on kallista ja korko voi noustaa... se lainarahalla rakentaminen nyt oli vaan meidän tarkkaan harkittu ratkaisu.
        turvana niin isossa lainassa on kumminkin se asunto, jonka pystyy tarvittaessa myymään pois. meidänkin taloa varten pankki myönsi lainaa yhteensä 250 000 euroa. se meidän lainakatto 180 000 euroa onki juuri sen takia, että pystyy elämään ilman suurempaa penninvenytystä ja ottaa samalla huomioon myös koron mahdollisen nousun.


    • 20 v.

      ja mieheni 21 v. ja luultavasti otamme lainan alku vuodesta. Lainaa saataisiin varmaan n. 180 000 mutta jotta rahaa jää vähän muuhunkin varmaan lainaa otetaan n. 160 000 euroa.

    • Mass Turbator

      Ekan velan otin joskus 23-vuotiaana ensiasuntoa varten ja velkaa on ollut päällä siitä lähtien. Möin kuitenkin sen ja ostin tontin, jota varten otin vain vähän lisää velkaa.
      Möin tontin ja ostin omakotitalon. Velkaa on edelleen,mutta kiitän sydämestäni Nordeaa, olen pystynyt kampeamaan itseni yksiöstä (ensiasunto) omaan 150-neliöiseen taloon. Velkaa on enää 1/5 töllin&tontin arvosta.

      Joku on sanonut että elämässä on 3 mahdollisuutta ajoittaa asunto-ostonsa oikein. Olen tainnut käyttää ne kaikki ja ikää vasta 31... huh. Jos joku ihmettelee olen asunut himassa tähän omakotitaloon asti (29 v.)

      • Hanna Horny

        Tuo kolmekymppiseksi kotona asuminen selittääkin nimimerkkisi.
        Säälittävää.


    • sow68

      3- kymppisenä ostin v 2000 kt-asunnon, 55000 lainaa. 2007 loppuu lyhennykset. Asunnon voit aina myydä tarpeen tullen, ja jos ostat sen vain itsellesi, niin pienikin riittää alkuun pääsemiselle! Turha maksaa vuokraa, jollei ole aivan pakko.

    • 26-vuotiaana 62 kiloeuroa.

    • ---

      Tyvestä puuhun.

    • Niin minäkin tein

      Kun opiskelut olivat loppu, maksoin opintolainan pois ja säästin ASP:n ja ostin kämpän 25 vuotiaana. Silloin lainaa oli 350000 mk, nykyrahassa 58000€ ja 15 vuoden maksuajalla lainanhoitokulut veivät 40% nettotuloistani, mikä oli pankin maksimi.

      Pari ensimmäistä vuotta yksi kaveri asui alivuokralaisena, että rahaa riitti huvituksiinkin. Kun joku sanoi, että lainanotto on kuin myisi nuoruutensa, niin ei ole tyhmyydellä rajaa.

      Nyt, 8 vuotta myöhemmin olen vaihtanut sen rivariin ja ostanut sijoitusasunnonkin. Ilman minkäännäköistä nuukailua laskin, että omaisuuteni ja lainojen erotus on 155000€. Saman säästämiseksi minun olisi pitänyt säästää joka kuukausi 75% nettopalkastani. Keneltä onnistuu?

      • minä myös

        Ostimme vuosi sitten asunnon, minä 26 v., mies 28 v. Lainaa yht. 121.000 €, josta ollaan eka vuosi maksettu vain korkoja remontin takia, joten koko summa vielä jäljellä!


      • lainaajatar
        minä myös kirjoitti:

        Ostimme vuosi sitten asunnon, minä 26 v., mies 28 v. Lainaa yht. 121.000 €, josta ollaan eka vuosi maksettu vain korkoja remontin takia, joten koko summa vielä jäljellä!

        asuntolainan otin 20 vuotiaana, ja helvetin kova juttu oli, korko 15.25%.Mutta siitähän onkin jo aikaa.Nykyään asustelen omassa isossa rivarissani kalliilla ja arvostetulla alueella ja omistan myös liikekiinteistön keskustasta. Asun isossa kaupungissa... Olen tyytyväinen, olen nainen, en ole tarvinnut miestä apuun. En ole saanut perintöjä, en ole saanut lahjaksi mitään. Kaiken olen omalla työlläni ansainnut!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1507
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      866
    3. 37
      862
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      58
      809
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      809
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      782
    7. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      725
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      719
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      672
    10. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      40
      647
    Aihe