Koska tuossa edellisessä taas keskustellaan tästä Viro/Eesti sanasta, niin mainitsen, että jonkun määritelmän mukaan sana Ruotsi tulee alueesta Tukholman pohjoispuolella nimeltään Roslagen. Roslagen -> Ruotsi.
Ei eri kielissä maiden nimet ole aina loogisia. Emmehän me sano esim. Germaania vaan olemme keksineet sanan Saksa.
Maan nimi
6
769
Vastaukset
- ....
Eikös Saksa ole tullut kieleemme eräästä vanhasta sikäläisestä ruhtinaskunnasta nimeltä "Saksin maakunta" tai jotain?
Tuohon aikaanhan "nykyisen Saksan" valtiotahan ei ollut olemassa, vaan maa-alue oli jakaantunut lukuisiin pieniin ruhtinaskuntiin. (jotka myöhemmin von Bismarck yhdisti?) - S.P.
Suositusten mukaan maan suomenkielinen nimi on Viro. En kuitenkaan ole koskaan erityisesti pitänyt siitä nimestä, kenties siksi, että olen joskus kuullut virolaisista tehtävän karkeaa pilaa, joka on kohdistunut etenkin nimitykseen "virolainen". Tämän vuoksi olen varsinkin viime vuosina opittuani puhumaan jonkin verran sukulaiskansamme kieltä käyttänyt yksinomaan sanoja Eesti ja eestiläinen.
Eesti-nimi kuvaa kahden kansan läheisyyttä, eestiläiset ovat pieni sukulaiskansamme. Viro tuntuu jotenkin kylmältä. - Jaakko
Eivät virolaisetkaan sano Suomi vaan Soome.
- EESTI
Juice sen jo tiesi
EESTI EESTI EESTI
KAIPAAN SINNE PERKELEESTI
Viro on niin ruma nimi. Eesti on jo sanana paljon kauniimpi. Ihan turhaa kiilan vetoa lähiveljesten keskelle koko virottelu.
Vertaukset Saksaan ja Ruotsiin ei päde kun niissä on eri kieli. Eesti-nimitys korostaa kansojemme kielellistä ja historiallista yhteenkuuluvuutta.
Kielitoimiston suositukset voi vetää hanuriin.
- Viroasiantuntija
Kaikkien näiden raskaiden vuosien jälkeen Viro on vakiintunut valtion nimeksi. Viro on hieno sana josta todella voi vääntää tilanteisiin sopivia muotoja. Väännökset, kuten virus, jne ovat ehkäpä suomalainen vastine virolaisten suomalaisista käyttämälle poro-sanalle. Sellainen tuntuma tosin on, että poro-sanan käyttö on vähentynyt huomattavasti nykyään.
- olenrobotti
Suomeksi Viro, viroksi Eesti. Ei siinä sen kummempaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut ja Tall poppy -syndrooma
Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky114850Oot mahtava tyyppi
En tiedä luetko palstaa. Koitan siitä huolimatta. Oot mun mielestä tosi erityinen tyyppi. Nopeesti taisin ihastua. Jot444744Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa
Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va1973921Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla
nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty503658Miksi vihereät ja vasemmisto haluavat tuhota tämän maan?
He halusivat, että kannabis tulisi lailliseksi? - eikö kylliksi nuoria tuhota jo nyt huumeilla? - kannabis tuhosi minun1233614Sofia servasi Pikku-Villen suvereenisti
– Ihanko tosissaan tuleva sosiaali- ja terveysministeri hyökkää oppositiopuolueen puheenjohtajaa vastaan siksi, että täm673103Kun puolustusvoimat on huolissaan nuorison huonosta kunnosta
ajatellen varusmiespalvelusta(kun moni joutuu keskeyttään), niin johan tuli joku yliopiston vasemmistonainen selittään,1172050Ikävän karkoitukseen klassikkokysymys
Mikä biisi saa hymyn huulille ja ajatukset mukavasti siihen yhteen ja ainoaan? 🤩 Laita biisin sanat, älä linkkiä. Alo121100Elämäni rakkaus
Sitä sinä olet minulle ollut. Siksi tämä on kai niin vaikeaa. Jos sinä luopuisit niin ehkä se tulisi luonnostaan sitten63907- 93822