Ostamassa Saab 9-3 2002 re85 233 hv?

tuleva_saabisti

Hei,

onko kellään kokemusta otsikon mukaisesta ysikolmosesta, tai vastaavasta ?
Tutun tutulla olis myytävänä ja kiinnostas ostaa pois, kun hinta/kunto on kokolailla kohdillaan. ( ja kiinnostaahan "halvat" polttoainekulut sekä tehot ;=)

Eli pitääkö esim. paikkansa, että kakslitrasesta turbosta (150 hv vakiona) on virityksen kautta tehty 233 hv / 359 Nm (myyjän kertomaa) ja nimenomaan etanolikäyttöisenä ? Jolloin paino/tehosuhde olis about 6,22. Koeajolla kyllä tuntui kulkevan ja lähtevän melko rivakasti...hauska peli.

Myyjä väittää ajaneensa joskus nelosella 200 km/h ja vitoselle ei kuulemma uskaltanut enää vaihtaa.. Mikä lienee huippunopeus ? Ja Kiihtyvyys 0-100; laskennallinen ja todellinen ?
Vaikuttaako viritys/etanolin käyttö moottorin kestävyyteen ? (Koneella ajettu n. 70 tkm, siis vaihdettu jo joskus). Onko tehopenkki ainoa keino selvittää moottorin tehot ? Voiko virityksen "purkaa" joskus halutessaan helposti, ja palauttaa vakioksi (jos jostain syystä haluaisi)?
Kulutus re85 kuulemma maantiellä about 10 ja kaupunki 14 l/100 km. Pitänee paikkansa. (Paljonkohan vakio 2.0 turbo bensalla vie ?)

Paljon oli kysymyksiä, mutta paljon halutaan vastauksiakin, kiitos.

36

5703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakio93

      Osta pois. Ei noita liikaa ole tarjolla.. Jos hinta on hyvä.

      Vakio vie mulla 98 bensaa maantiellä 9 litraa ja kaupungissa ihan soikeen paljon eli about 16 litraa. mut eipä kaupungissa olekaan keskinopeus kuin 15 km/h tietokoneen mukaan, joten valoissa seisotaan suurin osa ajasta...Ei halpaa, mutta hauskaa.

      • Anonyymi

        Vectra on tekniikan osalta sama auto, nimittäin Saab valmistettiin vaihtamalla Vectran levylle Saabiksi muotoiltu kori.
        9-5 perustuu edelleen GM pohjalevylle.

        Kumpikaan ei ole aito Saab.

        Saab 9000 puolestaan on fiatin ja Saabin sekasikiö

        Saab 900 ja Saab 99 ovat viimeiset aidot Saabit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vectra on tekniikan osalta sama auto, nimittäin Saab valmistettiin vaihtamalla Vectran levylle Saabiksi muotoiltu kori.
        9-5 perustuu edelleen GM pohjalevylle.

        Kumpikaan ei ole aito Saab.

        Saab 9000 puolestaan on fiatin ja Saabin sekasikiö

        Saab 900 ja Saab 99 ovat viimeiset aidot Saabit.

        Molemmat viimeksimainut hirveitä ruumisarkkuja törmäystestien perusteella. 900:kin perustuu 99:n rakenteeseen.


    • pensastelija

      Melkein vakio 9-3 hv 211 -06 vie bensaa maantiellä 7,0 litraa ja kaupungissa 9,0 litraa. Ei ainakaan tätä kannata viinalle laittaa.

    • Toyotaturbo

      Siinä on n. 150hp väitti myyjä mitä tahansa. Jos turbo on vakio niin se on 150hp ja piste.

      • turbomullakin

        Oiskohan minkäänlaista perustelua... Eikös samastakin turbosta saada paineita nostamalla eri määrä hevosia, olis sitten toyota tai mikä tahansa auto. Ja taitaa pelkkä etanolin käyttökin lisätä hevosia; parempi puristussuhde ?


      • hupiautonkuski

        Ei saa koska paras teho tulee määrätyllä ilma/polttoaineseoksella. 1 osa bensaa ja 14,7 samanlaista osaa sitä ilma-nimistä polttoainetta. Jos lisää pelkkää bensaa niin seossuhde on jo väärä huipputeholla. Siis pitää lisätä sekä että. Jos ahdin on vakio niin ohjelmoimalla ei tehot tosta vaan tuplaudu vaikka ohjelmistojen myyjät väittäisivät mitä.

