Kun tuo "totuuden" trolli jatkuvasti hehkuttaa Windowsin paremmuudesta ja siitä kuinka mainio ja kaikin puolin täydellinen systeemi se on päätin pistää vähän toisensuuntaisia kokemuksia asiasta.
Työkoneessani (Windows 2000) on turvallisuussyistä käytössä automaattinen lukitus. Jos kone on toimettomana tietyn aikaa (olikohan 20 minuuttia) se lukkiutuu automaattisesti. Omassa koneessani lisäksi näytönsäästäjä pamahtaa päälle ja sammuttaa näytön. Kuitenkin tuossa on kaksi ongelmaa. Ensinnäkin, joskus kone jää jumiin näytönsäästäjään. Ruutu yksinkertaisesti pysyy pimeänä vaikka kuinka heiluttelisi hiirtä tai takoisi näppäimistöä. Tuossa tilanteessa ei ole muuta ulospääsyä kun sammuttaa kone pitämällä virtanappia pohjassa jonkin aikaa. Ja sitten käynnistää kone uudestaan, odottaa käynnistymistoimia, loggautua sisään ja avata tarvittavat ohjelmat uudestaan. Ärsyttävää. Toisinaan taas tuo automaattinen lukitus ei edes toimi vaan kone pysyy käyttötilassa vaikka aikaa on varmasti mennyt sen lukituskynnyksen verran.
Muitakin riesoja on. Kun kone on ollut kohtuullisen pitkään käynnissä se alkaa tahmata suorastaan älyttömästi, jonka vuoksi on käytännössä pakko sammuttaa kone aina viikonlopuksi. Muutaman kerran kone on jumiutunut niin, että edes task managerista ei ole apua (ja taas tarvitaan IVO-resettiä).
Kauhulla odotan sitä päivää kun työkone päivitetään XP-aikaan örkinoksennus-lookeineen. Onneksi edes silver-väriteema siinä on joten kuten siedettävän näköinen, joskin siinäkin räikeän punainen sulkunappi pistää silmään kuin ruma paise huippumallin kasvoissa. Ja onneksi tuleva kone on varsin tehokas mylly, joten XP:kin saattaisi pyöriä siedettävällä nopeudella...
J.
Todellakin avaruusajan Windows...
23
2473
Vastaukset
- 31337
Juu samoja ongelmia oli täälläkin. Käytössä oli Winxp pro ja Office 2003 pro
Lukituksen ja näytön säästäjän kanssa ei ollut ongelmaa mutta muita ongelmia sitten olikin.
Toi windowsin tahmaaminen joka ilmenee kun kone on ollut päällä pitempään kuin päivän johtuu siitä windowsin hienosta muistin hallinnasta. Windows ei osaa välillä vapauttaa kunnolla ohjelmien käyttämiä muistialueita. Sitten tulee kivaa kun toinen buginen ohjelma kirjoittaa tällaiselle "varatulle" muistialueelle ja samalla oman muistialueensa ulkopuolelle, BSOD!
Lisäks toi microsoftin office tekele alkoi touhuamaan ihan omiaan, clipart kuvat eivät enää eräänä päivänä suostuneet toimimaan, dokkareihin ei voinut upottaa objekteja, tämä sai ohjelman kaatumaan välittömästi. ("Ohjelma on suorittanut laittoman toiminnon ja se lopetetaan") jne jne.
Officen jouduin asentamaan uudelleen pari kertaa ja kerran piti käsin putsata rekisteri että sai kaikki officen rippeet ulos. Uudelleen asennus kun ei muuten korjannut tota objektien upotus ongelmaa.
Luovuin lopullisesti töissä Windowsista ja M$ officesta ja nyt työskentelen Fedora core 2 Linuxilla ja OpenOfficella ja teen samat asiat kuin Windows aikana ilman mitään ongelmia.
Niin jos joku on suorittanut laittoman toiminnon ja pitäs lopettaa niin se on M$.
PS: TT ei ole mikkiksen markkinointi henkilö vaan todennäköisesti joku teini peelo tai sitten häiriintynyt ihminen joka käyttää Linuxia ja trollaa näitä M$ hehkutuksia ihan huvikseen.
Todennäköisesti TT ei edes omista tietokonetta!- The Real J.
Itse en muista kertaakaan saaneeni BSOD:tä, tosin siihen saattaisi vaikuttaa koneen asetukset. Muistaakseni jokin asetus määräsi että virhetilanteen sattuessa kone bootataan suoraan eikä näytetä BSOD:ia.
Officessa puolestaan on minua ärsyttävänä piirteenä se joka välissä käyttäjälle **ttuileva Office "Assistant" (tai Office A**hole kuten itse sanon) ellei sitä kytke pois päältä. Masokistit varmaan rakastavat sitä pikku ****päätä.
Itsekin mieluusti siirtyisin työssä Linukan käyttöön mutta isossa firmassa voisi käydä siirtymä aika kalliiksi ja työlääksi. En tosin panisi pahakseni itse...
Niin, BSOD:stä tuli mieleen että myös Amigassa oli aikanaan sellainen. Ja lisäksi RSOD, GSOD ja YSOD. Ja olivat varmaan enemmän OD:eja kuin Windowsin vastaava...
J. - 31337
The Real J. kirjoitti:
Itse en muista kertaakaan saaneeni BSOD:tä, tosin siihen saattaisi vaikuttaa koneen asetukset. Muistaakseni jokin asetus määräsi että virhetilanteen sattuessa kone bootataan suoraan eikä näytetä BSOD:ia.
Officessa puolestaan on minua ärsyttävänä piirteenä se joka välissä käyttäjälle **ttuileva Office "Assistant" (tai Office A**hole kuten itse sanon) ellei sitä kytke pois päältä. Masokistit varmaan rakastavat sitä pikku ****päätä.
Itsekin mieluusti siirtyisin työssä Linukan käyttöön mutta isossa firmassa voisi käydä siirtymä aika kalliiksi ja työlääksi. En tosin panisi pahakseni itse...
Niin, BSOD:stä tuli mieleen että myös Amigassa oli aikanaan sellainen. Ja lisäksi RSOD, GSOD ja YSOD. Ja olivat varmaan enemmän OD:eja kuin Windowsin vastaava...
J.jeh.
BSOD viitta lähes aina muistin käsittely ongelmaan, ja nehän ovat Windowsin perusominaisuuksia, siis muistinkäsittelyvirheet.
Ja vaikka olisi se asetus päällä joka boottaa koneen mutta ei näytä bsodia niin ei sitä estä. Kyllä se sielä vilahtaa. Windows vain koettaa josko virhettä ei enää tulisi. Sinänsä huono homma koska aloittelijat sitten mankuvat kun kone vaan boottailee ja ei käynnisty. Todellisuudessa saavat BSODin käynnistyksessä ja kone reboottaa. Ihmettele siinä sitten kun entisen kumman BSOD ilmoituksen sijaan et saa enää mitään erhe raporttia, pelkän rebootin.
Nii ja Amigassa toi vastine oli "Guru meditation"!
Ja se officen A-hole avustaja todellakin on rasittava. Ja office 2000 jälkeen on koko office ollut rasittava tekele.
Jokainen pc-kokoonpano on yksilöllinen, wintööt joko toimii tai sitten ei. Ihan arpa peliä. Mulla kotona toimii toisessa koneessa ilman ongelmia, toisessa ei millään, hyvä että asentuu.
Jos et ole koskaan saanut bsodia niin olet aika onnekas. Mutta luulen että kyllä se sieltä vielä tulee. jahka alkaa koneelle tulla ikää kuten wintööt asennuksellekkin. - The Real J.
31337 kirjoitti:
jeh.
BSOD viitta lähes aina muistin käsittely ongelmaan, ja nehän ovat Windowsin perusominaisuuksia, siis muistinkäsittelyvirheet.
Ja vaikka olisi se asetus päällä joka boottaa koneen mutta ei näytä bsodia niin ei sitä estä. Kyllä se sielä vilahtaa. Windows vain koettaa josko virhettä ei enää tulisi. Sinänsä huono homma koska aloittelijat sitten mankuvat kun kone vaan boottailee ja ei käynnisty. Todellisuudessa saavat BSODin käynnistyksessä ja kone reboottaa. Ihmettele siinä sitten kun entisen kumman BSOD ilmoituksen sijaan et saa enää mitään erhe raporttia, pelkän rebootin.
Nii ja Amigassa toi vastine oli "Guru meditation"!
Ja se officen A-hole avustaja todellakin on rasittava. Ja office 2000 jälkeen on koko office ollut rasittava tekele.
Jokainen pc-kokoonpano on yksilöllinen, wintööt joko toimii tai sitten ei. Ihan arpa peliä. Mulla kotona toimii toisessa koneessa ilman ongelmia, toisessa ei millään, hyvä että asentuu.
Jos et ole koskaan saanut bsodia niin olet aika onnekas. Mutta luulen että kyllä se sieltä vielä tulee. jahka alkaa koneelle tulla ikää kuten wintööt asennuksellekkin.Joo, kyllä minä gurut tiedän, pitkän linjan Amigisti kun olen. Tarkoitin vain tuolla Amigan BSOD:illa niitä käynnistysvaiheen "hieman" vakavammista ongelmista kertovia kivan värisiä ruutuja. Amigallahan löytyy noita sinisen lisäksi vihreä, keltainen ja punainen. Ja ovat enemmän "screen of deatheja" (ainakin koneen osalta) kuin Windowsin BSOD...
J. - 31337
The Real J. kirjoitti:
Joo, kyllä minä gurut tiedän, pitkän linjan Amigisti kun olen. Tarkoitin vain tuolla Amigan BSOD:illa niitä käynnistysvaiheen "hieman" vakavammista ongelmista kertovia kivan värisiä ruutuja. Amigallahan löytyy noita sinisen lisäksi vihreä, keltainen ja punainen. Ja ovat enemmän "screen of deatheja" (ainakin koneen osalta) kuin Windowsin BSOD...
