Diagnosoimaton uniapnea?

JaskaLo

Hei

Olen 27-vuotias, urheilullinen ja fyysisesti hyvässä kunnossa oleva nuori mies. Olen kymmenisen vuotta ajoittain kärsinyt uniongelmista, mutta ne ovat olleet enimmäkseen lieviä ja ohimeneviä. Nukahtamislääkkeitä on kuitenkin välillä tarvittu.

Viime syksynä vuorotyön seurauksena uniongelmat palasivat ja mukana oli myös ahdistusta ja masennusta. En kirjoita siitä sen enempää, mutta tilanne on tällä hetkellä se, että erinäisten oireiden takia en pysty tekemään vuorotyötä ja opiskeluni kärsivät. Oirelista on tässä:

- Uneni on ollut jo pitkään katkonaista. Heräilen pitkin yötä, saatan käydä vessassa ja aamulla yleensä herätessä huono, levoton, väsynyt, ahdistunut olo.
- Välillä yöllä herätessä tuntuu aivan kuin olisin pidättänyt pitkään hengitystä.
- Kumppanin mukaan kuorsaan vähän, mutta pidän unissani outoa korinaääntä. Jotain yninän ja murinan sekoitusta. Tästä minulle on huomautettu jo vuosikausia, mutta en ole kiinnittänyt huomiota.
- Hengästyn nykyään helposti, en jaksa urheilla kuin ennen, kärsin välillä kovasta sykkeestä ja rytmihäiriöistä
- Minulla on oikeasti huolestuttavia muisti- ja keskittymisvaikeuksia
- Minulla on ristipurenta, jota joskus yritettiin oikoa, mutta ei onnistuttu täydellisesti

Psykiatri kuittasi oireet ahdistuksella ja masennuksella, mutta mikään lääkitys ei ole puolen vuoden sisään auttanut. Paitsi rauhoittavilla lääkkeillä saan nukuttua paremmin, mutta yritän pitää käytön hyvin pienenä.

Minulla on soittoaika huomenna työterveyslääkärille, jolle kerron oireistani.

Onko mahdollista, että hyväkuntoinen nuori mies sairastuisi uniapneaan?

J

2

277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo.

"Onko mahdollista, että hyväkuntoinen nuori mies sairastuisi uniapneaan?"
      Onko se mahdollista, vaikkakaan ei tavanomaista.

Siitä huolimatta kehottaisin kokeilemaan luontaistuotteita koska uni- ja psyykkelääkket tuhoavat terveyden, jos niitä käyttää säännöllisesti viikonkaan verran. Tuo on enemmän kuin tosi.
      Lääketehtaat yrittävät saada käyttäjät elinikäiseen koukkuun koska se tuottaa kaikkein parhaiten heille. Tämän takia lääketehtaat satsaavat nyt siihen että nuoret ihmiset alkaisivat käyttämään ns. psyyke- ja unilääkkeitä. Noilla lääkkeillä on samantapainen mekanismi, vaikuttaa hermostoon. Ja jopa siten että ne tuhoavat hermoston tiettyä mekanismia siten että ihmisen on pakko käyttää psyyke- tai unilääkkeitä koko elämänsä, sen jälkeen kun käyttöä on ollut ehkäpä n. viikko. Et ole enää sama ihminen biologisesti, kun olet käyttänyt noita lääkkeitä viikon verran, etkä koskaan tule enää entisenlaiseksi.

• keskivaikea_ua

Oireesi kyllä kuulostavat siltä, että saatat hyvinkin sairastaa uniapneaa. Uniapnea ei suinkaan ole vain keski-ikäisten, ylipainoisten sairaus, vaan sitä voi olla vaikka lapsilla. Moni sairastaakin sitä tietämättään vuosikausia. Toki yksi yleisimpiä syitä on ylipaino ja sen myötä "turpea nielu", mutta yhtä hyvin se voi johtua synnynnäisestä rakenteellista ominaisuudesta. Ristipurenta on yksi näitä.

Muut oireesi kuten yöllinen vessassa käynnin tarve, rytmihäiriöt, muistihäiriöt, keksittymisvaikeudet, ahdistuneisuus ja masentuneisuus ovat perussettiä uniapnean oireluettelossa.

Itsellä todettiin kesällä keskivaikea uniapnea. Ylipainoa oli jonkin verran, mutta pääasiallinen syy lienee pienikokoinen leuka. Epäilin oikeastaan koko juttua, ennen kuin diagnoosin sain. Itsellä ei ollut noin pitkää oirelistaa kuin sinulla. Tai ainakin oireeni olivat lievemmästä päästä. En olisi hakeutunut hoitoon ellei puolisoni olisi vaatinut.

Suosittelen ehdottomasti hakeutumaan lääkärille asian vuoksi, ellet jo ole tehnyt niin. Uniapnea on helppo todeta laitteella, jota pidetään yön yli. Hoitamattomana se on tappava sairaus, joka voi johtaa mm. aivo- tai sydäninfarktiin, tai moneen muuhun sairauteen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5831
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      57
      3195
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      184
      2691
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      12
      2494
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2199
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2141
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1866
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      15
      1548
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1369
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      266
      1225
    Aihe