        Saab on tosin ainoita autoja jossa ahdin on mitoitettu niin, että autosta saadaan ohjelmoinnilla parempi. Siis tehokkaampi. Alun perin 110kw/150hp kone esiintyy myös 154hp ja 170hp ja jopa 185hp. Sitten tulee isompi ahdin ja siirrytään Aeron R-moottoriin ja hiukan teho taas kasvaa ja sillä ahtimella saatiin ja saadaan 205-260hp versioita. Moottori on sama lukuun ottamatta tehokkaamman koneen mäntiä.

        Niin ahtopainetta nostamalla saadaan ilmamäärää kasvatettua ja kun ohjelmoinnilla annetaan lisää polttoainetta oikeisiin aikoihin niin kyllä perus-Saabeista on saatu just tollasia aloittajan kertomia lukemia. Toki nk. stage 1 viritykset nostavat ahtopainetta alun perin n.0,5 barin arvoista hieman yli 1,0 barin luokkaan. Ittellä on vanha Saab jossa vaihdettu isompi kompressoripesä, avarrettu pakoputki ja ahtoa lisätty n. 1,3 bar ja vetpyörätehoa on mitattu lähes 170kw. Rajoitin ohjelmoitu pois ja huippunopeus on reilusti yli 250. Lentokentällä tietysti kokeiltu.


      • Lastuttaja

        "Tehot ei ohjelmoimalla lisäänny vaikka kuinka myyjät väittävät mitä. Saabista saadaan ohjelmoimalla parempi siis tehokkaampi".

        Ota tästä selvää, joskus tuntuu että tyhmyys olisi hyve.


      • sgdfjfkgkk
        Lastuttaja kirjoitti:

        "Tehot ei ohjelmoimalla lisäänny vaikka kuinka myyjät väittävät mitä. Saabista saadaan ohjelmoimalla parempi siis tehokkaampi".

        Ota tästä selvää, joskus tuntuu että tyhmyys olisi hyve.

        Tehot ei ohjelmoimalla niin vain TUPLAANNU. Lisääntyy aivan varmasti. Viisastelu ei ainakaan ole hyve, ainakaan lukutaidottomille....


      • Antitrolli

        Kuka muu muka täällä on tuplaantumisesta puhut kuin sinä. Riitelet itses kanssa.


      • eitojotaturbo
        turbomullakin kirjoitti:

        Oiskohan minkäänlaista perustelua... Eikös samastakin turbosta saada paineita nostamalla eri määrä hevosia, olis sitten toyota tai mikä tahansa auto. Ja taitaa pelkkä etanolin käyttökin lisätä hevosia; parempi puristussuhde ?

        No eihän tuo tojopetteri, heille tyypilliseen tapaan ymmärtänyt lukemaansa, "kakslitrasesta turbosta (150 hv vakiona) on virityksen kautta tehty 233 hv / 359 Nm". Ko. moottorista on virityksen kautta mahdollista tehdä vielä huomattavasti tehokkaampi, aloittaja ei eritellyt(tiennyt) miten autoa on viritetty. Ainakin polttoainesuuttimet on varmasti vaihdettu, koska polttoaineena käytetään re85 ja ohjelmakarttaa muokattu(pa-määrä/paine, ahdot, ennakot, ruiskutus hetket/ajat....).


      • wroomm
        hupiautonkuski kirjoitti:

        Ei saa koska paras teho tulee määrätyllä ilma/polttoaineseoksella. 1 osa bensaa ja 14,7 samanlaista osaa sitä ilma-nimistä polttoainetta. Jos lisää pelkkää bensaa niin seossuhde on jo väärä huipputeholla. Siis pitää lisätä sekä että. Jos ahdin on vakio niin ohjelmoimalla ei tehot tosta vaan tuplaudu vaikka ohjelmistojen myyjät väittäisivät mitä.

        Saab on tosin ainoita autoja jossa ahdin on mitoitettu niin, että autosta saadaan ohjelmoinnilla parempi. Siis tehokkaampi. Alun perin 110kw/150hp kone esiintyy myös 154hp ja 170hp ja jopa 185hp. Sitten tulee isompi ahdin ja siirrytään Aeron R-moottoriin ja hiukan teho taas kasvaa ja sillä ahtimella saatiin ja saadaan 205-260hp versioita. Moottori on sama lukuun ottamatta tehokkaamman koneen mäntiä.

