Palstalla on jonkin verran aikaisemmin käyty keskustelua ns. isien perinnäissäännöistä. Olen varsin uusi palstan seuraaja joten en tiedä keskustelujen sisällöstä kovinkaan paljon.
Katsoin Aapeli Saarisalon raamatun sanakirjasta ja siltä selvisikin, että kyseiset säännöt olivat kirjanoppineiden ja fariseusten teologien ja lakimiesten laatimia Mooseksen lakiin perustuvia sääntöjä. Näillä säännöillä pyrittiin täyttämään lakia viimeistä piirtoa myöten. Jeesuksen suhtautuminen oli niin kuin tiedämme se, ettei laki kuulu kristitylle. Lain tehtävänä on ajaa Kristuksen luo.
No niin täällä palstalla on väitetty ns. vl:-ällillä olevan perinnäissääntöjä. Niitähän saamme täältä palstalta tiuhaan lukea.
Haluan painokkaasti nyt edelleen torjua sellaiset väitteet isien perinnäissäännöistä. Tällaiset puheet ovat puppua. Kristityillä on Jumalan armo ”kotiopettajana”, joka neuvoo siveästi ja hurskaasti elämään ilman lain orjuutta ja välttämään syntiä. Minkäänlaisia ”syntilistoja” ei ole. Nämä ovat pahansuopaa panettelua. Ymmärrän toisaalta niitä, jotka tällaisia syntilistoja esittelevät – he eivät voikaan nähdä Jumalan huoneen sisäistä vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
Jos meni ihan pieleen niin korjatkaa perustellusti!
Perinnäissäännöt!
15
1215
Vastaukset
- eipäs kun
eipäs kun ne ovat JUURI SAMOJA, juuri samaan tarkoitukseenkin laadittuja elämänohjeita.
LAKINA on jumalansanan kiellot ja määräykset, ja nämä OMAT SÄÄNNÖT on tehty LAINN NOUDATTAMISEN varmentamiseksi, eli :
JOTTA ET VAIN HUORAISI, älä edes tanssi.
JOTTA ET VAIN HUMALTUISI älä edes maistele yhtään
eli LAIN NOUDATTAMISEN varmistamiseksi ja VALVOMISEKSI tehtyjä omia säännön sääntöjä, jotka ovat IHAN SAMOJA kuin isien perinnäissäännökset ovat AINA OLLEET.- JanHus
Me olemme Jeesuksen jalanjäljillä - emme kirjanoppineiden ja fariseusten!
- heh heh
JanHus kirjoitti:
Me olemme Jeesuksen jalanjäljillä - emme kirjanoppineiden ja fariseusten!
jos Jeesus olisi tänä aikana maanpäällä, hän kävisi ensimmäisenä kaikkien omien sääntökokoelmien kimppuun (älä meikkaa, pidä korvakoruja, osta telkkaria,....), sekä luutuneiden asenteiden kimppuun ja sanoisi:
TE ULKOKULTAISET! - huhhuhh
heh heh kirjoitti:
jos Jeesus olisi tänä aikana maanpäällä, hän kävisi ensimmäisenä kaikkien omien sääntökokoelmien kimppuun (älä meikkaa, pidä korvakoruja, osta telkkaria,....), sekä luutuneiden asenteiden kimppuun ja sanoisi:
TE ULKOKULTAISET!Tehän olette ihan tosissaan!
- EinariS
Kun meillä ei kerran ole mitään listoja siitä, mikä on syntiä nykyään, niin miksi ihmeessä nuo sisaret ja veljet kyselee täällä joka päivä, että onko syntiä
meikkaus
itsetyydytys
musiikin kuuntelu
hiusten värjääminen
pornon katseleminen
viinin juominen
television katseleminen
tanssin harrastaminen
jne jne
Miksi he kyselevät tuollaisia typeriä, koska meillä ei ole mitään sääntöjä siitä mikä noista on syntiä ja mikä ei?
Älyttömintä on, että jotkut meistä tosiaan vieläkin elää perinnäissääntöjen alla ja uskoo, että esimerkiksi hiusten värjääminen olisi kiellettävää tai meikkaus tai viinin juonti. Sitten ne vielä kirjoittaa tuollaista tällä palstalla! Kieltävät toisia tekemästä tuollaisia asioita, joihin Kristus on meidän vapauttanut!
