Yleisavaimen luovuttaminen

luntatupaan

Taloyhtiön hallituksenjäsenistä kahdella henkilöllä on taloyhtiössämme yleisavain. Eikö osakkeen omistaja saa itse päättää, kenelle oman asuntonsa avaimen antaa? Myös taloyhtiön isännöinti- ja huoltofirmassa on yleisavain, joka on ok. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Pitääkö tällaiseen suostua? Isännöitsijä mainitsi asiaa kysellessäni, että hallitus saa päättää ja vastaus on selvä, kun itse ovat asiaa päättämässä. Kiitos vastauksesta:)

77

5898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slidari

      Yhtiökokouksessa asiaa kannatta kysyä. Mielestäni jollekin hallituksen jäsenelle riittää ns. huoltoavain millä pääsee yleisiin tiloihin, mutta ei asuntoihin.

      • lyouhmiur

        Olen hallituksen jäsen. Juuri puimme tätäkin asiaa, sillä talossamme tehdään parhaillaan lukituksen uusiminen mm. koska nykyiset avaimet ovat ikivanhaa, helposti kopioitavaa tyyppiä. Yksikään hallituksen jäsenistä ei halunnut ottaa yleisavainta, itsestään selvistä syistä. Yleisavain kopioineen säilytetään huoltoliikkeessä. Hallitukselle otetaan pari huoltoavainta, joilla pääsee esim. lämmönjakohuoneeseen.


      • Kyyninen_ihminen

        Jonka jälkeen, jokainen avaimen unohdus maksaa satasen! On halvempaa ostaa pari pientä kassakaappia taloyhtiön hallituksen jäsenille kuin maksaa huoltoyhtiön käyntejä!


      • hallitusjäsen

        Luuletko sinä, että meitä hallituksen jäseniä kiinnostaa juosta availemassa ovia? SiKsi on huoltoliike.


    • ei_todellakaan

      Yleisavainta (eli sitä avainta jolla pääsee asuntoihin) ei saisi olla edes huoltoyhtiöllä. Yleisavainta tulisi säilyttää kyseisen talon sisällä esimerkiksi lämmönjakohuoneessa avainsäilössä, ja huoltomiehellä tulee olla vain huoltoavain, jolla pääsee talon yleisiin ja teknisiin tiloihin, sekä erillinen avain avainsäilöön, jossa on yleisavain. On suuri turvallisuusriski, jos huoltomiehet kulkisivat tuolla kymmenien talojen yleisavaimet taskussaan. Edes isännöitsijällä ei tarvitse (eikä saisi) olla yleisavainta, ja varsinkaan kenelläkään asukkaalla ei SAA olla sitä.

      • luntatupaan

        Kiitos vastauksesta. Meidän taloyhtiössä yleisavain on annettu kahdelle hallituksen jäsenelle. Syy siihen on se, että kun ihmiset unohtavat asunnon avaimen, he avaavat oven. Silloin ei tarvitse huoltofirmasta soittaa maksullista ovenavaajaa. Kuinka toimin tässä tilanteessa. Isännöitsijän mielestä se on hallituksen asia (avaimen haltijat ovat hallituksessa) Mitä laki tähän sanoo? Kiitos vastauksesta.


      • omatupaomalupa
        luntatupaan kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Meidän taloyhtiössä yleisavain on annettu kahdelle hallituksen jäsenelle. Syy siihen on se, että kun ihmiset unohtavat asunnon avaimen, he avaavat oven. Silloin ei tarvitse huoltofirmasta soittaa maksullista ovenavaajaa. Kuinka toimin tässä tilanteessa. Isännöitsijän mielestä se on hallituksen asia (avaimen haltijat ovat hallituksessa) Mitä laki tähän sanoo? Kiitos vastauksesta.

        Ota asia käsiteltäväksi yhtiökokuksessa ja vastusta siellä asuntosi avaimen hallintaa kenelläkään muulla, siihen sinulla on oikeus.
        Tai asennuta turvalukko asuntosi oveen, äläkä luovuta sen avainta kenellekään yhtiössä. Jollekin luetetulle ystävällesi voit avaimen tarvittaessa antaa talteen.


      • eeeeefffffff

        höpö höpö..... Yleisavain on aina huoltomiehellä mukana.


      • Höpö_höpö_tosiaankin
        eeeeefffffff kirjoitti:

        höpö höpö..... Yleisavain on aina huoltomiehellä mukana.

        Höpö höpö. Ei ole eikä saa olla. Huoltomiehellä on talon ulkoseinässä olevaan putkilukkoon avain aina mukana. Putkilukossa on talon huoltoavain, jolla pääsee yleisiin ja teknisiin tiloihin. Näin ei tarvitse pitää mukana edes monen talon huoltoavainta, vaan riittää yksi avain, jolla saa putkilukosta kyseisen talon huoltoavaimen. Yleisavain on talon sisällä olevassa putkilukossa, johon huoltomiehen avain käy. Yleisavaimia ei todellakaan pidetä mukana. Sille ei yleensä päivittäin ole käyttöä. Päivittäiseen käyttöön riittää huoltoavain.

        Yhdellä huoltomiehellä voi olla 10-15 taloa huollettavanaan. Luuletko tosiaan että huoltomiehet kulkevat 10-15 talon yleisavaimet, eli parhaimmillaan satojen ihmisten koteihin pääsyn avaavat avaimet taskussaan ympäri kaupunkia?


      • huoltomees

        Kyllä niitä huoltofirmoja on paljonkin jotka eivät käytä putkilukkoja ja heidän taskuista, siitä isosta nipusta löytyy yleisavaimia.


      • Erittäin_vakavaa
        huoltomees kirjoitti:

        Kyllä niitä huoltofirmoja on paljonkin jotka eivät käytä putkilukkoja ja heidän taskuista, siitä isosta nipusta löytyy yleisavaimia.

        Kehotan vakavasti tällaisten huoltoyhtiöiden palveluita käyttäviä taloyhtiöitä päivittämään avainhallintansa 2010-luvulle, ja vaihtamaan huoltoyhtiön sellaiseen joka ottaa avainturvallisuuden vakavasti.

        Yleisavain on arvoesine, jota tulee säilyttää sen mukaisesti. Säilytyspaikasta se otetaan käyttöön vain poikkeustapauksissa. Yleisavainta ei pidetä mukana, eikä sitä saa käyttää normaalina päivittäisenä kulkuavaimena. Lukituksen sarjoitus tulee järjestää siten, ettei kenenkään tarvitse käyttää yleisavainta päästäkseen esim. talon yleisiin ja teknisiin tiloihin. Sitä varten tulee olla huoltoavain, jolla ei saa päästä asuntoihin. Yleisavain säilytetään lukkojen takana, ja sitä käytetään vain poikkeustapauksissa. Ei siis kanniskella taskussa pitkin päivää eikä varsinkaan luovuteta yhdellekään asukkaalle.


