Vanhusten kunto

Vanhusten haasteeton elämä johtaa kotona istumiseen ja huonoon kuntoon.

Liikkumattomuudella on suuri vaikutus fyysiseen kuntoon ja terveyteen. Kun ympärysmitta kasvaa on seurauksena mm. diabetes ja verenkiertohäiriöt.

1

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haasteellista

Voihan se noinkin olla, mutta minä näen asian vanhukseksi jo tulleena toisin. Jos kunnostamme pidettäisiin yhteisön puolesta huolta antamalla meille esim. jonkun liikuntaesteen yllättäessä apuvälineitä päivittäiseen suoriutumiseen, voisimme osallistua aktiivisemmin omasta kunnostamme huolehtimiseen ja ympäröivän yhteisön elämään.

Jos meitä nykykäytännön mukaan makuutetaan sängynpohjalla, kunto rapisee huonoksi jo muutamassa viikossa, eikä siihen haasteelliseen elämään ole enää sen jälkeen mahdollisuuksia.

Tosin voi se haasteellinen elämäkin olla vaarallista. Minä totuin nuorempana tekemään ne vaikeimmat ja vaaralliset työt itse, ettei kenenkään palkoillisen terveys olisi uhattuna. Niinpä nyt vielä vanhuksena kiipesin korkeille tikkaille maalaamaan seinää vaikeassa paikassa, ettei muille vain sattuisi vahinkoja. Pudottuani sitten sieltä alas ja kipsin jalkaan saatuani olisin ollut terveyskeskuksesta vailla apuvälineitä kädet vapaina liikkumiseen. Eipä annettu. Makailen nyt sitten sängyn pohjalla ja odottelen valmista toisilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      151
      11396
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      28
      8092
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      56
      5874
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      162
      4749
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      15
      4661
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      32
      4331
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      84
      4193
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      84
      3477
    9. Juuri muiston ne

Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      80