Toimeentulotukea opintolainan loputtua

Tietämätön

Osaako kukaan täällä kertoa, onko mahdollista saada toimeentulotukea, mikäli opintolaina loppuu kesken? Asun siis yhdessä poikaystäväni (avopuolison) kanssa, ja näyttää uhkaavasti siltä, että joudun pian rahoittamaan myös hänen elämänsä, sillä hänen opintotukensa on evätty riittämättömien opintopisteiden takia ja lainakin on pian käytetty loppuun. Toimeentulotukea hän ei saa kuin n. 15€ kuukaudessa, koska minulla on suurin osa tämän lukukauden lainasta nostamatta. Selvää kuitenkin on, etten itse pysty elämään pelkällä opintotuella loppukevättä lainan loppumisen jälkeen (lainaa jäljellä 1700e, avopuolison kulut kuukaudessa 600e itse joudun nostamaan joka kuukausi ainakin 150e).

Avopuoliso on yrittänyt viimeiset kolme kuukautta etsiä töitä, mutta niitä ei löydy niin helposti. Seuraavana ratkaisuna olisi opinto-oikeudesta luopuminen, jotta avokki voisi saada työttymyystukea (hän on kuitenkin hakemassa opiskelemaan toista alaa). Siinäkin tapauksessa olisi kuitenkin jonkinlainen karenssi, jonka kestosta ei ole mitään tietoa (avopuolisolla siis ammatillinen tutkinto, nyt suorittaa korkeakoulutason opintoja).

Asiallisia vastauksia kiitos! Itse en kuitenkaan ole ongelmiani aiheuttanut, ja avopuolison sättimisen osaan (ja olen osannut) hoitaa ihan itsekin.

(Huolestuneille tiedoksi: avopuolisoni kyllä maksaa velkansa takaisin elättämällä minua siinä vaiheessa, kun on töissä.)

1

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kluup

Toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Jos kaikki muut on käytetty, eikä muualta rahaa voi saada, sitten on oikeus toimeentulotukeen. Pariskuntana tulonne ovat yhteiset, joten kun sinäkin olet lainasi käyttänyt, voitte toimeentulotukea hakea yhdessä.

Sinun opinto-oikeutesi ei vaikuta avopuolison työttömyyskorvauksen saantiin, joten oikeudesta luopumista on turha miettiä. Sen sijaan sen saamiseen vaikuttaa se, että hän on itse lopettanut opiskelun kesken eli aiheuttanut tarkoituksellisesti oman tilanteensa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      38
      2406
    2. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      48
      2020
    3. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      9
      1956
    4. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      42
      1671
    5. Jos voisit kysyä

Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      139
      1408
    6. Oli kiva nähdä sut

vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      24
      1056
    7. Lamppu syttyi

Tiedätkö mitä mies, olen aivan yhtä rakastunut suhun. Kyllä. Koita jaksaa eiköhän me kohta nähdä ❤️
      Ikävä
      67
      886
    8. Välillä kyllä naurattaakin tämä kahden aikuisen meininki

Se nyt on aivan selvä asia että kumpikin on päälakeensa myöten rakastunut, ja sinä se olet koko ajan ollutkin. 😘
      Ikävä
      62
      883
    9. Talk Show isäntä Jimmy Kimmel sai kenkää

Vasurina heitti sopimatonta läppää murhatusta Charlie Kirkistä tai oikeammin murhaajan poliittisesta taustasta ja kuinka
      Maailman menoa
      119
      878
    10. Jos voisit palata yhteen risteykseen

..mikä se elämässäsi olisi?
      Ikävä
      67
      866
    Aihe