      • avainreitti
        huoltomees kirjoitti:

        Kyllä niitä huoltofirmoja on paljonkin jotka eivät käytä putkilukkoja ja heidän taskuista, siitä isosta nipusta löytyy yleisavaimia.

        Kaikk firmat ei käytä putkilukkoja, mutta silloinkin mukana kannettavassa nipussa saisi olla vain reitti- ja huoltoavaimia, ei ainuttakaan yleisavainta.


      • Putkiaivo
        Höpö_höpö_tosiaankin kirjoitti:

        Höpö höpö. Ei ole eikä saa olla. Huoltomiehellä on talon ulkoseinässä olevaan putkilukkoon avain aina mukana. Putkilukossa on talon huoltoavain, jolla pääsee yleisiin ja teknisiin tiloihin. Näin ei tarvitse pitää mukana edes monen talon huoltoavainta, vaan riittää yksi avain, jolla saa putkilukosta kyseisen talon huoltoavaimen. Yleisavain on talon sisällä olevassa putkilukossa, johon huoltomiehen avain käy. Yleisavaimia ei todellakaan pidetä mukana. Sille ei yleensä päivittäin ole käyttöä. Päivittäiseen käyttöön riittää huoltoavain.

        Yhdellä huoltomiehellä voi olla 10-15 taloa huollettavanaan. Luuletko tosiaan että huoltomiehet kulkevat 10-15 talon yleisavaimet, eli parhaimmillaan satojen ihmisten koteihin pääsyn avaavat avaimet taskussaan ympäri kaupunkia?

        Yleisavainta ei ainakaan kannata säilyttää nimimerkin "Höpö_höpö_tosiaankin" neuvomalla tavalla. Jos yleisavain on putkilukossa, johon käy talon huoltomiehen mukana oleva huoltoavain, niin se on käytännössä sama kuin yleisavain olisi huoltomiehen mukana (tai siivoojan tai kenen tahansa, jolla on huoltoavain).


      • Höpö_höpö_tosiaankin
        Putkiaivo kirjoitti:

        Yleisavainta ei ainakaan kannata säilyttää nimimerkin "Höpö_höpö_tosiaankin" neuvomalla tavalla. Jos yleisavain on putkilukossa, johon käy talon huoltomiehen mukana oleva huoltoavain, niin se on käytännössä sama kuin yleisavain olisi huoltomiehen mukana (tai siivoojan tai kenen tahansa, jolla on huoltoavain).

        Kirjoitin ehkä hieman epätarkasti lauseen "Yleisavain on talon sisällä olevassa putkilukossa, johon huoltomiehen avain käy." Tarkennetaan sen verran, että yleisavaimen sisältämään putkilukkoon ei saa käydä huoltoavain, vaan erillinen avain. En tarkoittanut tuolla "johon huoltomiehen avain käy", siis varsinaista huoltoavainta, vaan erillistä avainta, jolla ei pääse sisälle itse taloon eikä yleisavaimen sisältävän putkilukon säilytystilaan (yleensä lämmönjakohuone). Ja yleisavaimen sisältämä putkilukkohan ei saa sijaita ulkoseinässä.


      • luntatupaan

        Kiitos asiallisista vastauksista. Jos avain joutuisi rikollisten käsiin, tuskin vakuutusyhtiö vahinkoja korvaisi? Voi kun järki voittaisi tässäkin asiassa.


    • Turha_vastuu

      Minä en kyllä pj:nä ottaisi missaan tapauksessa yleisavaimia säilytettäväkseni. Ymmärtävätköhän he itse, minkä riskin otavat, jos yleisavain saattuisi joutumaan vääriin käsiin vaikkapa asuntomurron yhteydessä.

    • luuseri

      VVo.n talossani tuli huoltomies noinvain sisälle avaimilla ja kyllähän siinä säikähti. Olisiko kannattanut opetella lukemaan ja ensin soittamaan ovikelloa ihankuin varmuudeksi. Oli erehtynyt kerroksesta. Toinenkin kerta on vastaavasta tilanteesta kaupungin vuokratalossa. Miten on? Onko vuokralla asuja jotenkin vähemmän "kunnioitettava"? Noh,valivali, mutta näin taitaa olla.

    • Huollokas

      Viranomaiset ovat nimenomaan nykyään painottaneet, että putkilukossa ei saa pitää yleisavaimia, koska murtomiehet osaavat murtaa putkilukot suhteellisen helposti ja varkaille tietopaikassa oleva yleisavain on suuri houkutus. Eri asia on, jos putkilukko on sisätiloissa lukollisen oven takana, eikä oven pielessä pihalla, jossa se valitettavan useasti sijaitsee.

      • jepjep123123

        Ne ulkotiloissa olevat pukilukot on puhelinasentajia, sähköasentajia ja hissihuoltofirmaa varten. Eivät sisällä yleisavainta vaan huoltoavaimen/reittiavaimen.

        Jos yleisavain on putkessa, niin se on talon teknisissä tiloissa sisätiloissa olevassa putkessa.

        Mutta on niitä sellaisiakin huoltoyhtiöitä tänäpäivänä, millä yleisavaimet on toimistolla kassakaapissa / huoltomiesten taskuissa.


      • Huoltolukko
        jepjep123123 kirjoitti:

        Ne ulkotiloissa olevat pukilukot on puhelinasentajia, sähköasentajia ja hissihuoltofirmaa varten. Eivät sisällä yleisavainta vaan huoltoavaimen/reittiavaimen.

        Jos yleisavain on putkessa, niin se on talon teknisissä tiloissa sisätiloissa olevassa putkessa.

        Mutta on niitä sellaisiakin huoltoyhtiöitä tänäpäivänä, millä yleisavaimet on toimistolla kassakaapissa / huoltomiesten taskuissa.

        Kyllä siellä yleensä on ovenpielessä huoltoyhtiönkin putkilukko, jonka sisällä on huoltoavain, joka oikeuttaa pääsyn lämmönjakohuoneeseen, sähköpääkeskukseen, varastotiloihin, ullakko- ja kellaritiloihin, mahdollisiin saunatiloihin jne. eli kaikkialle muualle paitsi asuntoihin.


    • SäästöäNiemessä

      Kyllähän nämä hallituspellet tuntuvat jakavan yleisavaimia toisilleen jokseenkin holtittomasti. Ei mitään takeita avaimenhaltijan taustoista yms. Siksi en toimita turvalukon avainta isännöintifirmaankaan, kun ei ole mitään takeita kenelle sitä jaellaan.