J.jees. En itse noita muita ruutuja nähnyt, tosin käyttelin amigaa vajaat parivuotta kunnes siirryin kokonaan 386 linjalle. (286 ei ollut oikeen edistyksellinen mitä tulee pelien pelaamiseen ;)
Mutta tosi asia on se että Windows on huono ja tulee olemaan niin kauan kun M$ sitä kehittaa dollarin kuvat silmissään!
- eliitti psykologi
Olkoon hänen nimensä Totuuden Trolli®.
=)
Lainausmerkit veks.
Noi trollin® jututhan on niin läpinäkyviä, ettei niitä ota todesta varmaan kukaan. Jonkinlainen perversio kai tuokin, jos saa kiksit provosoinnista. Ei taida trollilla seis** ;) -jonkinlaiseen alistumisviettiin viittaisi myös tuo Redmontiin kumartelu.. Siinä tulee pyllistäneeksi Koto-Suomeen päin, eli epäisänmaallista touhua. Linux sentään piirtää Suomea maailmankartalle kiihtyvällä vauhdilla. Alkaa meinaan pikkuhiljaa nörtit tietään mikä on Suomi!- The Real J.
Olkoon siis Totuuden Trolli, vaikka onkin yhtä kaukana totuudesta kuin ihminen ameebasta.
Lisää "mieluisia" käyttökokemuksia Windowsin kanssa: tänä aamuna testatessani työstämäni softan kopiosuojausta nyppimällä suojauspalikkaa pois ohjelman ajon aikana sain jotenkin näppäimistön jumiutumaan. Eli näppis ei lainkaan reagoinut painalluksiin. Task managerista ei luonnollisesti ollut apua kun en ollut aikaisemmin sellaista nostanut taustalle joten edessä oli taas IVO-resetti.
Mutta mutta... uudelleen käynnistyksen jälkeen ei loggautuminen onnistunut. Näppäimistö ei edelleenkään toiminut. Yksi työtovereista sitten mainitsi että vika voisi olla näppäimistön väliin kytketyssä viivakoodin lukijassa. Eli ei muuta kuin viivakoodin lukija irti ja uusi IVO-resetti. Tällä kertaa näppis toimi (MOT) mutta jouduin tuon takia tekemään IVO-resetin kahteen kertaan.
Että kyllä se on mahtavaa tehdä töitä tällä avaruusajan Windowsilla. Tai olisi jos olisin masokisti. Mitä en ole.
J. - 31337
The Real J. kirjoitti:
Olkoon siis Totuuden Trolli, vaikka onkin yhtä kaukana totuudesta kuin ihminen ameebasta.
Lisää "mieluisia" käyttökokemuksia Windowsin kanssa: tänä aamuna testatessani työstämäni softan kopiosuojausta nyppimällä suojauspalikkaa pois ohjelman ajon aikana sain jotenkin näppäimistön jumiutumaan. Eli näppis ei lainkaan reagoinut painalluksiin. Task managerista ei luonnollisesti ollut apua kun en ollut aikaisemmin sellaista nostanut taustalle joten edessä oli taas IVO-resetti.
Mutta mutta... uudelleen käynnistyksen jälkeen ei loggautuminen onnistunut. Näppäimistö ei edelleenkään toiminut. Yksi työtovereista sitten mainitsi että vika voisi olla näppäimistön väliin kytketyssä viivakoodin lukijassa. Eli ei muuta kuin viivakoodin lukija irti ja uusi IVO-resetti. Tällä kertaa näppis toimi (MOT) mutta jouduin tuon takia tekemään IVO-resetin kahteen kertaan.
Että kyllä se on mahtavaa tehdä töitä tällä avaruusajan Windowsilla. Tai olisi jos olisin masokisti. Mitä en ole.
J.Windowsilla ja avaruudella on paljon yhteistä. Kumpanenkin on järjettömän suuria ja eivät sisällä mitään käyttökelpoista.
- Reetu
31337 kirjoitti:
Windowsilla ja avaruudella on paljon yhteistä. Kumpanenkin on järjettömän suuria ja eivät sisällä mitään käyttökelpoista.
Hemmetti että olen kateellinen linuksi poppoolle. Olisihan tuota kiva kokeilla vähän enemmänkin mutta kun joutuisi uuden koneen ostamaan eikä sellainen innosta oikein.
Harmittaa kyllä vietävästi kun olen päivittänyt konetta tasaiseen tahtiin. Olisi vaan tämä pitänyt jättää jonnekin vuosien -98 -99 tilaan niin johan linuksi asentuisi ja riemu ratkeaisi.
Mutta ei niin ei. Kertokaa nyt hyvät linuksi-ihmiset muillekin millaisilla koneilla te linuksianne käytättte. Löytyykö osia vaikka paikallisesta Ruljanssi-Riihestä. Vitsi vitsi. Mutta tuo koneittenne kokooonpano kyllä kiinnostaisi.
