Kaiku

Erkki

Eli aloittelijalle kaipaillaan kaikkea tietoa kaikulaitteista, tarkoitus olisi saada syvyyttä mittaava kaikulaite moottoriveneeseen, ei pohjanläpi kiinnitettävää. Kuinka paljon peräpeiliin kiinnitetävät mittaavat eteenpäin (vai mittaavatko ne vain suoraan alaspäin)
Esim. Eagle cuda 128, onko järkeä? Hinta ei saisi olla älytön.

23

4007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntematon

      Tavalliset kaikuluotaimet eivät näytä periaatteessa yhtään eteenpäin mutta käytännössä signaalin lähtökulmasta johtuen hieman. Lähtökulma 200kHz anturilla on noin 10 asteen luokkaa eli 1 metrin syvyydessä eteenpäin näyttö on 10 cm luokkaa. Tietysti anturia voi hieman kallistaa mutta kyllä eteenpäin näyttävät ovat erikseen.

      Eagle Cuda 128 on asiallinen peruskaiku.

      • Erkki

        Missä hintaluokassa mahtaa pyöriä eteennäyttävät, liekö edullisia ollenkaan?


      • tuntematon
        Erkki kirjoitti:

        Missä hintaluokassa mahtaa pyöriä eteennäyttävät, liekö edullisia ollenkaan?

        Eteenpäin näyttäviä ei ole näkynyt kovin monta merkkiä eikä yhtään halpaa.

        Esim. täältä löytyy lisätietoa http://www.marinea.fi/kaikuluo.htm


      • qqqqqqqqqqqqq
        tuntematon kirjoitti:

        Eteenpäin näyttäviä ei ole näkynyt kovin monta merkkiä eikä yhtään halpaa.

        Esim. täältä löytyy lisätietoa http://www.marinea.fi/kaikuluo.htm

        "Eteenpäin" näyttävät kaiut näyttävät eteenpäin noin 5 kertaa syvyyteen verrattuna. Eli kahden metrin vedessä 10m. Käytännössä niistä ei ole mitään hyötyä, sillä etukeilausta tarvitaan juuri matalassa vedessä.


    • kaiuton

      Kaiku ei pitäisi olla se ensimmäinen varuste veneeseen! Opetelkaa navigoimaan! mikään kaiku ei estä karille ajoa, ei edes eteenpäin näyttävistä ole siinä hommassa mitään iloa muutenkuin hyvinhitaasti rantaa lähestyessä, siis ei edes tyhjäkäyntivauhdissa. Siis navigointitaidot kaiken A ja O! Voihan se olla tietysti kiva lelu mutta hyötyä siitä ei huviveneessä ole.

      • tuntematon

        Välttämätön kalastusveneessä.

        Sen lisäksi matkaveneessäkin on hauska tietää paljonko 3 metrin väyläällä oikeasti on vettä. Olet kyllä oikeassa karilleajon suhteen, siinä kaiku ei paljon auta.


      • Kaiuton
        tuntematon kirjoitti:

        Välttämätön kalastusveneessä.

        Sen lisäksi matkaveneessäkin on hauska tietää paljonko 3 metrin väyläällä oikeasti on vettä. Olet kyllä oikeassa karilleajon suhteen, siinä kaiku ei paljon auta.

        En puhunutkaan kalastusveneistä, toki sekin voi huvia olla...
        Mutta lelu matkaveneissä "Sen lisäksi matkaveneessäkin on hauska tietää paljonko 3 metrin väyläällä oikeasti on vettä"
        Kartasta näkee riittävän kulkusyyvyyden ja jos väylän pohjassa olisikin jokin este ei se kaiku siitä kerro tarpeeksi ajoissa.


      • Kalle
        Kaiuton kirjoitti:

        En puhunutkaan kalastusveneistä, toki sekin voi huvia olla...
        Mutta lelu matkaveneissä "Sen lisäksi matkaveneessäkin on hauska tietää paljonko 3 metrin väyläällä oikeasti on vettä"
        Kartasta näkee riittävän kulkusyyvyyden ja jos väylän pohjassa olisikin jokin este ei se kaiku siitä kerro tarpeeksi ajoissa.

        Minusta on tarpeetonta ruveta kiistelemään mikä on tarpeellista ja mikä tarpeetonta. Tarpeelista ovat asetusten määräämät varusteet veneessä ja muut kukin hankkii mieltymyksensä, varallisuutensa ja vaikka vain huvin vuoksi. Veneily on hieno harrastus ja kukin nauttikoon siitä siten kun hänelle parhaaksi sopii.
        Itse olen hankkinut paljon erilaisia vekottimia veneeseen ja minusta ne ovat kivoja. Ei minullakaan ole jääpalakonetta tai jätepuristinta, jotka saattavat toiselle olla tosi tärkeitä veneessä.
        Tämä ei ollut vastaus alkuperäisen kysyjän kysymykseen vaan kommentti käytyyn keskusteluun.


      • qqqqqqqqqqq

        Kartta, kompassi, kaiku jne. tärkeysjärjesteksessä. Kaiku on yksi tärkeimmistä navigointivarusteista liikuttaessa väylien ulkopuolella. Joka muuta väittää seilaa tuurilla.


      • onse
        qqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Kartta, kompassi, kaiku jne. tärkeysjärjesteksessä. Kaiku on yksi tärkeimmistä navigointivarusteista liikuttaessa väylien ulkopuolella. Joka muuta väittää seilaa tuurilla.

        ilman kaikua pärjää, mutta loki olis kyllä peruselementti eli kartta, kompassi, loki ja muita ilman sitten tuleekin toimeen jos vaan navigointi on hallussa tietysti ei jos ei vaan eipä siinä silloin enää paljon se kaikukaan auta.


      • tarvetta on

        Kaiku on ensimmäinen elktronin lelu veneessä. Sen näyttöä voi käyttää kartan tukena, se toimii summussa ja pimeässäkin. Kaiku on melkoinen apu haettaessa rantautumispaikkaa oudoilla rannoilla, erityisesti kun vesien kunto on näkyvyyden suhteen kehno. Uistelussa syvyyshälylyttimellä varustettu kaiku on lyömätön kaveri. Kaiku on opettanut ainakin minulle pari sellaista matalaa, joihin huonolla tuurilla olisin koneen rikkonut, mutta jotka nyt osaan väistää.
        Ilman kaikua tulee toimeen, mutta vastaavaa tietoa ei hankita luotinarulla. Kun kaikuun kerran tottuu, on olo ilman aluksi aika orpo.

        Lokin voi korvata moottoriveneessä kellolla ja tiedolla nopeudesta suhteessa kierroslukuun tai kaasun asentoon.
        GPS on hyvä apu ja kiva lelu, mutta sen varaan ei auta jättäytyä. Tieto sijainnista on kepsun pimennettyäkin oltava, joten kartta ja tiukka seuranta on silti välttämätöntä.

        Tutka on mielestäni kaiun jälkeen seuraavaksi eniten todellista apua antava lelu, on vain pikkuiseen avoveneeseen hankala sijoitettava ja lisäksi kallis.


      • AriT
        Kaiuton kirjoitti:

        En puhunutkaan kalastusveneistä, toki sekin voi huvia olla...
        Mutta lelu matkaveneissä "Sen lisäksi matkaveneessäkin on hauska tietää paljonko 3 metrin väyläällä oikeasti on vettä"
        Kartasta näkee riittävän kulkusyyvyyden ja jos väylän pohjassa olisikin jokin este ei se kaiku siitä kerro tarpeeksi ajoissa.

        Ei taida herra Kaiuton liikkua veneellään muualla kuin merkityillä reiteillä ja satamissa. Jos liikkuu vaikkapa Saimaalla väylien ulkopuolella ja aikoo rantautua merkitsemättömiin luonnonsatamiin, ei merkikartasta ole paljon apua. Kaiku sen sijaan kertoo syvyyden riittävän tarkasti _hitaassa_ vauhdissa rantaa lähestyttäessä eli näkee pohjaa raapimatta pääseekö rantaan vai ei.

        Olen samaa mieltä siinä, että _nopealla_ matkaveneellä ei matkavauhdissa kaiulla kovin paljoa virkaa ole, koska siinä vaiheessa, kun kaiku kertoo matalasta, niin hidastaminen on jo liian myöhäistä. Itse tosin laitan hälytyksen yleensä 4-5 m tienoille, tästä syvyydestä ehtii vielä vauhtia tarvittaessa hiljentämään. Äkkimatalissa tämäkään ei tietenkään auta.

        Osaan mielestäni navigoida kohtuullisesti (toistaiseksi ei vuodesta -83 yhtään 'kunnollista' kolausta), mutta kaiun tuomaa lisävarmuutta arvostan kyllä matkaveneilyssäkin. Ihan samalla tavalla kuin muitakin tekniikan vemepleitä kuten GPS ja sähköiset kartat.


    • arskaw

      kaiku ihan asiallinen on,ei luonnollisesti jos ajaa täysillä päin kivikkoa.käyttönä näkisin lähinnä matkaveneilyn ja saariin eli luonnonsatamiin ajo,kaikki eivät ajele vanhan kokemuksen pohjalla "omalle kannolle"vaan joutuu etsimään sopivaa paikkaa,ja kun vielä veneilläkin on eri syvyys niin..Kaiku auttaa jos ajelet hiljaa ja seuraat ympäristöä ja kaiun näyttöä,onhan tietysti luotilankasysteemikin olemassa mutta,eiköhän ole aika päästä eroon monestakin vanhasta ajattelutavasta,millä en kuitenkaan tarkoita etteikö henkilö joka haluaa kaikkia tiimalasista lähtien käyttää,käyttäköön,itselläni on kuitenkin jo sähköllä toimiva rannekello.
      varo kuitenkin jäissä ajoa kaiulla,anturi särkyy helposti,jopa pohjan tasalla tai upotettuna,eivät kestä kolhuja.

      • kuin arskaw.
        Lisäisin vielä, että itse käytän
        kaikua vierailla vesillä myös navigoinnin
        tukena seuraamalla esim. tiettyä syvyystasoa
        merikartan perusteella. Kompassi, ajantasainen kartta, loki, gps ja näköhavainnot tietty
        vahvasti matkassa mukana.


      • Katsastusmies_1
        a.k.o kirjoitti:

        kuin arskaw.
        Lisäisin vielä, että itse käytän
        kaikua vierailla vesillä myös navigoinnin
        tukena seuraamalla esim. tiettyä syvyystasoa
        merikartan perusteella. Kompassi, ajantasainen kartta, loki, gps ja näköhavainnot tietty
        vahvasti matkassa mukana.

        Kuten arvon A.K.O. yllä sanoo on kaiku tärkeä väline navigoinnissa. Varsinkin väylien ulkopuolella. Kun suuntimien, kompassin ja kellon/lokin avulla saadun paikan vielä saa "varmistettua" syvyyskäyrää hyödyntäen on kaiusta suurta hyötyä. Myöskin on uséin tullut ajettua syvyyskäyrää seuraten, esimerkiksi saarta tai matalaa kierrettäessä.
        Muutenhan reaaliaikaisista syvyyslukemista on vähän hyötyä, eikä niitä jaksa liukuvassa matkaveneessä seurata itseisarvonaan.


    • Testaaja

      mainittu kaiku oli tarjouksessa 99.-

      • 5.12

        Otsikko kertoo kaiken


    • Flipper510

      Kellään kokemuksia Eagle Cuda 128 veneen pohjan läpi mittauksesta, itsellä Flipper 510HT, aattelin josko mittaa sisältä pohjan läpi.

      • tuntematon

        Kyllä mittaa pohjan läpikin. Anturin asennuksessa pitää vaan huolehtia, ettei väliaineessa ole kuplia. Jotkut käyttävät pohjaan laminoitua purkkia ja siinä jotakin hitaasti haihtuvaa nestettä jossa anturi lilluu. Toiset ovat liimanneet anturin Sikaflexillä pohjaan kiinni. Molemmat toimivat.


      • ihmettelijä
        tuntematon kirjoitti:

        Kyllä mittaa pohjan läpikin. Anturin asennuksessa pitää vaan huolehtia, ettei väliaineessa ole kuplia. Jotkut käyttävät pohjaan laminoitua purkkia ja siinä jotakin hitaasti haihtuvaa nestettä jossa anturi lilluu. Toiset ovat liimanneet anturin Sikaflexillä pohjaan kiinni. Molemmat toimivat.

        siisko tarkoitatko että toimii tolla kaiun mukana tulevalla peräpeilianturilla myös pohjan läpi?

        rohkenen epäillä...


      • tuntematon
        ihmettelijä kirjoitti:

        siisko tarkoitatko että toimii tolla kaiun mukana tulevalla peräpeilianturilla myös pohjan läpi?

        rohkenen epäillä...

        Saahan sitä epäillä. Ei mullakaan ole omia kokemuksia mutta en pidä ajatusta mahdottomana ja moni väittää sen toimivan.

        Lasikuituvenehän on kuin rummun kalvo. Tuskin suurta eroa on tärisyttääkö sitä jalalla tai kaikuanturilla. Ei tietenkään pelaa monikuoriveneessä sisimpään kerrokseen liimattuna mutta silloin pätee tuo ilmakuplasääntö.

        Teho saattaa hieman heiketä mutta Suomen vedet ovat niin matalia ettei siitä tule ongelmaa.


      • ihmettelijä
        tuntematon kirjoitti:

        Saahan sitä epäillä. Ei mullakaan ole omia kokemuksia mutta en pidä ajatusta mahdottomana ja moni väittää sen toimivan.

        Lasikuituvenehän on kuin rummun kalvo. Tuskin suurta eroa on tärisyttääkö sitä jalalla tai kaikuanturilla. Ei tietenkään pelaa monikuoriveneessä sisimpään kerrokseen liimattuna mutta silloin pätee tuo ilmakuplasääntö.

        Teho saattaa hieman heiketä mutta Suomen vedet ovat niin matalia ettei siitä tule ongelmaa.

        joo, ehkä se voi toimiakkin yksikerros lasikuituveneessä..

        mut mitenkäs on teräsveneen laita, toimiikos?


      • tuntematon
        ihmettelijä kirjoitti:

        joo, ehkä se voi toimiakkin yksikerros lasikuituveneessä..

        mut mitenkäs on teräsveneen laita, toimiikos?

        Olen ymmärtänyt, että metalliveneissä ei pelaisi.

        Asiasta löytyy tekstiä www.vetouistelu.com . Ensin "keskustelut" ja sitten "keskustelusivuille" ja hakukoneella etsimään vaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe