Lapsentahtinen imetys

yx vaan

Lapsentahtinen imetys...siinäpä neuvolan päivän sana imettäville äideille. "Tarjoa rintaa aina kun vauva kiinnostuu siitä" jne. Näiden neuvojen tuloksena vauvat roikkuvat tuntikausia rinnassa, käyttävät huvituttina ja nukahtamiseen! Ja sitten muka pitäisi vaan jaksaa tuntikausien imetyssessioita kuukausia...itsellä meni äkkiä hermot kun vauva alkoi roikkua rinnassa eikä ollut enää nälissään. Neuvona sain vanhemmalta äidiltä: 15-20 min. per rinta ja sitten korviketta jos on vielä nälkä (aina ei tarvita). Sen jälkeen tutti suuhun ja syliin/viereen! Toimii hyvin eikä minun tarvitse itkeä tällä palstalla, että tissi on ainoa keino rauhoittaa/nukuttaa vauva (kuten jotkut lapsentahtisen imetyksen neuvoa noudattaneet "imetyksen uhrit"). Unohtakaa neuvolan ym. oppaat ja käyttäkää omaa järkeä niin imetyksestä tulee sitä mitä sen pitäisi olla: ruokailua - ja läheisyyttä, jota voi jatkaa muutenkin kuin lutkuttamalla rintaa (syli)!

19

4274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja

      käytännöllä äitikin saa sitä kaivattua omaa aikaa,vaikkapa kipaista lenkillä.
      Itselläni oli myös esikoiseni 12v sitten hyvin rintariippuvainen muutenkin kuin syödäkseen.
      Minä en silloin jaksanut ja rintaruokinta jäikin lyhyeksi parin kuukauden mittaiseksi.
      Toisen kanssa onnistuikin sitten jo paremmin imetys ruokailu mielessä ja läheisyys siyyen vaan sylitellen.
      Kukin tekee tavallaan ja miten se on henkilökohtainen asia.

    • Sanna

      Kyllä lapsentahtinen imetys on kaiken a ja o. Ei se lapsi koko ikäänsä siinä rinnassa riipu. Äideillä jotka jaksaa lapsentahtista imetystä vain pari kuukautta, on sellainen luulo, että imetys jatkuu samanlaisena koko vauva-ajan. Näin ei ole. Kuten kaikki muukin lapsi muuttuu ja kehittyy myös tässä asiassa. Kun vauva alkaa aktiivisemmin tarkkailla ympäristöään ja liikkua, ei sitä huvita riippua tississä koko ajan.
      Se on vain muutama kuukausi elämästä kun vauva imee tunnin tai pari putkeen. Tilanne muuttuu (tietysti poikkeus vahvistaa säännön) kun lapsi kehittyy. Jos luopuu lapsen tahtisesta imetyksestä , luopuu imetyksestä kokonaan, yleensä.

    • Huvitutti

      Niin, ajatteles sitä, että SINUN täytyy imettää tuntitolkulla vauvaasi, joka on ihan vain SINUA kiusatakseen tullut tähän maailmaan. Varsinkin, kun imetysvälit pitenevät ja vauva oppii syömään nopeammin VASTA n. 3 kk:n iässä. Niin että onhan se ihan KAMALAA kun sinun pitää KÄRSIÄ lapsesi takia 3 KUUKAUTTA elämästäsi.

      Joo, unohdetaan neuvolan ym. oppaat, eihän niistä ole mihinkäään. Ne on ammatti-ihmisten tekemiä, eikä ne tiedä mitään verrattuna nimimerkkiin "yx vaan". Tosi fiksua.

      • yx vaan

        Kukin tavallaan, mikäs siinä jos haluaa olla pelkkää tissiä. Rakastan lastani, vaikka en huvi/unitissiksi suostu. Hohhoijaa...eipä sitä ennenkään ole ollut aikaa imetellä tuntikausia, kuten vanhemmat naiset voivat sinua valistaa. "Imetän tuntikausia=rakastan lastani"...entäs ne, joilla ei maitoa tule? Saavatko he synninpäästön sinulta? Kannattaa ajatella vauvaakin noissa tuntikausien imetyksissä, imee ja imee ja imee leuat kipeinä eikä siltikään täyty tarpeeksi. Eipä kuullosta kovin rakastavalta. Syö itse vain suupala 15 min. välein kun nälkä yllättää ja katso stressaako itseäsi kun ei täyty tarpeeksi nopeasti... :)


      • Sanna
        yx vaan kirjoitti:

        Kukin tavallaan, mikäs siinä jos haluaa olla pelkkää tissiä. Rakastan lastani, vaikka en huvi/unitissiksi suostu. Hohhoijaa...eipä sitä ennenkään ole ollut aikaa imetellä tuntikausia, kuten vanhemmat naiset voivat sinua valistaa. "Imetän tuntikausia=rakastan lastani"...entäs ne, joilla ei maitoa tule? Saavatko he synninpäästön sinulta? Kannattaa ajatella vauvaakin noissa tuntikausien imetyksissä, imee ja imee ja imee leuat kipeinä eikä siltikään täyty tarpeeksi. Eipä kuullosta kovin rakastavalta. Syö itse vain suupala 15 min. välein kun nälkä yllättää ja katso stressaako itseäsi kun ei täyty tarpeeksi nopeasti... :)

        Toi nyt on uskomatonta syyllistää imettäviä äitejä siitä, että antavat lapsensa imeä tissiä leuat kipeinä. Voi jeesus! Se vaihe ei kestä ikuisesti, mutta sitähän "yx vaan" ei tule ikinä tietämään kun on lähtenyt korvikelinjalle.
        Tosin minäkin annoin jonkun aikaa lapselleni tissiä ja korviketta sillä hän pääsi imemään tissiä vasta kuukauden vanhana terveydellisten syiden takia. Siinä oli töitä maidonkäynnistämisen kanssa. Mutta onnistui lapsentahtisen imetysen vuoksi.
        Ja miksi ne harvat joilta maitoa ei oikeasti tule pitää aina sotkea joka paikkan? Keskustelu koskee nyt terveitä äitejä jotka vain kyllästyvät imettämään eivätkä pidä sitä tärkeänä.


      • yx vaan
        Sanna kirjoitti:

        Toi nyt on uskomatonta syyllistää imettäviä äitejä siitä, että antavat lapsensa imeä tissiä leuat kipeinä. Voi jeesus! Se vaihe ei kestä ikuisesti, mutta sitähän "yx vaan" ei tule ikinä tietämään kun on lähtenyt korvikelinjalle.
        Tosin minäkin annoin jonkun aikaa lapselleni tissiä ja korviketta sillä hän pääsi imemään tissiä vasta kuukauden vanhana terveydellisten syiden takia. Siinä oli töitä maidonkäynnistämisen kanssa. Mutta onnistui lapsentahtisen imetysen vuoksi.
        Ja miksi ne harvat joilta maitoa ei oikeasti tule pitää aina sotkea joka paikkan? Keskustelu koskee nyt terveitä äitejä jotka vain kyllästyvät imettämään eivätkä pidä sitä tärkeänä.

        Kuinka ison luulet vauvan mahan olevan? Miten ihmeessä sen täyttö vie minkään järjen mukaan 2 tuntia??? Ei se ole enää imetystä, vaan huvituttina/unileluna olemista. Onhan se tietenkin helpompaa työntää tissi pikkuiselle suuhun joka tilanteessa (esim. kun häntä väsyttää ja on itkuinen)kuin etsiä muita keinoja, mutta älä nyt väitä että tuntien "imettäminen" mitään kovin suositeltavaa ole! Siitä on ruokailua 20 % ja muuta sitten loput...mutta kukin tyylillään. Ja katsopa muita viestejä, siellä moni valittaa tämän tisseilyn tuloksia: että ei mikään muu lohdutus/unilääke (vaikkapa syli) kelpaa vaan pitää olla tissi. Ja sitä sitten kaivamaan joka tilanteessa/paikassa...hohhoijaa...mutta kukin tyylillään.


      • Sanna
        yx vaan kirjoitti:

        Kuinka ison luulet vauvan mahan olevan? Miten ihmeessä sen täyttö vie minkään järjen mukaan 2 tuntia??? Ei se ole enää imetystä, vaan huvituttina/unileluna olemista. Onhan se tietenkin helpompaa työntää tissi pikkuiselle suuhun joka tilanteessa (esim. kun häntä väsyttää ja on itkuinen)kuin etsiä muita keinoja, mutta älä nyt väitä että tuntien "imettäminen" mitään kovin suositeltavaa ole! Siitä on ruokailua 20 % ja muuta sitten loput...mutta kukin tyylillään. Ja katsopa muita viestejä, siellä moni valittaa tämän tisseilyn tuloksia: että ei mikään muu lohdutus/unilääke (vaikkapa syli) kelpaa vaan pitää olla tissi. Ja sitä sitten kaivamaan joka tilanteessa/paikassa...hohhoijaa...mutta kukin tyylillään.

        Niin kyse ei ole siitä että lapsen mahan täyttymiseen menisi niin kauan vaan siitä, että rintoihin nousee paremmin maitoa kun lapsi saa sitä imeä pitkään. Tämä koskee siis vain ensimmäisiä elin kuukausia ja imetyksen opetteluaikaa. Sen jälkeisestä ajastahan sinulla ei ole kokemusta joten miten koet olevasi niin hyvä laukomaan "totuuksia".

        Ja nämä on nyt niitä juttuja, että minkä kokee kukakin tärkeänä. Eli onko imetys tärkeää, sen tarjoama paras ravinto ja läheisyys vai koetaanko myöhempi rintariippuvaisuus liian kovaksi taakaksi. Kannattaako antaa korviketta vaan sen takia että lapsi ei sitten hae lohtua rinnasta. On myös lapsia jotka eivät rauhoitu kuin pulloon. Eli niinpä niin.


    • sow68

      Lapsentahtisessa imetyksessä on yhtymäkohtia vapaaseen kasvatukseen. Molemmat on ymmärretty väärin.

      LTI tarkoittaa, että lasta ei syötetä 4 tunnin välein kellosta katsomalla, vaan silloin kun sillä on nälkä. Kun lapsi on syönyt riittävästi, sen voi laittaa sänkyyn/keksiä muuta tekemistä.

    • Sini

      onko yli 30-vuotta vanhat ohjeet tervettä järkeä? mielestäni ne ovat vanhentuneita ohjeita. voithan tehdä tuolla tavalla, mutta imetys voi jäädä lyhyeen.

      • outoa

        touhua, jos vauva imee tuntitolkulla.Kenellä sellaiset peltitissit on,että sitä kestävät?
        Kenen muut lapset hoitavat itse itsensä,kun äiti on kokoajan imettämässä?
        Tervettä järkeä saa käyttää: jos maitoa ei nouse tarpeeksi rintoihin, kannattaa ruokkia hiukan tiheämmin,mutta ei kannata antaa lutkuttaa tuntitolkulla putkeen. Se 15-20min/rinta on aika maksimi ja jos ei halua vastiketta antaa, syöttö uudelleen parin-kolmen tunnin jälkeen,kunnes maitoa tulee enemmän ja vauva alkaa pitää pitempiä taukoja.
        Harvoi kyse on siitä,jaksaako "uhrautua",kukapa ei omaa rakasta nyyttiään haluaisi pitää tisulla vaikka 24h,jollei se sitten käy hankalaksi...


    • Mami_Berlin

      Lapsentahtinen imetys on suomalaisen terveydenhoitojärjestelmän pakkomielle. Itse olen saanut lapseni Saksassa, ja täällä opetetaan asiat ihan eri lailla. Lasta ei missään tapauksessa pidä imettää useammin kuin kerran 2 tunnissa, ihanteellinen väli on 3-4 tuntia. Imetyskerran pitää kestää tarpeeksi kauan, eli 20 minuuttia per rinta, välissä vaipanvaihto jotta lapsi pysyy virkeänä. Eihän aikuisellekaan ole terveellistä napsia koko ajan välipaloja vaan syödä kunnon ateriat pidemmin väliajoin. Tähän rytmiin tottuu myös pienen lapsen vatsa muutamassa viikossa. Syöttöaikana lapsi on kunnolla nälkäinen ja syö niin, että maha tulee varmasti täyteen.

      Tällaiset ovat viralliset ohjeet, mitä Saksassa olen saanut terveydenhoitoalan osaajilta. Näin on tehty meillä ja kuulkaa hyvin toimii! Päivisin 3-4 tunnin välein imetys ja iltaisin pari viimeistä imetystä 2 tunnin välein. Näin jo kuuden viikon ikäinen vauva alkaa nukkua 6-10 tunnin yöunia, on iloinen ja virkeä eikä huuda koko ajan! Ei lapsi ole aina nälissään, kun se itkee. Usein on märkä vaippa, väsymys, ikävystyminen tai läheisyyden tarve itkun syy. Ei lapselle pidä heti tunkea tissiä suuhun kun se vähän inahtaa.

      Olen ihan kauhuissani, kun Suomessa asuvat äidit heräävät lastensa huutoon monta kertaa yössä! Jotkut kuulemma imettävät lapsiaan melkein joka tunti öisinkin. Siinähän tulee ihan hulluksi! Sitten tarvitaan jotain ihmeen unikouluja, kun lapset on alusta asti opetettu epäterveelliseen syömisrytmin puutteeseen.

      • pollä

        Hei

        haloo.......ei se nyt ole kuule normaalia että vauva syö aina 4h välein ja nukkuu noinkin pienenä koko yön. Oletko kuullut puhuttavan yksilölliosyydesdtä, toiselle sopii toinen ja toiselle toinen. Jos lisä ruoat aloittaa 4kk ikäisenä ja 6kk ikäisenä saa jo vellit, puurot ym niin ei kyllä pitäis yöllä hereäillä nälkään enää,

        Yksilöitä ovat vauvatkin.Mitä väliä sillä on miten kukin imettää jos on tyytyväinen itse???? Suomessa on miestäni imettäminen harvinaista muutenkin, ei viitsitä nähdä sitä vaivaa, kun on niin kiire omiin harrastuksiin, baariin jne.


      • Kaksi..
        pollä kirjoitti:

        Hei

        haloo.......ei se nyt ole kuule normaalia että vauva syö aina 4h välein ja nukkuu noinkin pienenä koko yön. Oletko kuullut puhuttavan yksilölliosyydesdtä, toiselle sopii toinen ja toiselle toinen. Jos lisä ruoat aloittaa 4kk ikäisenä ja 6kk ikäisenä saa jo vellit, puurot ym niin ei kyllä pitäis yöllä hereäillä nälkään enää,

        Yksilöitä ovat vauvatkin.Mitä väliä sillä on miten kukin imettää jos on tyytyväinen itse???? Suomessa on miestäni imettäminen harvinaista muutenkin, ei viitsitä nähdä sitä vaivaa, kun on niin kiire omiin harrastuksiin, baariin jne.

        ensimmäistä lausetta ja kumoat jo omat puheesi. "ei se nyt ole kuule normaalia..." ja "Oletko kuullut puhuttavan yksilölliosyydestä.."

        Oma lapseni söi rintaa 5min 3 tunnin välein. 2kk ikäisenä heräsi enää kerran aamuyöstä.

        Itse nukuin täydet yöt heti kun laitokselta pääsin kotiin. Äitini meinasi saada aamulla sydänkohtauksen kun huomasi, etten ole herännyt koko yönä :)

        Yksilöitä ollaan, ja kaikki ruokailurytmit on normaaleja.. kunhan sitä tissiä annetaan nälkään eikä läheisyyden kaipuuseen ym.


    • hhhhhhhhhhhhhh

      Ei mulla ainakaan vauva roikkunut rinnassa, muuta kuin syöden, muuhun rutinaan tutti ja sillä selvä. Mutta alkuun tarjosin AINA rintaa kun oli levoton ym. 2h välein söi varmaan 3-4kk. Mitä se sitten pitäis olla, 4 tunni välein syöttämistä ja äkkiä pois lähettyviltä????

    • mie vaa

      Mie en ainakaan pistänyt pahitteeksi, kun vauvelini aikoinaan lutkutti tissiä tiuhempaan päivisin. Sain öisin nukkua hyvin, koska kaikki alkoivat n. 1 kk:n ikäsestä nukkua kellon ympäri öisin. Siinä sain itse riittävästi lepoa ja jaksoin vanhempien sisarusten kans touhuta päivisin kun tissiltä kerkesin.
      Olen kolme muksua imettäny. neljäs on tuloillaan ja toivon, että on yhtä "helppo" ku aikasemmat.
      Nyt on kyl huomattavasti pidempi väli. Vanhimmat sisarukset on kaikki 10 v. Eli ei ole yhtään vaippaikästä taaperoa lisäksi helmoissa.

    • toinen vaan..

      Voi jestas. Hengittäkää välillä syvää naiset ja keskittykää ihan vaan omiin elämiinne ja vauvoihinne :)

    • ewrtfaefa

      mielestäni tässä asiassa pitää olla itselleen armollinen, tiedän täysin miltä tuntuu tuntikausien imettäminen ja lisäksi vauvalla oli koliikki ja olin aivan loppu esikoisen kanssa...imetin alussa kirjaimellisesti koko ajan, mutta maitoa ei tullut tarpeeksi, vaan piti antaa lisämaitoa imetyksen jälkeen koska paino ei noussut...ohjeena oli imettää 15min 15min ja lisäksi korviketta. Onneksi päästiin lisämaidosta eroon vauvan ollessa vajaan 2kk ikäinen. Esikoisen kanssa lapsentahtinen imetys vielä onnistuu, mutta nyt kun kuopus syntyi, niin ei olisi ollutkaan enää mahdollista imettää koko ajan kun hoidettavana oli vielä esikoinen 1v6kk...onneksi kuopus söi laitokselta asti aina vain max 10 min kerrallaan, joten imetys sujui 3kk ikään hyvin....sitten alkoi tiheät syömiset ja aloitettiin kiinteät 4-5kk iässä koska en jaksanut imettää 4-5 kertaa yössä koska myös esikoinen 1v6kk vielä heräili öisin. Esikoista imetin 7kk ja kuopusta olen nyt imettänyt vajaa 6kk ja enää syö ehkä 3 kertaa/vrk tissiä. Sairastumiseni (korkea kuume ja mahatauti 3 päivää) vuoksi en myöskään jaksanut lapsentahtisesti imettää 4-5kk iässä jolloin vauva söi koko ajan, jolloin tottui pulloon ja rupesin vain osittain imettämään. Neuvolan lääkäri sanoi vauvan syövän nälkäänsä ekat 10 min (eli 10 10min) ja loppu on ilmeisesti "läheisyyslupsuttelua". Jos äiti jaksaa ja ei ole muita hoidettavana, niin mikäs siinä, mutta kyllä äidin mielenterveys/jaksaminen menee imetyksen edelle vaikka imetys tosi hyvä asia onkin!

    • Höphöphöp

      Upsis. Itse olen lapsentahtista imetystä ehdottomasti kannattava neuvolantäti, enkä kyllä missään tapauksessa suosittele jatkuvia tuntikausien imetyssessioita tai huvituttina rinnan käyttämistä, enkä kyllä mielellään rinnalle nukuttamistakaan paitsi alussa kun vauva simahtelee miten sattuu. Olet ymmärtänyt (tai sinun on annettu ymmärtää) lapsentahtinen imetys aivan väärin.

    • maitotissimamma

      En ihmettele jos tuoreet äidit väsyy imettämiseen,JOS VAUVAA EI USKALLETA IRROTTAA RINNALTA SIINÄ VAIHEESSA KUN LAPSI EI ENÄÄN SYÖ (joko maitoa ei enään tule tai lapsi nukkuu ja imee verkkaseen tahtiin tissiä välillä muuten vaan) Uskon ,että jokainen imettäjä tietää, kun vauva on rinnalla, että syökö vauva (jos joku ei tiedä niin sen tietää siitä kun seuraa vauvaa että nieleekö maitoa) siinä vaiheessa kun vauva ei enään syö(niele), hänet voi hetken päästä hellästi irrottaa rinnalta. Näin olen itse tehnyt jo hyvin pienenkin kans ja maitoa on riittänyt.Imetys aika per rinta oli vastasyntyneen kanssa n. 30 min ja on siitä pikkuhiljaa vähentynyt lapsen omassa tahdissa. Minulla on nyt 1,3v lapsi,joka edelleen syö rintaa 3 kertaa päivässä ja nykyään kerralla noin 3-5 minuuuttia, sitten päästää itse irti, kun on saanut tarvitsemansa.Kolmen lapsen äitinä minulla ei olisikaan aikaa istuskella tunteja imettämässä, vauva rinnalla kun on vaikea tehdä mitään muuta, mutta vauva sylissä tai kantorepussa voi jo tehdä jotain muutakin.
      Lapsentahtinen imetys ei näin maalaisjärjellä ajateltuna tarkoita,että tissi muuttuu tutiksi,VAAN ETTÄ LAPSELLE ANNETAAN RUOKAA SILLOIN KUN LAPSELLA ON NÄLKÄ ,ELI EI KATSOTA KELLOSTA EIKÄ TOISISTA LAPSISTA JA ÄIDEISTÄ SITÄ MILLON RUOKA-AIKA ON.
      Jos lapselle ei opeteta,että tissi on huvitutti niin ei hän sitä semmosena isompanakaan pidä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe