Liian pieni opintoraha

nitte

Sain päätöksen opintotuestani, jonka mukaan minulle maksetaan huomattavasti pienempää opintorahaa kuin mihin olisin oikeutettu. Asun vain äitini kanssa, mutta kelassa olivat jostain kumman syystä päättäneet laskea isäni tulot myös. Olen täyttänyt jo 20 vuotta, ja käsittääkseni ainoastaan sen vanhemman tulot vaikuttavat, jonka luona asun. Äidilläni on suht pienet tulot. Laitoin liitteeksi vieläpä palkkatodistuksenkin.

Juttelin puhelimessa kelavirkailijan kanssa, ja oikaisupyyntö on tehty. Onko minulla mitään mahdollisuuksia saada korotusta tähän opintorahaan? Virkailija oli niin salamyhkäinen, ettei vastannut mitään. Haluaisin kuulla asiallisia kommentteja tästä asiasta.

4

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5684

Niin no, sikäli mikäli ovat virallisesti eronneet, niin vain äidin tulojen pitäisi vaikuttaa. Juttelitko päätöksen tehneen virkailijan kanssa vai soititko vaan asiakaspalveluun? Jos ko. henkilö ei ollut päätöstä tehnyt, niin voi ollla vaikea kommentoida sitä, miksi sitten olet sellaisen päätöksen saanut.

• nitte

Eivät ole siis hakeneet avioeroa, asuvat kuitenkin asumuserossa. Juttelin tosiaan vain jonkun satunnaisen asiakaspalvelutyypin kanssa; ymmärrettävää toki jos hän ei osannut vastata kysymyksiini. Päädyimme kuitenkin siihen, että oikaisupyyntö tehdään ja katsotaan, josko saisin sen korotuksen siihen tukeen. Minusta olisi aivan omituista, etten saisi, koska laskin laskurilla että olisin oikeutettu roimaan korotukseen. Aika monilla muillakin on otettu vain sen vanhemman tulot huomioon, jonka luona asuu. Mikä tässä olisi poikkeuksellista?

• 5684

Varmaan olisi kaivattu jotain lisänäyttöä siitä, että vanhemmat asuvat pysyvästi erillään. Jos ero ei ole vireillä, niin siitä voi jäädä vähän epämääräinen kuva. Sitä en kyllä tiedä, miten tuo todistetaan sen tarkemmin, jos ei riitä tieto, että asuvat eri osotteissa.

• nitte

Käsittääkseni pitäisi riittää tieto siitä, että isäni asuu muualla (näkyy maistraatista) - tarvittaessa voin antaa vaikka kopion hänen vuokrasopimuksesta. Kaikkihan tulee väestötietojärjestelmästä, kun tätä asiaa tutkitaan.
      Vielä vuoden vaihteessa minulle jopa vastattiin Kelan asiakaspalvelusta, että jos vanhempani asuvat eron vuoksi erillään, huomioidaan vanhempien tuloiksi ainoastaan äitini tulot. Enkä todellakaan pistä vanhempiani avioeroamaan tällaisten asioiden takia. He tekevät itse omat ratkaisunsa.

Käyttäisin kieltämättä aikani paremmin, kuin selvittämällä tätä asiaa, mutta ei voi mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2241
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      105
      2211
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      48
      2073
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      213
      1472
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1386
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1382
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1151
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1086
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1076
    Aihe