atopia ja kaupunkien vesierot?

niinu82

olen ollu atopikko koko elämäni, 22vuotta.
asuin oulussa 20v ja tästä ajasta kävin viimeisenä neljänä asuinvuotena valohoidossa ja lekurilla jatkuvasti, pahan atopian takia.
käsivarret oli jatkuvasti auki, iho hilseili ja kuivui. jaloissa oli ihottumaa, samoin kasvoissa jonkuverran. valohoito tosin auttoi.

muutin sitten helsinkiin pari vuotta sitten. ihottumat hävisi kokonaan. olen nyt muuttanut takaisin jo ouluun, viihdyin helsingissä 2v.
mutta tosiaan, stadissa ollessani ei ollut merkkiäkään atopiasta. rasvat oli valmiina käden ulottuvilla jos ihottumaa alkaisi tulemaan.
mutta eipä ollut ihottumia pariin vuoteen.
samoin kun kävin kotona oulussa silloin tällöin, iholla oli taas ihottumaa. helsingissä ihottuma hävisi.
nyt muutin syksyllä takaisin ouluun. ja mites kävikään, ihottuma tuli takaisin todella pahana.
kutina on hirveää ja käsivarret vuotaa verta kun raavin yöllä.
jalkoihin taas ilmestyny läiskiä, samoin kasvoihin. iho on jälleen todella kuiva ja joudun rasvaamaan joka päivä...

mistä ihmeestä voi johtua tällanen kaupunkien välinen ero? vedestä?

asiakkaani töissä kertoi että hänen tyttärellään juuri samanlainen ongelma ja kaupungit on helsinki vs.oulu...

onko muilla vastaavia kokemuksia?

13

5716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannah :)

      Vihdoin joku jolla on sama ongelma. Mun poikakaveri ei usko, että mun ihottuma johtuu tästä vedestä.
      Mulla todettiin pikkusena atopia. Nyt ei ole ollut varmaan kolmeentoista vuoteen mitään (oon 18).. Muutin vuosi sitten Kempeleestä Ouluun ja iho alkoi heti kuivua. Nyt sitten on pahentunu hirveesti tuo ihottuma.. Kutittaa aivan helvetisti ja iho hileseilee kun se on niin kuiva. Auttaako se valohoito oikeesti?? Mun pitäs alottaa valohoito. Onko sulla kutinaan mitään lääkettä? Mulla ei oo kun Ataraxia, mutta ei tunnu enää auttavan.
      Musta tuntuu kyllä kans, että tää vesi vois olla syynä siihen kuivumiseen ja ärtymiseen. Mua kutittaa aina ihan helkkaristi, kun tuun suihkusta.
      Äitini oli töissä Oyksissa ja sillä oli kans käsissä ihottumaa ja ne oli kuivat, sanoo sen johtuneen vedestä. Mun tututkin on sanoneet, että suihkun jälkeen on pakko aina laittaa rasvaa, vaikka niillä ei ole muuten herkkä iho.
      Niin, että mitä täs Oulun vedessä oikein on??

      • niinu82

        mä jo luulin et kellään ei ole samaa ongelmaa.
        mun äitikään ei usko todellakaan tähän mun epäilykseen veden suhteen. pitäisi sun juttu viedä sille tulostettuna versiona =)

        siis valohoito autto oikeesti, pitää vaan ensin päästä erikoislääkärille joka laittaa lähetteen siitä, että saa kelalta tukea. se on oikeasti tosi kallista.
        kävin jossai lekurissa joka on siinä spazio-sisustusliikkeen yläpuolella pari vuotta sitten.
        siellä oli mukava käydä, ei kukaan kytänny kokoajan vieressä niinku esim ouksissa. samoin ouksissa saattoi tulla opiskelijoita kattomaan sua alasti siel laitteessa... viikon verran kävin siellä ja vaihdoin yksityiseen lekuriin.
        valohoitoahan annetaan samanlaisella laitteella ku solariumi. tosin lamput on erilaiset.
        hoito alkaa niin et ensin ollaan joku 30s laitteessa ja pari päivää siitä ni ollaan 1min. jne jne...
        se on tosi rassaavaa jonku minuutin takia mennä sinne ja riisua jne... mut se autto.
        itse kävin kuukauden siinä aina ja ei tarttenu sen jälkeen käydä moneen kuukauteen.