Jotenkin sairaaksi on mennyt kaikki :)- naurettavin
on tuo tv-kielto nyt internetin aikakaudella.
Jos mitään kieltoja ei olisi, niin miksi ne harvat vl:t joilla tuo televisio on, eivät uskalla siitä muille uskovaisille kertoa? - viimeistä piirtoa myöten
siksi pitää olla hiukan lisäsääntöjä:
JOTTA ET HUORAISI sinun EI SAA edes tanssia!
JOTTA ET HUMALTUISI sinun EI SAA edes maistaa pikkuisenkaan!
Omat säännöt on tehty AIVAN SELVÄSTI tukemaan ja helpottamaan lain täyttämistä (Raamatun kaikki kiellot ja määräykset) joten ne ovat täysin selvästi näitä "isien perinnäissäädöksiä" - lisättävää
"Jotenkin sairaaksi on mennyt kaikki :)"
- se on nähtävä
naurettavin kirjoitti:
on tuo tv-kielto nyt internetin aikakaudella.
Jos mitään kieltoja ei olisi, niin miksi ne harvat vl:t joilla tuo televisio on, eivät uskalla siitä muille uskovaisille kertoa?Tosi on että telkkari kielto on melko hölmö,ne jotka sitä puoltava vetoava nimenomaan siihen että se on yhteinen päätös.Kyllähän VL.läkin on telkkareita mutta syy siihen että siitä ei puhuta on se että siitä joku kyllä pahentuu.En tiedä onko heillä hätä naapurin sielun tilasta vai tietävätkö paremmin kuin telkkarin omista mitä kaikkea siitä vois katsoa.
Luulen kyllä että syynä on mieluummin kateus ,jos ei itse sitä pysty laittamaan kiinni huonon ohjelman tullessa sitä ei saa omistaa kukaan.
On tosiaan kaksinaismoraalista kun justiin näiden telkkarin kiihkokieltäjien penskat voivat kyllä netistä imuroida mitä hirveinpiä kuvia kuvia joita ei telkkarista koskaan näe.
Olen muuten kuullut tarinan että permanenttikin oli synti kunnes jonkun papin muijan piti olla edustavan näköinen ja kähertää tukka,siihen päättyi se kielto.
varmaan tiedät jotain Jan Hussista, kun moinen nikki sulla?? Kertoisitko. Hänhän poltettiin roviolla, mutta oliko hän saman uskoinen kuin me? Jos joku tietää, niin kertoisiko jotain?
- JanHus
kertoo, että hän eli 1400-luvulla ennen Lutheria ja oli samoilla linjoilla kuin Luther. Netistä löytyy jotakin tietoa hänestä. Poltettiin roviolla Prahassa, missä on hänen nimeään kantava kirkko. Kirkkohistoriasta varmaankin löytyisi myös joitain tietoja.
Eikös olekin hyvä nikki. Olen entinen Lars. Nikkiäni rupesi joku käyttämään ja vaihdoin sen. JanHus kirjoitti:
kertoo, että hän eli 1400-luvulla ennen Lutheria ja oli samoilla linjoilla kuin Luther. Netistä löytyy jotakin tietoa hänestä. Poltettiin roviolla Prahassa, missä on hänen nimeään kantava kirkko. Kirkkohistoriasta varmaankin löytyisi myös joitain tietoja.
Eikös olekin hyvä nikki. Olen entinen Lars. Nikkiäni rupesi joku käyttämään ja vaihdoin sen.sivulta: http://koti.mbnet.fi/~apologi/frameredir.htm?http://koti.mbnet.fi/~apologi/Artikkelit/heretics.htm
Jan Hus oli pappi ja teologian luennoitsija Prahan yliopistossa. Hän toimi myös filosofisen tiedekunnan dekaanina ja yliopiston rehtorina. Hus saarnasi vuonna 1401 tapahtuneen pappisvihkimyksensä jälkeen prahalaisessa Beetlehemin kappelissa, jossa saarnat pidettiin tsekinkielellä. Siellä hän omaksui vaikutteita tsekkiläiseltä kansalliselta uudistusliikkeeltä sekä Jeremiaan kautta Wycliffen oppeja. Hän ei ollut yhtä radikaali kuin Wycliffe, mutta tuomitsi joka tapauksessa saarnoissaan kirkon väärinkäytöksiä, asetti Raamatun auktoriteetin kirkon virkojen ylle ja opetti kirkon pään olevan Kristus paavin sijasta.
