Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

ensimmäiset kuukautiset

menkaton

Tiedän että nämä kuukautisasiat on varmaan moneen kertaan käsitelty, mutta minkä ikäisenä teillä alkoi kuukautiset?

18

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menkaton

      Ja lisään vielä sen että huomaako kun ensimmäiset kuukautiset alkaa?
      Ja onko teillä ollut ennen ensimmäisiä kuukautisia maha kipeä?

    • Kuukautiset

      Ensimmäisten kuukautisten alun voi huomata esimerkiksi siitä, että vatsaa voi hiukan kipristellä. Lisäksi voi tulla muutamia tippoja verta. Sinä ei ole mitään vaarallista. Alussa kuukautiset voivat olla todella epäsäännölliset: voi olla, että vuotoa on vähän tai sitten todella paljon. Ja alussa kuukautisten väli voi vaihdella paljon. Normaali kierto on noin 28 päivää, kun uudet kuukautiset alkavat taas.

    • pläää

      Itse en huomannut mitään kun kuukautiseni alkoivat ollessani kaupungilla. Vasta kotona vessaan mennessäni tajusin verisistä pikkareista niiden alkaneen. Olin 13.

    • ekatmelkitakana

      Omat kuukautiset on vielä niin uus juttu et muistan hyvi, oon sii-00 eli 14mutta täytän tänä vuonna 15: omien menkkojen varotukset alko viikko sitten eli 27.1.15 tuli semmosta ihmeellistä vaaleenpunaruskeeta vuotoo tositosi vähän ja mietinki et mikäköhä tää on. sitä tuli3-4päivää ja sit loppu. viime sunnuntaine eli eilen1.2 tuli sitte ihan kunnon vuotoo ja nyt se on semmosta ruskeeta ja sitä tulee tosi niukasti. Kipuja ei oo yhtää, mutta ei niitä kaikilla ekalla kerralla ookkaa.

    • menkaton

      Sitten vielä sellainen kysymys että, kauanko teillä tuli valkovuotoa ennen kuin ekat menkat alkoivat?

      • mankaton

        Ja vielä yksi kysymys :D
        Erottaako "normaalin mahakivun" kuukautismahakivuista?


      • 5648
        mankaton kirjoitti:

        Ja vielä yksi kysymys :D
        Erottaako "normaalin mahakivun" kuukautismahakivuista?

        En muista omalta kohdalta kauanko valkovuotoa oli ollut ennen menkkojen alkua, mutta yksilöllistähän se on joka tapauksessa, eikä minun kehoni toiminta vaikuta mitenkään siihen, miten muilla tapahtuu.

        Itse puhun mahakivusta silloin, kun sattuu oikeasti vatsaan mahalaukun kohdille. Menkkakivut tuntuvat munasarjojen ja kohdun kohdalla eli aivan alavatsassa. Mutta edelleenkin meitä ihmisiä on erilaisia. Toisilla kivut säteilevät moneenkin paikkaan eikä kaikilla mitään kipuja kuukautisiin liittyen edes ole.


    • myösmenkaton

      Mietin myös samaa asiaa!

    • 17-18v_tyttö

      No mulla alkoi 15-vuotiaana, ja siis yhtäkkiä vaan alkoi sattumaan niin kamalasti mahaan, niin kamalasti, todella voimakas kipu, piti rampata vessassa ihan älyttömästi, sitten äiti kertoi että mulla on varmaan alkamassa kuukautiset, sitten tulikin vain tosi vähän verta loppujen lopuksi, ja ei sattunutkaan enää mahaan. Mutta nykyään tulee kivut varsinkin alussa ja lopussa. Kaikilla ei tietenkään ole samoja oireita, ja kaverillani on täysin kivuttomat kuukautiset, jota tosin itse en voi ymmärtää kun itsellä kamalat kivut...

      • hgjk

        Oletko käynyt tutkituttamassa itseäsi, jos kivut ovat kamalat? Jos vaikka kyseessä on endometrioosi ja se jää ihan hoitamatta, siitä voi aiheutua paljonkin vahinkoa noin tulevaisuutta ajatellen.


    • Veripylly

      Mä olin 12. Voin sanoa aivan kauheaa paskaa, päivä oli okei, olin mummolla kun olinvähän kipee mut yön istuin pöntöllä j vertavaan tuli ja kyllä huusin. Sattu pirusti. Nyt on menny siitä jo semmotteet 9 kk eikä oo tullmitään :D

    • tyttö_99

      Ittelläni alko vasta 15-vuotiaana perjantai 13.12.13 eikä mun muistaakseni ollut sitä ennen mitään merkkejä :) en vieläkään pysty "ennustaa" menkkojen alkua sillä kierto on niin päin persettä eikä ole muuta tunnusmerkkiä kuin tosi tosi ärsyytyny fiilis jonka osaan yhdistää vasta myöhemmin xd

    • ööööy

      mää en ole sanut sitän mitä kaikki on sanut siis kuukautisa

    • ööööy

      mitä mää ten

    • gquwka

      mulla alko 12 v (oon nyt13) mut siis joo ekal kerral ei ollu yhtää kipui ja ain ku mul alkaa menkat nii tulee sellast ruskeet niukkaa vuotoo XD

    • OnneksEnOoRaskaana

      13 vuotiaana alkoi ja en edes heti huomannu. Vuotoa tuli vähän ja selkä oli kyllä niin pirun kipeä, mutta siitähän se riemu vasta alkoikin
      Nyt vuoto on niin runsas että tulee alushousuillekkin. Ja nämä vatsakivut ja ala selän kivut on aivan kamalat. Tuntuu siltä että joku viltelis sun sisälmykset palasiks ja ne vuotais sun vitustas ulos samalalla kun joku hakkaa sun selkää pesäpallomailalla.

      • 7864531

        Jos tuossa ei ollut liioittelua, kannattaa käydä lääkärissä. On epänormaalia, jos kivut ovat äärimmäiset. Esimerkiksi endometrioosi voi oireilla kovina menkkakipuina ja se on sairaus, jonka hoitoon pitäisi panostaa jo heti alusta lähtien ennen kuin sisällä on liikaa arpikudosta.


    • Ihminenzzzz

      Mulla alko jo 11 v. Ja ei ainakaan mulla ollut mitään merkkejä ennen niitä. Ja mulla tuli heti aluks ja yhä tulee sellasta perus vähän rusehtavaa vuotoa. Sillon en huomannut mitään, mut nykyään kyl tunnen heti, kun alkaa tulemaan. Ja valkoviinia tuli ennen kuukautisia noin vuoden :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe