Onko kenelläkään kokemuksia 70-luvulta???

Kun autot oli kuplavolkkareita ym. ja autoissa oli ristikudosrenkaat ja rumpujarrut jäykät taka-akselit joissakin jopa etu-akseli oli jäykkä ja lehtijouset ym. Autot ei kulkenut metriäkään suoraan ja jarrutuksissa kääntyilivät kun oli takapainoiset jarrut ym. Eivät olisi menneet enää 80-luvun lopullakaan katsastuksesta läpi . Renkaat eivät pitäneet paineitaan kun oli sisärenkaallisia. Piti lähes joka toisella asemalla käydä paineet tarkistamassa. Ja rengasrikot oli yleisiä.


Ja näiden mukaan asetettiin silloin nykyiset rajoitukset eikä ole korjattu nykyautoja vastaamaan, vaikka nykyautoissa on matalaprofiili teräsvyörenkaat ja lukkiutumattomat jarrut ja hyvät ajo-ominaisuudet. Nyt pitäisi jo viimeistään päivittää rajoitukset vastaamaan nykyautoja ja korottaa, kun jo talvella aina joka talvi on aina enemmän kitkarengas autoja voidaan poistaa talvirajoitukset kokonaan. Moottoriteille 150km/h ja 80km/h rajoituksia vähentää ja satanen yleiseksi rajoitukseksi ja Oulun ja Lapinlääneissä voisi maanteillä olla 120 tai 130 km/h kun on pitkät etäisyydet ja vähäinen liikenne.

25

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MoreControl

      Olet aivan oikeassa ettei niillä kapineilla uskaltaisi monikaan ajaa 100 km/h enää. Mutta silloin oli silloin ja nyt on nyt. 1960-luvulla ei tässä maassa ollut rajoituksia ollenkaan, eikä talvirengaspakkoa. Silloisilla toimenpiteillä turvavyöpakkoineen saatiin liikenneturvallisuutta huomattavasti parannettua. Ja jo 1980-luvulla kalustokin oli parempaa.

      Tostuus on kuitenkin edelleen se, että vasta nykyautot ovat sellaisia joilla näitä asetettuja nopeuksia voi ajaa. Sen verran on tekniikka mennyt eteenpäin noista ajoista, jolloin parasta mitä kansa pystyi ostamaan oli takatuuppari Corollat tai Ladat.

      Nuo takapainoiset jarrut olet keksinyt jostakin aivan itse. Jos jossakin autossa oli sellainen ominaisuus, ei se tarkoita sitä että kaikissa niin asia olisi ollut. Kupla volkkari oli takamoottorinen ja siksi edestä kevyt, mutta siihen aikaan ajettiinkin mutkat sladissa, jota ei voisi nykyään kuvitellakaan. Sehän onkin jopa rangaistavaa.

      Autoilija on siis taas lempiaiheessaan kun vertaa meloonia perunaan, mutta itse pointti on aivan muualla koko jutussa.

      • onhan_se_pelle

        Mistä tuo aloittajavatipää mitään tietää, hiekkalaatikolla joskus kuullut sanan kuplavolkkari, vertaa sitä Plasto_Volvoonsa missä ei ole jousia ollenkaan, en tiedä onko faceliftissä.

        Muuten samaa nykyauto-mantraa taas jankuttaa.


      • onhan_se_pelle kirjoitti:

        Mistä tuo aloittajavatipää mitään tietää, hiekkalaatikolla joskus kuullut sanan kuplavolkkari, vertaa sitä Plasto_Volvoonsa missä ei ole jousia ollenkaan, en tiedä onko faceliftissä.

        Muuten samaa nykyauto-mantraa taas jankuttaa.

        Ja sinulla päivä tärkein tehtävä on syyttää ja solvata tietty (j)ä nimimerkkiä joka helvetin keskusyeluketjussa. Jos joku toinen nettihäirikkö itsesi lisäksi on mielestäsi tyhmä tai jotenkin muuten epämielyttävä niin kuvitteletko että se vittuiluistasi viisaammaksi muuttuu? Kuukaudesta toiseen samat nimimerkit ovat vittuilujesi kohde. Eikö vieläkään saman levyn pyörittäminen ala kyllästyttämään? Eikö elämässäsi ole mitään muuta tekemistä kuin päivystää netissä milloin tietty/tietyt nimimerkit jotain sinne kirjoittavat?


      • onhan_se_pelle
        cletus_van_damme kirjoitti:

        Ja sinulla päivä tärkein tehtävä on syyttää ja solvata tietty (j)ä nimimerkkiä joka helvetin keskusyeluketjussa. Jos joku toinen nettihäirikkö itsesi lisäksi on mielestäsi tyhmä tai jotenkin muuten epämielyttävä niin kuvitteletko että se vittuiluistasi viisaammaksi muuttuu? Kuukaudesta toiseen samat nimimerkit ovat vittuilujesi kohde. Eikö vieläkään saman levyn pyörittäminen ala kyllästyttämään? Eikö elämässäsi ole mitään muuta tekemistä kuin päivystää netissä milloin tietty/tietyt nimimerkit jotain sinne kirjoittavat?

        Ja sinun idiootin kommentti varsinaiseen aiheeseen oli? No tosin aloitushan on täysinperseestä, kuten on tekijäkin. Eli samaa kastia olet aloittajavatipään kanssa, mistä teitä mulatteja oikein sikiää.


      • onhan_se_pelle kirjoitti:

        Ja sinun idiootin kommentti varsinaiseen aiheeseen oli? No tosin aloitushan on täysinperseestä, kuten on tekijäkin. Eli samaa kastia olet aloittajavatipään kanssa, mistä teitä mulatteja oikein sikiää.

        Tyypilliseen nettihäirikön tapaan kirjoitukseni osui ja upposi sinuun joten aloit heti syyttämään kirjoittajaa eli minua kääntääksesi huomion pois sinulle kiusalliseen aiheeseen eli pakonomaiseen "suosikkipellesi" solvaamiseen. Etkä tietenkään vastannut edes kysymykseeni joka kuului että kuvitteletko ketjunaloittajan vittuiluistasi johtuen muuttuvan mielestäsi viisaammaksi? Etkä kertaakaan ole vastannut kysymykseen että miksi kuukaudesta toiseen saat tyydytystä saman, toisen nettitrollille vittuiluun?


      • onhan_se_pelle
        cletus_van_damme kirjoitti:

        Tyypilliseen nettihäirikön tapaan kirjoitukseni osui ja upposi sinuun joten aloit heti syyttämään kirjoittajaa eli minua kääntääksesi huomion pois sinulle kiusalliseen aiheeseen eli pakonomaiseen "suosikkipellesi" solvaamiseen. Etkä tietenkään vastannut edes kysymykseeni joka kuului että kuvitteletko ketjunaloittajan vittuiluistasi johtuen muuttuvan mielestäsi viisaammaksi? Etkä kertaakaan ole vastannut kysymykseen että miksi kuukaudesta toiseen saat tyydytystä saman, toisen nettitrollille vittuiluun?

        Edelleenkään "kehumatta" aloitusta kysyn että mikä oli panoksesi tähän tikusta tehtyyn avaukseen jonka on raapustanut kaikkien tuntema palstapelle.
        Mutta kuten jo totesit niin tuskin typerän avauksen tekijä tyhjän pääkotilon omistajana viisaammaksi muuttu, siitä ei ole pelkoa.


      • "Nuo takapainoiset jarrut olet keksinyt jostakin aivan itse. Jos jossakin autossa oli sellainen ominaisuus, ei se tarkoita sitä että kaikissa niin asia olisi ollut"

        Kyllä oli monessa autossa missä oli moottori edessä ja takaveto eikä ollut paineentasausventtiiliä. Oli esim. corolla ja Isuzu Bellet ym. Kuplassa oli etupainoiset jarrut ne lukkiutui jo herkästä polkaisusta eikä takapyörät edes vielä jarruttaneet laisinkaan.


      • onhan_se_pelle kirjoitti:

        Mistä tuo aloittajavatipää mitään tietää, hiekkalaatikolla joskus kuullut sanan kuplavolkkari, vertaa sitä Plasto_Volvoonsa missä ei ole jousia ollenkaan, en tiedä onko faceliftissä.

        Muuten samaa nykyauto-mantraa taas jankuttaa.

        Jaa sinä siellä leikit hiekkalaatikolla, kun äitisi on hommissa. Paljonko laskuttaa varvista nyt? Saatko pian rattikelkan?


      • Rumpujarrut
        autoilija kirjoitti:

        "Nuo takapainoiset jarrut olet keksinyt jostakin aivan itse. Jos jossakin autossa oli sellainen ominaisuus, ei se tarkoita sitä että kaikissa niin asia olisi ollut"

        Kyllä oli monessa autossa missä oli moottori edessä ja takaveto eikä ollut paineentasausventtiiliä. Oli esim. corolla ja Isuzu Bellet ym. Kuplassa oli etupainoiset jarrut ne lukkiutui jo herkästä polkaisusta eikä takapyörät edes vielä jarruttaneet laisinkaan.

        Puoltaminen johtui yleensä siitä että RUMPUjarrut pitivät erilailla vasemmalla tai oikealla puolella ja herkemmin vielä etuakselilla, takajarrut eivät siinä olleet ongelmana ellei niissä ollut lukkoonmenotaipumusta kuten 80-luvun etuvetoisessa Asconassani.
        Tuo jarrujen rassailu oli joka vuotinen homma ennen katsastusta melkein kaikissa autoissa.

        Aloittajalle tiedoksi että tubeless eli sisärenkaattomat renkaat olivat kuplassa jo 60-luvulla, mutta puhjenneen renkaan korjaus tehtiin yleensä lisäämällä sisärengas.
        Kulkupuoli oli tosiaan sellainen, että Tampereen motarin 120 km/h ajettua tuntui, että auton moottori olisi ollut millä hetkellä hyvänsä hajoamassa...


    • ajahiljaaisi

      Pääkopan sisältö ei ole ainakaan parempaan suuntaan kehittynyt, siis ihmisen pään. Siksi rajoitukset paikallaan.

      • autoilija

        "Pääkopan sisältö ei ole ainakaan parempaan suuntaan kehittynyt, siis ihmisen pään. Siksi rajoitukset paikallaan."

        Eikö ihminen kehity polvesta polveen???? Mutta nyt on se kun ajetaan liian hitaasti alkaa kuljettaja tehdä kaikkea muuta kuin että ajaa autoa ja siksi pitää rajoituksia nostaa!!!


    • Nykyajan asenteet huomioon ottaen, ei yhtään korkeammaksi. Ei nykytekniikkakaan tee autoilijasta taidokasta vaan päinvastoin. Eli kun tekniikka hoitaa, taito rapistuu ja sitte vielä vaaditaan nopeusrajoitusten korottamista.. Ei hyvää päivää.. Pahinta on, että ne kymmenet turvatyynyt saan kuljettajan tuntemaan itsensä vahingoittumaksi, mutta todellisuus kyllä ruttaAaa on harhaluulo

    • Kupla oli takatuuppari, mutta takajousitus oli erillisjousitus, eteen erillisjousitus tuli -70 luvulla.
      Corollan ja Ladan moottori oli edessä ja edessä oli erillisjousitus, takavetoisia, lehtijousitettu jäykkä akseli takana.

      • no_ei_ole

        Ladassa takana lehtijousitus, no eipä ole näkynyt.


    • res.kulj.au

      Minun autoilukokemukset alkaa vasta 80-luvun alkupuolelta, mutta ensimmäiset autoni olivat 60-lukulaisia, jäykillä lehtijousitetuilla taka-akseleilla ja rumpujarruilla.
      Ensimäinen autoni oli Opel Rekord 1967, mutta koska se oli ooppeli, niin ei siitä enempää.
      Seuraava olikin sitten jo ihan oikea Auto, Dodge Coronet 1966. V8 moottori, automaatti, jäykkä lehtijousitettu taka-akseli, edessä torsiosauvajousitus, rumpujarrut edessä ja takana.
      Luonnollisesti jarru-ja ohjaustehostimet, mutta suomalaiseen tapaan tietenkin ilman ilmastointia ja sähkölaseja.

      Auto oli erittäin mukava ja hyvä ajettavaksi. Tuulilasi-lehti testasi ko. automallin ja kehui sen ajo-ominaisuuksia vuolaasti. Hiekkatienpätkällä jossa he kävivät kellottamassa autoja, he kertoivat että "coronetilla ajoimme paremman ajan leppoisasti yhdellä kädellä ohjaten, kuin saksalaisella urheilullisena pidetyllä autolla tosimielellä ajaen".

      Omaani vaihdoin heti ostohetken jälkeen uudet jarrukengät ja voin vakuuttaa, että se menisi helposti tänä päivänäkin katsastuksesta läpi.

      • Aika_kultaa_muistot

        Ja aika kultaa muistot. Ennen kaikki oli paremmin, autot parempia ja naiset kauniimpia. Näin se aina menee. Mutta ihan oikeasti kaikki 60-luvun autot ovat nykymittapuun mukaan hirveitä romuja. Tietty jos sokeasti uskoo vuosikymmenien aikana vääristyneitä muistikuvia niin sontaläjäkin muuttuu kasaksi kultaa.


      • MoreControl
        Aika_kultaa_muistot kirjoitti:

        Ja aika kultaa muistot. Ennen kaikki oli paremmin, autot parempia ja naiset kauniimpia. Näin se aina menee. Mutta ihan oikeasti kaikki 60-luvun autot ovat nykymittapuun mukaan hirveitä romuja. Tietty jos sokeasti uskoo vuosikymmenien aikana vääristyneitä muistikuvia niin sontaläjäkin muuttuu kasaksi kultaa.

        Hahhahhahhah! Oikea totuuden torvi ja kaiken tietäjä pauhaa asiasta josta hänelllä ei ole mitään käsitystä. Kuten aiemmin sanoin, ajassa mennään ajan tavalla. 1960-luvun autot kestävät tarkemmankin syynin vielä tänäkin päivänä, edyllyttäen että ovat kunnossa. Mutta harvemmin yli 50-vuotiaat enää sitä ovat. Eivät ainakaan kahdella jalalla liikuvat punaniskat.


      • Old_grap
        MoreControl kirjoitti:

        Hahhahhahhah! Oikea totuuden torvi ja kaiken tietäjä pauhaa asiasta josta hänelllä ei ole mitään käsitystä. Kuten aiemmin sanoin, ajassa mennään ajan tavalla. 1960-luvun autot kestävät tarkemmankin syynin vielä tänäkin päivänä, edyllyttäen että ovat kunnossa. Mutta harvemmin yli 50-vuotiaat enää sitä ovat. Eivät ainakaan kahdella jalalla liikuvat punaniskat.

        Tänäpäivänä yksikään 60-luvun auto ei täyttäisi tämänpäivän laatuvaatimuksia. 60-luvun moottorit ovat saastuttavia, laiskoja, painavia ja energiaa tuhlaavia. Autot isoja, kankeita, tehottomia, painavia, bensasyöppöjä. Turvattomia, varustukseltaan vaatimattomia, kylmiä talvella, kuumia kesällä. Äänekkäitä ja haisevia. Siinä 60-luvun autojen "laatua" ja ominaisuuksia. Moni vaan sulkee silmänsä totuudelta kun lapsena on tullut ihailtuaa isin ja sedän isoa amerikanrautaa eikä ole ollut ymmärrystä autojen suhteen. Nyt aikuisena muistellaan tippa pilin päässä miten helvetin hyviä ne 50 vuotta vanhat autot olivatkaan. Aika kultaa muistot kuten yllä jo todettiin. Tässäkin asiassa.


      • res.kulj.au
        Old_grap kirjoitti:

        Tänäpäivänä yksikään 60-luvun auto ei täyttäisi tämänpäivän laatuvaatimuksia. 60-luvun moottorit ovat saastuttavia, laiskoja, painavia ja energiaa tuhlaavia. Autot isoja, kankeita, tehottomia, painavia, bensasyöppöjä. Turvattomia, varustukseltaan vaatimattomia, kylmiä talvella, kuumia kesällä. Äänekkäitä ja haisevia. Siinä 60-luvun autojen "laatua" ja ominaisuuksia. Moni vaan sulkee silmänsä totuudelta kun lapsena on tullut ihailtuaa isin ja sedän isoa amerikanrautaa eikä ole ollut ymmärrystä autojen suhteen. Nyt aikuisena muistellaan tippa pilin päässä miten helvetin hyviä ne 50 vuotta vanhat autot olivatkaan. Aika kultaa muistot kuten yllä jo todettiin. Tässäkin asiassa.

        Mitä "laatuvaatimuksia"?
        Tuon aikoinaan omistamani Dodge Coronetin tehokkain moottoriversio, antoi 0-100 km/h kiihtyvyydeksi 6,1 s. Ja pitää vielä huomioida, että se aika on ajettu alkuperäisillä renkailla. Todennäköisesti tämän päivän vyörenkailla aika olisi huomattavasti parempi.
        En minä ainakaan tuota kovin laiskana osaa pitää.

        Amerikkalaiset autot ei ole koskaan olleet kylmiä, toisin kuin aikalaisensa euroopalaiset. Lisävarustelistalta on voinut laittaa rastin ruutuun, ilmastointi, jolloin ne eivät ole olleet kesälläkään kuumia.
        Mutta kyllähän jo tämänpäivän kiinalaisiin ja eurooppalaisiin saa samat varusteet kuin 60-luvun amerikkalaisiin autoihin.

        Eikä minun tarvitse muistella "ajan kultaamia muistoja", minulla on edelleen yksi vanha harrasteauto, jonka ominaisuuksia voin käydä kesäisin testailemassa.
        Ahveniston radalla olen ajanut sillä aikoja, joihin hyvin useat uudet autot ei pysty vastaamaan.


      • Näyttö_päälle

        "Ahveniston radalla olen ajanut sillä aikoja, joihin hyvin useat uudet autot ei pysty vastaamaan."

        Saman teho/painosuhteen omaavat nykyaikaiset autot pesevät jokainen sinun jenkkisi jos kuskit ovat edes vähänkään samantasoisia. Jos sulla on joku 150hv jenkki ja vastaan laitetaan 1.1L Corolla/Micra/Golf voi olla että suurempien suoranopeuksien ansiosta kierrät radan nopeammin muuten ei mahkuja sulla. Toisaalta väitteellesi ei ole mitään todistetta. Joku linkki ajamastasi suorituksesta jossa voitat vaikka perus-Almeran olisi kiva nähdä. Muuten väitteesi on täyttä skeidaa.


      • res.kulj.au
        Näyttö_päälle kirjoitti:

        "Ahveniston radalla olen ajanut sillä aikoja, joihin hyvin useat uudet autot ei pysty vastaamaan."

        Saman teho/painosuhteen omaavat nykyaikaiset autot pesevät jokainen sinun jenkkisi jos kuskit ovat edes vähänkään samantasoisia. Jos sulla on joku 150hv jenkki ja vastaan laitetaan 1.1L Corolla/Micra/Golf voi olla että suurempien suoranopeuksien ansiosta kierrät radan nopeammin muuten ei mahkuja sulla. Toisaalta väitteellesi ei ole mitään todistetta. Joku linkki ajamastasi suorituksesta jossa voitat vaikka perus-Almeran olisi kiva nähdä. Muuten väitteesi on täyttä skeidaa.

        Tuo nyt on sinulta melko typerä väite, kun et tiedä edes mikä auto on kyseessä.
        Mutta sen verran voin kertoa, että auto on kaksipaikainen, painonjakauma 50/50, nelimäntäiset levyjarrut sekä edessä että takana, erillisripustettu taka-akseli, edessä päällekkäiset kolmiotukivarret.
        Moottori 5,7l, teho (alkuperäinen 250 hv) tehtaan ilmoittama 0-100 km/h 6,7s.
        Radalla ajaessani kiinni oli toinen moottori (6,3 litrainen, pitkälle yli 300 hv), mutta Ahveniston radalla noista tehoista ei juurikaan ole vanhoilla katurenkailla hyötyä. Kaikki teho menee luisumiseen ja kiihdyttäessä sutimiseen. Ajotaidon puutetta osittain. Hyvillä renkailla ja hyvällä kuskilla aika liikkuisi varmaan aivan eri lukemilla. Minun paras aikani oli 1,46 s.

        Olen kyllä ajanut Micralla (meillä on jopa ollut sellainen) sekä Golfilla ja voin vakuuttaa, ettei niillä pääse lähellekään samoja aikoja (ainakaan samantasoisella kuskilla).

        Jos autoista jotain ymmärrät, niin kertomastani tekniikasta ymmärrät mikä automalli on kyseessä ja netistä löydät merkkikerhon (clubin) rata-aikoja.
        Oma autoni on vuosimallia 1973.


    • Vesisaavi

      60- 70-luvun takavetoisilla autolla ajotyyli piti olla ihan erillainen kuin nykyään, kyllähän ihan jokaisella automallilla ajettiin 130 km/h, monella automerkillä, eikä yhtään pelätty.

    • Eihän kupla volkkarissa ole jäykkiä akseleita ikinä ollukkaa, enempi erillis jousitusta ja ajettavuus ollu porchen luokkaa.

      • Eikösse

        vokkelon taka-akseli ollut heilurityyppinen? Ainakin joissain malleissa. Pyöränkulmat muuttuivat senmukaan joustiko ulos vai sisään.Jäykässä taka-akselissa pyörän kulma ei muutu yhtä dramaattisesti.


    • toytsuno

      No autoilu on aloitettu ford cortinalla mallia 1971 ja ja sitten corolla 1974 mallia aika kamalia ,varsinkin talvisin joka paikassa sutimassa vikuroimassa ja venkuilemassa ilman juuri mitään tehostinta avustinta, tai valvontalaitetta joita nykyautoihin keksitään auttamaan kuljettajaa.

      Jäykkä taka-akseli taisi olla lähes kaikissa eipä se erillisjousitteinen mereltä maalle vienyt takavetoisia kuitenkin, oli se kehitystä kun välillä pääsi 900 saabilla ajelemaan, talvella ainakin.

      Nykyään pärjää yli kolmesataatuhatta ajetulla kymmenevuotta vanhalla kitkarenkaisella etuvetoisella vw passatilla monta monta kertaa turvallisemmin , taloudellisemmin, helpommin ja todennäköisemmin pääsee useimiten perille kuin silloin 1974 mallin corollalla vaikka sen kone uusittiin kansivian takia 1. kerran jo 100000km kohtaan ja sitten alkoi hitsauspaikkaukset ennen katsastusta 10 vuotias corolla sai tuntea hitsarin mig kolvia moneen kertaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      65
      2957
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2083
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1668
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1520
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1281
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1267
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1150
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1107
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe