Koska tuossa edellisessä taas keskustellaan tästä Viro/Eesti sanasta, niin mainitsen, että jonkun määritelmän mukaan sana Ruotsi tulee alueesta Tukholman pohjoispuolella nimeltään Roslagen. Roslagen -> Ruotsi.
Ei eri kielissä maiden nimet ole aina loogisia. Emmehän me sano esim. Germaania vaan olemme keksineet sanan Saksa.
Maan nimi
6
737
Vastaukset
- ....
Eikös Saksa ole tullut kieleemme eräästä vanhasta sikäläisestä ruhtinaskunnasta nimeltä "Saksin maakunta" tai jotain?
Tuohon aikaanhan "nykyisen Saksan" valtiotahan ei ollut olemassa, vaan maa-alue oli jakaantunut lukuisiin pieniin ruhtinaskuntiin. (jotka myöhemmin von Bismarck yhdisti?) - S.P.
Suositusten mukaan maan suomenkielinen nimi on Viro. En kuitenkaan ole koskaan erityisesti pitänyt siitä nimestä, kenties siksi, että olen joskus kuullut virolaisista tehtävän karkeaa pilaa, joka on kohdistunut etenkin nimitykseen "virolainen". Tämän vuoksi olen varsinkin viime vuosina opittuani puhumaan jonkin verran sukulaiskansamme kieltä käyttänyt yksinomaan sanoja Eesti ja eestiläinen.
Eesti-nimi kuvaa kahden kansan läheisyyttä, eestiläiset ovat pieni sukulaiskansamme. Viro tuntuu jotenkin kylmältä. - Jaakko
Eivät virolaisetkaan sano Suomi vaan Soome.
- EESTI
Juice sen jo tiesi
EESTI EESTI EESTI
KAIPAAN SINNE PERKELEESTI
Viro on niin ruma nimi. Eesti on jo sanana paljon kauniimpi. Ihan turhaa kiilan vetoa lähiveljesten keskelle koko virottelu.
Vertaukset Saksaan ja Ruotsiin ei päde kun niissä on eri kieli. Eesti-nimitys korostaa kansojemme kielellistä ja historiallista yhteenkuuluvuutta.
Kielitoimiston suositukset voi vetää hanuriin.
- Viroasiantuntija
Kaikkien näiden raskaiden vuosien jälkeen Viro on vakiintunut valtion nimeksi. Viro on hieno sana josta todella voi vääntää tilanteisiin sopivia muotoja. Väännökset, kuten virus, jne ovat ehkäpä suomalainen vastine virolaisten suomalaisista käyttämälle poro-sanalle. Sellainen tuntuma tosin on, että poro-sanan käyttö on vähentynyt huomattavasti nykyään.
- olenrobotti
Suomeksi Viro, viroksi Eesti. Ei siinä sen kummempaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292083
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051906Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841679Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy661559Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331212- 851202
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561152- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023