        Niin ahtopainetta nostamalla saadaan ilmamäärää kasvatettua ja kun ohjelmoinnilla annetaan lisää polttoainetta oikeisiin aikoihin niin kyllä perus-Saabeista on saatu just tollasia aloittajan kertomia lukemia. Toki nk. stage 1 viritykset nostavat ahtopainetta alun perin n.0,5 barin arvoista hieman yli 1,0 barin luokkaan. Ittellä on vanha Saab jossa vaihdettu isompi kompressoripesä, avarrettu pakoputki ja ahtoa lisätty n. 1,3 bar ja vetpyörätehoa on mitattu lähes 170kw. Rajoitin ohjelmoitu pois ja huippunopeus on reilusti yli 250. Lentokentällä tietysti kokeiltu.

        "Moottori on sama lukuun ottamatta tehokkaamman koneen mäntiä."

        ja kytkintä Aerossa on sama asetelma, kuin Viggenissä ja sellainen ero sachs alkuperäislevyissä, että Aeron levyssä on kahdessa jousessa ns. tuplajousi ja Viggenin levyssä yksinkertaiset jouset ja muuten nuo jouset ovat paksuudeltaan samanvahvuiset! mietin, että onko Viggenin levyssä karkaistu jäykemmäksi jouset, kun kyseessä kumminkin tehoiltaan on suurempi Viggen. Lisäksi aerossa on isommat suuttimet ja samat suuttimet on myös Viggenissä,

        jos tuosta 150hp koneesta jos tehoja nostetaan tarvii myöskin suuremmat suuttimet ja hengittävyys tarvii parantaa paksumman putken avulla, jotta toimii kunnolla


    • L-astuttaja

      Toyotaurpo vois pitää päänsä kiinni kun on tyhmä kuin aasi.

    • Baas93

      Hupiautonkuski ei paljon saabeista tiedä.Kyllä tuolla vakio gt-17 ahtimella saadaan tuollaisia teholukemia pelkällä softaamisella."Tehokkaammassa Aeron mallissa" Ei ole mitään muuta kuin hieman isompi ahdin, männät ja muu kone on täysin sama, paitsi 9-5 aero-mallissa se kone on 2.3 litrainen kun taas 9-3 mallissa kaksilitrainen.Etanolilla kaksilitraisen tehot jäävät tuonne 230hp pintaan ja 2.3:lla kutakuinkin 250hp, koska suuttimien kapasiteetti ei enään riitä, koska etanolia joudutaan työntämään enemmän about 33%, jolloin kulutuskin siis etanolilla isompi.Etanolin hyöty on kuitenkin parempi teho-hyötysuhde taajama-ajossa ja parempi vääntö alakierroksilla.Bensalla saadaan hieman enemmän tehoja irti.Rajoittavana tekijänä noissa tulee sitten jo vakioputkisto.Näissä t7- (trionic 7) koneissa (vm99-2005) männät kestävät kolmisensataa hevosvoimaa.Vanhemmissa malleissa (t5 trionic 5) on vahvemmat männät ja vakiokone ilman muutoksia kestää todistetusti ainakin reilut 400 hevosvoimaa.

      • alkuper

        Ei aloittajan kommentti tuo yllä oleva. Auton osto edelleen harkinnassa, "vapautuu" myyjän käytöstä maaliskuun puolivälissä.. Lisää kommentteja/lisätietoja kaivataan... Öljyt pitäs kait vaihdella melko usein 5/30 ? Entäs tulpat, 7 vai 8 ja kuinka usein, öljynvaihtojen yhteydessä ? Tulpat kalliit erikoistulpat ? Moottori siis B205E.
        T: Ketjun Aloittaja


      • Baas93

        Tulpat on kyllä aika kalliit, ainakin vitosen kappale. Jostain voi löytyä halvemmallakin. Tulpat voi vaihtaa joka kolmannessa öljynvaihdossa ... siis normaaliajossa, ei rata-tai kilpakäytössä.


    • kulkee

      moro.osta pois jos et jo ostanut.ite kokeilin nelosel 210 ja sit vitosta tupaan just enne ramppia.kakkosel 110.e85 ja ohjain poksi vaihettu.ainoostaan.ei paljon kannata noit toiota jos et muuta saa miehii kuunnella.kateellisia.bensapumpun ja tulpat sekä alipaineletkut vaihoin eli noin 120egee.b205e.

      • Toyotisti

        Että mä olen kateellinen ... miks toisilla aina menee kaikki pieleen ja rahat ... jotkut ei opi ikinä ....


    • Dynometriin

      Jos hänellä noin tarkat tehotiedot, niin varmasti häneltä löytyy Dynossa ajetut paperit. Ja jos ei ole, niin voit viedä penkitettäväksi ennen kauppoja. Siellä selviää tehot ja väännöt.

    • SerkullaOli

      Juu. Pirun hieno peli. Serkullani oli vastaava joskus viitisen vuotta sitten. Vieläkin harmittelee, että myi pois. Erittäin ripeä ja hauska auto oli. Monesti kyydissä tuli istuttua ja ihailtua...
      Ja kyllä uskoakseni ihan paikkansa pitävää tietoa tuo n. 233 heppaa; oli sen mukainen kiihtyvyys... Ikävä kyllä etuvetoinen, mut minkäs teet. Osta pois, ellet jo ostanutkin.

    • Onko_muillaki_Saappi

      Kylläpä kyllä. Ei mahdotonta. Hyvälle kuulostaa, jos vielä nahkaa penkeissä :)

    • scaniakylla

      Nahkaa ainaki penkin päällä :) Ja apukuskin puolella kans parempi puol-iso.

      • OG93SE

        Ymmärtäähän tuon toyotaurpon kommentit, jos ei ole pienenä ollut kuin puuleluja.
        Ja tuvassa yksi ainoa ikkuna,ja sekin metsään päin.


    • RE85

      Joo-o joo-o.. RE85 oiskin ihan oikee ratkaisu tähän "öljypulaan" ja päästöihin. Miksei kukaan Suomessa huomioi tätä...Brasilia ajanu jo vuosia etanolilla melkein kokonaan..
      Missä viipyy politiikot...Ja miksi. Kytköksiä?

    • Halpisautoilija

      Kommentoidaanpa nyt tähän, vaikka ketjun aloittajan on varmaan ja päätösensä tehnyt :). Jos tästä olisi jollekin hyötyä...Kommentit koskee turbokoneisia 9-3 (vuoteen 2003 asti) ja 9-5 vuoteen 06 asti.
      Itellä ollut 9-3 (2 kpl) ja nyt 9-5 etanolisoftalla ja samalla stage 1, eli se n. 230 kaakkia etanolilla ajettaaessa. Ensinnäkin tuossa hintaluokassa nämä tehot on aika ainutlaatuisia. Voimaa todellakin on arkitarpeeseen. Etanolia kuitenkin kuluu 20-30% enemmän kuin bensalla ajaessa, on silti halvempaa. Nämä Saabit ovat erittäin hyviä matka-autoja, koko/ikä/teholuokassaan myös pieni kulutus, tähän vaikuttanee tosi pitkät välitykset, kakkosella yltää sataseen halutessaan. Erinomainen ergonomia kaikin puoli, huippuhyvät ajovalot. Vakiona aika pehmeä, mutta ajossa mukava alusta.

      Sanoisin, että tietyt asiat pitää tietää, jos tällaisen ostaa. Ei sovi henkilölle, joka ei ole kiinnostunut autostaan ja haluaa vain tankata ja ajaa. Turbo, se menee n. 200 tuhannen kohdilla aika varmasti, koskee erityisesti Garretin ahtimella varustettuja autoja. Aeron Ahtimet ovat Mitsun tekoa, kestää paremmin. Öljyn pikeentymisen kanssa ollut ongelmaa, huohotinjärjestelmä on alunperin ollut epäonnistunut, sitä on myöhemmin päivitelty. Varmista, että sulla on viimeisimmät päivitykset. jos yhtään epävarmuutta, niin autosta pitäisi avata öljypohja ja katsoa onko moskassa. Jos tätä ei tee ja tilanne on huono, niin konerikko seuraa. Jakoketju ei ole ikuinen, jos rallattaa niin varustaudu uusimaan, samoin moottorin tasapainoakselin ketju - jotkut ratkaisevat jälkimmäisen vain poistamalla ko. ketjun. Kannentiivisteitä saattaa mennä. Softattuna lisääntyneiden tehojen myötä auto vetelee todella häjysti käskettäessä. Vakioalusta ei pysty käsittelemään noita tehoja kunnolla, jäykempää palikkaa löytyy tai sitten on vain siedettävä vetely. 9-5 ei vetele niin pahasti kuin 9-3. Ruosteet löytyy ensimmäisenä yleensä takalokarin kaaren etuosasta alhaalta. Vastustaa kohtuu hyvin ruostetta kuitenkin. Erilaisia pieniä käyntihäiriöitä voi ilmetä iän myötä, syyllisenä usein kovettuneet alipaineletkut, rikkoontuneet takaiskut alipainejärjestelmässä, vialliset ilmamassamittari tai turbon oheiskilkkeet, kuten magneettiventtiili. Nuo komponentit eivät kovin kalliitta, mutta vian etsiminen voi olla työlästä.