Minusta ainakin on suunnattoman ikävää miten hehkutatte linustanne mutta kukaan ei sitten vaivaudu kertomaan että nykyraudan kanssa sen käyttö on lähinnä huono vitsi.
Kuten herra 31337 aiemmin ilmaisi jossain alemmassa ketjussa jossa kertoili ajurituen puutteesta. "Teen ajurit itse." Hitto, virtuaalihattua nostan. Mutta jokin siinä mättää... Eikö? Sama kuin ajaisi huoltamolle öljynvaihtoon mutta siellä lyödään kartta ja käteen ja käsketään ajaa Fortumille missä itse voi jalostaa öljynsä mieleisekseen. - Reetu
Reetu kirjoitti:
Hemmetti että olen kateellinen linuksi poppoolle. Olisihan tuota kiva kokeilla vähän enemmänkin mutta kun joutuisi uuden koneen ostamaan eikä sellainen innosta oikein.
Harmittaa kyllä vietävästi kun olen päivittänyt konetta tasaiseen tahtiin. Olisi vaan tämä pitänyt jättää jonnekin vuosien -98 -99 tilaan niin johan linuksi asentuisi ja riemu ratkeaisi.
Mutta ei niin ei. Kertokaa nyt hyvät linuksi-ihmiset muillekin millaisilla koneilla te linuksianne käytättte. Löytyykö osia vaikka paikallisesta Ruljanssi-Riihestä. Vitsi vitsi. Mutta tuo koneittenne kokooonpano kyllä kiinnostaisi.
Minusta ainakin on suunnattoman ikävää miten hehkutatte linustanne mutta kukaan ei sitten vaivaudu kertomaan että nykyraudan kanssa sen käyttö on lähinnä huono vitsi.
Kuten herra 31337 aiemmin ilmaisi jossain alemmassa ketjussa jossa kertoili ajurituen puutteesta. "Teen ajurit itse." Hitto, virtuaalihattua nostan. Mutta jokin siinä mättää... Eikö? Sama kuin ajaisi huoltamolle öljynvaihtoon mutta siellä lyödään kartta ja käteen ja käsketään ajaa Fortumille missä itse voi jalostaa öljynsä mieleisekseen.Hmmm... Otsikko edelliseen tämän otsikko :)
- The Real J.
Reetu kirjoitti:
Kuten herra 31337 aiemmin ilmaisi jossain alemmassa ketjussa jossa kertoili ajurituen puutteesta. "Teen ajurit itse." Hitto, virtuaalihattua nostan. Mutta jokin siinä mättää... Eikö? Sama kuin ajaisi huoltamolle öljynvaihtoon mutta siellä lyödään kartta ja käteen ja käsketään ajaa Fortumille missä itse voi jalostaa öljynsä mieleisekseen.Kotikoneena on Athlon XP 2800 :lla pyörivä mylly gigan muistilla. Graffakorttina Geforce FX5900 ja mölykorttina SB 128. Alunperin koneessa oli valmisasennettu WinXP, mutta yhden matokuurin ja monen yleisen riesan jälkeen (mm. käyttis alkoi sekoilla pahemman kerran) vedin Winukan sileäksi ja siirryin Linux-aikaan (SuSE 9.0 personal), enkä ole katunut.
Niin ja kakkoskoneena tornitettu Amiga 1200, joka tosin jäänyt aika vähälle käytölle Linuxiin siirtymisen jälkeen.
Ei Linux täydellinen toki ole, esmes näyttiksen 3D-kiihdytystä en ole saanut toimimaan, mikä hieman rajoittaa käyttömahdollisuuksia, mutta ei tee systeemiä käyttökelvottomaksi. Harmi sinänsä, esmes NWN:ää olisi mukava päästä taas pelaamaan.
J. - harmaahurtta
Reetu kirjoitti:
Kuten herra 31337 aiemmin ilmaisi jossain alemmassa ketjussa jossa kertoili ajurituen puutteesta. "Teen ajurit itse." Hitto, virtuaalihattua nostan. Mutta jokin siinä mättää... Eikö? Sama kuin ajaisi huoltamolle öljynvaihtoon mutta siellä lyödään kartta ja käteen ja käsketään ajaa Fortumille missä itse voi jalostaa öljynsä mieleisekseen.1,2GHz Duron, 512MB sdram, emoa ei muista tähän hätään, Geforce4 Ti4280, logitechin mouseman wheel usb-hiiri, LG:n dvd -rw asema ja HP:n scanjet 3400C skanneri. Nuo kaikki siis toimineet aivan ongelmitta.
Ainut ongelma on ollut Canonin s200x -tulostin, jolle ei ilmaisia ajureita löydy. Turboprint -nimisen ohjelman avulla kyllä pystyisi tulostamaan. Samoin kuin vmwareen laitetun windowsin. Kumpikaan ei harmi kyllä ole ilmainen vaihtoehto.
>>
Minusta ainakin on suunnattoman ikävää miten hehkutatte linustanne mutta kukaan ei sitten vaivaudu kertomaan että nykyraudan kanssa sen käyttö on lähinnä huono vitsi. Reetu kirjoitti:
Kuten herra 31337 aiemmin ilmaisi jossain alemmassa ketjussa jossa kertoili ajurituen puutteesta. "Teen ajurit itse." Hitto, virtuaalihattua nostan. Mutta jokin siinä mättää... Eikö? Sama kuin ajaisi huoltamolle öljynvaihtoon mutta siellä lyödään kartta ja käteen ja käsketään ajaa Fortumille missä itse voi jalostaa öljynsä mieleisekseen.näinkin wanhaa rautaa kuin A64 3000 , LANPARTY UT nF3 250Gb(DFI), 512M DDR(Mushkin), 19160(Adaptec), kasa kovoja(IDE ja SCSI) VAIN satan toimivuus testaamatta, koskapa en omista kyseisistä väylää käyttäviä levyjä!
:-D- 31337
Reetu kirjoitti:
Kuten herra 31337 aiemmin ilmaisi jossain alemmassa ketjussa jossa kertoili ajurituen puutteesta. "Teen ajurit itse." Hitto, virtuaalihattua nostan. Mutta jokin siinä mättää... Eikö? Sama kuin ajaisi huoltamolle öljynvaihtoon mutta siellä lyödään kartta ja käteen ja käsketään ajaa Fortumille missä itse voi jalostaa öljynsä mieleisekseen.>Minusta ainakin on suunnattoman ikävää miten >hehkutatte linustanne mutta kukaan ei sitten >vaivaudu kertomaan että nykyraudan kanssa sen >käyttö on lähinnä huono vitsi.
Oma Linux purkkini:
Amd Athlon 64 3200 @ 2.2Ghz
Epox 8KDA3J NForce3 250G emo
512 kinston hyperX pc3200 DDR400Mhz
160G maxtor S-ATA hdd (6Y160M0)
120G maxtor IDE (6Y120P0)
80G Seagate IDE (en muista valmistajan koodia)
Saphire Radeon 9800 Pro atlantis 128Mb
Samsung dvd-rom
LG dvd- rw supermultidrive
muuta sälää kuten 5.1 kajarit, telewell usb adsl boxi jne.
Ja hyvin toimaa vaikka onkin "nykyaikainen" kokoonpano. Koneessa rullaa Fedora core 2. Tietty joutuin tota telewellin adsl motun kanssa vähän säätämään mutta oli helppo joka tapauksessa.
>Kuten herra 31337 aiemmin ilmaisi jossain >alemmassa ketjussa jossa kertoili ajurituen >puutteesta. "Teen ajurit itse."
Ja mitä tulee tähän ajureiden tekoon, asiahan liittyi siihen että laitevalmistajat eivät tee linux ajureita ja eivät anna laitteiden speksejä esim. kolmannelle osapuolelle jotta nämä voisivat ajurit koodailla. Eli eivät näin editä kehitystä vaan pitävät sen paikallaan. Tosin tämäkin varmaan M$ syytä. (hiljainen sopimus että laitevalmistajat tekevät windows-only laitteita!)
Itse todellakin jokus koetin saada sony-ericsonilta ubs-datakaapelin spkesejä jotta olisin voinut kaverin kanssa linux ajurit tehdä mutta niitä ei saanut.
En tarkoita että jokaisen pitäs osata ajureita koodailla. Ei tietenkään. Mutta jos laitevalmistajat olisivat hieman avarakatseisempia niin Linuxin kanssa eläminen olisi aloittelijoilla hieman helpompaa. Nyt kannattaakin vähän katsoa mitä rautaa koneeseen kytkee jos Linxia meinaa käyttää.
Nii ja en ole törmännyt erästä scanneria usb datakaapelia lukuunottamatta vielä yhtenkään laitteseen jossa linux ei toimisi. Voi olla että jos linuxin asentaa windows only kannettavaan, ei saa kaikkia kannettavan ominaisuuksia käyttöön, mutta käyttis kyllä toimii ja sillä voi työskennellä. ja todennäköisesti nämä kannettavan lisäominaisuudet ovat niitä joita ei tule juuri muutenkaan käytettyä.
Ja joka tapauksessa ajurin koodaaminen on kuitenkin helpompaa kotona kuin öljyn jalostaminen ja vielä mahdollista. Ei tietenkään helppoa kuin kengännauhojen sitominen mutta helpompaa kuin öljyn jalostaminen.
Ja omien kokemusten perusteella linux toimii parhaiten klooni koneissa ja vähemmän hyvi merkkikoneissa ellei niitä ole suunniteltu linux käyttöön. - Tõppõ
31337 kirjoitti:
>Minusta ainakin on suunnattoman ikävää miten >hehkutatte linustanne mutta kukaan ei sitten >vaivaudu kertomaan että nykyraudan kanssa sen >käyttö on lähinnä huono vitsi.
Oma Linux purkkini:
Amd Athlon 64 3200 @ 2.2Ghz
Epox 8KDA3J NForce3 250G emo
512 kinston hyperX pc3200 DDR400Mhz
160G maxtor S-ATA hdd (6Y160M0)
120G maxtor IDE (6Y120P0)
80G Seagate IDE (en muista valmistajan koodia)
Saphire Radeon 9800 Pro atlantis 128Mb
Samsung dvd-rom
LG dvd- rw supermultidrive
muuta sälää kuten 5.1 kajarit, telewell usb adsl boxi jne.
Ja hyvin toimaa vaikka onkin "nykyaikainen" kokoonpano. Koneessa rullaa Fedora core 2. Tietty joutuin tota telewellin adsl motun kanssa vähän säätämään mutta oli helppo joka tapauksessa.
>Kuten herra 31337 aiemmin ilmaisi jossain >alemmassa ketjussa jossa kertoili ajurituen >puutteesta. "Teen ajurit itse."
Ja mitä tulee tähän ajureiden tekoon, asiahan liittyi siihen että laitevalmistajat eivät tee linux ajureita ja eivät anna laitteiden speksejä esim. kolmannelle osapuolelle jotta nämä voisivat ajurit koodailla. Eli eivät näin editä kehitystä vaan pitävät sen paikallaan. Tosin tämäkin varmaan M$ syytä. (hiljainen sopimus että laitevalmistajat tekevät windows-only laitteita!)
Itse todellakin jokus koetin saada sony-ericsonilta ubs-datakaapelin spkesejä jotta olisin voinut kaverin kanssa linux ajurit tehdä mutta niitä ei saanut.
En tarkoita että jokaisen pitäs osata ajureita koodailla. Ei tietenkään. Mutta jos laitevalmistajat olisivat hieman avarakatseisempia niin Linuxin kanssa eläminen olisi aloittelijoilla hieman helpompaa. Nyt kannattaakin vähän katsoa mitä rautaa koneeseen kytkee jos Linxia meinaa käyttää.
Nii ja en ole törmännyt erästä scanneria usb datakaapelia lukuunottamatta vielä yhtenkään laitteseen jossa linux ei toimisi. Voi olla että jos linuxin asentaa windows only kannettavaan, ei saa kaikkia kannettavan ominaisuuksia käyttöön, mutta käyttis kyllä toimii ja sillä voi työskennellä. ja todennäköisesti nämä kannettavan lisäominaisuudet ovat niitä joita ei tule juuri muutenkaan käytettyä.
Ja joka tapauksessa ajurin koodaaminen on kuitenkin helpompaa kotona kuin öljyn jalostaminen ja vielä mahdollista. Ei tietenkään helppoa kuin kengännauhojen sitominen mutta helpompaa kuin öljyn jalostaminen.
Ja omien kokemusten perusteella linux toimii parhaiten klooni koneissa ja vähemmän hyvi merkkikoneissa ellei niitä ole suunniteltu linux käyttöön.Kun Linux kerran on (M$-saarnaajien mielestä) huono kun kaikki mahdollinen hilavitkutin toimi täydellisesti niin onko Mac samoin perustein sitten aivan käyttökelvoton?
Mielestäni ei. Mac on vähintäänkin erinomainen hyvä kunhan siinä käyttää siihen sopivaa rautaa. Linux on myös erinomainen, kunhan siinä käyttää siihen sopivaa rautaa. Ja jopa Windowsillekin löytyy joissain tapauksissa käyttöä.
T: Nimim. "Onko Audi huono auto kun siihen ei mene Hondan vaihdelaatikko?" - menneisyys
Reetu kirjoitti:
Kuten herra 31337 aiemmin ilmaisi jossain alemmassa ketjussa jossa kertoili ajurituen puutteesta. "Teen ajurit itse." Hitto, virtuaalihattua nostan. Mutta jokin siinä mättää... Eikö? Sama kuin ajaisi huoltamolle öljynvaihtoon mutta siellä lyödään kartta ja käteen ja käsketään ajaa Fortumille missä itse voi jalostaa öljynsä mieleisekseen.Duron 650MHz
asus a7v emo
256 Mb ram
Geforce2mx (3D kiihotus toimii)
40G ja 80 IDE levyt(dma100/133)
sb128 äänenä
samsung laser
usb-hubi ja usb-muisti
adsl(ulkoinen)
verkkokortti adsl boxiin
canon a70 kamera
lg cdrw
sonyn näyttö(17 trinitron, pro malli)
ainakin nämä vanhat romut toimii suoraan
asennuksen jälkeen. - m30-joku on rekisteröinyt sen?
Reetu kirjoitti:
Kuten herra 31337 aiemmin ilmaisi jossain alemmassa ketjussa jossa kertoili ajurituen puutteesta. "Teen ajurit itse." Hitto, virtuaalihattua nostan. Mutta jokin siinä mättää... Eikö? Sama kuin ajaisi huoltamolle öljynvaihtoon mutta siellä lyödään kartta ja käteen ja käsketään ajaa Fortumille missä itse voi jalostaa öljynsä mieleisekseen.« Kertokaa nyt hyvät linuksi-ihmiset muillekin millaisilla koneilla te linuksianne käytättte.»
Acerin Aspire 17" - eliitti psykiatri
Reetu kirjoitti:
Kuten herra 31337 aiemmin ilmaisi jossain alemmassa ketjussa jossa kertoili ajurituen puutteesta. "Teen ajurit itse." Hitto, virtuaalihattua nostan. Mutta jokin siinä mättää... Eikö? Sama kuin ajaisi huoltamolle öljynvaihtoon mutta siellä lyödään kartta ja käteen ja käsketään ajaa Fortumille missä itse voi jalostaa öljynsä mieleisekseen.ASRock K7S8XE
512Mt DDR 266MHz
AMD Athlon XP 1700
Radeon 9200 Vivo
Maxtor 60Gt
CDRW
DVD
SAMSUNG SyncMaster 957p
Kaapelimodeemi 512 kbs
Logitech usb hiiri
halpa kiinalainen näppis
Logitech 2.1 kaiuttimet
HP deskjet 3650 ( hoopeen skanneri joka ei toimi linuxissa =ainoa laite jonka kanssa ollut suurempia ongelmia)
DEBIAN GNU/LINUX (Sarge)
Tulossa uusi kone:
AMD 64 2800
DFI Lanparty nF3 250
1Gt DDR 400MHz
?? nVidian näytönohjain paremman ajurituen vuoksi...
?? SATA kiintolevy -toimii! (ilman ajurilevykkeitä, jonka windows tarvitsee.. :P )
loput vanhasta... - Reetu
eliitti psykiatri kirjoitti:
ASRock K7S8XE
512Mt DDR 266MHz
AMD Athlon XP 1700
Radeon 9200 Vivo
Maxtor 60Gt
CDRW
DVD
SAMSUNG SyncMaster 957p
Kaapelimodeemi 512 kbs
Logitech usb hiiri
halpa kiinalainen näppis
Logitech 2.1 kaiuttimet
HP deskjet 3650 ( hoopeen skanneri joka ei toimi linuxissa =ainoa laite jonka kanssa ollut suurempia ongelmia)
DEBIAN GNU/LINUX (Sarge)
Tulossa uusi kone:
AMD 64 2800
DFI Lanparty nF3 250
1Gt DDR 400MHz
?? nVidian näytönohjain paremman ajurituen vuoksi...
?? SATA kiintolevy -toimii! (ilman ajurilevykkeitä, jonka windows tarvitsee.. :P )
loput vanhasta...Huh ja joo. Näkyy sitä monenmuotoista värkkiä olevan. Tuossa onkin sulateltavaa joksikin aikaa.
Kyllähän se tuo 3D puoli meikäläisellä tökkäisi vastaan heti.
Niin no. Laitetaan sitten omia speksejä.
Asus P4P800
Intel P4 HT 3000
2x512Mt DDR333
Hercules Prophet 9800XT 256mb (Vaihtuu kohta X800XT PE)
Maxtor 80 40Gb 7200rpm
LG DVD-ROM 16x/48x
LG DVD-RAM 4x-32x (Roxio Easy CD&DVD Creator 6)
ViewSonic P95f 19" crt
Kaapelimotukka 2000/512
MS:n Internet Keyboard Pro näppis
Logitech MX 1000 Laser Cordless Mouse
Labtecin kajarit 2kpl
Creativen SB Live äänikortti
Epson Stylus C82
Canon D660U skanneri
Mikrosoft XP HE
Näin tänään, ensi kesänä jo varmaan sisukset ovat muuttuneet.
Kiitoksia palstan hengen vastaisista asiallisista vastauksista, parhaat palkitaan ensi kesän keskiviikkoon mennessä. - 31337
Reetu kirjoitti:
Huh ja joo. Näkyy sitä monenmuotoista värkkiä olevan. Tuossa onkin sulateltavaa joksikin aikaa.
Kyllähän se tuo 3D puoli meikäläisellä tökkäisi vastaan heti.
Niin no. Laitetaan sitten omia speksejä.
Asus P4P800
Intel P4 HT 3000
2x512Mt DDR333
Hercules Prophet 9800XT 256mb (Vaihtuu kohta X800XT PE)
Maxtor 80 40Gb 7200rpm
LG DVD-ROM 16x/48x
LG DVD-RAM 4x-32x (Roxio Easy CD&DVD Creator 6)
ViewSonic P95f 19" crt
Kaapelimotukka 2000/512
MS:n Internet Keyboard Pro näppis
Logitech MX 1000 Laser Cordless Mouse
Labtecin kajarit 2kpl
Creativen SB Live äänikortti
Epson Stylus C82
Canon D660U skanneri
Mikrosoft XP HE
Näin tänään, ensi kesänä jo varmaan sisukset ovat muuttuneet.
