Ainakin takavuosina italialaiset autot Fiatit mukaanlukien olivat kuuluisia hyvistä ajo-ominaisuuksista. Vielä 90-luvun puolivälissä Uno, Tipo, Tempra, Croma olivat kiiteltyjä autoja ajolleen. Tipon seuraaja Bravo/a muuttui ajo-ominaisuuksiltaan hieman huonommaksi samoin kuin Tempran seuraaja Marea? Pitäneekö tieto paikkaansa?
Joka tapauksessa vanhoista autolehdistäkin voi lukea että kyllä takavuosien Fiatit olivat hyviä ajaa. Esimerkkeinä Uno 55S:n esittely v.1983 TM:ssa;
"Lyhyesti sanottuna Fiat Uno kuuluu ajo-ominaisuuksiltaan pikkuautojen parhaimmistoon...Kuivalla asfaltilla Uno käyttäytyy tasapainoisesti eikä sorru äkkinäisiin liikkeisiin edes selvästi ylisuurilla nopeuksilla tai väärillä ajolinjoilla kaarteeseen tultaessa...
Unon hyvää suuntavakavuutta kuvannee se, että Perini otti itse valokuvan auton nopeusmittarista saadessaan Saksan autobahnien pitkissä alamäissä neulan näyttämään lukemaa 180 km/h!
Unon ohjaus on ilman muuta miellyttävimpiä mitä olen koskaan tavannut. Se on herkkä, tarkka ja kevyt, hyvin keskittävä, eivätkä ohjausvoimat muutu nimeksikään ajotilanteiden vaihdellessa.."
Croma cht:n koeajosta TM 6/1987 kirjoitti mm. näin:
"Meitä on joskus syytetty asenteellisuudesta. Haukumme japanilaisten autojen alustoja ja ajettavuutta ja kehumme yhtä aiheettomasti eurooppalaisia. Tämä tuli mieleen, kun Fiat Cromalla oli kaarrettu muutama sata mutkaa, ajettu urissa ja sileällä, kesä- ja talvirenkailla. Sitä on nimittäin pakko kehua..
Ensin tulevat ajo-ominaisuudet. Croman ohjaustehostin toimii huomaamattomasti ja tunnokkaasti eikä missään tilanteissa liioitellusti. Paremminkin niin, että ohjausta voi luulla jopa tehostamattomaksi. Ohjaustunto säilyy kiitettävästi kaarteissa ja muuttuva kitka pyörien ja tien välillä tuntuu ohjausvoiman tarpeessa. Nopeassa kaarreajossa Croma käyttäytyy aliohjautuvasti mutta niin lähellä neutraalia, että se on helppo saada yliohjautuvaksi. Nämä kertovat Croman tasapainoisesta käyttäytymisestä".
Kyllä totta kirjoittivat autolehdet tuolloin. Itselläni on useammasta Fiatista paljonkin kokemusta. Edellämainituista malleista kaverin Tipolla olen ajanut lyhyen koejon (samoin Lancia Dedralla, joka perustuu Tipo/Tempran alustalle). Muutamalla Unolla olen lyhyesti myös ajanut ja enemmän kokemusta on -87 Croman ajettavuudesta, jollaisen omistin aikoinaan. Croman sisarmalli Lancia Themalla ajoin myös lyhyen koeajon. Hyviä autoja olivat kyllä ajaa!
Fiatin hyvä ajettavuusmaine
8
77
Vastaukset
- Croma87
Vaikka uudemmissa Fiat-malleissa on ajettavuudesta joskus tullut kritiikkiäkin (esim. Stilon ohjaustuntuma), niin kyllä pääsääntöisesti positiivista on ajettavuudesta kirjoitettu. Grande Punton ohjaustuntumaa ja maantieajettavuutta (ainakin varauksin) kehuttiinkin jossakin testissä. Samoin muutama vuosi sitten Doblo sai myös kehuja.
Autobild Suomi nro 13-14/2012 kirjoitti Abarth Puntosta mm;
" On aivan eri asia kertoa ajavansa Abarthilla kuin Opelilla, VW:llä tai Skodalla. Sitä ei sumenna sekään, että Abarth Punto jää numeroissa, myös hinnassa, luokan kovimpien Polo GTI:n, Fabia RS:n ja Corsa OPC:n taakse. Ajonautinnossa puolestaan Abarth on vahvoilla. Perus Abarth Punto on 165 hepan tehoineen ripeä ja ennen kaikkea nautittava ajaa..
Abarth Punton erinomaisuus perustuu sen kykyyn saada kuljettaja loistamaan niin radalla kuin tälle rassille omimmassa elementissä mutkateillä. Upeasti toimiva sähköinen tasauspyörästönlukko imaisee kovempaa ajettaessa auton kaarteisiin. Viestit ajotilanteesta tulevat kuljettajan käsiin ja ahteriin selkeinä..
Abarth Puntossa Fiat Punton ajettavuuden hyvät piirteet nousevat aivan omalle tasolle. Se saattaa olla ajettavuudeltaan hauskin kompromissittomaan arkikäyttöön sopiva auto." - ajonautinto_etelästä
2000-luvun Fiatit eivät ole olleet enää ylivoimaisia ajettavuudeltaan kilpailijoihin nähden, usein jopa huonompia. Ennen vanhaan Uno ja Tipo olivat kyllä vaikkapa vastaaviin Fordeihin ja Toyotoihin verrattuna paljon parempia ajaa, mutta nykyään Fiesta ja Focus taitaa olla luokkansa parhaimpia ajettavuudeltaan.
Fiateihin tuli sähköinen ohjaustehostin 2000-luvun alussa ja sen tuntoa moitittiin varsinkin Stilossa. Jousitus kyllä oli aivan ok Stilossa, mutta ohjaus ei. Myöhemmin tuo sähköinen tehostin oli jo parempi, esim. 2004 markkinoille tulleessa uudemmassa Pandassa ja myös Grande Punton ohjaustuntoa kehuttiin. Mutta Grande Punton alustan kovuutta huonoilla teillä moitittiin pompottavaksi.
Kaikenkaikkiaan tuntuu että vanhemmat mallit olivat kyllä todella hyvin suunniteltuja ajo-ominaisuuksien ja mukavuudenkin suhteen ja niillä oli ilo ajaa! Laatu tosin oli joissakin takavuosien malleissa huono, mutta ei niissäkään kaikissa.- proceed
Itse omistin aikanaan 4 vuotta elämästäni Fiat Uno 55s:lle. Noina vuosina auto palveli moitteettomasti. Stilo mw 1.6 ostin 2006 Uutena, ja sekin palveli 3v moitteettomasti, kunnes vaihdoin toiseen merkkiin. Uno oli hyvä ajaa, vaikkakin oli meluisa. Mutta se oli sitä aikaa. Stilo mw oli hiano peli silloin, ja tyylikäs. Ainut moite oli Stilossa ohjaus... Tunnoton keskialueella, ja turhan kevyt ohjaus.
- proceed
Uno oli 1985 malli
- Stilo_kuski
Olen ajanut mm. Lamborghini Murcielagolla. Pakko on myöntää, että Fiat Stilon ohjaustuntuma tulee auton hinta huomioiden yllättävän lähelle. Kun puhutaan ajokokemuksesta, ei pelkästä ohjaustuntumasta vaan ajokokemuksesta, niin Fiat Stilo on samaa kastia Lamborghinin ja BMW M3:n kanssa.
- lamporziinimäinen
Jassoo onks siinä muuta kehuttavaa ku ohjaustuntuma?
- asentaja--
Harvoin siitä ohjaustuntumasta voi nauttia kun auto on jatkuvasti korjaamolla.
- pelleprovo
Vastasit sitten itsellesi kun onneton provoyritys ei herättänyt keskustelua.
Seuraavaa kertaa varten kannattaa harjoitella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387775Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812