Ammattiliikenne ja AIS

Sormisuussa

Hyvät asiantuntiat,

Onko totta että AIS-B usein suodatetaan pois ammattilikenteen vastaanottimista? Tämä on toistuvasti esiintyvä väite. Onko se edes mahdollista?

4

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssdfshhtdsvsd

Kahdelta ammattiperämieheltä olen asiaa kysynyt ja 1) pitivät ajatusta suodattamisesta ihan älyttömänä, eiväthän he missään nimessä halua piilottaa itseltään tuollaista informaatiota itseltään 2) eivät tienneet omissa laitteissaan olevan tuollaista mahdollisuutta. Alusten tutkissa on havaintoja voi suodattaa tietyillä kriteereillä, esim. paikallaan olevat eivät ole kiinnostavia, mutta näissäkin tapauksissa kohde jää näkyviin, se vain esitetään paljon pienemmällä ja huomaamattomalla merkilä ruudulla. Tuo väitehän on käytännössä sama kuin väittäisi, että ammattikuskit eivät välittäisi vaikka ajaisivat huviveneiden päälle, ihan noin ne eivät onneksi sentään ajattele...

• Tryben

Se riippuu täysin laite valmistajasta onko maalivaihtoehtoja suodatettavissa pois. Joka tapauksessa maali tulee esiin vaarallisen maalin criteerien täyttyessä.
      Äärimmäisen hyvä toiminto väyläajossa. Esim. kesäaikaan hankoniemen kierto jolloin kiinnostavat maalit ovat vain ne joita joutuu itse huomioimaan.

• mutterilaakso

Näin yleensä tehdään. Eikä toi B ole ainoa mitä suodatetaan veks. Ja onhan siinä laitteessa sekin suodatin, jossa asennot ON ja OFF. Puoli yhdeksän uutisissa kyl selviää, minkä yli tuli autopilotilla kelattua. Ihan rela vaan!

• jotai_tolkkuu

Veneilijöille sanoisin, että jättäkää ne aktiiviset AISit kaupan hyllylle.

Pienen tulee olla nöyrä. Ja ymmärtää, että jos joku huvipaatti jää keulan alle, siitä tuleva huuto on paljon pienempi kuin joku muu ratkaisu, jonka nuori perämies olisi tehnyt yrittäessään vaikka jarruttaa tai väistää. Vaikka ei tankkerista olisikaan kyse. Laivan jarrutusmatka on vähintään kilometrin luokkaa, ja missä muuten ollaan, jos

Suosittelen passiivisia AIS Radar vastaanottimia, joilla voi kuullostella missä LAIVAT kulkevat, ja suunnitella oman kulkunsa sen mukaan. Esim. sumussa ne saattavat olla aivan käyttökelpoisia. Arvatkaa, jos joka ainoa huvittelija täyttäisi AIS maailman omilla täpyköillään. Niin suurta tärkeilyä ei merelle, eiku rannikolle sentään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      118
      1756
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1475
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1408
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1250
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1241
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1188
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1127
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      48
      1014
    Aihe