Eli aloittelijalle kaipaillaan kaikkea tietoa kaikulaitteista, tarkoitus olisi saada syvyyttä mittaava kaikulaite moottoriveneeseen, ei pohjanläpi kiinnitettävää. Kuinka paljon peräpeiliin kiinnitetävät mittaavat eteenpäin (vai mittaavatko ne vain suoraan alaspäin)
Esim. Eagle cuda 128, onko järkeä? Hinta ei saisi olla älytön.
Kaiku
23
4007
Vastaukset
- tuntematon
Tavalliset kaikuluotaimet eivät näytä periaatteessa yhtään eteenpäin mutta käytännössä signaalin lähtökulmasta johtuen hieman. Lähtökulma 200kHz anturilla on noin 10 asteen luokkaa eli 1 metrin syvyydessä eteenpäin näyttö on 10 cm luokkaa. Tietysti anturia voi hieman kallistaa mutta kyllä eteenpäin näyttävät ovat erikseen.
Eagle Cuda 128 on asiallinen peruskaiku.- Erkki
Missä hintaluokassa mahtaa pyöriä eteennäyttävät, liekö edullisia ollenkaan?
- tuntematon
Erkki kirjoitti:
Missä hintaluokassa mahtaa pyöriä eteennäyttävät, liekö edullisia ollenkaan?
Eteenpäin näyttäviä ei ole näkynyt kovin monta merkkiä eikä yhtään halpaa.
Esim. täältä löytyy lisätietoa http://www.marinea.fi/kaikuluo.htm - qqqqqqqqqqqqq
tuntematon kirjoitti:
Eteenpäin näyttäviä ei ole näkynyt kovin monta merkkiä eikä yhtään halpaa.
Esim. täältä löytyy lisätietoa http://www.marinea.fi/kaikuluo.htm"Eteenpäin" näyttävät kaiut näyttävät eteenpäin noin 5 kertaa syvyyteen verrattuna. Eli kahden metrin vedessä 10m. Käytännössä niistä ei ole mitään hyötyä, sillä etukeilausta tarvitaan juuri matalassa vedessä.
- kaiuton
Kaiku ei pitäisi olla se ensimmäinen varuste veneeseen! Opetelkaa navigoimaan! mikään kaiku ei estä karille ajoa, ei edes eteenpäin näyttävistä ole siinä hommassa mitään iloa muutenkuin hyvinhitaasti rantaa lähestyessä, siis ei edes tyhjäkäyntivauhdissa. Siis navigointitaidot kaiken A ja O! Voihan se olla tietysti kiva lelu mutta hyötyä siitä ei huviveneessä ole.
- tuntematon
Välttämätön kalastusveneessä.
Sen lisäksi matkaveneessäkin on hauska tietää paljonko 3 metrin väyläällä oikeasti on vettä. Olet kyllä oikeassa karilleajon suhteen, siinä kaiku ei paljon auta. - Kaiuton
tuntematon kirjoitti:
Välttämätön kalastusveneessä.
Sen lisäksi matkaveneessäkin on hauska tietää paljonko 3 metrin väyläällä oikeasti on vettä. Olet kyllä oikeassa karilleajon suhteen, siinä kaiku ei paljon auta.En puhunutkaan kalastusveneistä, toki sekin voi huvia olla...
Mutta lelu matkaveneissä "Sen lisäksi matkaveneessäkin on hauska tietää paljonko 3 metrin väyläällä oikeasti on vettä"
Kartasta näkee riittävän kulkusyyvyyden ja jos väylän pohjassa olisikin jokin este ei se kaiku siitä kerro tarpeeksi ajoissa. - Kalle
Kaiuton kirjoitti:
En puhunutkaan kalastusveneistä, toki sekin voi huvia olla...
Mutta lelu matkaveneissä "Sen lisäksi matkaveneessäkin on hauska tietää paljonko 3 metrin väyläällä oikeasti on vettä"
Kartasta näkee riittävän kulkusyyvyyden ja jos väylän pohjassa olisikin jokin este ei se kaiku siitä kerro tarpeeksi ajoissa.Minusta on tarpeetonta ruveta kiistelemään mikä on tarpeellista ja mikä tarpeetonta. Tarpeelista ovat asetusten määräämät varusteet veneessä ja muut kukin hankkii mieltymyksensä, varallisuutensa ja vaikka vain huvin vuoksi. Veneily on hieno harrastus ja kukin nauttikoon siitä siten kun hänelle parhaaksi sopii.
Itse olen hankkinut paljon erilaisia vekottimia veneeseen ja minusta ne ovat kivoja. Ei minullakaan ole jääpalakonetta tai jätepuristinta, jotka saattavat toiselle olla tosi tärkeitä veneessä.
Tämä ei ollut vastaus alkuperäisen kysyjän kysymykseen vaan kommentti käytyyn keskusteluun. - qqqqqqqqqqq
Kartta, kompassi, kaiku jne. tärkeysjärjesteksessä. Kaiku on yksi tärkeimmistä navigointivarusteista liikuttaessa väylien ulkopuolella. Joka muuta väittää seilaa tuurilla.
- onse
qqqqqqqqqqq kirjoitti:
Kartta, kompassi, kaiku jne. tärkeysjärjesteksessä. Kaiku on yksi tärkeimmistä navigointivarusteista liikuttaessa väylien ulkopuolella. Joka muuta väittää seilaa tuurilla.
ilman kaikua pärjää, mutta loki olis kyllä peruselementti eli kartta, kompassi, loki ja muita ilman sitten tuleekin toimeen jos vaan navigointi on hallussa tietysti ei jos ei vaan eipä siinä silloin enää paljon se kaikukaan auta.
- tarvetta on
Kaiku on ensimmäinen elktronin lelu veneessä. Sen näyttöä voi käyttää kartan tukena, se toimii summussa ja pimeässäkin. Kaiku on melkoinen apu haettaessa rantautumispaikkaa oudoilla rannoilla, erityisesti kun vesien kunto on näkyvyyden suhteen kehno. Uistelussa syvyyshälylyttimellä varustettu kaiku on lyömätön kaveri. Kaiku on opettanut ainakin minulle pari sellaista matalaa, joihin huonolla tuurilla olisin koneen rikkonut, mutta jotka nyt osaan väistää.
Ilman kaikua tulee toimeen, mutta vastaavaa tietoa ei hankita luotinarulla. Kun kaikuun kerran tottuu, on olo ilman aluksi aika orpo.
Lokin voi korvata moottoriveneessä kellolla ja tiedolla nopeudesta suhteessa kierroslukuun tai kaasun asentoon.
GPS on hyvä apu ja kiva lelu, mutta sen varaan ei auta jättäytyä. Tieto sijainnista on kepsun pimennettyäkin oltava, joten kartta ja tiukka seuranta on silti välttämätöntä.
Tutka on mielestäni kaiun jälkeen seuraavaksi eniten todellista apua antava lelu, on vain pikkuiseen avoveneeseen hankala sijoitettava ja lisäksi kallis. - AriT
Kaiuton kirjoitti:
En puhunutkaan kalastusveneistä, toki sekin voi huvia olla...
Mutta lelu matkaveneissä "Sen lisäksi matkaveneessäkin on hauska tietää paljonko 3 metrin väyläällä oikeasti on vettä"
Kartasta näkee riittävän kulkusyyvyyden ja jos väylän pohjassa olisikin jokin este ei se kaiku siitä kerro tarpeeksi ajoissa.Ei taida herra Kaiuton liikkua veneellään muualla kuin merkityillä reiteillä ja satamissa. Jos liikkuu vaikkapa Saimaalla väylien ulkopuolella ja aikoo rantautua merkitsemättömiin luonnonsatamiin, ei merkikartasta ole paljon apua. Kaiku sen sijaan kertoo syvyyden riittävän tarkasti _hitaassa_ vauhdissa rantaa lähestyttäessä eli näkee pohjaa raapimatta pääseekö rantaan vai ei.
Olen samaa mieltä siinä, että _nopealla_ matkaveneellä ei matkavauhdissa kaiulla kovin paljoa virkaa ole, koska siinä vaiheessa, kun kaiku kertoo matalasta, niin hidastaminen on jo liian myöhäistä. Itse tosin laitan hälytyksen yleensä 4-5 m tienoille, tästä syvyydestä ehtii vielä vauhtia tarvittaessa hiljentämään. Äkkimatalissa tämäkään ei tietenkään auta.
Osaan mielestäni navigoida kohtuullisesti (toistaiseksi ei vuodesta -83 yhtään 'kunnollista' kolausta), mutta kaiun tuomaa lisävarmuutta arvostan kyllä matkaveneilyssäkin. Ihan samalla tavalla kuin muitakin tekniikan vemepleitä kuten GPS ja sähköiset kartat.
- arskaw
kaiku ihan asiallinen on,ei luonnollisesti jos ajaa täysillä päin kivikkoa.käyttönä näkisin lähinnä matkaveneilyn ja saariin eli luonnonsatamiin ajo,kaikki eivät ajele vanhan kokemuksen pohjalla "omalle kannolle"vaan joutuu etsimään sopivaa paikkaa,ja kun vielä veneilläkin on eri syvyys niin..Kaiku auttaa jos ajelet hiljaa ja seuraat ympäristöä ja kaiun näyttöä,onhan tietysti luotilankasysteemikin olemassa mutta,eiköhän ole aika päästä eroon monestakin vanhasta ajattelutavasta,millä en kuitenkaan tarkoita etteikö henkilö joka haluaa kaikkia tiimalasista lähtien käyttää,käyttäköön,itselläni on kuitenkin jo sähköllä toimiva rannekello.
varo kuitenkin jäissä ajoa kaiulla,anturi särkyy helposti,jopa pohjan tasalla tai upotettuna,eivät kestä kolhuja.kuin arskaw.
Lisäisin vielä, että itse käytän
kaikua vierailla vesillä myös navigoinnin
tukena seuraamalla esim. tiettyä syvyystasoa
merikartan perusteella. Kompassi, ajantasainen kartta, loki, gps ja näköhavainnot tietty
vahvasti matkassa mukana.- Katsastusmies_1
a.k.o kirjoitti:
kuin arskaw.
Lisäisin vielä, että itse käytän
kaikua vierailla vesillä myös navigoinnin
tukena seuraamalla esim. tiettyä syvyystasoa
merikartan perusteella. Kompassi, ajantasainen kartta, loki, gps ja näköhavainnot tietty
vahvasti matkassa mukana.Kuten arvon A.K.O. yllä sanoo on kaiku tärkeä väline navigoinnissa. Varsinkin väylien ulkopuolella. Kun suuntimien, kompassin ja kellon/lokin avulla saadun paikan vielä saa "varmistettua" syvyyskäyrää hyödyntäen on kaiusta suurta hyötyä. Myöskin on uséin tullut ajettua syvyyskäyrää seuraten, esimerkiksi saarta tai matalaa kierrettäessä.
Muutenhan reaaliaikaisista syvyyslukemista on vähän hyötyä, eikä niitä jaksa liukuvassa matkaveneessä seurata itseisarvonaan.
- Testaaja
mainittu kaiku oli tarjouksessa 99.-
- 5.12
Otsikko kertoo kaiken
- Flipper510
Kellään kokemuksia Eagle Cuda 128 veneen pohjan läpi mittauksesta, itsellä Flipper 510HT, aattelin josko mittaa sisältä pohjan läpi.
- tuntematon
Kyllä mittaa pohjan läpikin. Anturin asennuksessa pitää vaan huolehtia, ettei väliaineessa ole kuplia. Jotkut käyttävät pohjaan laminoitua purkkia ja siinä jotakin hitaasti haihtuvaa nestettä jossa anturi lilluu. Toiset ovat liimanneet anturin Sikaflexillä pohjaan kiinni. Molemmat toimivat.
- ihmettelijä
tuntematon kirjoitti:
Kyllä mittaa pohjan läpikin. Anturin asennuksessa pitää vaan huolehtia, ettei väliaineessa ole kuplia. Jotkut käyttävät pohjaan laminoitua purkkia ja siinä jotakin hitaasti haihtuvaa nestettä jossa anturi lilluu. Toiset ovat liimanneet anturin Sikaflexillä pohjaan kiinni. Molemmat toimivat.
siisko tarkoitatko että toimii tolla kaiun mukana tulevalla peräpeilianturilla myös pohjan läpi?
rohkenen epäillä... - tuntematon
ihmettelijä kirjoitti:
siisko tarkoitatko että toimii tolla kaiun mukana tulevalla peräpeilianturilla myös pohjan läpi?
rohkenen epäillä...Saahan sitä epäillä. Ei mullakaan ole omia kokemuksia mutta en pidä ajatusta mahdottomana ja moni väittää sen toimivan.
Lasikuituvenehän on kuin rummun kalvo. Tuskin suurta eroa on tärisyttääkö sitä jalalla tai kaikuanturilla. Ei tietenkään pelaa monikuoriveneessä sisimpään kerrokseen liimattuna mutta silloin pätee tuo ilmakuplasääntö.
Teho saattaa hieman heiketä mutta Suomen vedet ovat niin matalia ettei siitä tule ongelmaa. - ihmettelijä
tuntematon kirjoitti:
Saahan sitä epäillä. Ei mullakaan ole omia kokemuksia mutta en pidä ajatusta mahdottomana ja moni väittää sen toimivan.
Lasikuituvenehän on kuin rummun kalvo. Tuskin suurta eroa on tärisyttääkö sitä jalalla tai kaikuanturilla. Ei tietenkään pelaa monikuoriveneessä sisimpään kerrokseen liimattuna mutta silloin pätee tuo ilmakuplasääntö.
Teho saattaa hieman heiketä mutta Suomen vedet ovat niin matalia ettei siitä tule ongelmaa.joo, ehkä se voi toimiakkin yksikerros lasikuituveneessä..
mut mitenkäs on teräsveneen laita, toimiikos? - tuntematon
ihmettelijä kirjoitti:
joo, ehkä se voi toimiakkin yksikerros lasikuituveneessä..
mut mitenkäs on teräsveneen laita, toimiikos?Olen ymmärtänyt, että metalliveneissä ei pelaisi.
Asiasta löytyy tekstiä www.vetouistelu.com . Ensin "keskustelut" ja sitten "keskustelusivuille" ja hakukoneella etsimään vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302235
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261918Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121479Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121327Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17957
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741