Hussin harhaoppiset saarnat eivät voineet olla herättämättä huomiota, ja niinpä hänestä tehtiin vuonna 1408 kantelu arkkipiispalle, joka tästedes kielsi häneltä papillisten tehtävien toimittamisen. Seuraavana vuonna yksi Suuren Skisman aikaisista kilpailijapaaveista julisti Hussin pannaan, koska hän oli saarnannut samalla pannaan julistettuja Wycliffen oppeja. Hussin voimalliset saarnat ja hänen yhteytensä kansallismielisiin tsekkeihin olivat kuitenkin luoneet hänelle sellaisen kansansuosion, että prahalaiset ryhtyivät kapinaan ja kieltäytyivät luovuttamasta häntä kirkollisten viranomaisten käsiin. Hus jatkoi saarnaamistaan, ja niinpä paavi julisti kaupungin vuonna 1412 interdiktiin. Vuoden kuluttua vaaka oli kuitenkin kallistunut katolismielisten puolelle ja Hus joutui pakenemaan Prahasta. Hän piileskeli ystävällismielisten aatelisten linnoissa ja kirjoitti näihin aikoihin pääteoksensa Kirkosta. Hus kutsuttiin puolustamaan oppejaan Konstanzin kirkolliskokoukseen vuonna 1414 keisarin antaman turvakirjan turvin, mutta siitä huolimatta hänen vastustajansa ottivat hänet kiinni, tuomitsivat ja polttivat hänet samana päivänä roviolla. Konstanzin konsiili vahvisti jälleen Wycliffen opetusten harhaoppisuuden ja myöskin julisti Jeremias Prahalaisen opit kerettiläisiksi.
Kolmanneksi sietää vielä tarkastella edellä käsiteltyjen liikkeiden historiallisia yhteyksiä. Kuten jo edellä viitattiin, ovat liikkeet muodostaneet eräänlaisen historiallisen jatkumon. Sekä Wycliffen että valdolaisten ajatukset vaikuttivat hussilaisiin ja hussilaisten Lutheriin, uskonpuhdistus taas integroi sisäänsä edelliset liikkeet, lollardien liittyessä anglikaaniseen suuntaan, hussilaisten luterilaiseen ja kalvinistiseen sekä valdolaisten kalvinistiseen sekä kaikkien luultavasti jossain määrin uudestikastajiin ynnä muuhun radikaalireformaatioon. Näitä kehitysuria pidemmälle seuraamalla havaittaisiin, kuinka böömiläisveljet eli hussilaiset vaikuttivat pietismiin muun muassa Herrnhutissa ja täten suomalaisista herätysliikkeistä etenkin rukoilevaisuuteen ja herännäisyyteen, samoin kuin muualla maailmassa pietismin pohjalta syntyneisiin liikkeisiin.
- Aikaisemmin olen kuullut jotain, joko hernnhutilaisista tai pietisteistä tai molemmista, en muista... kumminkin että heillä olis ollu tää sama usko kuin meillä...
Ja muuten tuossa kerronnassa on sitä, mitä meitäkin kohtaan tässä maailman ajassa osoitetaan; että meitä sanotaan harhaoppisiksi.- JanHus
Leenu.n kirjoitti:
sivulta: http://koti.mbnet.fi/~apologi/frameredir.htm?http://koti.mbnet.fi/~apologi/Artikkelit/heretics.htm
Jan Hus oli pappi ja teologian luennoitsija Prahan yliopistossa. Hän toimi myös filosofisen tiedekunnan dekaanina ja yliopiston rehtorina. Hus saarnasi vuonna 1401 tapahtuneen pappisvihkimyksensä jälkeen prahalaisessa Beetlehemin kappelissa, jossa saarnat pidettiin tsekinkielellä. Siellä hän omaksui vaikutteita tsekkiläiseltä kansalliselta uudistusliikkeeltä sekä Jeremiaan kautta Wycliffen oppeja. Hän ei ollut yhtä radikaali kuin Wycliffe, mutta tuomitsi joka tapauksessa saarnoissaan kirkon väärinkäytöksiä, asetti Raamatun auktoriteetin kirkon virkojen ylle ja opetti kirkon pään olevan Kristus paavin sijasta.
