Täydellisen materian etsiminen

ocdperfektionisti

moi! onko kellään sellaista pakko-oiretta, johon liittyy sairaalloinen perfektionismi materian suhteen? eli kaupassa on pakko tarkastaa miljoona kertaa, että vaate/muu ostos on täydellinen. Joskus olen jopa kiertänyt kaikki lähiseudun kaupat, että varmasti löydän vaatteen/asian mahdollisimman täydellisenä. ja kun vihdoinkin saan ostettua vaatteen, uutuudenviehätys (= varjelu tässä tapauksessa) on vahvimmillaan, ja pelkään että vaate jää ovien väliin/rikkoituu kun kynsi raapaisee. joskus olen jopa käynyt palauttamassa vaatteen sen takia. luulin pitkään, että kyseessä on perfektionismi, kunnes tajusin, että OCD pikemminkin. :/ esim. nytkin ostin yhden jutun, joka sai heti vähän naarmuja normaalissa käytössä ja olen koko ajan tutkinut virheitä, joita nään siinä ja hämääntynyt ihan hirveästi. mikä avuksi?

5

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirppa

      Ilmoittaudun! Lisäksi ylipäätään osto/vaihto/palautusprosessiin saattaa minulla mennä tuhottoman kauan, ja sittenkin jään pakkomielteisesti miettimään oliko ostos se paras/parhaan hintainen jonka olisin voinut löytää.

      Jos vasta ostetusta tavarasta löytyy juuri noita virheitä tai itse tulen siihen tulokseen ettei olekaan oikean värinen tms., niin se pitäisi heti päästä palauttamaan, olen tosi ahdistunut jos en pääse sillä sekunnilla kauppaan ja aloittamaan etsimisprosessia alusta.

      Tähän liittyy minulla myös sairaalloinen omien ostosten pohtiminen, 'research', suunnittelu ja jälkeen päin helposti epävarmuus siitä, tuliko sittenkään tehtyä oikea päätös. Yhtenä vuonna ostin lapselle neljä toppapukua kunnes päädyin 'siihen oikeaan', sen pitää olla just eikä melkein, en saa rauhaa ennen kuin asia on hoidettu. Sama omien ostosten, mm. Laukkujen jne kanssa. Ostan, vaihdan, palautan. sellaista pakonomaista josta tulee loppupeleissä tosi ahdistava olo.

      Mulla on kyllä muitakin pakkotoimintoja/ajatuksia, mm. pelko ihastumisesta, yhteen aikaan siitä että olen lesbo, vahingoittamisajatuksia, seksuaalisia pakkoajatuksia, jään palkomielteenomaisesti koukkuun vaikkapa johonkin TV-sarjaan ja siitä täytyy etsiä kaikki sarjat ja katsoa putkeen...

      Tosi uuvuttavaa välillä, toisaalta taas tosi ihanaa siinä ostoshuuman alkuvaiheessa kun vielä metsästää sitä täydellistä ilolla - siis ennen kuin se touhu muuttuu tosi ahdistavaksi ja kaikki ajatukset valtaavaksi.

      • Sirppa

        ...ja vielä lisäyksenä: just tuo virheiden/naarmujen pelko on välillä kamalaa. Jos vaikka uudessa laukussa tai rattaissa on naarmu (ja vielä itseaiheutettu), niin siitä saattaa mennä fiilis koko tavarasta ja elämä hetkellisesti aivan pilalle, muuta ei pysty ajattelemaan. Säästän myös kaikki kuitit ja reklamoin tosi herkästi pienistäkin virheistä, kun en kestä niitä.


    • outopää

      Tuttua on. Uskallan hädin tuskin käyttää sellaisia uusia vaatteita, joista pidän oikein kovasti. Tarkastelen käytön jälkeen, ettei vaan mitään ole tapahtunut jne. Toisaalta raivostuttavaa ja toisaalta huvittavaa. Pitäisi melkeinpä olla kaksi samanlaista, joista toista ei käyttäisi lainkaan.

    • KihveliKetsupilla

      Mulla on puolestaan ongelmia pukeutumisen kanssa. Kaappi on täynnä vaatteita, mut mikään ei tunnu sopivalta. Ja en siis tarkoita sitä, etteikö vaatteet mahtuisi päälle, vaan ne ei vaan tunnu hyviltä. Vedän jonkun rytkyn päälleni, tuumailen, että "ei" ja vaihdan toiseen ja edelleen toiseen ja edelleen toiseen.

      Tän toiminnan takana piilee miljoonia ajatuksia tai epäilyjä: en näytä hyvältä vaatteessa, tai se ei olekaan tilaisuuteen sopiva, ehkei se ookaan mun tyylinen, ehkä joku ei pidä vaatetuksestani, tai mä pelkään näyttää liian hyvältä ja saada liikaa huomiota. Voi jopa olla et musta tuntuu et muiden ihmisten mielipiteet ja normit hallitsee mua liikaa, joten valitsen jotain täysin epäsopivaa päälleni protestina ja sitten en kuitenkaan oo tyytyväinen. Tähän vaate-hius-koru-meikki ruljanssiin saa kulumaan tuntitolkulla aikaa ja oon paikoista myöhässä tän takia, enkä kuitenkaan oo tyytyväinen siihen, miltä näytän.

      Kaveri sano mulle pari viikkoa sitten, että oon kontrollifriikki - ihan omassa luokassani. Ensireaktio oli et "No hoh-hoijaa. Mä vaan tykkään olla järjestelmällinen, että asiat toimii." mut nyt oon alkanu tajuta, et todellakin kontrolloin kaikkea (kuten vaatetusta), teen kaiken järjestelmällisesti, pikkutarkasti ja loppujen lopuks se järjestelmällisyys kostautuu, koska mikään ei oo hanskassa. OCD kyllä.

      Helpottavaa löytää vastaus kaikkeen ahdistukseen ja sekasortoon omassa elämässä (tai päässä), mut samalla mietityttää miten tästä pääsee eroon. Mä tiedän kyllä, että noiden pakkotoimintojen takana piilee pelko erinäisistä asioista ja ne asiat juontaa lapsuuteen. Vanhemmat ollu tosi kontrolloivia ja pukeutumisesta on saatu riitoja aikaan jo pienestä pitäen ja moitteita on tullu. Tavallaan taas vanhemmat ei oo yhtään huolehtineet siitä, mitä mulla on päällä. Aika kahtiajakoista. Mut miten niitä menneisyyden traumoja sitten kohtais. Ahdistaa jo ajatella koko asiaa.

      Tänään yritin vetää ylleni "vaan jotkut vaatteet", mut siitä kehkeyty koko vaatekaapinsiivousprosessi. Oon aivan uuvuksissa ja mulla on päällä vaatteet, jotka epäilyttää mua koko ajan. Tuntuu et nää on liian hyvät ja mitäs mä sitten huomenna laitan päälle. Ei oo helppoo. Joku vois sanoo, et vedät vaan ylles paidan ja housut, that's it. Mut se ahdistuksen määrä on aika melkoinen, jos pitää päällä sellasia vaatteita, jotka ei vastaa täydellisesti mun vaatimuksia. Onhan tää hullua joo.

      Jos jollain on hyviä neuvoja, niin ne on todellakin tarpeen.

    • ocdperfektionisti

      Lisää apuja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2439
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2174
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      190
      2113
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1242
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1212
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1108
    Aihe