    • Jema72

      Parissa rivariyhtiössä missä olen asunut on ollut kahdella hallituksen jäsenellä yleisavain jolla pääsee asuntoihin.Todella hyvä systeemi jos vaikka lapsilta jää avaimet kotia niin pääsee sisälle eikä tarvi mitään huoltomiehiä tilailla.
      Tämä ei tietenkään sovi millekkään vainoharhaisille osakkaille eikä yhtiöissä joissa on paljon asuntoja mutta meillä toimi kun oli pieniä yhtiöitä joissa kaikki tunsi hyvin toisensa.

    • hallitusvastuu

      Kysymys oli hyvä!
      Olen näet itse taloyhtiön hallituksen jäsen jolla on vastuullaan yleisavain nyt vuoden hallituspaikkavuoron ajan. En tahtoisi sitä säilyttää vastuullani ja meillä on yleisavain myös kahdessa muussa taloudessa, sellaisten tilanteiden johdosta, jolloin esim. asukas unohti avaimensa satojen kilometrien päähän ja yleisavaimen silloinen haltija oli pitkällä matkalla. Oven avaaminen meni taloyhtiön laskuun koska silloin nähtiin että taloyhtiö on velvollinen huolehtimaan siitä että yleisavain on käytettävissa aina. Minä majoitin em. asukkaan kotiini siksi ajaksi että ovi saatiin auki, ei ihmistä voi pakkaseenkaan jättää. Myös pelkkään kylpytakkiin pukeutuneen naapurin olen joutunut majoittamaan kun ovi loksahti kiinni hänen käydessään postilaatikolla ja talon ainoa vara-avain oli silloin hänen itsensä vastuulla. Ei kovin mukavaa kenellekään.
      Meillä ei ole isännöitsijää eikä huoltofirmaa. Meillä avainta tarvitaan aika usein, kun lapset jättävät avaimen sisälle. Jos avaaja pitäisi toimittaa jostakin ja maksua vastaan, jonkun täytyy huolehtia lapsista. Perheiden pitäisi ehkä kuitenkin vaihdella avaimia keskenään? Itse olen järjestänyt vara-avaimen tuttavalle enkä ikinä tarvinnut yleisavainta ja olen miettinyt, olisiko turvalukon laitattaminen omaan oveen yhtiössä luvallista, kun hätätapauksessa asuntoon kai pitää päästä? Monitahoinen juttu siis.
      Mielenkiinnolla seuraan ketjua. Olisi kiva saada myös linkki, mitä laki sanoo asiasta.

      • eläkeukko

        Kyllä hätätapauksessa asuntoon pääsee. Ovet on hyvin helppo rikkoa ja asentaa uusi ovi. Asukas voi myös laitattaa turvalukon.


    • eisaamen

      kenenkään asuntoon ei ole huoltomiehellä asiaa ilman asujan lupaa
      olkoon se omistaja tai vuokralainen.
      Aina pitää olla lupa mennä asuntoon,ja ensin pitää soittaa ovikelloa
      jos menee,ja on kiireellinen asia,hätätapaus.
      Kyllä yleensä ilmoitetaan jos pitää asunnossa käydä.
      Mulla on asunnossa naisten alushousut ja rintsikat oven edessä roikkumassa,
      ja valvontakamera kuvaa kun tulee liikettä asuntoon.
      Kerran olen saanut huoltomiehen kiinni ku nuuski alushousuja.

      • ehkänäin

        Jospa se ei hyvinkään nuuskinut niitä vaan nenä sattui juuri housujen kohdalle kun sait huoltomiehen kiinni.


    • talossa

      Meillä hallituksen jäsenillä, ei edes puheenjohtajalla ole yleisavainta. Se on vain huoltoyhtiöllä, joka tulee avaaman oven maksua vastaan, mutta vain sellaisille henkilöille, jotka ovat kirjoilla talossa. Tämäkin yksi turvallisuusnäkökulma. Heillä on ajan tasalla oleva kirjanpito asiasta. Jos asukas ei muuttaessaan tee muuttoilmoitusta yhtiöön, hän ei pääse millään konstin sisälle, jos avain unohtuu. Yksi pointti tämäkin. Itse olen yhtiön taloturvapäällikkö ja minulla on yleisavain yleisiin tiloihin, kuten kellareihin, vintteihin yms tiloihin, jotta voin varmistaa, että näissä tiloissa kaikki on paloturvallisuusmääräyseten mukaista. Toki minäkin ottaisin aamutakkisillaan olevan naapurin luokseni lämmittelemään siihen asti, kuin huoltomies tulee avaamaan oven (palvelu 24/7) Muunlainen toimiminen olisi heitteillejättö. Mutta hallituksen jäsenten asia ei todellakaan ole toimia porsterina.

      • Oikein_on

        Aivan oikein toteutettu avainhallinta. Toki se ei ole "yleisavain" joka sinulla on yleisiin tiloihin, vaan huoltoavain tai reittiavain. Kellari- ja vinttitiloihin kyllä pääsee huoneistojenkin avaimilla, joten sinulla ei välttämättä ole edes mitään tavallisuudesta poikkeavaa avainta. Yleisavain on se joka käy ihan kaikkiin kyseisen talon sarjassa olevaan lukkoon, ei tietenkään osakkaiden itse asennuttamiin turvalukkoihin.


    • jaappepj

      Kun asuin aikoinaan yhtiössä, oli minulla yleisavain. Muutaman kerran joduttiin avamaan ovi, kun viranomasiet olivat yöllä oven takana ja pyysivät avamaan erään asukkaan oven. Teimme antenniemonttia ja jouduimme käymään yleisavaimella huoneistossa laittamassa antennipistokkeita kuntoon. Yhdessä vaiheessa piharemonttia meni kaapeli muutamasta huoneistosta poikki ja asukas ei ollut kotona, niin soitettiin ja sanottiin, että menemme huoneistoon vetämään jatkojohdolla virrat pakastimeen ja jääkaappiin, jotta ei tavarat mene pilalle. Muutamia kertoja olen päästänyt asukkaan sisälle, kun ei ole ollut avaimia mukana.

    • nonou

      Meidän taloyhtiössä on kahdella yleisavain. Juuri kun olin muuttanut taloon en tiennyt - mutta epäilin pois kotoa oltuani siellä käydyn. Ilmoitin isännöitsijälle ja vaadin avaimen luovuttamista. Mitään ei tapahtunut. Muutan pois.

    • omistan

      Minulla on niin sanotusti villi lukko jonka itse maksoin jos jottain talossa satuu putkivuoto taikka jottain muuta rikkovat oven kukaan ei ole kyseen alaistannut lukkon vaihtoa omistan kyseisen osakeen .
      vuokrallainen ei voi vaihtaa lukkoa

      • kvjlhjiöopl-äöp

        Omistat asunto-osakeyhtiön osakkeet, jotka oikeuttavat hallinnoimaan asuntoa. Asunto ei ole mikään "osake", etkä omista sitä. Kiinteistön omistaa se asunto-osakeyhtiö. Ilman asukkaan lupaakin on asuntoon päästävä, jos se on välttämätöntä.


      • omistan

        Haista paska 10 vuotta on oma lupa ja oma avain sinä et tiiä yhtään mittää osekeen omistamisesta ja voivat rikkoa oven jos tarvitsee


      • minäiteomistan

        Omistat tyhjän pään,vitun vajakki


    • LKVe

      Taloyhtiössä ei lain mukaan tarvita isännöitsijää eikä talonmiestä. Kuitenkin asunto-osakeyhtiölain mukaan yhtiössä pitää olla sekä hallitus että yhtiökokous.

      Kiinteistön omistaa asunto-osakeyhtiö. Yhtiökokous voi ottaa avaimet pois myös valitsemaltaan hallitukselta.

      • vajakki100

        Kopiot jäävät


    • mihnä

      aika oudolta tuntuu että on avain jolla pääsee asuntoihin, yleensä hallituksen puh. johtajalla yms avain jolla pääsee taloyhtiön yhteisiin tiloihin ns kellaritiloihin yms

    • hirmusta

      Tietääpä ainakin ketä voi epäillä kun asunnosta häipyy jotakin tai sinne on muuten tehty reissuja. Kenelläkään ei ole lupa mennä toisen kotiin ilman lupaa, asuntoihin pääsee vain kelloa soittamalla, ja huoltajat silloin kun ovat ilmoittaneet tulostaan jos asukas ei ole kotona.

    • isännöitsijä1234

      Yleensä isännöitsijällä ja huoltoyhtiöllä on yleisavaimet. Niitä säilytettän lukituissa tiloissa olevissa kassakaapeissa ja otetaan sieltä vain tarvittaessa. Joskus harvoin varsinkin pienissä yhtiöissä yhtiökokous on päättänyt että jollain talossa asuvalla on yleisavain säilytyksessä. Tämä yleensä sen takia ettei huoltoa tarvitse kutsua joka kerta kun jollain jää avain kotiin.

      Isännöitsijöillä ja huollolla on olemassa myös ns huolto- ja reittiavaimia joilla pääsee liikkumaan taloyhtiön yhteisissä tiloissa. Yleisavaimen häviäminen on jo pelkästään taloudellisesti niin iso riski että niitä todellakin käytetään vain tarvittaessa ja muuten ne ovat lukitussa säilytyksessä. Huoltoavaimella pääsee kulkemaan huoltotiloihin ja reittiavaimella pääsee kulkemaan esim kerrostalossa ovista sisään. (käytännössä sama kuin lehdenjakajan avain) Yleisavaimia ei käytetä päivittäisinä käyttöavaimina eivätkä ne roiku huoltomiehen vuotäröllä missään lenkissä. Jos todellakin roikkuu, niin samantien huolto kilpailutukseen ja ammattilaiset töihin.

      Jos taloyhtiössä/asunnossa tehdään jotain remonttia remppamiehet voivat käydä noutamassa avaimen lainaan, mutta silloinkin remontti pitää olla tiedossa etukäteen ja avaimen saa vain todistamalla henkilöllisyytensä. 99,9% yleisavaimen lainaajista on yleensä niitä samoja tuttuja jotka käy siellä jotain korjausta tekemässä. Tuntematon ei saa edes lehdenjakajan avainta lainaan missään tilanteessa . Avaimista ja niiden lainaajista on tarkat tiedot vuosien ajalta. Avaimenperissä ei ole kuin turvallisuussyistä kuin numeroita, eli jos ne sattuisivat vaikka tippumaan kaupungille ei niistä voi päätellä mihin ne käy.

      Yleisavaimen haltija ei voi kuljeskella luvatta asunnoissa - tämä on itsestään selvää. Jos epäilet näin tapahtuvan, hanki todisteita (ja ole täysin varma asiasta) ja ota asia puheeksi naapureiden/isännöitsijä/hallituksen kanssa. Yleensä silloin on kyseessä poliisiasia mikäli asunnossa käydää luvatta ja ilman syytä.

      Huoltomiehet eivät aukaise asunnon ovea jos ei ole talonkirjoilla. Eli hoitakaa muuttoilmoitukset kuntoon myös taloyhtiölle. Huollolle ja isännöitsijälle ei tule automaattisesti väestörekisterin muuttoilmoituksia.

      • Oikeaa_tietoa

        Tässä tuli hyvää ja oikeaa tietoa, miten taloyhtiön avainhallinta PITÄISI järjestää. Pahaksi onneksi monikaan ei ota avainturvallisuutta kovinkaan vakavasti (asenteella "varkaat kyllä pääsee ilman avaimiakin, joten ei avainten kanssa ole niin justiinsa...".

        Ja tosiaan on myös huoltoyhtiöitä, joiden pitäisi olla kiinteistöalan ammattilaisia ja avainturvallisuusasiat pitäisi olla perusjuttu, joissa huoltomiehet kuitenkin kulkevat nippu yleisavaimia taskussaan, ja vieläpä taloyhtiöitä, jotka tällaisen huolettomuuden sallivat.

        Oma lukunsa on nämä "yleisavain hallituksen puheenjohtajalla ja parilla muulla asukkaalla" -tapaukset, jotka säilyttävät yleisavainta jossain eteisen avainnauloissaan, ja aukovat ovia vähän kenelle sattuu ja välillä käyvät itsekin nuuskimassa paikkoja.


      • Sitäsuntätäjamitävielä

        Kylläpä vaan maantien laidasta kymmenen kilometriä kaupungista löytyi iso nippu avaimia pari vuotta sitten! Ripustettiin ne viereiseen liikennemerkkiin. Kenen lie olivat, mutta kukaan ei noutanut. Minä taas en lähtenyt viemään poliisille, koska en nyt jaksa joka asiaa tässä maailmassa hoitaa.

        Isännöitsijä edellisestä taloyhtiöstä kertoi eräästä huoltoyhtiöstä, että siellä ne ovat kaapissa ne avaimet ja kuka vaan voi käydä hakemassa eli ei taida ne käytännöt mennä pelisääntöjen mukaan. Juuri tuosta syystä en anna enää sitä lopullisesti asuntoni ulkopuolella pitävää kuten vaikka turvalukon avainta kellekään.
        Onneksi huoltoyhtiö vaihtui.