      Kuten täsät ilmenee, kyseessä on hieman "harrasteauto", mutta jos vähän paneutuu, niin erittäin hyvää kyytiä kaikinpuolin saa hintaluokassaan

    • saaaaabbilla

      Tai bypass laukee tai sitten sen toimintaa ohjaava venttiili. Hinnat kyllä maltilliset. Bypass n. 50 ja mankkuvena about 30 e.

    • dggdgg

      Turbot menee 200tkm kohdilla.?? Itse etsin 9-3 turboa ja kysyin monesta, että onko turbo vaihdettu, niin vastaus oli että ei ja ajomäärät näissä 245-350tkm.

      • C900

        Minun 93:ssa meni ensimmäinen turbo 76 tkm:ssa ja toinen 275 tkm:ssa


    • Näin_se_menee

      Saab 9-3 150 hv turbolle (vakio Mitsun ahdin, mutta etanolisofta) mitattu GPS:llä 0-200 km/h 22 s. Tehot noin 240 hv ja vääntö 380-400 nm. Painoa n. 1350 kg. On nopeampi kuin Hesarin ja autolehdistön hehkuttama Hyundai i30 N performance 275 hv, jolla 0-200 km/h menee 23,4 sekunnissa.
      http://www.zeperfs.com/fiche6770-hyundai-i30-iii-n-performance.htm

      • näinsemenee_

        150 heppaisessa ei ole vakiona mitsun ahdin, mutta voi olla vaihdettu tehdaskampanjoissa, jos et itse ole vaihtanut ja noihin tehoin tarvinut vaihtaa punaruskeat suuttimet myös ja hetken ajelun jälkeen rupeaa kytkin luistamaan


    • Anonyymi

      2006vuoden saab 9-3 2.0t 175hp ja ohjelmoitu pari vuotta sitten 207hp. Stage 1 siis.
      Nyt kuitenkin alkanut tekeen mieli lisää tehoa.....
      Mikä olisi seuraava vaihe? Suuttimet ja katilta taakse avarampi pakoputki?
      Miten käy maantiekulutuksen kanssa jos laitattaa isommat suuttimet? Autolla ajetaan 45km päivässä työmatkaa.
      Auto sinänsä rauhallisessa ajossa mutta olisi hienoo jos olis 230-240hepoo reservissä...

    • Anonyymi

      Et varmaan tarvi kuin isommat suuttimet niin tehoa se 230heppaa. Seuraavana turbo ja sitten vasta putkisto

    • Anonyymi

      Saab 9-3 2.0t 175hp täälläkin ja nyt alkanut turbo savutteleen.ei pahasti mut kuitenkin vähän. Jos vaihtaisi tähän pykälää isomman turbon siis ihan tehon lisäys mielessä. Teetettynä jossain pajalla osineen kaikkineen. Mitä te maksaisitte moisesta hommasta max????

      • Anonyymi

        Ite vaihatin isomman turbon ko meni vanha paskaks. Turbo 327e br-turbolta ja asennus 800e.
        Autossa oli jo softa mutta isompi turbo piristi kyllä huomattavasti.


    • Anonyymi

      Vieläkö joku kehtaa ajaa isoisän aikaisella bensaa avotulella polttavalla Saabilla?

    • Anonyymi

      Minne te olette kadonneet, te reippaat ja lahjakkaat saabistit, jotka väititte Saabin tulevan aasialaisten avulla takaisin valtaamaan markkinat? Häh! Eikö oo muuten kaunis sana tuo: Häh!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      112
      5825
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3927
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3332
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2946
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      1997
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1963
    7. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      39
      1685
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1529
    Aihe