Hussin harhaoppiset saarnat eivät voineet olla herättämättä huomiota, ja niinpä hänestä tehtiin vuonna 1408 kantelu arkkipiispalle, joka tästedes kielsi häneltä papillisten tehtävien toimittamisen. Seuraavana vuonna yksi Suuren Skisman aikaisista kilpailijapaaveista julisti Hussin pannaan, koska hän oli saarnannut samalla pannaan julistettuja Wycliffen oppeja. Hussin voimalliset saarnat ja hänen yhteytensä kansallismielisiin tsekkeihin olivat kuitenkin luoneet hänelle sellaisen kansansuosion, että prahalaiset ryhtyivät kapinaan ja kieltäytyivät luovuttamasta häntä kirkollisten viranomaisten käsiin. Hus jatkoi saarnaamistaan, ja niinpä paavi julisti kaupungin vuonna 1412 interdiktiin. Vuoden kuluttua vaaka oli kuitenkin kallistunut katolismielisten puolelle ja Hus joutui pakenemaan Prahasta. Hän piileskeli ystävällismielisten aatelisten linnoissa ja kirjoitti näihin aikoihin pääteoksensa Kirkosta. Hus kutsuttiin puolustamaan oppejaan Konstanzin kirkolliskokoukseen vuonna 1414 keisarin antaman turvakirjan turvin, mutta siitä huolimatta hänen vastustajansa ottivat hänet kiinni, tuomitsivat ja polttivat hänet samana päivänä roviolla. Konstanzin konsiili vahvisti jälleen Wycliffen opetusten harhaoppisuuden ja myöskin julisti Jeremias Prahalaisen opit kerettiläisiksi.
Kolmanneksi sietää vielä tarkastella edellä käsiteltyjen liikkeiden historiallisia yhteyksiä. Kuten jo edellä viitattiin, ovat liikkeet muodostaneet eräänlaisen historiallisen jatkumon. Sekä Wycliffen että valdolaisten ajatukset vaikuttivat hussilaisiin ja hussilaisten Lutheriin, uskonpuhdistus taas integroi sisäänsä edelliset liikkeet, lollardien liittyessä anglikaaniseen suuntaan, hussilaisten luterilaiseen ja kalvinistiseen sekä valdolaisten kalvinistiseen sekä kaikkien luultavasti jossain määrin uudestikastajiin ynnä muuhun radikaalireformaatioon. Näitä kehitysuria pidemmälle seuraamalla havaittaisiin, kuinka böömiläisveljet eli hussilaiset vaikuttivat pietismiin muun muassa Herrnhutissa ja täten suomalaisista herätysliikkeistä etenkin rukoilevaisuuteen ja herännäisyyteen, samoin kuin muualla maailmassa pietismin pohjalta syntyneisiin liikkeisiin.
- Aikaisemmin olen kuullut jotain, joko hernnhutilaisista tai pietisteistä tai molemmista, en muista... kumminkin että heillä olis ollu tää sama usko kuin meillä...
Ja muuten tuossa kerronnassa on sitä, mitä meitäkin kohtaan tässä maailman ajassa osoitetaan; että meitä sanotaan harhaoppisiksi.Mauno Koivuneva on joskus pitänyt "luennon" kristillisyyden historiasta käymällä läpi eri aikojen kristityitä. Muistaakseni luennon aihe oli "Jumalan valtakunnan kulku Jerusalemista Helsinkiin".
Tietäisikö joku tällaisesta henkilöhistoriasta? - Jehova!
Leenu.n kirjoitti:
sivulta: http://koti.mbnet.fi/~apologi/frameredir.htm?http://koti.mbnet.fi/~apologi/Artikkelit/heretics.htm
Jan Hus oli pappi ja teologian luennoitsija Prahan yliopistossa. Hän toimi myös filosofisen tiedekunnan dekaanina ja yliopiston rehtorina. Hus saarnasi vuonna 1401 tapahtuneen pappisvihkimyksensä jälkeen prahalaisessa Beetlehemin kappelissa, jossa saarnat pidettiin tsekinkielellä. Siellä hän omaksui vaikutteita tsekkiläiseltä kansalliselta uudistusliikkeeltä sekä Jeremiaan kautta Wycliffen oppeja. Hän ei ollut yhtä radikaali kuin Wycliffe, mutta tuomitsi joka tapauksessa saarnoissaan kirkon väärinkäytöksiä, asetti Raamatun auktoriteetin kirkon virkojen ylle ja opetti kirkon pään olevan Kristus paavin sijasta.
Hussin harhaoppiset saarnat eivät voineet olla herättämättä huomiota, ja niinpä hänestä tehtiin vuonna 1408 kantelu arkkipiispalle, joka tästedes kielsi häneltä papillisten tehtävien toimittamisen. Seuraavana vuonna yksi Suuren Skisman aikaisista kilpailijapaaveista julisti Hussin pannaan, koska hän oli saarnannut samalla pannaan julistettuja Wycliffen oppeja. Hussin voimalliset saarnat ja hänen yhteytensä kansallismielisiin tsekkeihin olivat kuitenkin luoneet hänelle sellaisen kansansuosion, että prahalaiset ryhtyivät kapinaan ja kieltäytyivät luovuttamasta häntä kirkollisten viranomaisten käsiin. Hus jatkoi saarnaamistaan, ja niinpä paavi julisti kaupungin vuonna 1412 interdiktiin. Vuoden kuluttua vaaka oli kuitenkin kallistunut katolismielisten puolelle ja Hus joutui pakenemaan Prahasta. Hän piileskeli ystävällismielisten aatelisten linnoissa ja kirjoitti näihin aikoihin pääteoksensa Kirkosta. Hus kutsuttiin puolustamaan oppejaan Konstanzin kirkolliskokoukseen vuonna 1414 keisarin antaman turvakirjan turvin, mutta siitä huolimatta hänen vastustajansa ottivat hänet kiinni, tuomitsivat ja polttivat hänet samana päivänä roviolla. Konstanzin konsiili vahvisti jälleen Wycliffen opetusten harhaoppisuuden ja myöskin julisti Jeremias Prahalaisen opit kerettiläisiksi.
Kolmanneksi sietää vielä tarkastella edellä käsiteltyjen liikkeiden historiallisia yhteyksiä. Kuten jo edellä viitattiin, ovat liikkeet muodostaneet eräänlaisen historiallisen jatkumon. Sekä Wycliffen että valdolaisten ajatukset vaikuttivat hussilaisiin ja hussilaisten Lutheriin, uskonpuhdistus taas integroi sisäänsä edelliset liikkeet, lollardien liittyessä anglikaaniseen suuntaan, hussilaisten luterilaiseen ja kalvinistiseen sekä valdolaisten kalvinistiseen sekä kaikkien luultavasti jossain määrin uudestikastajiin ynnä muuhun radikaalireformaatioon. Näitä kehitysuria pidemmälle seuraamalla havaittaisiin, kuinka böömiläisveljet eli hussilaiset vaikuttivat pietismiin muun muassa Herrnhutissa ja täten suomalaisista herätysliikkeistä etenkin rukoilevaisuuteen ja herännäisyyteen, samoin kuin muualla maailmassa pietismin pohjalta syntyneisiin liikkeisiin.
- Aikaisemmin olen kuullut jotain, joko hernnhutilaisista tai pietisteistä tai molemmista, en muista... kumminkin että heillä olis ollu tää sama usko kuin meillä...
Ja muuten tuossa kerronnassa on sitä, mitä meitäkin kohtaan tässä maailman ajassa osoitetaan; että meitä sanotaan harhaoppisiksi."Ja muuten tuossa kerronnassa on sitä, mitä meitäkin kohtaan tässä maailman ajassa osoitetaan; että meitä sanotaan harhaoppisiksi."
Niimpäs onkin! Me Jehovatkin siis pelastutaan! - Elämän lapsi
JanHus kirjoitti:
kertoo, että hän eli 1400-luvulla ennen Lutheria ja oli samoilla linjoilla kuin Luther. Netistä löytyy jotakin tietoa hänestä. Poltettiin roviolla Prahassa, missä on hänen nimeään kantava kirkko. Kirkkohistoriasta varmaankin löytyisi myös joitain tietoja.
Eikös olekin hyvä nikki. Olen entinen Lars. Nikkiäni rupesi joku käyttämään ja vaihdoin sen.Sinun pitäisi nousta taisteluun vl-liikkeen totalitarismia vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1642042
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu141952- 1191375
- 981352
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4401212- 65945
- 49861
- 50856
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä221751Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa338724