      • Lisävalaistukseksi

        ja vielä lisäys, että niitä avaimia oli todella niin paljon, etteivät varmaan olleet ihan tavallinen yksityisen henkilön nippu...


    • turvallisuus
    • eiasiaa

      Olen joskun kuullut, että isännöitsijälle pitää antaa avain asuntoon aina! Silloin minulla oli ns. turvalukko. En antanut sitä talkkarille, mutta isännöitsijälle kyllä vein. Ajattelin, että sieltä saavat hakea tarvittaessa. Kymmeneen vuoteen ei ongelmia tullut.

      Nykyisessä asunnossa on tuplaovi, ei turvalukkoa, vaan tavallinen lukkosysteemin. Koska tuon turvalukon jälkeen hiukan tunsin turvattomuutta jättää asunto kotoa lähdettyä tuollaisen lukon varaan eikä turvalukkoa oikeastaan kannattanut ruveta asennuttamaan tietyistä syistä, ratkaisin ongelman laittamalla lukottomaan sisäoveen tavallisen lukon. Oveen laitoin puhelinnumeroni.
      Ajattelen, että sisäovi ei kauhean kallis ole, jos joskus tulisi tilanne, että on pakko päästä sisälle (toivottavasti ei tule) rikkomalla ovi. Avainta ei nimittäin ole muilla eikä tule, koska en luottanut silloiseen huoltofirmaan tippaakaan.

      Ainakin viesti on mennyt perille, jos on tullut vaikka palovaroittimen patterinvaihtoaika (meillä sen käy vaihtamassa huoltomies määräajoin), niin ovat jättäneet sen ovien väliin.
      En anna asuntooni mennä poissaollessani ihan vapaaehtoisesti. Inhottavaa ajatellakin, että siellä olisi joku käynyt. Olkoonkin, että sellaisesta pitää ilmoittaa etukäteen.

    • kyllä

      Meillä on yleisavaimet tietyllä ihmisellä samassa kerrostalossa asuvalla henkilöllä, jolta voi käyä hakemassa avaimen ja saa oven auki, jos jää avaimet sisälle. Eikä maksa mitään, mutta soitappas isännöitsijälle niin maksaa!!!!

      • Toivottavasti

        Ei isännöitsijälle soittaminen mitään maksa, kuin normaalin puhelumaksun verran. Ja turhaan isännöitsijälle muutenkaan soittelee jos avaimet jää kotiin. En tiedä yhtäkään isännöintitoimistoa, jonka palveluihin kuuluu ovenavaukset. Huoltoyhtiöt nuo yleensä hoitavat.

        Toivottavasti se "tietty henkilö jolta voi käyä hakemassa avaimen" pitää puhelintaan päällä 24/7 ja on valmis aamuyöllä klo 3:kin lähtemaan avaamaan ovia ja ennen kaikkea osaa ja muistaa tarkistaa ovenavaustarpeesassa olevien henkilöllisyydet.


      • joopatuoda

        -Toivottavasti tämä tietty henkilö lähtee itse avaamaan oven.


    • Epätietoinen2

      Meillä on avaimet hallituksen pj-johtajalla ja hallituksen jäsenellä. Mutta se on minusta ihmeellistä kun pj:n poikakaveri joka ei edes asu taloyhtiössä käyttää yleisavainta.näinkö se kuuluu mennä

      • Siinä_taas

        Siinä taas malliesimerkki siitä, miksi yleisavaimia ei pidä olla millään hallituksen pj:llä tai jäsenillä...


    • Hallituksen_jäsen

      Pienissä yhtiöissä on järkevää, että yhdellä tai kahdella hallituksen jäsenellä on yleisavain avainten unohtamisen ja vastaavien hätätilanteiden varalta. Kai nyt ihmiset pienssä piirissä valitsevat hallitukseen luotettavat henkilöt, ainakin puheenjohtajan.. Meillä (29 asuntoa) yleisavain on hallitukseen kuuluvalla eläkeläisellä (varatuomari), joka yleensä on kotona työssäkäyviä enemmän.

      Sataprosenttista varmuuutta väärinkäytösten ehkäisystä ei saada millään menettelyllä, mutta kannattaa harkita asiaa myös käytännön järjellä asujien edun kannalta.

      Isot yhtiöt asia erikseen. Tuttujen kautta tiedän tapauksia (Kouvola), joissa kaupungin vuokra-asuntojen kellarikomeroita ja pyörävarastoja on tyhjennetty jatkuvasti. Syynä ei voi olla mikään muu kuin että kiinteistöhuollon työntekijät ovat "hukanneet" tai kopioineet vanhanmallisia avaimia. Toki isoissa yutiöissä rosvoja voi löytyä omastakin takaa.

    • Hallituksen_jäsen

      Pienissä yhtiöissä on järkevää, että yhdellä tai kahdella hallituksen jäsenellä on yleisavain avainten unohtamisen ja vastaavien hätätilanteiden varalta. Kai nyt ihmiset pienssä piirissä valitsevat hallitukseen luotettavat henkilöt, ainakin puheenjohtajan.. Meillä (29 asuntoa) yleisavain on hallitukseen kuuluvalla eläkeläisellä (varatuomari), joka yleensä on kotona työssäkäyviä enemmän.

      Sataprosenttista varmuuutta väärinkäytösten ehkäisystä ei saada millään menettelyllä, mutta kannattaa harkita asiaa myös käytännön järjellä asujien edun kannalta.

      Isot yhtiöt asia erikseen. Tuttujen kautta tiedän tapauksia (Kouvola), joissa kaupungin vuokra-asuntojen kellarikomeroita ja pyörävarastoja on tyhjennetty jatkuvasti. Syynä ei voi olla mikään muu kuin että kiinteistöhuollon työntekijät ovat "hukanneet" tai kopioineet vanhanmallisia avaimia. Toki isoissa yhtiöissä rosvoja voi löytyä omastakin takaa.

    • 314

      Meillä on yhtiössä talonmiehellä yleisavain, ei muilla.

      Osalla asukkaista on turvalukko. Näistä osa on antanut kopion talonmiehelle, osa ei.

      Asuntoihin ei mennä mistään syystä ilman, että asukkaalle annetaan mahdollisuus olla mukana. Poikkeuksen muodostavat tietysti tulipalo tai iso vesivuoto. Turvalukko on tällöin tarvittaessa murrettava.

    • samixc
    • Tuntevatalkkari

      Hankkikaa vanha kunnon talonmies jolla on avaimet ja joka avaa ilmaiseksi ovet kilteille ihmisille ilman kuittia jopa pimees. Unohtakaa hutilointiyhtiöt, tarpeeton maksu, byrokratia , lait ja
      säännöt ym. älyttömyydet
      Yleisavain perustuu LUOTTAMUKSEEN..niin kuin kanssa avaimensa piilottaminen pihamaalle..tai avoimet ovet.
      Palokunta poliisi tai rikolliset eivät tarvitse mitään yleisavaimia jos on pakko päästä huoneistoon nopeasti heillä on keinonsa.
      Savusukeltajia varten usein sahataan moottorisahalla ovi poikki jotta he pääsevät
      letkuineen konttaamaan sisälle asuntoon ja ovi on yhä osin suljettavissa.

      • Jaahas_taas

        Niin se talonmies varmaan ilmaiseksi tekeekin hommia, kun sille ei maksaakaan tarvitse eikä lakeja ja byrokratiaa noudattaa? Ilmaiseksi myös heräilee keskellä yötä ovia availemaan. Justiinsa. Tällaisen talonmiehen varmaan jokainen taloyhtiö ottaisi palvelukseensa. Ottaisi siis, ei palkkaisi, ilmaisia kun sen palvelut kerran ovat.


    • annepannepapana

      Meidänkin pienessä asuntoyhtiössä on yleisavain hallituksen jäsenien huomassa, varalta että avaimet joltain kotiin jää. Luottamus jos ei pelaa, mikä sitten enää yhtiössä pelaa? Joku vainoharhainen voi tietysti asentaa ovensa täyteen lukkoja, mutta maksaa itse sitten lukkosepän joka avaa oven hukkuneiden avainten vuoksi.

    • Tautisetasukkaat

      Kovin outoa asukaskuntaa , oletan että jokaisella on hassiskasvattamo mitä pitää piilotella . Mikä pyhäkkö " neitsyt " asunto on ?

    • varovainen

      Minulla oma turvalukko ja yhden avaimen niistä olen piilottanut erikoiseen paikkaan josta voin sen vain minä löytää.
      Jos tulipalo tai vesivahinko sattuisi niin palokunnan täytyisi rikkoa ovi tai ikkuna

    • omistaja3

      Kenelläkään hallituksen jäsenellä, ei saa olla avainta toisten asuntoihin!

      • voivoi

        Voi tätä ihmisten sinisilmäisyyttä, luottaa nyt tuntemattomiin. Politiikotkaan eivät ole rehellisiä, niin mitenkäs ne tavalliset tallaajat parempia.


    • kamera

      Asun talossa johon oli juuri vaihdettu lukot. Asunnossani oli käyty ja juuri lähtiessäni olin siivonnut lattian. Talossa tehtiin juuri saunaremonttia ja kengissä oli tullut sieltä pölyä . Oli useita kengän jälkiä. Kukaan ei vaan tunnustanut käyneensä asunnossa. Toinen kerta oli kun oli tulossa parvekeremontti. Poistuin hetkeksi asunnosta ja huomasin kun tulin että parvekkeen oven edestä oli verho vedetty sivuun. Kuulin että remontin tekijän kanssa oli kierretty asuntojen parvekkeet minun asunnossa käytiin salaa. Tämän jälkeen olen hankkinut valvontakameran joka tallentaa kävijät.

    • vaikeajuttu

      Kyllähän se niin on, että näissä asuntoyhtiöissä "herrojen" rehellisyydestä on kiinni kenelle niitä avaimia luovutetaan. Ainakin Iisalmessa tästä "herrojen" rehelliyydestä on näyttöä. Omistusasunnossa kuljetaan, paikkoja rikotaan, omaisuutta turmellaan. Eli kaikkea mahdollista tehdään ja Elisan Vahti Liveäkin pystytään manipuloimaan silloin, kun on tarvis. Katkoksia on juuri silloin, kun asunnossa on raivottu ja tehty ilkivaltaa. Eli taloyhtiön avaimet eivät ole luotettujen ihmisten hallinnassa. Taloyhtiön yhtiökokouksessa ei tällaista avain-asiaa ei voi ottaa esille, hourupäiseksi heti leimaavat. Härski toiminta jatkuu edelleen. Kaikkein pahinta tässä on se, että itselle kuuluu näytön antaminen ja se tässä on kaikkein vaikeinta, koska tekniikan asiantuntijat ovat vastassa, ketä ne sitten lienevätkään.

    • pekkko

      Taloyhtiön hallituksella voi olla tämmöinen avain, mutta suurenriskin ottavat, mikäli johonkiin asuntoon murtaudutaan niin ensimmäiset tutkimuskohteet ovat nämä yleisavaimien haltijat. Myöskin yhtiökokous voi tähän asiaan puuttua ja kieltää yleisavaimien jakamisen hallituksen jäsenille. Yleensä hallituksen jäsenillä voi olla ns, huoltoavain millä pääsee yleistiloihin, mutta ei huoneistoihin.
      Taloyhtiö ottaa suuren riskin tämmöisestä avaimien jakamisesta, vaikka yksi yleisavain häviää niin kaikki taloyhtiön lukitukset joudutaan uusimaan.

    • entinenpuliveivari

      Hakekaa laatunaiset ulkomailta. Itsellä on filippiiniläinen seksikäs kaunotar :) hyväluontoinen ja lempeä.

    • faktaakaikki

      Kyllä pitäisi järjestää nämä asuntojen avainasiat uudestaan ja sormenjälkitunnistus olisi luotettavin tällä haavaa. Eihän kenenkään asuntoon saa mennä, ilman siitä informoimatta asukasta. Näin se vaan nykypäivänä ei ole ja tämä avaimista höpinöinti on turhaa. Avainten suojauskaan ei kestä ikuisuuksia, ei ainakaan Abloylla. Lukkofirmojen työntekijöistäkään ei tiedä mihin jengiin kuuluu. Kyllähän niitä sertifikaatteja oven pielessä on, mutta villin lännen meininkiähän se.

    • pulinveivari

      Laki ei sano yleisavaimen säilyttämisestä mitään. Jos taloyhtiössä on sarjoitetut lukot, niin on myös yleisavaimia. Niitä täytyy säilyttää jossain. On tavallista, että yleisavaimet ovat isännöitsijätoimiston hallussa, ja että huoltofirmalla on yksi yleisavain, joilla päästetään avaimensa kotiin unohtaneet asukkaat sisään 24/7 ja avataan tarvittaessa ovi huoltotöitä varten, jos asukas ei itse ole päästämässä esim. putkimiestä sisään asuntoon. Ainakin isännöitsijätoimistoon ja huoltoyhtiöön on pakko luottaa, muutoin elämä tulee liian hankalaksi. Asukas voi hankkia oveensa turvalukon ja vastata itse sen avaimen säilyttämisestä. Jos se katoaa, niin lukkoseppä auttaa, taloyhtiölle asia ei kuulu.

      Yhtiön hallitus päättää asioista, joita ei ole asunto-osakeyhtiölaissa ja yhtiöjärjestyksessä määrätty yhtiökokouksen päätettäviksi. Joten hallitus päättää, onko joillakin muilla kuin edellä mainituilla yleisavain vai ei.

      Minä olen hallituksen puheenjohtaja isossa yhtiössä ja minulla on huoltoavain, jolla pääsen eri porrashuoneisiin, kaikkiin varastotiloihin, pesulaan, saunaan, lämmönjakohuoneeseen, hissikonehuoneeseen ja sähköpääkeskukseen. Puhelimen talojakamon ja kaapelitv-kopin ovet ei sillä aukea, muttei mulla sinne ole mitään asiaa. Yleisavainta ei ole, meillä itsensä ulos lukinneet soittavat huoltoyhtiön avaamaan asunnon oven. Maksu käteinen. Minua ei ainakaan kiinnosta availla ulko-ovia sydänyöllä. Omissa romuissa ja laatikoissa on tarpeeksi tutkimista, muiden tavarat ei kiinnosta ja naisten alushousujakin on kotitarpeiksi. Samoin rintaliivejä.

    • avain-avain

      Rivarissa missä asun on ollut kahdella hallituksen jäsenellä yleisavain. Jos hallituksen jäsenet ovat luotettavia ja normaaleja, luulisi sen olevan ok. Meidän taloyhtiössä oli 20 vuotta sama "hyypiö" sekä isännöitsijä että hallituksen puheenjohtaja. Hän valitsi hallituksen ja valinnat olivat aina ne heikoimmat lenkit niin että hän sai yksin operoida. Ja hän todella operoi. Vastuutaulukon mukaan ovikellon korjaaminen kuuluu yhtiölle. Sen hankkimisen kanssa hän sai kiusattua 10 kk asukasta joka ei ollut hänen mieleen. Yhtiökokouksessa hän kertoi käyneensä yleisavaimella tutkimassa ovikelloa kun asukas oli pois. Tällä kyseisellä hyypiöllä on tapana kytätä toisen kerroksen parvekkeeltaan 24/7. Hän meni nimenomaan asuntoon silloin kun näki että omistaja oli pois. Mielestäni se oli väärin.Vai?
      Ovikellon korjaamisesta vielä. Kun vastuutaulukossa lukee mm. ikkunoista että ulkoikkunat kuuluvat yhtiölle, sisäikkunat asukkaalle, tämä järjen jättiläinen päätteli että ovikellon ulko-osan maksaa taloyhtiö ja asukas sisällä olevan osan. Tällä kertaa ei kuitenkaan lähdetty esim. maahantuojaltalta selvittämään näiden osien hintoja.
      Joskus asuminen rivarissa voi olla todella riemukasta!

    • eikövain

      Eikö aina jos pitää huoltoyhtiöstä tulla avaamaan ovi jolta avain "hukassa"pitääkö todistaa henkilöllisyys että varmasti kyseinen henkilö asuu asunnossa johon on pyrkimässä , voihan olla että joku yrittää mennä,jonkun asuntoon esim.entisen tyttö/poika kaverin asuntoon?

    • puheenjohtaja

      Asunto-osakeyhtiölaissa ei ole säännöstä, jonka perusteella huoneiston haltijan pitäisi luovuttaa avain yhtiön edustajalle. Koska vastuujakotaulukon mukaan ulko-ovi ja lukko kuuluu yhtiölle, lukon uudelleensarjoittaminen menee osakkaan piikkiin, jos näin osakas haluaa tehdä.

      Esim. turvalukon saa asentaa, eikä sen avainta ole pakko taloyhtiölle luovuttaa.

      Asunto-osakeyhtiölain 8 luku:
      8 luku
      Pääsy osakehuoneistoon ja osakehuoneiston ottaminen yhtiön hallintaan
      1 §
      Pääsy osakehuoneistoon

      Yhtiön hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä sekä hallituksen tai isännöitsijän valtuuttamalla on oikeus päästä osakehuoneistoon, kun se on tarpeellista osakehuoneiston kunnon ja hoidon valvomista tai osakehuoneistossa suoritettavaa kunnossapito- tai muutostyötä taikka niiden valvomista varten.

      Käynti osakehuoneistossa on järjestettävä osakkeenomistajalle ja osakehuoneiston haltijalle sopivana aikana, jollei työn kiireellisyys tai laatu sitä estä.

      Jos pääsy kielletään, hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä on oikeus saada poliisilta virka-apua.

      Suomeksi tämä tarkoittaa sitä että käynnistä on sovittava ennalta.
      Kiireellisissä tapauksissa, esim. vesi valuu ulko-oven alta rappukäytävään, mennään sisälle joko avaimilla tai jos niitä ei em. syistä ole, rikkomalla jotain ja korjauslaskun maksaa joko osakas tai yhtiö, riippuen mitä on tapahtunut.

    • ikäneito65

      Tulipa joku kerran yleisavaimella asuntoomme sisälle. Karjuin toisesta huoneesta, että lähde menemään. Äijä väitti uhkaavaan sävyyn, että hän on parvekelasifirmasta ja tarkastaa parvekkeen. Karjuin, että meille ei ole tilattu parvekelaseja eikä tilata. Äijä häipyi vasta, kun teeskentelin soittavani poliisille.

      • ja-sitten

        Ja sitten heräsit, ja veit koiran ulos.


    • atvk

      Taloyhtiön yleisavainta ei saisi olla isännöitsijätoimistolla vain taloyhtiön avainkapselissa jonne pääsee huoltoyhtiö reittiavaimella. Kerron meidän taloyhtiöllä käyneen tapauksen isännöitsijätoimiston (niin sanottu tekninenisännöitsijä ikävä kyllä ammattitaidoton ) yritti teetättää taloyhtiöllä kylpyhuone remontin taloyhtiöllä vedoten kosteuteen oli hoitanut asiaa jo parikuukautta ilman että olisivat olleet yhteydessä taloyhtiön hallitukseen tuli ilmoitus valitkaa näistä kolmesta yksi ehdotti halvinta noin 14 000 . Taloyhtiön edustaja ehdotti että taloyhtiö kävisi katsomassa pesuhuonetta , tekninenisännöitsijä kielsi menemästä ( joka on ihan käsittämätön asia ) no taloyhtiö kävi katsomassa ja tilasi kosteusmittauksen asunto oli täysin kuiva laatat oli irti seinästä kosteus sulku kunnossa oli aikoinnaan laitettu laatat kuivaan laastiin.Siitä sitten vaikeudet alko kynsin hampain tekninenisännöitsijä ilmoitti asunnon haltijalle remontin olevan hänen oma ei taloyhtiön , sitten teknisenisännöitsijän ehdottama remonttiporukka teki remontin
      kun tekninenisännöitsijä ilmoitti remontin olevan valmis taloyhtiön edustaja ehdotti että kävisi katsomassa remonti taas tekninenisännöitsijä kielsi menemästä katsomaan . Taloyhtiön edustaja kysyi luvan asunnon haltijalta ja sai luvan . Tarkastuksessa kävi ilmi ilmastointi oli tehty väärin vastoin palomääräyksiä , sähköt oli tehty väärin vastoin määräyksiä , vesiputket oli katonpäällä kokonaan kannakoimatta ja seinälläkin liian harvaan wc pönttö oli siirretty erikohtaan viemärin liitos oli tehty haitari putkella (joka ei ole kielletty mutta ammattimies ei käytä haitari putkea )
      Kun asiasta ilmoitettiin tekniselleisännöitsijälle se melkein hyppäsi kattoon ja vastasi että taloyhtiöön pitää järjestää palotarkastus no taloyhtiön edustaja ilmoitti ( kuule sinä reppana et sitä määrää vaan taloyhtiö ) .Koko remontin aikana oli remonttiporukalle annettu YLEISAVAIN jonka johdosta olivat tekninenisännöitsijä / remonttiporukka kolunneet kaikkitilat jonne avaimella pääsee tiloista hävisi tavaraa . Onneksi osassa tiloissa oli asukkailla kamerat omissa tiloissa joista voitiin katsoa kuka tiloissa oli käynyt (asia on vielä kesken siitä on tehty rikosilmoitus). HERÄÄ KYSYMYS KUKA KYSEISEN TEKNISENISÄNNÖITSIJÄN VALITSI ei ainakaan taloyhtiö JA MILLÄ OIKEUDELLA ISÄNNÖITSIJÄTOIMISTO ANTOI YLEISAVAIMEN KYSEISELLE PORUKALLE.
      Näin ollen EI MISSÄÄN NIMESSÄ ISÄNNÖITSIJÄTOIMISTOON YLEISAVAINTA se on ihan väärissä käsissä. Kaikki asiat kannattaa hoitaa huollon kautta avaimeen liittyen.
      ALKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ANTAKO ISÄNNÖITSIJÄTOIMISTOJEN VALVOA REMONTTEJA KUN AMMATTITAITOISEN VALVOJAN SAA PALJON HALVEMMALLA JA JOKA HOITAA HOMMAT ( TÄSSÄKIN TAPAUKSESSA ISÄNNÖITSIJÄTOIMISTON PORUKKA EI OLE SUORITTANUT PALVELUPASSIA ensinnäkin ei koskaan tekninenisännöitsijä voi huutaa asiakkaalle kun jää virheestä kiinni ja kun taloyhtiö sanoi isännöitsijä sopimuksen irti sitten koko toimisto jätti asiat hoitamatta vielä kun taloyhtiö kävi kysymässä jäkikäteen laskujen selityksiä ylimielisesti ilmoitettiin että on hyvä kun meidän taloyhtiö ei ole enää heillä hoidettavana . (oli kuulemma remontti alusta asti ollut vaikea hoitaa ....eivät saaneet huseerata miten sattuu otti ilmeisesti luonnolle kun oli vastassa ammattilaisia taloyhtiössä.
      TÄMÄ TAPAHTU TIKKURILAN ERÄÄSSÄ ISÄNNÖITSIJÄTOIMISTOSSA nämä on kirjattu taloyhtiön papereihin jotta kukaan tuleva hallitus ota ainakaan mitään tarjouksia kyseiseltä isännöitsijätoimistolta. KUINKAHAN PALJON ON TALOYHTIÖITÄ JOTKA OVAT TÄMÄN TOIMISTON HOIDETTAVANA OSAA NE AINAKIN TALOYHTIÖITÄ KUSETTAA JA RAHAA PALAA . MUISTAKAA EI TALOYHTIÖIDEN TARVI OTTAA ISÄNNÖITSIJÄTOIMISTON HARJOITTELIJA TEKNISIÄISÄNNÖITSIJÖITÄ niistä on vain harmia SEURAAVASSA YHTIÖKOKOUKSESSA KIELTÄKÄÄ ISÄNNÖITSIJÄTOIMISTOJA HOITAMASTA MITÄÄN REMONTTI ASIOITA ILMAN HALLITUKSEN LUPAA ja ottakaa mielummin ulkopuolinen valvoja

    • Anonyymi

      Osakas voi kyllä päättää kenelle antaa asuntonsa avaimen. Hallitus voi taas päättää kenelle luovutetaan yleisavain.

    • Anonyymi

      Minun asunnossani on nyt käyty kaksi kertaa huoltomiesten avaimilla,ilman lupaa! Itselläni on turvaketju,mutta kun poistun kotoa asioille niin tänne on helppo tulla.,kun asun yksin.Kaikki paikat tongitaan,jääkaappi,parveke,lääkkeeni,viety iso osa kultaköynnöksestäni,jota olin kasvattanut 10 vuotta. Tää on mun mielestäni sairasta hommaa,kun ei saa rauhassa asua omassa kodissa.

      • Anonyymi

        "Minun asunnossani on nyt käyty kaksi kertaa huoltomiesten avaimilla,ilman lupaa! Itselläni on turvaketju,mutta kun poistun kotoa asioille niin tänne on helppo tulla.,kun asun yksin.Kaikki paikat tongitaan,jääkaappi,parveke,lääkkeeni,viety iso osa kultaköynnöksestäni,jota olin kasvattanut 10 vuotta. Tää on mun mielestäni sairasta hommaa,kun ei saa rauhassa asua omassa kodissa."

        Ei, sinun asunnossa ei ole käyty! Kukaan varas ei mitään kukkien osia varasta, vai onko viety elektronikkaa tuhansien eurojen arvosta?

        Ei niitä lääkkeitäkään ole varastettu, olet vain ottanut niitä liikaa.

        Harhainen mielenterveyspotilas pitää saada hoitoon, muuten lopputulema on erittäin ikävä.

        Nyt on se aika mennä päivystykseen pyytämään apua, toista samalaista tuskin tulee!!


      • Anonyymi

        Tyypilliset dementian ensioireet vanhuksella. Aina epäillään, että asunnossa käydään ja viedään jotain lakanoita ja tyynyliinoja ja kukkia ja pengotaan jääkaappi :) Siellä ei ole käynyt yhtään kukaan. Muistisi vain alkaa pätkimään. Itse pengot tavaroitasi, kun unohdat mitä olet mihinkin laittanut, ja sitten unohdat penkoneesi. Aikasi yksin asuvana alkaa tulla täyteen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1820
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe