Purjealus Lentävä hollantilainen

AaveidenMeri

Eräs mystisistä kertomuksista, joka ei välttämättä ole harhaakaan, on kertomus aavelaiva Lentävä hollantilaisesta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aavelaiva

Uskotko, että tällaisia onnettomia kulkijoita voisi tavata aavoilla merillä?

Lukuisat, maailman suuria meriä kiertäneet miehet ovat jo ehkäpä vuosituhansia kertoneet omaa tarinaansa jostakin kohtaamastaan aavelaivasta.

Meidän aikamme tunnetuin aavelaiva on mahdollisesti Azoreiden saariryhmän läheltä vuonna 1872 löydetty, ehkä miehistönsä hylkäämä purjealus Mary Celeste, aavenimeltään Lentävä hollantilainen. Laivan salaperäisestä kohtalosta on luotu monenlaisia muunnostarinoita, kuten mm. Pirates-elokuvat (Johnny Depp), sekä tunnettu, saksalaisen Wagnerin säveltämä ooppera.

13

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silminnäkijä

      Kerrotaan sen uineen Saimaan kanavassa Juustilan sulun tuntumassa.

    • okkigaam

      1984 tehtiin ensimmäiset turisti matkat Laatokan Valamoon.
      Laattoka Syväri, Ääninen ja takaisin. Olen kirjoittanut tämän aikoinaan Tieteen kuvalehden toimitukseen. Silloin kun lehdessä oli artikkeli tuosta aiheesta.
      Kaikki tapahtui näin. Olimme Laatokalla laivan nimi Sergei Simonov aivan uusi ranennettu Saksassa, Olin etu kannella kun näin edessäni valkoisen purjelaivan purjeet auki. Näky oli jotenkin kaunis, mutta laivan ääriviivat väreili heikosti. En huomannut aluksella liikettä. Laiva tulisuoraan kohti. Jotenkin vain seistä toljotin kun laiva oli ihan edessä se jotenkin lipui lävitse ja perä oli sellainen vanhanaikaisen elokuvien merirosvo laivoissa.
      Pidin kokemusta ihan luonnollisena, enkä ees kertonut siitä kanssa matkustajille. Myöhemmin kerroin tutuille jotka " stiikagas longaa"
      En pelännyt enkä hämmästellyt. Pidän kokemustani aitona ja oikeana. Teille jotka epäilette, en ollut vodkan, enkä muunkaan aineen huuruissa. Minulla on sen verran ikää, ettei edes pätemisen tarve saa kokemustani muuksi muuttumaan.
      Minulle tämä on totta, toiset saa olla toista mieltä.
      Haluasin kokea sen uudestaan ehkä treakoisin erilailla.
      maagikko

      • AaveidenMeri

        Kannattaisikohan sun kirjoittaa jollekin venäläiselle, tällaisia paranormaaleja asioita käsittelevälle foorumille ja kysyä, tuntevatko he Laatokalla kohtaamasi aavepurjelaivan ja mahd. sen tarinan? Tietenkin sillä edellytyksellä, että kokemasi aavelaiva liittyy nimenomaan Laatokkaan, eikä ollut esim. Lentävä hollantilainen.

        Luultavasti on niin, mikäli purjelaiva liittyi itse Laatokaan, ilmiön tai tarinan täytyy olla monille muillekin tuttu. Lentävän hollantilaisen asiaa en tunne itse ollenkaan, mutta on sellainen käsitys, että sen saattaa kohdata myös ihan muuallakin kuin sen itse katoamispaikalla.

        Mikähän tällaisten aavelaivojen selitys mahtaisi olla? Ilmeisesti aavelaivalla ei ole mitään "viestiä" sen näkijälle, kuten: "kuolet kolmen päivän kuluttua!" Tällaista tietoa jakaakseen aavelaivat tuskin vuosisatojen ajan seilaisivat pitkin maailman meriä. On sen verran iso asia.

        Aavelaivalla on siis itseistarkoituksensa. Se on, ilmeisesti yleensä jostakin negatiivisesta syystä, kuten kirouksesta, jäänyt aaveena kulkemaan maailman meriä.

        Mikäli kyseessä olisi "kirottu laiva", kuten kai useimmiten otaksutaan, herättää se tietenkin ajatuksia nk. syyn ja seurauksen laista, niin elävän / kuolleen ihmisen, kuin "kuolleen", aineellisen esineenkin kohdalla. En tunne parapsykologiaa ollenkaan, teille monille saattaa tällaiset asiat olla ihan tuttuja. Ilmeisesti "aavelaivojen" kannella ei kai useimmiten nähdä esim. kuolleita merimiehiä, vaan esine, laiva kulkee yksinään?

        Toisaalta on kummallista, että itse laiva, puuta ja rautaa oleva "Lentävä hollantilainen", on sittemmin löydetty haaksirikkoutuneena, eli aineellisena laivana se ei kadonnut. Kirouksesta johtuen siitä on kuitenkin erkaantunut jonkinlainen "henki", joka ei saa rauhaa.


    • kalleee

      kiitos mielenkiintoisesta linkistä. parituntia vierähti aavelaivojen mielenkiintoisia tarinoita lueskellessa.

      • AaveidenMeri

        Olepa hyvä.


    • sailor5

      Näin sen eilen Päijänteellä jäihin juuttuuneena.

      • kapteeni6

        Ei siis pystynyt lentämään.


      • perämies7
        kapteeni6 kirjoitti:

        Ei siis pystynyt lentämään.

        Ei pystynyt, purjeet eivät kantaneet.


    • kaittsu

      ns."aavelaivoja" on nykyään runsaasti olemassa, sillä jotkin vanhat rahtialukset on halvempaa hylätä merelle tuuliajolle, kuin romuttaa sääntöjen mukaisesti. Atlantillakin tiedetään ajelehtivan tuuliajolla kymmeniä hylättyjä laivoja.

      • lentäväSuomalainen

        harvemmin kuitenkin lentävät


    • On olemassa seuraavanlaisia aavelaivoja:
      1. Virheellisiä havaintoja
      2. Huumori- ja sadunkerrontamielessä keksittyjä
      3. Oikeita laivoja, joila luullaan aavelaivoiksi
      4. Ihmisten vaillinaisen ymmärryksen ja uskomusten saastuttamien mielten aikaan saamia harhoja

    • lahontilainen

      Lentävä hollantilainen lensi eilen Vantaanjoessa pari meetriä pinnan yäpuolella

      • Flygande_Sahlberg

        Ettei vaan olis Nettikummituksella sormiaan pelissä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      197
      2033
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      64
      1396
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1155
    4. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      64
      1086
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      153
      1042
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      85
      979
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      83
      847
    8. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      828
    9. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      63
      765
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      749
    Aihe