Mitä tehdä?

eipärjääenää

Mitä voi tehä, jos on kokoajan huono olo henkisesti ja jatkuvasti pyörii itsetuhoiset ajatukset mielessä. Ne taas johtuu polvikivuista, joita kukaan ei tunnu ottavan todesta tmv.

Mitä voi sit tehä ku tuntuu, ettei pärjää kotona yksin? Pelkään tekeväni itelleni jotain. Äsken kävin kaupassa, ni linkku ajo ohi, mietin jo että meen sen eteen.

En mää jaksa kokoajan tämmöstä miettiä. Eilen jo rupesin kirjottaa jäähyväiskirjeitä, kunnes sit laitoin viestiä eräälle ihmiselle, joka sit sano tänää että se voi lähtee esim tkseen mukaan jos saan varattua sinne ajan psyk.sh:lle. Sinne tkseen on vaan niin vaikee soittaa. Aina aamuisin tuntuu etten pysty soittaa, liian korkee kynnys sinne menoon. Eilen oli joku ihme ahistuskohtaus(?) ku henkee ahisti ja sydän hakkas hullun paljon.

Oon joutunu viimesen 1,5viikon ajan stressaamaan kokoajan erään naapurin p'skiaisen takia, se tuli ovelle sillon täysin aiheetta riehumaan, sit viime pe se uhkas tappaa kaverinsa, kuulu erittäin selvästi läpi. Sit mun piti lähtee käymään kaupassa, ni oven takana seisokin joku ihme ukko täysin pimeessä rapussa. Se ei siis todellakaan ollu mikään huume-väkivalta hemmo, kuten se seko naapuri, tai sellaselta näyttää, vaan eräs joka tuli ettii erästä toista.

Jatkuvasti joutuu stressaa, vaikkei se yks enää oventaa tulekaan ihan heti uusiks.

Mitä lääkäri tekee/sanoo jos mä saan varattua sinne ajan ja sanon etten pärjää enää kotona. En oo syöny ruokaakaan yli viikkoon. Siis oikeeta ruokaa, appelsiinejä kylläkin. Ei oo ees nälkä, ei tee mieli mitään ruokaa, kun se vaan kuvottaa..

11

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KylmäKaupunki

      Riippuen kait ongelmiesi vakavuudesta, siitä miten saat ne ilmaistuksi sekä ihan lääkäristäkin, hän luultavasti ehdottaa masennuslääkkeiden syömistä sekä mahdollisesti jopa neuvoo jatkon suhteen jotain. Ehkä saat lähetteen eteenpäin tai jonkinlaisen keskustelutuokion, jossa tilannettasi arvioidaan.

      Joka tapauksessa kannattanee henkisesti varautua siihen, että vaikka saisitkin ajan lääkärille, asiat eivät ehkä etene kovin nopeasti.

      • kalmankalpea

    • ahdistunut.mies

      Ei noista lääkäreistä ja mömmöistä ole yhtään mitään apua ja koko Suomen mielenterveyspalvelut ovat pelkkä vitsi. Ainakin minun omakohtaiset kokemukset ovat tuollaisia jo monen vuoden ajalta.

      • ajatus

        Totta, mielenterveyspalvelut ovat vähäiset tai sitten kohdennettu väärin. Avohoitoa suositaan, tosin on hyvä tukea ihmistä jo varhaisessa vaiheessa. Sitten kun tarvitsisi sairaalahoitoa, ei sinne niin vaan pääse. Jos kriteerit täyttyy, hoito voi olla liian lyhyt..


    • alkup--

      Mä kirjotin tähän jo vastauksen, mut tottakai sen piti kadota...

      Tänään on ollu hyvä olo, mut kuinka pitkään taas? Kohta taas tulee superp*ska olo..

      Pakkohan lääkärin on auttaa, jos esim kirjotan kaiken paperille ja näytän sen sille. Ei se voi jättää auttamatta! Mut onko sen ainoa apu sit jotain masennuspillereitä ? Niitä ku ei voi noin vain määrätä, koska vaatii tarkan seurannan, koska triptyl, jota määrättiin koviin kipuihin, aiheutti itsariajatuksia. Päiv.lääkäri sano ettei uskalla määrätä mtn lääkkeitä.

      Vai onks sen apu joko lääkkeet tai suljettu osasto? Onneks se ei ihan tost vaan voi sinne pistää. Eli ainoa auttava juttu on se psyk.sh:lle jutteleminen, jos pääsee puhumaan.

      • ajatus

        Puhuminen auttaa tai ainakin helpottaa. Voi saada tilanteeseen uusia näkökulmia. Ja huomaatko, että susta välitetään, kun nytkin saat viestejä. Edelleen ota apua vastaan.


    • ajatus

      Hei, ikävä juttu toi tarina. Mutta ota ihmeessä apua vastaan jos mahdollista. Voimia...

    • Hyvä nimimerkki "Mitä tehdä" kirjoitit:

      "Oon joutunu viimesen 1,5viikon ajan stressaamaan kokoajan erään naapurin p'skiaisen takia, se tuli ovelle sillon täysin aiheetta riehumaansit viime pe se uhkas tappaa kaverinsa, kuulu erittäin selvästi läpi."

      ASUTPA SINÄ VÄKIVALTAISESSA YMPÄRISTÖSSÄ. Itse en viitsi olla missään tekemisissä tuollaisten epämiellyttävien henkilöiden kanssa, saatikka että avaisin heille oveni. Esim. yläkerrassamme ASUU VUOKRALLA erittäin epämiellyttävästi käyttäytyvä yh-isä. Ensimmäiset 12 asuin vuottaan hän porasi, sahasi ja naputteli kodissaan yötä-päivää, jopa klo 23 jälkeen illalla. Kun huomautimme mieheni kanssa asiasta riittävän monta kertaa, hän lopulta lopetti. Edelleen tämä yh-isä TUPAKOI PARVEKKEELLA JA RAVISTELEE PEITTEITÄ PARVEKKEEN KAITEEN ULKOPUOLELLA - taloyhtiön sääntöjä uhmaten. Kyseisen miehen ilmeisesti ainoa lapsi on 16-vuotias musiikkilukiota käyvä herran terttu, joka POMPOTTELEE PALLOA, JOPA RULLALAUTAILEE SISÄLLÄ. Kuulin kerran parvekkeella ollessani kun tämä yh-isä kailotti kännykkäänsä jotakin huoltajuuskiistoista ja poikansa sairastamasta ADHD:stä, johon aloitetaan lääkitys. Nyt pojalle on ilmeisesti ostettu uusi PELITIETOKONE, jota hän äänekkäästi pelaa kaverinsa kanssa iltapäivisin koulusta kotiin tultuaan; v´tut ja ´tanat vain kajahtelevat, kun peli ilmeisesti epäonnistuu, ja poika potkii ja hakkaa lattiaa. Ihmettelen joskus milloin tämä 16-vuotias musiikkilukiolainen tekee läksyjä, kun arki-iltapäivät kuluvat ÄÄNEKKÄÄSEEN, NAAPUREITAKIN HÄIRITSEVÄÄN TIETOKONEPELAAMISEEN(?)

      Sisällä pallonpelaamisen, rullalautailun ja 12 vuotta kestäneen remontoinnin ohella tämä yh - isä poikineen LEIKITTÄÄ ISOA PAIMENKOIRAA PALLOLLA SISÄLLÄ KERROSTALOASUNNOSSA - oli sää mikä hyvänsä. Koiraa "lenkitetään" ulkona mm. rapunpielessä tupakkaa poltellen. Ihmekös sitten, että koira riehuu sitten sisällä asunnossa haukkuen ja naapureita häiriten(?)

      Taloon muutettuaan yh-isä koetti tervehtiä minua, muttei koskaan aviomiestäni.
      Tämän vuoksi en koskaan vastannutkaan hänen tervehdyksiinsä. Nykyisin ko. naapuri luikkii asuntoonsa sekä minua että aviomiestäni vältellen, milloin ei tule kotiinsa klo 3.00 aamuyöstä OVIA PAISKOEN, JA WC-PYTYLLÄ NORJAA PUHUEN. NÄITÄ ÄÄNEKKÄITÄ RYYPPYREISSUJA on onneksi vain joka toinen viikonloppu, jolloin 16-kesäinen lukiolainen ei PELAA, TÖMISTELE JA RAIVOA KOTONA. Arvelimme aviomieheni kanssa, että koska pojan meluamisen hiljennyttyä alkavat yh-isän äänekkäät kotiinpaluut ryyppyreissuilta, isä remuaa pojan ollessa muualla, ehkä äidillään hoidossa.

      Hyvä nimimerkki "Mitä tehdä?", koeta hakeutua rauhallisempaan ympäristöön asumaan, päästä psykiatrin puheille masennuksen tiimoilta ja koettaa syödä vähän muutakin kuin appelsiineja, vaikka NE TÄLLÄ HAAVAA HYVIÄ JA HALPOJA OVATKIN! Tsemppiä ja onnea matkaan.

      Mekin muuttaisimme kodistamme, ellei se olisi JO VUOSIA SITTEN TÄYSIN MAKSETTU OMISTUSASUNTO, ja kaupungin keskustan tuntumassa. Toisaalta kannattaako YHDEN HÄIRITSEVÄÄ ELÄMÄÄ VIETTÄVÄN NAAPURIN TAKIA MUUTTAA(?) Käsittääkseni sinulla hyvä nimimerkki "Mitä tehdä?" suurin piirtein joka toinen naapuri käyttäytyi häiritsevästi. Silloin muuttoa kannattaa jo harkita, varsinkin JOS ASUU VUOKRALLA eikä ole näin ollen yhtä kiinni asunnossaan, kuin tällainen omistusasuja!

      • kyllästynyt-ap

        Ei tässä talossa ole kuin yks häiriönaapuri. Muut ei mölise, enkä oo varmaan kaikkia ees nähny, harvoin tulee ketään vastaan. Viime yönä oli taas sellasta musiikin soittoo ja karjuntaa, että pitää varmaan korvatulpat ostaa kohta.

        Mä en uskalla nukkua öisin, varmaan tuli jotain traumoja naapurista ku se sillon kävi riehumassa, vaikkei sen jälkeen ookaan näkynyt. Päivällä voi nukkua sillei normisti, mut yöllä pyörin sängyssä hirmu kauan ja ikäänkuin säikähdän joka kerta ku herään. Monet kerrat nähny alakerran naapurista unta, että siinä unessa se on tullu tähän asuntoon sisälle väkivalloin ja kaikkee..

        Masentaa koko helkkarin elämä. Kohta alkaa yhteishaku eikä ole mitään hajua mihin haen. Aloille, jotka kiinnostais, ei varmaan pääse, koska yks opettaja kerran sano ettei sun polvi tuu kestää niillä aloilla ja ehdotti jotain toista alaa. Entä jos ei kiinnosta mikään muu kuin ne 2 alaa? Mä en pääse opiskelee sille alalle, johon haluan VAAN sen takia koska joudun kitumaan ton polven kanssa. Onks se tätä sit koko elämä? Ei voi juosta, ei voi kävellä alamäkee normaalisti, ei voi pyöräillä, ei luistella, ei mitään. Mä en jaksa tämmöstä elämää.


      • kyllästynyt-ap kirjoitti:

        Ei tässä talossa ole kuin yks häiriönaapuri. Muut ei mölise, enkä oo varmaan kaikkia ees nähny, harvoin tulee ketään vastaan. Viime yönä oli taas sellasta musiikin soittoo ja karjuntaa, että pitää varmaan korvatulpat ostaa kohta.

        Mä en uskalla nukkua öisin, varmaan tuli jotain traumoja naapurista ku se sillon kävi riehumassa, vaikkei sen jälkeen ookaan näkynyt. Päivällä voi nukkua sillei normisti, mut yöllä pyörin sängyssä hirmu kauan ja ikäänkuin säikähdän joka kerta ku herään. Monet kerrat nähny alakerran naapurista unta, että siinä unessa se on tullu tähän asuntoon sisälle väkivalloin ja kaikkee..

        Masentaa koko helkkarin elämä. Kohta alkaa yhteishaku eikä ole mitään hajua mihin haen. Aloille, jotka kiinnostais, ei varmaan pääse, koska yks opettaja kerran sano ettei sun polvi tuu kestää niillä aloilla ja ehdotti jotain toista alaa. Entä jos ei kiinnosta mikään muu kuin ne 2 alaa? Mä en pääse opiskelee sille alalle, johon haluan VAAN sen takia koska joudun kitumaan ton polven kanssa. Onks se tätä sit koko elämä? Ei voi juosta, ei voi kävellä alamäkee normaalisti, ei voi pyöräillä, ei luistella, ei mitään. Mä en jaksa tämmöstä elämää.

        Ala Perussuomalaisten äänestäjäksi: lähiöpubiin mars, tuoppi kouraan ja pätemään.


    • appvituttaa

      Nnyt on ollu tän viikon ihmeen hyvä olo. Ehkä siks ku sunnuntaina se pitkä odotus palkitaan, kun uusi perheenjäsen(kani) tulee vihdoin kotiin. :) Huomenna tk:seen jalan takia, jos lääkäri vaikuttaa mukavalta, ni vois uskaltautua kysymään siitä juttelujutusta, joka on tk:ssa. Sieltä juttelupaikasta, jossa kävin, tuli loppuraportti. Väittivät että oon käyny paikan päällä vaan kolmesti ja että sen paikan ulkopuolelle oltiin muka sovittu jopa 5kertaa. Siellä paikassa mä kävin ainakin 4-5kertaa. Eka kerralla palaveri, toisella kerralla ns.normikäynnillä terapeutin luona, joka oli sen yhen kerran ajan vaan se terapeutti, koska se lähti muualle töihin.(harmi, koska se tuntu heti siltä että sille vois jutella...) sit ainakii 2, ellei kolmekii kertaa lääkärin luona ns.palavereissa. Eikö ne merkitse ne käynnit johonkii ylös vai pitääkö niiden muistaa ulkoo se että kuinka monta käyntiä siellä toteutui tmv?? Hirvee valitus siinä loppupaperissa siitä ku laitoin mielipiteeni siitä paikasta keskellä yötä viestillä sinne. Onks se niin kauheeta ku piti siihenkin se kirjottaa?? Eivät ne sitä voineet tajuta että mä en viime kertaisen jälkeen enää uskaltanut mennä sinne. Viimeks oli vähällä etten hukuttautunu läheiseen lampeen sen ahistusmäärän takia, joka siellä käydessä tuli, mut sit onneks kaveri soitti ja puhu järkee...

      Toivottavasti tonne paikkaan ei enää ikinä tartte mennä "apua" hakemaan, koska sieltä sitä ei saa.

      Toivottavasti vaan tää hyvä olo jatkuu. Menee hermot naapurinkaa ku se mölisee joka ilta klo 22-> aina siihen klo 2 asti. Äsken se tuli ovelle örveltää ja sano haluavansa keskustella. Joo ihan kiva, mut mä en keskustele kenenkään kanssa tuolla tavalla. Eka pimpottaa klo 23 ovikelloo ja sit kurkkii postiluukusta. Ja ku vähän aikaa sitten se tuli aamulla ovelle potkimaan ovee. Ei hirveesti kiinnosta availla ovea/jutella naapurille, ei voi tietää minkälainen on. Väitti ettei oo kännissä mut saattaa kuulostaa siltä ku on lääkitys.. Aineissako sitten? Melu vaan yltyy. Pitäs saaha nukkua ku aamulla tk:een soitto.

      No, pikkukisu saa aamulla sitten pomputella pallolla heti aamusta. Mitäpä sitä häiriköijäkään saa nukkua kun minäkään en oo kohta kuukauteen nukkunu kunnolla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      170
      3400
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      63
      2822
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2692
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      38
      2157
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      1997
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1617
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1595
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1538
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1409
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1301
    Aihe