Näkyykö endometrioosi magneettikuvissa tai..?

vatsakipuinen

Näkyykö endometrioosi magneettikuvissa tai gynekologin tutkimuksissa?
Minulla on siis ollut vuosi sitten kysta, joka oli tosi kipeä ja puhkesi itsestään.
Nyt on tullut ulostamiskipuja, vatsakipuja(enimmäkseen oikea alavatsa) ym. oireita mitkä sopisi endoon. Olen käynyt magneettikuvissa ja gynenpuolen tutkimuksissa, ja kaikki ok. Koska ulostamiskivut on ollut pääasiassa tarkastettiin kaikki allergiat, ja ei ole mitää allergiaa. Nyt en tiedä jatkotutkimuksista, tai tehdäänkö niitä edes. Joten kysymys kuuluu voiko minulla olla endo, vaikka magneettikuvauksissa ja gynentutkimuksissa ei mitään löytynytkään.

5

1635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • likkalikka

      Itse olen menossa gynepolille Ma. Ison munasarjakystan vuoksi- löytyi sattumalöytönä, kun muuta sairautta tutkittiin.
      Bingo! Lapsettomuus... Kovat kivut vuosikausia, aiempi tähystysleikkaus, jonka jälkeen lääkäri huonosti kertonut mitään. Karmivia vuotohäiriöitä, Terolut-kuuri...
      Ja nyt selvisi lopulta, mikä on homman nimi.
      Itseä kiinnostaisi, onko samana vuorokautena töihin kunnossa kun kysta poistetaan. Miten ne tavalleen otetaan? Tyhjennyksenä vai kunnon leikkaus?

      • vatsakipuinen

        No mulla se kysta huomattiin vasta kun se puhkesi. Että en tiedä miten ne poistetaan.
        Joulupäivänä alko hirvee maha kipu, ensin luultiin että se on umpisuoli, mutta ei se sitten ollutkaan ja lääkäri meinasi että kipu johtui jouluruuista ja laitto kotiin. Viikon maha oli kipeä ja kipeyty koko ajan lisään ja sitten se tuli vaan yhtenä iltana niin kipeäks että jouduttii lähtä uudestaan akuuttiin. Siellä sitten kipupiikkejä pisteltiin, ja otettiin veriryhmät ym. selville ja laitettiin atk-kuvauksee josta selvisi että se kysta oli kerenny puhjeta. Puol vuotta maha oli joka päivä kipeä, sitten kivut loppui ja olivat vuoden pois. Nyt on taas 3kk olleet..


    • endotar

      ei näy endometrioosi välttämättä magneetissa, riippuu hirveästi siitä onko syvää vai pinnallista, ja missä kohti. Kannattaa hakeutua esim facebookissa Endometrioosittaret ryhmään, siellä saa lisää tietoa, ja näköjään Endometriosiyhdistyksellä on oma keskustelupalstakin

    • Rumba10

      Hei! Ultraäänessä näkyi, eli vatsan alueen ultraäänitutkimus (tehtiin myös alakautta), minkä gynekologi teki.

    • Etootosissas1

      Ei välttämättä näy kummassakaan. Minulla harvemmin esiintyvä endometrioosi, en muistaa vrallista nimeä, mutta se on sellainen, että sitä ei voi nähdä laitteilla.
      Nyt ollut hormoonihoito 2v, gnrh-analogi piikki estrogel ja onpa ollut ihanaa, kun ei ole ollut maha julmetun kipee. No nyt kuitenkin yritettiin pitää taukoa, kun pistoshoitoa ei voi kovin kauaa jatkaa yhteen putkeen. Nyt on taas mahakivut tulleet takaisin ja ilmeisesti on nyt sitten kohdunpoisto edessä. En haluaisi siihen, mutta ei ole vaihtoehtoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe