Osaako kukaan täällä kertoa, onko mahdollista saada toimeentulotukea, mikäli opintolaina loppuu kesken? Asun siis yhdessä poikaystäväni (avopuolison) kanssa, ja näyttää uhkaavasti siltä, että joudun pian rahoittamaan myös hänen elämänsä, sillä hänen opintotukensa on evätty riittämättömien opintopisteiden takia ja lainakin on pian käytetty loppuun. Toimeentulotukea hän ei saa kuin n. 15€ kuukaudessa, koska minulla on suurin osa tämän lukukauden lainasta nostamatta. Selvää kuitenkin on, etten itse pysty elämään pelkällä opintotuella loppukevättä lainan loppumisen jälkeen (lainaa jäljellä 1700e, avopuolison kulut kuukaudessa 600e itse joudun nostamaan joka kuukausi ainakin 150e).
Avopuoliso on yrittänyt viimeiset kolme kuukautta etsiä töitä, mutta niitä ei löydy niin helposti. Seuraavana ratkaisuna olisi opinto-oikeudesta luopuminen, jotta avokki voisi saada työttymyystukea (hän on kuitenkin hakemassa opiskelemaan toista alaa). Siinäkin tapauksessa olisi kuitenkin jonkinlainen karenssi, jonka kestosta ei ole mitään tietoa (avopuolisolla siis ammatillinen tutkinto, nyt suorittaa korkeakoulutason opintoja).
Asiallisia vastauksia kiitos! Itse en kuitenkaan ole ongelmiani aiheuttanut, ja avopuolison sättimisen osaan (ja olen osannut) hoitaa ihan itsekin.
(Huolestuneille tiedoksi: avopuolisoni kyllä maksaa velkansa takaisin elättämällä minua siinä vaiheessa, kun on töissä.)
Toimeentulotukea opintolainan loputtua
Tietämätön
1
65
Vastaukset
- kluup
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Jos kaikki muut on käytetty, eikä muualta rahaa voi saada, sitten on oikeus toimeentulotukeen. Pariskuntana tulonne ovat yhteiset, joten kun sinäkin olet lainasi käyttänyt, voitte toimeentulotukea hakea yhdessä.
Sinun opinto-oikeutesi ei vaikuta avopuolison työttömyyskorvauksen saantiin, joten oikeudesta luopumista on turha miettiä. Sen sijaan sen saamiseen vaikuttaa se, että hän on itse lopettanut opiskelun kesken eli aiheuttanut tarkoituksellisesti oman tilanteensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123620MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar701915Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja641027Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768