Turvaväleistä

70MJ

Mikä siinä turvavälissä on niin vaikeeta tajuta? Ei ole eroa ajaako motarilla vai tavallisella maantiellä, aina joku urpo työntää nokkansa melkein takaluukusta sisään! Hirvittää etenkin näin talvikelissä kun pysähtymismatkaa vaaditaan aina enemmän kuin kesällä. Ja vaikka väläyttäisit jarruvaloja tai vilkkua hieman niin ei vaan tajuta sieltä takaa mennä ohitse. Joskus auttaa kun laittaa takasumarin päälle tai ajan hieman reunemmassa jolloin takana liian liki ajava saa vähän lunta "silmilleen". Vai onko kenties takana ajava jonkin sortin piilohomo?

28

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turvavälistä

      Näkee takana tulevan älykkyyden, sitä tyhmempi mitä lähempänä ajaa.

      • Näin

        On!


    • hmmmm

      Juu älä muuta sano. Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä.

      Suurinosa onnettomuuksista on mm. peräänajoja. Senkin olisi voinut vähentää kun vaan seuraisi liikennettä ja pyrkisi aina ajamaan riittävän kaukana muista.

      Kyllä se turvavälin pitämättömyys johtuu ihan täydestä typeryydestä. Se vaan lisääntyy. Vaikka olisi miten hieno uusi auto alla, niin ei osata ajaa sään mukaan ja muut huomioiden. Liekö niitä kokoomuslaisia vai mitä ne nyt on.

    • Ei-kolhuja-1.2milj-km

      Takana olija ei koskaan jarruta heti ja täysillä jos edessäolijan jarruvalo syttyy, siinä tilanteessa nopeuserot kasvavat, edessä olijan voi olla 20 km/h pienempi ja siten takanatulijan jarrutusmatka on kymmeniä metrejä pidempi.

      Maantiellä ajetaan yleensä siinä olotilassa että, tie on tyhjä ja kaikki sujuu ilman yllätyksiä. Monella se onnistuu kymmeniä vuosia, mutta huonon tuurin vallitessa tulee sitten useampiakin onnettomuuksia peräkkäin, vaikka olisi satojen tuhansien km ajokokemus.

      On se kansa erikoista, uskotaan Lottovoittoon, vaikka peräänajo valtatiellä on tuhansia kertoja todennäköisempää.

    • Öyestä

      Kommenttini koskevat vain jonoajelua.

      Turvavälittömyys on turvallisempaa. Silloin joutuu käyttämään enemmän jarrua. Tällöin jarruvalot syttyvät ja takana tulevat osaavat paremmin varoa, että nyt edessä jotain voi tapahtua. Jarruttaminen ja sen seurauksena syttyvät jarruvalot ovat ihan yhtä tärkeitä kuin vilkun käyttö!! Siis VIESTINTÄÄ.

      Lisäksi, jos pitää turvaväliä, niin tällöin takana tulijoiden hankalampaa arvioida mahdollisia etäisyydenmuutoksia. Silloin on paha sanoa, että onko se edessä ajava (siis se, joka pitää sitä turvaväliä edessä ajavaan) hidastelija. Kun ajetaan turvavälittömästi, niin sen näkee paremmin.

      • laatuautoilija

        Se on nyt vaan niin, että lähes jokainen asennoituu, että liikenne sujuu kuten eilenkin. Jos ei ole kunnon turvaväliä, niin pitkää että pystyy ajattelemaan jarruttaako edessä olija kevyesti, vai täysillä, siitä seuraa ojaanajo tao peräänajo.
        Maantiellä on paljon kuljettajia jotka ei osaa tehdä yhtään mitään oikeaa, todellisessa paniikkitilanteessa.

        Mulla ei paljon jarruvalot vilku, on mukautuva ajonopeuden säädin, että oleppa varovainen.


      • Öyestä
        laatuautoilija kirjoitti:

        Se on nyt vaan niin, että lähes jokainen asennoituu, että liikenne sujuu kuten eilenkin. Jos ei ole kunnon turvaväliä, niin pitkää että pystyy ajattelemaan jarruttaako edessä olija kevyesti, vai täysillä, siitä seuraa ojaanajo tao peräänajo.
        Maantiellä on paljon kuljettajia jotka ei osaa tehdä yhtään mitään oikeaa, todellisessa paniikkitilanteessa.

        Mulla ei paljon jarruvalot vilku, on mukautuva ajonopeuden säädin, että oleppa varovainen.

        Mietenkäs mukautuva säädin tähän vaikuttaa? Ei mitenkään. Mukautuvalla on pakko ajaa ilman turvavälejä, koska se ei muuten toimi. Lisäksi se tuskin kuitenkaan äkkitilanteessa jarruttaa osaa (varsinkaan ilman, että jarruvalot syttyy =)


      • hmmmm

        Vakionopeuden säädintä on kielletty käyttämästä silloin, kun liikennettä nimenomaan on paljon. Se sopii vain hiljaisina aikoina moottoritiellä käytettäväksi.

        Sinä ilmeisesti syyttäisit vakionopeuden säädintä, jos ajaisit jonkun perään? Vastuu on sinulla.


      • tieto.lisää.tuskaa
        Öyestä kirjoitti:

        Mietenkäs mukautuva säädin tähän vaikuttaa? Ei mitenkään. Mukautuvalla on pakko ajaa ilman turvavälejä, koska se ei muuten toimi. Lisäksi se tuskin kuitenkaan äkkitilanteessa jarruttaa osaa (varsinkaan ilman, että jarruvalot syttyy =)

        "Mietenkäs mukautuva säädin tähän vaikuttaa? Ei mitenkään. Mukautuvalla on pakko ajaa ilman turvavälejä, koska se ei muuten toimi."

        ET siis ole koskaan ajanut autolla jossa mukautuva vakionopeussäädin. Se pitää turvavälin 30-160 km/h nopeuksissa (etäisyys säädettävissä) ja kun se hidastaa tarvittaessa pysähdykseen asti.

        KUN vakionopeussäädin hidastaa, kuljettajakin tekee havainnon syystä ja tarvittaessa jarruttaa. Toimii hienosti lähes kaikilla teillä.


      • hmmmmm

        Eipä tosiaan kannata luottaa liikaa tekniikkaan. Se ei välttämättä huomioi muita muuttujia, kuten liikennesäätä ja tien kuntoa, joka vaikuttaa oleellisesti pysähtymismatkaan.

        Pelottava ajatus, ettei kuskin tarvitsisi enää ajaa autoa ja havainnoida. Toki tervetullutta niille, jotka eivät niitä turvavälejä kuitenkaan osaisi pitää.


      • Typeryytesi paistaa yhtä kirkkaasti kuin aurinko. Oletko koskaan kuullut kertoumasta, joka tulee silloin jonon etupäässä jarrutetaan voimakkaasti, niin vastaavasti konon peräpäässä kolisee ja pelti kasautuu.


      • veio1
        delfin84 kirjoitti:

        Typeryytesi paistaa yhtä kirkkaasti kuin aurinko. Oletko koskaan kuullut kertoumasta, joka tulee silloin jonon etupäässä jarrutetaan voimakkaasti, niin vastaavasti konon peräpäässä kolisee ja pelti kasautuu.

        Mukautuva nopeudensäädin ei näe jonoa eteenpäin eikä se pysty voittamaan psyyken eikun fysiikan lakeja.
        Kehittynyt tekniikka tekee ymmärtämättömistä kuskeista entistä huolimattomampia.


      • veio1 kirjoitti:

        Mukautuva nopeudensäädin ei näe jonoa eteenpäin eikä se pysty voittamaan psyyken eikun fysiikan lakeja.
        Kehittynyt tekniikka tekee ymmärtämättömistä kuskeista entistä huolimattomampia.

        Sekin vielä


    • jarrutankunhuvittaa

      Jarruvalot voisi myös poistaa käytöstä kokonaan. Mitäpä se muille kuuluu, milloin minä jarrutan.........

      • Varaudu siihen, että jokainen takanatulija lyhentää ajoneuvosi perää useilla ja joo kymmenillä senteillä, niskasi kestosta puhumattakaan.


    • hehhheea

      Turvaväli metreinä on sama kuin kuljettajan äo.

      • HyvinSanottu

        On täällä aivan oikeaakin sarkasmia näköjään.


    • kolarit

      Tuli mieleen saako venäjällä ajokortin muropaketista.

    • MoreControl

      "Turvavälittömyys on turvallisempaa. Silloin joutuu käyttämään enemmän jarrua. Tällöin jarruvalot syttyvät ja takana tulevat osaavat paremmin varoa, että nyt edessä jotain voi tapahtua. Jarruttaminen ja sen seurauksena syttyvät jarruvalot ovat ihan yhtä tärkeitä kuin vilkun käyttö!! Siis VIESTINTÄÄ"

      Onko typerämpää trollia(?) kuultu? Tavallisessa ajossa ei ole mitään syytä painaa jarrua siksi, että säädetään vauhtia koko ajan. Ei ne autojen jarrutkaan ole tehty tuota varten. Lämmöt nousevat ja palat vain kuluvat. Ja lisäksi polttoaineen kulutus kasvaa roimasti sellaisessa pumppauksessa. Ja miten se takana tuleva voisi tulkita siitä valomerestä että koska on oikeasti tilanne päällä? Ei mitenkään. Siksi ajan juuri noista typeristä jarruvalojen vilkuttelijoista vieläkin kauempana.

      Tuo jarruvalojen turha vilkuttelu on aivan sama kuin suuntamerkin väärin käyttö. Ei sitäkään kuulu joka risteyksen kohdalla vilauttaa, jollei ole oikeasti kääntymässä. Tai jos suuntamerkin antaa liian myöhään on sekin se ja sama = sakon paikka.

      • Pitkästymistä

        Tuli kerran lasketuksi kiireisen Mersu-kuskin jarrujen käyttöä. Nainen pyyhkäisi minusta ohi mutta juuttui mutkaisella ja mäkisellä valtatien osuudella seuraavan ohitettavan taakse ja tietysti lähituntumaan. Jarruvalot välähtivät 8 kilometrin matkalla 32 kertaa.

        On varmaan urheilullista ja kivaa ajaa tuolla tavalla. Siihen päälle lasinpesut niin ei pääse pitkästymään, kun saa aina kymmenen sekunnin välein tehdä jotakin.


    • Pitämällä reilun turvavälin, näkee kauemmaksi ja siten pystyy hyvissä join varautua tulevaan hiljennykseen. Eikä tuulilasikaan, niin helposti likaannu

    • jukni

      Tai sit joku urpo tarjoaa persettä lykittäväksi kun ei pääse jaloista pois... ...ja jos odottaa hetken ohitus paikkaa niin ohitettavassa autossa alkaa kaiken maailman pantomiini esitys joka muistuttaa apinaa karvahatussa

    • Minun_puskuri_on_minun

      olen myös miettinyt tuota samaa, miksi pitää ajaa kuin edessä ajavan perävaunu. kyllä ymmärrän että kurotaan hetkellisesti turvaväli kiinni vähän ennen ohitusta. itse inhoan niitä mitkä pimeällä väläyttää kaukovaloja ennen kun lähtee ohittamaan. kun sillä etäisyydellä takana olevan valot osuu suoraan sivupeilin kautta silmiin. räps räps..
      Hyvää kai ohittaja ajattelee kun ilmoittaa että menee ohi.

      Kun kerran on kiire päästä ohi. mutta miksi pitää jäädä siihen eteen pyörimään, ohitustilanteessa ajetaan niin läheltä että puskuri edessä melkein koskettaa ohittajan takapuskuria. Vaikka sitä tilaa olisisi ollut enemmänkin ajaa sitä toista kaistaa.

      itse olen alkanut pitämään sopivaa turvaväliä joka tilanteessa. jopa liikenne valoissa jätän yhden auton tilan eteeni. ja heti kun takana on auto joka pysähtyy ihan perään kiinni. liikutan autoa n.50-65cm eteenpäin. TOISTUVASTI. joskus kun Laitan pakki valon päälle Toistuvasti jos ihan risteys nuolija on takana.

      JEKKU:
      Pimellä on hyvä jekku takana ajajalle ohittaa näkymätön(olematon) auto. siis kevyt jarrutus ja kaukovalot pois. vilkku vasemmalle ja melkein heti vastapuolen kaistalle hidastamatta ja vilkku pois. lyhyet nopeasti pois ja pitkät suoraan päälle ja takaisin omalle kaistalle. on muuten sydämmen tykytykset takan ajajalla. on muuten ajanut samoja jälkiä sinun kanssa. ja mietii mikä oli tiellä.

      Jekku2 (vaatii uhkarohkeutta)

      kun puskurissa ajaja on mennyt ohi, jää vähän matkan päähän ja sammuta valot omasta autosta. ole valon lainaaja 10min. kiihdytä ja laita juuri sivulla ohitus hetkellä kaikki valot päälle. ja mene normaalisti ohi.

      • veio1

        Ristiriitaista.
        Ensin sanoit, " kyllä ymmärrän että kurotaan hetkellisesti turvaväli kiinni vähän ennen ohitusta."
        Sitten sanot, "ohitustilanteessa ajetaan niin läheltä että puskuri edessä melkein koskettaa ohittajan takapuskuria. "

        Turvaväli on pidettävä koko ohituksen ajan. Jos ei turvavälin puitteissa ole varaa ohittaa, ei ole ohituspaikkaa ja siis ajetaan perässä.
        Toki valoja väläyttämällä on hyvä näyttää halu ohittaa. Silloin autan ohituksessa näyttämällä vilkkua ja hidastan nopeutta sopivassa paikassa.

        Liian lähellä ajavalle hidastan juuri silloin kun ei pääse ohi. En ole koskaan niin kiireinen, että suostun perässäroikkuvien kynnysmatoksi.


      • veio1

        Jos jokainen jättäisi enemmän tilaa valoissa, lähtisi jono nopeammin liikkeelle. Joskus kannattaa ajaa tiiviimmin jos kääntyville alkaa kaista johon ei muuten pääsisi MUTTA vasta kun tausta on turvallinen.


    • veio1

      Ongelmien YDIN on siinä että kaikki kuskit ei ymmärrä ja silti saavat ajaa liikenteessä.
      Toisin sanoen, liikenteestä ei poisteta niitä kuskeja jotka eivät sinne sovi joko taitojen tai ymmärryksen puutteen takia.

    • IhmeMulkkuja

      Tuo suoralla tiellä puskurissa roikkuminen ei ole edes se kaikkein pahin tilanne, vaan risteysalueet. Ja niissä hyvin monesti vasta lähelle tullaankin. Miksi helvetissä?

    • nimimerkki.autoilijat

      suomessa ei tunneta käsitettä "turvaväli" vaan se tyhjä aukko siinä autojen välissä on vapaata tilaa johon saa ängetä ihan vapaasti ja sitten tietenkin siinä mennää perässä kiinni.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4730
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      102
      2461
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      576
      1851
    4. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      9
      1693
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      112
      1563
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1197
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1138
    8. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      1000
    9. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      988
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      987
    Aihe