Kiitoksia palstan hengen vastaisista asiallisista vastauksista, parhaat palkitaan ensi kesän keskiviikkoon mennessä.toi paljon puhuttu 3d kiihdytys toimii ihan ok.
ei tarvinnu kuin ajurit asentaa joka sekään ei ollut juuri säätämistä.
Tähän mennessä toimivat pelit esim doom 3 ja enemy territory.
Vaikka varsinkin atin korteilla ei 3d kiihhotus suoraan ehkä toimikkaan niin ati sivuilta noudettavilla ajureilla sen saa toimimaan alta aikayksikön. Tietty olettaa ettei käyttäjä ole ihan kädetön vaan osaa myös lukea asennus ohjeet.
Juu ./configure, make ja make install voi tulla tutuksi. - The Real J.
31337 kirjoitti:
toi paljon puhuttu 3d kiihdytys toimii ihan ok.
ei tarvinnu kuin ajurit asentaa joka sekään ei ollut juuri säätämistä.
Tähän mennessä toimivat pelit esim doom 3 ja enemy territory.
Vaikka varsinkin atin korteilla ei 3d kiihhotus suoraan ehkä toimikkaan niin ati sivuilta noudettavilla ajureilla sen saa toimimaan alta aikayksikön. Tietty olettaa ettei käyttäjä ole ihan kädetön vaan osaa myös lukea asennus ohjeet.
Juu ./configure, make ja make install voi tulla tutuksi.No niinhän tuon pitäisi, mutta todellisuus on toista. SuSE:n pitäisi olla sikäli hyvä valinta että 3D-ajurien asennuksen pitäisi onnistua suoraan YOU:n kautta ja niin juuri teinkin. Ohjeiden mukaan. Mutta 3D ei toimi. Mikä on aika outoa. Sitä onkin setvitty tuolla Linux-palstalla aika perusteellisesti mutta apua ei ole löytynyt.
J. - 31337
The Real J. kirjoitti:
No niinhän tuon pitäisi, mutta todellisuus on toista. SuSE:n pitäisi olla sikäli hyvä valinta että 3D-ajurien asennuksen pitäisi onnistua suoraan YOU:n kautta ja niin juuri teinkin. Ohjeiden mukaan. Mutta 3D ei toimi. Mikä on aika outoa. Sitä onkin setvitty tuolla Linux-palstalla aika perusteellisesti mutta apua ei ole löytynyt.
J.Olen viimeeks käyttäny susen 8.1 versiota (pro paketti kotona), ja silloin käytin nvidian korttia joka toimi ok.
Nykyiseen fedora core 2 sain 3d:n toimimaan aika helposti.
-Käyttiksen asennus
-Näyttiksen ajureiden lataus
-Ohjeiden lukeminen
-ajureiden asentaminen ohjeiden mukaan
-X:n uudelleen konffaus
-3d ajurien testi Enemy territoryllä
- futaa! toimii.
- testi doom3
- ei futaa
- hienosäätöä konffeihin
- uusi testi doom 3
- futaa ja toimii kaikki hyvin.
Googlettamalla löytyy taatusti kaikki oleellinen informaatio mitä tähänkin operaatioon tarttee. - Mortus
djmosse kirjoitti:
näinkin wanhaa rautaa kuin A64 3000 , LANPARTY UT nF3 250Gb(DFI), 512M DDR(Mushkin), 19160(Adaptec), kasa kovoja(IDE ja SCSI) VAIN satan toimivuus testaamatta, koskapa en omista kyseisistä väylää käyttäviä levyjä!
:-DTällä (työ)koneella 2800MHz P4 Celeron, 512mt keskusmuistia, 80gt kiintolevy. Logitechin itouch-näppis (ja toimii pikapainikkeet). HP:n laseri toimi suoraan, PSC2010 monitoimilaitetta en ole vielä skanneripuolta säätänyt toimintaan.
Softatkin löytyy tarvittavat, miinuksena vain, että kun on mittalaitteiden kanssa datasiirtoa koneelta, niin täytyy olla xp toisena, kun niiden softat on vain winkulle. Ja näytönohjaimena muistaakseni jokin perus gforce tms.
Kotikoneessa sitten 2500MHz P4, 1024mt keskusmuistia, 80gt 120gt samsungin kovot, samsungin cd-rw ja dvd erilliset, ati radeon 9100-näytönohjain ja niin edespäin. Niinkikään logitechin itouchit.
Susen 9.1 Professional molemmissa ja hyvin toimii. Lisäksi asentelin saman Susen vielä kaverin Fujitsun uudehkolle kannettavalle (1110), johon sinnekin meni ja teki osioinnit itse yms.
Siitä en tiedä, kuinka on pelittänyt ja kuinka kaikki toimii, mutta ainakin asennus meni läpi, linukka on suomenkielinen ja irkki pelaa, muuta en tiedä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1005415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453623Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503225Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512526Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2581572- 861314
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771248
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321243Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1461172