Ammattiliikenne ja AIS

Sormisuussa

Hyvät asiantuntiat,

Onko totta että AIS-B usein suodatetaan pois ammattilikenteen vastaanottimista? Tämä on toistuvasti esiintyvä väite. Onko se edes mahdollista?

4

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssdfshhtdsvsd

      Kahdelta ammattiperämieheltä olen asiaa kysynyt ja 1) pitivät ajatusta suodattamisesta ihan älyttömänä, eiväthän he missään nimessä halua piilottaa itseltään tuollaista informaatiota itseltään 2) eivät tienneet omissa laitteissaan olevan tuollaista mahdollisuutta. Alusten tutkissa on havaintoja voi suodattaa tietyillä kriteereillä, esim. paikallaan olevat eivät ole kiinnostavia, mutta näissäkin tapauksissa kohde jää näkyviin, se vain esitetään paljon pienemmällä ja huomaamattomalla merkilä ruudulla. Tuo väitehän on käytännössä sama kuin väittäisi, että ammattikuskit eivät välittäisi vaikka ajaisivat huviveneiden päälle, ihan noin ne eivät onneksi sentään ajattele...

    • Tryben

      Se riippuu täysin laite valmistajasta onko maalivaihtoehtoja suodatettavissa pois. Joka tapauksessa maali tulee esiin vaarallisen maalin criteerien täyttyessä.
      Äärimmäisen hyvä toiminto väyläajossa. Esim. kesäaikaan hankoniemen kierto jolloin kiinnostavat maalit ovat vain ne joita joutuu itse huomioimaan.

    • mutterilaakso

      Näin yleensä tehdään. Eikä toi B ole ainoa mitä suodatetaan veks. Ja onhan siinä laitteessa sekin suodatin, jossa asennot ON ja OFF. Puoli yhdeksän uutisissa kyl selviää, minkä yli tuli autopilotilla kelattua. Ihan rela vaan!

    • jotai_tolkkuu

      Veneilijöille sanoisin, että jättäkää ne aktiiviset AISit kaupan hyllylle.

      Pienen tulee olla nöyrä. Ja ymmärtää, että jos joku huvipaatti jää keulan alle, siitä tuleva huuto on paljon pienempi kuin joku muu ratkaisu, jonka nuori perämies olisi tehnyt yrittäessään vaikka jarruttaa tai väistää. Vaikka ei tankkerista olisikaan kyse. Laivan jarrutusmatka on vähintään kilometrin luokkaa, ja missä muuten ollaan, jos

      Suosittelen passiivisia AIS Radar vastaanottimia, joilla voi kuullostella missä LAIVAT kulkevat, ja suunnitella oman kulkunsa sen mukaan. Esim. sumussa ne saattavat olla aivan käyttökelpoisia. Arvatkaa, jos joka ainoa huvittelija täyttäisi AIS maailman omilla täpyköillään. Niin suurta tärkeilyä ei merelle, eiku rannikolle sentään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2644
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1952
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1423
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1295
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1201
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1121
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 19
      1031
    Aihe