        mul ei oo kutinaan lääkkeitä, ataraxia kokeilin kerran mut ne väsytti mua niin et vaikutti jo töissä käymiseen.

        mun isä myy ammatikseen letkuja jne... esim oulun vedelle. sano et tänä vuonna oli tutkittu vettä oikeen kunnolla kaikilla testeillä, ja ulkomailta asti tullut porukka ihmettelemään miten oulussa voi olla suomen puhtain vesi. puhdasta se voi olla, mut siinä on pakko olla joku ph-pitoisuus tai joku erilainen kuin esim helsingissä.
        oon jo miettiny vakavissani takaisin muuttamista pk-seudulle, kun se tuntuu parantavan tämän mun ihottuman.
        ja ei muutako taas kortisonia pintaan ennen töihin menoa.... olin taas yöllä raapinu käsivarret verille =/


      • Hannah :)
        niinu82 kirjoitti:

        mä jo luulin et kellään ei ole samaa ongelmaa.
        mun äitikään ei usko todellakaan tähän mun epäilykseen veden suhteen. pitäisi sun juttu viedä sille tulostettuna versiona =)

        siis valohoito autto oikeesti, pitää vaan ensin päästä erikoislääkärille joka laittaa lähetteen siitä, että saa kelalta tukea. se on oikeasti tosi kallista.
        kävin jossai lekurissa joka on siinä spazio-sisustusliikkeen yläpuolella pari vuotta sitten.
        siellä oli mukava käydä, ei kukaan kytänny kokoajan vieressä niinku esim ouksissa. samoin ouksissa saattoi tulla opiskelijoita kattomaan sua alasti siel laitteessa... viikon verran kävin siellä ja vaihdoin yksityiseen lekuriin.
        valohoitoahan annetaan samanlaisella laitteella ku solariumi. tosin lamput on erilaiset.
        hoito alkaa niin et ensin ollaan joku 30s laitteessa ja pari päivää siitä ni ollaan 1min. jne jne...
        se on tosi rassaavaa jonku minuutin takia mennä sinne ja riisua jne... mut se autto.
        itse kävin kuukauden siinä aina ja ei tarttenu sen jälkeen käydä moneen kuukauteen.

        mul ei oo kutinaan lääkkeitä, ataraxia kokeilin kerran mut ne väsytti mua niin et vaikutti jo töissä käymiseen.

        mun isä myy ammatikseen letkuja jne... esim oulun vedelle. sano et tänä vuonna oli tutkittu vettä oikeen kunnolla kaikilla testeillä, ja ulkomailta asti tullut porukka ihmettelemään miten oulussa voi olla suomen puhtain vesi. puhdasta se voi olla, mut siinä on pakko olla joku ph-pitoisuus tai joku erilainen kuin esim helsingissä.
        oon jo miettiny vakavissani takaisin muuttamista pk-seudulle, kun se tuntuu parantavan tämän mun ihottuman.
        ja ei muutako taas kortisonia pintaan ennen töihin menoa.... olin taas yöllä raapinu käsivarret verille =/

        No joo.. Kerroin poikakaverille tuosta sun viestistä niin se vaan naureskeli.. Se ilmeisesti luulee ettei se voi johtua vedestä..

        Jaa.. En tiennykkään, että Kelalta saa tukea siihen valohoitoon. Mulla kyllä onneks sosku maksaa.
        Oisit sanonu siellä Oyksissa ettei ne opiskelijat saa tulla kyttään. Sulla on oikeus siihen. Mun mielestä potilaalta pitäis kysyä saako sinne tulla. Mä en ainakaan haluais, että joku tulee kyttäämään... Tää on mulle kuitenkin niin arka asia, oikeestaan hävettää kun on tällästä ihottumaa..
        Kiitos kun kerroit tuosta valohoidosta.

        En kyllä tiiä mikä täs Oulun vedessä on, mut joku siinä kyllä kuivattaa ihon. Yks tuttu sano, et siinä on klooria.. mut en sit tiiä.


    • n24

      Olen myös atoopikko, mutta Suomessa minulla ei ole vuosiin ollut pahoja ihottumia. Viime vuoden olin ulkomailla ja ekat puoli vuotta iho tuntui ihan normaalilta, mitä nyt ehkä himpun verran tavallista kuivemmalta. Viime joulun tienoilla sitten tuli yhtä äkkiä aivan sairaasti ihottumaa: naama täynnä, käsivarret kämmenten yläpuolelta lapaluihin asti ihan tulipunaiset. Mikään rasva ei auttanut... Sitten tulin kahdeksi viikoksi Suomeen käymään ja kappas! Kaikki ihottumat hävisi sen aikana! Enkä edes rasvannut mitenkään superpaljosti. Sitten kun menin takaisin ulkomaille, alkoi sama rumba heti ensimmäisen suihkukerran jälkeen. Eli vedestä johtui... Ktseessä oli itä-Euroopan maa ja kuulemma laittavat tosi paljon kemikaaleja veden joukkoon, kun se on sen verran saastunutta. Eli kyllä se vedestä johtui. Sitten kun loppukesestä palasin takaisin Suomeen, meni varmaan kuukausi, että iho parani...

      En tiedä mitä rasvaa ensi kerralla reissuun lähtiessäni ottaisin mukaan... Jos jollain on hyviä vinkkejä, niin kaikki ehdotukset otetaan ilolla vastaan! :)

    • Joku vaan

      ...mutta ite olisin kyllä ensimmäisenä arvellut johtuvan ilmastosta. Helsingissä on varmasti kosteampi ilma kuin Oulussa, eikä talvisaikaan niin kovia pakkasia. Ainakin mulla kuivalla pakkassäällä iho on ikävimmillään. Onhan se Oulukin kyllä meren rannalla, mutta taitaa tuo perämeri olla pitempään jäässä talvisin kuin suomenlahti.

      • TimoS

        Aikalailla samaa mieltä olen, vaikka Oulun vesi on vähän "liiankin puhdasta".
        Sisäilman kosteus menee väkisten alle 20%. Vaatteet, peitto ja lakanakin ovat niin kuivia, että imevät ihosta kaiken kosteuden ja rasvan.


    • miettinyt aivan

      samaa! Itse olen asunut eteläisessä Suomessa Helsingin lähistöllä ja siellä ei koskaan ole ollut ihon kanssa ongelmia. Sukulaisia asuu Joensuussa, josssa olen käynyt paljon ja viettänyt lapsena lomia. Siellä iho meni heti todella huonoon kuntoon, kuivui ja kiristi ja kutisi ja sain ihottumaa. Siskoni valitteli samaa. Mekin pohdimme, olisiko vedessä mahdollisesti eroja.
      Onhan tietysti meren läheisyydessä kosteampi ilmasto, ja sehän tekee atoopikon iholle hyvää.

    • -79

      Heipparallaa!

      Mahtavaa huomata, että en ole ainut raapiva Oulussa. Kärsin todella pahasta atooppisesta ihosta ja raavin kaiket yöt ja päivät. JOtkut ehdottelee yöksi hanskoja, mutta ei taida meikäläisellä toimia.

      Huomasin tässä juuri myös tämän kaupunkiongelman. olin taannoin Turussa ja iho muuttui silkiksi viikonlopun aikana. Mutta kun palasin Ouluun muutuin samaksi rupikonnaksi. nyt olen syönyt parin viikon ajan tyrnikapseleita. Iho on aivan kamala. Ainakin vielä. Tietääkö joku, onko näillä kapseleilla sellainen vaikutus, että ensin iho tulehtuu todella pahoin ja jonkin ajan kuluttua rauhoittuu. hope so! zemppiä kaikille kärsiville.

      • Hajusteintolerantti

        Vuosia sitten ystävättäreni äidillä oli paha ihottuma, hän asui Kuopiossa. Käydessään Helsingissä hän huomasi ihonsa paranevan, ja taas pahenevan palattuaan Kuopioon.
        Syy selvisi, silloin kokeiltiin fluorin lisäämistä Kuopion vesijohtoveteen.
        Ymmärtääkseni fluoria ei lisätä vesijohtoveteen missään Suomessa, mutta jos oireet noinkin selvästi viittaavat veteen, siinä on jotain muuta, mitä ei ole muualla, missä iho paranee.
        Voi olla kiven takana löytää syyn aiheuttaja(t), mutta ainahan voi yrittää.
        Jos kaivovesi Oulussa ei aiheuta ongelmia, siitä voisi vetää johtopäätöksiä....
        Voisi myös kokeilla aktiivihiilisuodatinta suihkuun. Minulla ei kylläkään kokemusta.


    • Minä

      Sama homma, iho parani kun muutin pois! Joskaan en helsinkiin, vaan vielä pohjoisemmas ja enenpi sisämaahan, joten ei siinä ilmankosteudella ole tekemistä. Luulin että tilanne Oulussa olisi parantunut lisääntyneen pohjaveden käytön myötä, mutta näköjään ei. Koittakaa kestää, tai etsikää lähin pohjavesi kunta. Meitsillä oma porakaivo nyt, jo kelpaa suihkutella!

    • Anonyymi

      Minulla ei ole koskaan ollut iho-ongelmia tai ihottumia ennen Ouluun muuttamista. Olen asunut Helsingissä, Kuopiossa, Kaavilla, Lohjalla, Viitasaarella, sekä useamman vuoden ulkomailla.

      Missään muualla ei ole ollut ongelmia ihon kanssa, mutta nyt kun olemme asuneet Oulussa kaksi vuotta, kärsin ihottumista. Kutina ihottuma-alueilla alkaa nykyisin heti, kun menen Oulussa suihkuun. Siis jo ennen, kuin käytän saippuaa. Pelkkä Oulun vesi saa ihon kutisemaan niin, että joudun käyttämään kortisonirasvaa.

      Kirjoitan tätä Viitasaarella, missä olemme käymässä. Tulin juuri suihkusta ja huomasin, että vesi ei aiheuttanut minkäänlaista kutinaa. Ei suihkun aikana eikä sen jälkeen.

      Oulussa on suihkussakäymistä pakko vältellä niin paljon kuin mahdollista. Muutan välittömästi sieltä pois, kun olen saanut opintoni valmiiksi.

    • Anonyymi

      Nostelenpa esille myös sitä että oulun vesi aiheuttaa minulla ärtyneen suolen oireita. Kun pääsen muualle esim. mökille niin oireet katoaa ja janon tunne sammuu. Miksi tuo oulun vesi ei kadota janon tunnetta. Mitä paskaa tuossa ouöun vedessä on?

    • Anonyymi

      Asumme Joensuussa ja lapsemme ovat atoopikkoja. Kun lapset ovat käymässä useamman päivän esim.mummolassa (kunta P-Karjalassa), iho paranee molemmilla merkittävästi. Onko muilla samoja kokemuksia näillä seuduilla? Käytössä on kaikki kortisoni voiteet, mutta iho kukkii päästä jalkoihin, kesäisin aurinko helpottaa mutta suurin lyhyellä aikavälillä näkyvä muutos tapahtuu, kun lapset vaihtavat kuntaa ja pesuvettä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe