Juuri nuohottu hormi ja kiuas ei vedä enää

HMoilainen

Juuri nuohottu hormi ja kiuas ei vedä yhtään, vaika mitä tekisi. Sitä ennen 3 v. toiminut aina kuin ajatus. Voiko tehdä ythtäkkiä totaalisen tenän juuri nuohoamisen jälkeen?
Voisko juku viisaampi valistaa... Kiitos.

23

18279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pew4ccccccclö

Ei nokikolarin vehkeillä mitään rikota. Et vain osaa lämmittää kiuasta.

• HMoilainen

Ei kai se mitään rikkonut mutta tais tukkia jotain paikkoja. Oottelen nuohoojamestarin vastausta...
      Kyl mie tiiän miten kiuas sytytetään, elä sie siitä huoli :)

• Avaa_piipun

Alpäässä oleva tuhkaluukku ja polta paperia jos ei vedä niin hae vikaa piipusta jos toimii niin vika on kiukaassa . Katso että ei liitoskohta ole tukossa . Piipun tuhkaluukku kun on auki voit kiivetä katolle ja kurkistaa hormiin ,näkyykö valoa . Nuohouksessa voi kiukaan poskikanavat täyttyä ne pitäisi kanssa puhdistaa. Kivet pois ja luukut auki ,sitten vaan tuhkaimurilla tai harjalla kanavat puhtaaksi.

• kenkäntekijäkö

On ollu tavan "suutari" nuohoojana. Mulla käy ammattimies, poistaa kivetkin kiukaasta ja imuroi luukkujen kautta tulikanavat, hyvin vetää. Onhanse Kastor Karhu.

• Minäsiivoan
        kenkäntekijäkö kirjoitti:

On ollu tavan "suutari" nuohoojana. Mulla käy ammattimies, poistaa kivetkin kiukaasta ja imuroi luukkujen kautta tulikanavat, hyvin vetää. Onhanse Kastor Karhu.

Meilläkin käy ammattimies. Minä ajattelen asian näin että kivien poistoon nuohouksen ajaksi riittää minunkin ammattitaito, nuohoojan ei sitä tarvitse tehdä.

Tuleepahan ladottua kivet uusiksi ja tarvittaessa vaihdettua/lisättyä rapaantuneiden tilalle samalla. Ja osaan antaa arvoa myös sille että itse näen missä kunnossa kiuas on, ei tarvitse pelkkään puheeseen luottaa.

• witutus
        kenkäntekijäkö kirjoitti:

Nuohouksen jölkeen tuli ongelmia puulämmitteisen kiukaan kanssa.Veto heikkeni huomattavasti.

• vitutusta

Olen putsannut tulikanavat, mutta ei auttanut, Kun aukasee kiukaan luukun, niin savut tulee saunaan.Tosi outoa.

• savuttaa

Sama ongelma tuli minulle heti nuohouksen jälkeen. Ennen sitä nuohousta veto oli hyvä. Ei mitään ongelmia, ja hormi on ainakin 6m. pitkä, joten ei siitäkään ole kiinni. Jotain outoa on tapahtunut. Nuohooja sanoi tulevan katsomaan, kun kerkeää. Nuohous yleensä pitää hormit toimintakunnossa.

• nuohoojaan_pettynyt

Mulla kävi mökillä ihan samoin pari vuotta sitten. Nuohooja oli saanut jotenkin tupon eristevillaa hormiin, joten eihän se enää mihinkään vetänyt ennen kuin tuon tupon sai pois.

• Minäsiivoan

Jos nokikolari ei sitä piipun päältä tiputtanut niin suosittelen tutkimaan mistä eristetuppo on hormiin ilmestynyt. Mieluummin aika heti.

• nuohoojaan_pettynyt
        Minäsiivoan kirjoitti:

Jos nokikolari ei sitä piipun päältä tiputtanut niin suosittelen tutkimaan mistä eristetuppo on hormiin ilmestynyt. Mieluummin aika heti.

Juuri sieltähän se nokikolari sen tiputti. Ei vaan ollut miestä sitä myöntämään...

• Ja_mistähän_se
        nuohoojaan_pettynyt kirjoitti:

Juuri sieltähän se nokikolari sen tiputti. Ei vaan ollut miestä sitä myöntämään...

eristetuppo muka tiensä hormiin löysi? Ei ole edes teoriassa mitenkään mahdollista

• Ja_mistähän_se kirjoitti:

eristetuppo muka tiensä hormiin löysi? Ei ole edes teoriassa mitenkään mahdollista

Vähän vanha keskustelu, mutta...

Kyllä ainakin minulla läpivienti hormiin on eristetty villalla. Tosin sitä on niin pieni kaistale, että on vaikea kuvitella sen jäävän hormia tukkimaan.

• kjfffg

Lumi tukkinut piipun pään.

• Tietävä

Varmaan sydänkiuas, kun ei vedä.

• piippumaakari
        Tietävä kirjoitti:

Varmaan sydänkiuas, kun ei vedä.

Jos olit sille sutarille entistä velkaa ,niin saattoi tukkia sun hormis .Nille sutareille
        pitää puhua kohteliaasti,ja kutsua " herraksi " ,muuten jää koivuklapi piippuun .Me sinne piipun päälle ,ja laske sinne pitkä kettinki ,ja huljutat siellä muutaman kerran ,
        niin jo aukeaa .Yleensä tukkeutuma on mutkissa .

• Sama_ongelma

Tuttu juttu joissakin hormeissa, en vain tiedä, että mistä syystä (?) tälläinen tapahtuu, että juuri nuohottu hormi ei vedä kunnolla.
      Omassa kiinteistössäni on useampia savupiippuja ja siten hormeja yli kymmenen. kahdessa hormissa tapahtuu ap:n tarkoittama juttu, että hormi ei vedä kunnolla nuohoamisen jälkeen. Nuohooja on ammittimies ja minulla itsellänikin on vastaava kalusto nuohoamiseen, molemmilla tulos sama. Toinen tulisija on keskuslämmityskattilan hormi ja toinen on puuhellan hormi. Molemmat toimivat tosi huonosti heti nuohouksen jälkeen, mutta jo yksi lämmityskerta riittää poistamaan ongelman. Vaihdoin puuhellan uuteen ja ongelma väheni, mutta ei poistunut kokonaan.
      Se mahdollisuus, että nuohoaja(t) laittaisivat hormistoon jotain, on pois suljettu, eli hormistossa/uunien liittymissä hormistoon on joku juttu. Yksi syy voi olla, että hormiston lämpötila putoaa niin alas nuohouksen yhteydessä, kun pellit jäävät auki, toinen mahdollisuus on, että hormin ollessa täysin puhdas, hormin sisäpinta ottaa jostain kolosista pyörteitä, jotka heikentävät vetoa (tästä syystä hormin sisäpinta pitäisi muuratessa liettää mahdollisimman sileäksi). Kumpaakaan savupiippua en ole itse muurannut, ainoastaan muurannut piipun katolla olevat osat uudelleen. Tilanne ei siitä ole muuttunut paremmaksi, joten tiedostan vain ongelman ja vuosien kokemuksella osaan sytyttää nämä tulisijat nuohouksen jälkeen mahdollisimman vähillä savujaisilla.

• Ratkaisu_meillä

Itse olen huomannut kesämökillä noen kertyvän tulipesän ja hormin läpivientiin, vaaka osaan ( saunan peltisissä liitosputkissa, kevyt takassa ja padassa ). Meillä nuohooja nuohoo hormit, itse senjälkeen nuohoon ja puhdistan tulipesät. Kerran ihmettelin nuohouksen jälkeistä huonoa vetoa, purin takan sisäkalut uudelleen ja huomasin, että ko. liitoskohta oli umpeen muurautumassa. Voi olla, että piipun hormia nuohotessa siihen kohtaan kasaantuu irronnutta nokea lisää.

• Sama_meillä
        Ratkaisu_meillä kirjoitti:

Itse olen huomannut kesämökillä noen kertyvän tulipesän ja hormin läpivientiin, vaaka osaan ( saunan peltisissä liitosputkissa, kevyt takassa ja padassa ). Meillä nuohooja nuohoo hormit, itse senjälkeen nuohoon ja puhdistan tulipesät. Kerran ihmettelin nuohouksen jälkeistä huonoa vetoa, purin takan sisäkalut uudelleen ja huomasin, että ko. liitoskohta oli umpeen muurautumassa. Voi olla, että piipun hormia nuohotessa siihen kohtaan kasaantuu irronnutta nokea lisää.

Kaminat ovat siinä mielessä helppoja, että alaluukusta tavallisesti näkee piipun alaosaan saakka. Kiukaissa ei reitti ole näin helppo. Joten tuo tasanne ennen piippua ja muutkin tasaiset paikat kiukaan sisällä tulisi tarkastaa.

• OnnistuuKyl

Asenna piipun päälle / suulle propelli. Se imee posket lommolla.

• Anonyymi

Harvian n.10 v. vanhassa mallissa kuulemma tyyppivika. Joku osa siirtyy vähitellen ja ilmeisesti ilmaa pääsee hormiin uunin ulkopuolelta.

• Anonyymi

Tietysti sydänkiuas, sehän ei tunnetusti oikein jaksa vetää.

• Anonyymi

Kokemuksesta voin sanoa että Keväällä ostettu uusi Kota merkkinen puukiuas joka toiminut täysin ongelmitta. Nuohouksen jälkeen ongelmat alkoivat, savua sisälle saunaan. Syttyminen hyvin hankalaa lopulta kun kiuas syttyi savua tupruttaa pystyputken liitoksista, sekä juuresta. Puita lisätessä savua työntää runsaasti saunaan. Jos avaa tuhkaluukkua eli kiukaan enemmän jotta saisi ilmaa savu vain lisääntyy. 2.5t oli lämmitetty Saunan mittari näytti 45 astetta. Otin yhteyttä nuohojaan joka oli työn tehnyt. Saapui paikalle ja irrooitimme pystyputken joka omassa kiukasssani on 3 osalla eli hyvin helppo irrotus ei ole valettu kiinni kiukaseen. Kun saimme putken irti totesimme että ilmarakoa josta savun olisi pitänyt päästä oli korkeintaan 10mm eli pystyputki oli täynnä tavaraa kirjaimellisesti. Putken läpimitta 120mm.Kuivunutta nokea... Hohhoijaa ja laskukin maksettu. Nuohooja totesi että hänen apulaisensa ei olekkaan Ns. Imuroinut tarkistus luukun kautta putkea ollenkaan. Ihmekkös tuo jos ei vedä kun pystyputki aivan tukossa. Eli kiuaskiviä ei tarvitse poistaa putki vain irti ja puunoksa kouraan ja putki rassata. Tämä työ kannattaa luonnollisesti tehdä ulkona voi olla naisväelle sanottavaa jos nokea joka paikassa. Lisäksi erittäin tärkeää tarkistaa ylä ja alahormi tarkistus luukku hormiin että ovat puhtaat. Omassa saunarakennuksessani on puuliiterin kautta nämä tarkistus luukut. Vesipata oli kunnossa sehän toki on aina eri hormissa. Opetuksena tässä tapauksessa oli kun Nuohoojalla oli uusi työkaveri joka ei tuntenut paikkaa entuudestaan eikä henkilö joka on aiemmin Saunan nuohonnut muistanut tästä mainita että imuroitava hormit puuliteriin puolelta kun piippu rassattu. Pahimmassa tapauksessa olisi voinut jopa nokipalokin tulla onneksi pahimmalta säästyttiin. Kannattaa tarkistaa pystyputki säännöllisesti suosittelen jopa 2kert.vuodessa kun aikaa kyseiseen toimenpiteeseen ei mene kun 30min. Tuhkaimuri erittäin kova sana auttaa hormin Ns. Tasaiset osat tyhjäksi myös. Otsalamppu myös auttaa jotta näkee kunnolla hormin ja putkien sisälle 😇.

Nyt kun saunaa on lämmitetty yhdellä pesällisellä lämpömittari pomppasi 60 ja kyllä vetää 🌀🌀.

#SAATTAA OLLA ETTÄ RIIPASEN KOVAN KÄNNIN TÄNÄÄN 😜🍻.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3940
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      80
      2049
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      908
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      818
    Aihe