kasteen merkitys vl:llä väärä

lutherus

Kirkkopostilla, toinen osa. Kolmas Loppiaisen jälkeinen evankeliumisaarna:

"29. Ei auta sekään, että jaetaan Jumalan valtakunnan kolmia: ensiksi se muka on kristillinen seurakunta, toiseksi iankaikkinen elämä ja kolmanneksi evankeliumi; sitten sanotaan lapset kastettavan taivasten valtakuntaan sekä ensimmäisessä että kolmannessa merkityksessä, toisin sanoen, heitä ei kasteta, siten tullaksensa autuaiksi ja syntien anteeksiantamuksen omistukseen, vaan heidät otetaan kristikunnan yhteyteen ja saatetaan evankeliumin ääreen. Tämä on varsin tyhjää puhetta, omien mielijohteiden mukaista sepustelua. Eihän se ole mitään taivasten valtakuntaan tulemista, että minä tulen kristittyjen pariin ja kuulen evankeliumia; samoinhan voivat tehdä pakanatkin, eikä siinä mitään kastetta tarvita. Vaikka sinä puhuisit mitä taivasten valtakunnasta sen ensimmäisessä, toisessa tai kolmannessa merkityksessä, se ei myöskään ole mitään taivasten valtakuntaan tulemista; vaan se on taivasten valtakunnassa olemista, kun minä olen kristikunnan elävä jäsen enkä ainoastaan kuule evankeliumia, vaan myös uskon sen. Muutoinhan olisi ihminen kuin ihminen taivasten valtakunnassa juuri niin kuin minä heittäisin kristittyjen pariin pölkyn tai palikan tai niinkuin perkele on heidän parissaan! Tuollainen ei siis lainkaan kelpaa!

30. Tästä seuraa myös, että kristillisellä seurakunnalla olisi kaksi kastetta, ja että sama kaste ei olisi lapsilla kuin aikuisilla on, vaikka kuitenkin pyhä Paavali Efesolaiskirjeen 4. luvussa (Ef. 4:5. jakeessa) sanoo, että on vain "yksi kaste, yksi Herra, yksi usko". Ellei näet kaste vaikuta eikä anna lapsille samaa, minkä se vaikuttaa ja antaa aikuisille, se ei ole samaa kastetta, jopa se ei ole kastetta laisinkaan, vaan se on kasteella leikkimistä ja sen pilkkaamista, koskapa ei ole olemassa mitään muuta kastetta kuin sellainen, joka tekee autuaaksi. Mikäli siis tiedetään tai käsitetään, että kaste ei tee autuaaksi, sitä ei ole toimitettava; jos se kaikesta huolimatta toimitetaan, silloin ei toimiteta kristillistä kastetta, koska silloin ei uskota sen vaikuttavan sitä, minkä kasteen on määrä vaikuttaa, ja siitä syystä se on jokin muu, vieras kaste. On siis kiireellisen välttämätöntä, että valdolaisveljekset kastattavat itsensä uudestaan, niinkuin he meikäläisiäkin uudestaan kastavat, koskapa eivät ainoastaan ota kastetta ilman uskoa, vaan vieläpä uskon vastaisesti, antamalla toisen, vieraan, epäkristillisen kasteen, josta koituu Jumalalle pilkkaa ja häpeää."

Valdolaiset opettivat, ettei lapsi usko kasteessa. Heitä vastaan Luther opetti , että "Uskon täytyy nimittäin olla saapuvilla ennen kastetta tai ainakin kastettaessa, sillä muutoin lapsi ei pääse vapaaksi perkeleestä ja synneistä."

Luther sanoo, että sellainen kaste on leikkimistä ja pilkkaamista, jossa kielletään syntien anteeksisaaminen ja autuaaksi tuleminen - eli uudestisyntyminen kasteessa. Sellainen ei ole Lutherin mielestä kristillinen kaste ollenkaan ! Sellaiset pitäisi kastaa uudelleen !

Esikoislestadiolaiset opettavat hiukan eri lailla kuin valdolaiset mutta yhtä väärin. Esikoisten mielestä lapsi uskoo jo ennen kastetta ja on autuas muutenkin (tunnustuskirjojen vastaisesti, katso Yksimielisyyden ohje).

Epäjohdonmukaisesti, vaikka lapsi uskookin, kaste ei kuitenkaan vaikuta syntien anteeksiantamista eikä uudestisyntymistä. Miksi ei vaikuta? Siksi, että esikoisuus KIELTÄÄ kasteen sakramentissa olevan Sanan voiman ja opettaa Melanchthonin ja kalvinistien lailla, että vesikaste on portti ymmärtävällä iällä tapahtuvaan parannukseen (henkikaste, tulikaste).

Rauhan Side 1/2014: "Uudestisyntyminen alkaa vesikasteesta ja ulottuu Hengen osallisuuteen saakka. Pyhä vesikaste on aivan kuin sisäänkäynti Pyhän Hengen kasteeseen."

Lutherilla kaste antaa mitä lupaa, filippisteillä kaste vain lupaa mutta ei anna.

52

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyjänjauhajat

      Siinä sitä on luterilaista ropaskaa repullinen taas tarjolla.

      Syökää joille palkohedelnmätkin ovat herkkua.

      Lutterparka ei jaksa pysyä Raamatussa ei sitten millään, mutta halkopinon pystytäminen on mielipuuhaa.

      vauvan kaste on plusmiinus nollaakin tyhjempi sammon takominen josta ei kukaan ole koskaan saanut apua penninvertaa mihinkään mikä liittyy jeesuksen seuraamiseen ja Raamatulle kuuliaiseen elämään.

      se on ihan samaa kuin koko serakunta olisi vauvaan lykäämässä kiinan kieltä ja uskottelevat että jokeltelu on sitten sitä ja rituaali on onnistunut.

    • Ihme vaan, kun asia on Raamatussa toisin.
      Yhtään lasta ei kastettu UT;ssa.

      Samoin Luhther oli Raamatun kannalla, Isossa Katekismuskessa ( ei kansalle, vain papeille) upotuskasteen ainoasta oikeasta merkityksestä.

      Löytyy osa 44;stä.

      Kes.

      • Raunopiikkilä

        Mitä merkitystä sillä on kastetaanko milloin?
        Pääasia, että kastetaan.


      • Raunopiikkilä

        Mitä merkitystä sillä on kastetaanko milloin?
        Pääasia, että kastetaan.

        Upottaminen vie liikaa tilaA.


      • Kyllä siinä ero on.
        Pakanallinen ero.
        Raamatussa ei koskaan kastettu lahkoihin, tai kirkkoihin, ainoastaan Jeesukseen Kristukseen tunnustautuneita Kristittyjä.
        Nämä ripottelut on vain liittäminen veroluetteloon, tiedostamaton ihminen, vauva.
        Siellä kastettiin vain uskovaiset.
        Toisaalta, jos alkuperäinen upotuskaste tulisi nyt voimaan, ei sitä voisi Vl ihminen ottaa, sillä se vaatii tunnuksen suulla; Jeesus Kristus on minun Herrana ja lupaan seurata Häntä.

        Kes


      • sukelluseikaste

        #Nämä ripottelut on vain liittäminen veroluetteloon, tiedostamaton ihminen, vauva.#

        Kempeleen tihkusadepöljä taas halventaa Jumalaa. Se,mitä Jumala luo on hyvää.Vauvakin.


      • sukelluseikaste kirjoitti:

        #Nämä ripottelut on vain liittäminen veroluetteloon, tiedostamaton ihminen, vauva.#

        Kempeleen tihkusadepöljä taas halventaa Jumalaa. Se,mitä Jumala luo on hyvää.Vauvakin.

        Niin, kuka halventaa?
        Jumala ei ole kastanut eikä käskenyt kastaa ketään, mutta Jeesus käski ja kastoi istekin, upottamalla aikaisia.

        Kaikki oikeasti kastetut ovat ääneen tunnustaneet uksonsa Jeesukseen Herraksi.

        Sikis se ei käy VL;ille, koska he eivät tunnusta Jeesusta Kaikkivaltaaksi Herraksi.

        Heidän mielestään se on ripoteöltava, ennekuin kastettava sen tajuaa.

        Paha synti tuo pakanallinen ripottelu.


    • aila62

      Olen vähän ymmällä. Miksi pitäisi uskoa, että lapsikaste on oikea ja raamatullinen, kun sitä ei edes ole Raamatussa mainittu. Mutta toisaalta en saa uskoa, että ihminen voi tulla uskoon Raamattua lukemalla, koska sitä ei ole mainittu Raamatussa.

      Kuka siis määrittelee ne asiat, joita ei ole Raamatussa mainittu, joihin saa uskoa ja joihin ei saa uskoa????

      • veeneenallauskoon

        Onhan se sanottu monessakin kohdassa, sinultra vain puuttuu Hengen ymmärrys ja omatuntosi on ohjelmoitu lestaoppiin, siinä se on syy.

        Mitä arvelisit esm Joh 3_16 tarkoittavan käytännössä?

        Se on kuule ihan sam amillä tavalla yksilö saa kosketuksen Jumalan Pyhään Henkeen ja uudestisyntyy sitä tietä, syntymä on aina syntymä tapahtuu se sitten kannon päässä tai suviseroissa.

        heitä suolle sellaise t opit joita ei ole kehitetty muuta kuin omaa joukkoa varten.


      • Aila.

        Jeesus mainitsee usei; - ettekö te tunne kirjoituksia.

        Markus sen sanoo hienosti

        Mark. 12:24

        Jeesus vastasi heille: "Te kuljette eksyksissä, ja mistä syystä? Koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

        Hän, joka ei tunne kirjoituksia on eksyksissä ja joka tuntee, on mahdollista olla uskossa, ja kun on, - tuntee Jumalan voiman.

        Lisäksi tueksi;1. Tim. 4:13

        Lue seurakunnalle pyhiä kirjoituksia, kehota ja opeta ahkerasti siihen saakka, kun tulen.


    • Onpas täällä ihmeellisiä kommentteja. Raamattu selkeästi kertoo, että kaste on osallisuutta Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen (Room.6:3,5; Gal.3:27), tämän nämä hengellisyydet kieltää. Vaarien ja vauvojen pelastustie on sama "uskon kautta". Ilman muuta kaste kuuluu vauvoillekin-

      Jos pienokaiset uudelleen kastajien mukaan pääsee sellaisenaan taivaaseen, niin tästä seuraa, että ilman muuta kasteellekin. Nuukempi paikka taivas on...

      • onsehölmöläistä

        Sinäkö weha haluisit estää viidakon vauvan taivaaseen pääsys jos sattuu kuolo saapumaan viikon vanhana?

        Eikö se jumalan luoma ja antama maalaisjärki sano mitään noin selvään asiaan, miksi ei sano, onko jokin tulppa tai värilasit estämäsä päivänvalon saapumista ajatuksiin vai mikä on syy, kerro jo.


      • Lutherus

        weha: Etkö erota Isältä pojalle perittyä syntiä ja perisyntiä? (Room.5:12; Room.5:18). Raamatun ja myös Uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä".

        Kastamattomana kuolleet

        ”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

        Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että MEIDÄN ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

        Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

        Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.


      • onsehölmöläistä kirjoitti:

        Sinäkö weha haluisit estää viidakon vauvan taivaaseen pääsys jos sattuu kuolo saapumaan viikon vanhana?

        Eikö se jumalan luoma ja antama maalaisjärki sano mitään noin selvään asiaan, miksi ei sano, onko jokin tulppa tai värilasit estämäsä päivänvalon saapumista ajatuksiin vai mikä on syy, kerro jo.

        >>Sinäkö weha haluisit estää viidakon vauvan taivaaseen pääsys jos sattuu kuolo saapumaan viikon vanhana?** Vaiva on viaton.
        Jokainen tuhoutuu omien syntiensä vuoksi, ei toisten.
        kaste on Raamatussa aikaisille, uskoon tulleille, ei heille, jotka eivät ota Jeesusta vastaan.
        Jeesus pelastaa vain omansa, oli kastettu tai ei.
        Jeesus ei kastanut yhtään vauvaa, aikaisia kylläkin.
        Kes.


    • eiolepakkoollahölnmö

      Jokainen tuomitaan OMIEN SYNTIEN TEKEMISESTÄ ja niiden sovitukseen saattamisen puutteesta.

      Kukaan vauva ei kanna kenenkään edelläeläneen syntivelkaa, senkin SAna ilmoittaa selvästim jos vain suostuisitte lukemaan taaskin ilman värilaseja, mutat ettehän te suostu niin te kuin isännekin. aina vastustatte PYHÄÄ HENKEÄ ja kirkasta RAaamatun opetusta.

      • eiepäselvää

        Perisynti käsitteenä Raamatussa tarkoittaa , että paratiisin lankeemuksen seurauk-
        sena jokainen syntyvä ihminen kantaa taipumusta tehdä syntiä, mutta ei kanna kenen-
        kään toisen aiemmin tekemiä syntejä.
        aiemmin


      • No miksi sitten Aadamin lankeemuksesta tuli kadotustuomio kaikille ihmisille?

        Room.5:18 Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.


      • No miksi sitten tuli Aadamin lankeemuksesta ruumiillinen ja hengellinen kuolema kaikille ihmisille, myös vauvoille?
        Room.5:12 Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä.


      • jotenkin_näin

        Syntiinlankeemuksen vuoksi.

        1. Moos. 2:17
        mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".

        Mikäli Eeva ja Aadam olisivat olleet syömättä omenaa, niin he ja tulevat ihmiset olisi-
        vat saaneet elää paratiisissa ilman kuolemaa. Olivat tottelemattomia Jumalaa
        kohtaan sielunvihollisen houkuttelemana.


      • weha kirjoitti:

        No miksi sitten tuli Aadamin lankeemuksesta ruumiillinen ja hengellinen kuolema kaikille ihmisille, myös vauvoille?
        Room.5:12 Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä.

        Kirjoitat, mutta et tunne Jumalan alkuperäistä Sanaa.
        Room.5:12 Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä.
        Alkuteksti on hieman erilainen, kun kopioimasi käännös.
        Room 5;18
        Niinpä siis, kuten kautta yhden LANKEEMUKSEN kaikkiin maailman ihmisiin kuolemaantuomituksi siten kautta yhden vanhuskaataminen teon yhden ihmisen vanhurskauttamiseksi kaikkiin ihmisiin vanhurskauttamisen elämän.
        Jos lukee väärää käännöstä, myös ajattelee väärää.
        Vanhurskauttaminen on selvää Uudestisyntyneelle, Jeesuksen seuraajille.
        He saavat elämän.

        Kes


      • eiepäselvää kirjoitti:

        Perisynti käsitteenä Raamatussa tarkoittaa , että paratiisin lankeemuksen seurauk-
        sena jokainen syntyvä ihminen kantaa taipumusta tehdä syntiä, mutta ei kanna kenen-
        kään toisen aiemmin tekemiä syntejä.
        aiemmin

        Missä Raamatussa on perisynti?
        Ihminen on lakeemuksen jälkeen VAIN TAIPUVAINEN syntiin.

        Vauva sitä ei ole miltään kantilta.


    • Siis Jeesus itse opettaa kuinka pienokaisenkin on synnyttävä uudelleen ylhäältä, kasteessa, vedestä ja Hengestä:
      Ef. 2:3: "Olimme luonnostamme vihan lapsia, niin kuin muutkin" Ja "ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan" (Room.3:10);

      Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]

      6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

      weha: Joh.3:5, puhuu siis kasteesta, myös Raamatun, alkukirkon, varhaisten kirkkoisien, uskonpuhdistuksen, Lutherin ja Luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen mukaan. Uudelleenkastajat ja Vl:ät poikkeaa Lutherin ja luterilaisten tunnustuskirjojen opetuksesta.

      • voisokeutta

        Voi sinua umpisokeaa raukkaa.

        mikään noista sanankohdista ei puhu sanaakaan aiheesta.


      • voisokeutta kirjoitti:

        Voi sinua umpisokeaa raukkaa.

        mikään noista sanankohdista ei puhu sanaakaan aiheesta.

        Voi sinua uudestikastaja parka. Mielen ja tahdon uudistus ei ole uudestisyntyminen. Raamatun opetus on selvä, että lihasta/vaimosta syntyneen pienokaisen on synnyttävä kasteessa uudesti. Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä:

        Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
        4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]


      • Missä Weha tuossa PIENOKAINEN esiintyy?

        Uskonratkaisu Jeesukseen on tehtävä vasta silloin kun erottaa oikean väärästä.

        Mutta se on totta, että vain Uudestisyntynyt vain pelastuu, muut ei.

        Lapsi ei tarvitse sitä, Hän on viaton.


      • jotenkin_näin

        Joh.3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

        Jos jakeessa 5 "vedestä" käytetään Jeesuksen opetuksen mukaisesti "Jumalan sanasta", niin asia voisi kirkastua.

        Joh.4:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
        14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".


    • ttkkl

      Kirkon kastekäytäntö on aivan apostolista uskoa!
      TODISTEET KIRKON KÄYTÄNNÖN OIKEELLLISUUDESTA:
      Mooseksen Laki:"Kahden eli kolmen todistus on pätevä!"
      Uusi Testamentti:"Kaikki asiat pitää kiinnitettämän kahden eli kolmen todistuksen kautta." Kastteen todistajia ovat kummit, joita on kaksi tai kolme.

      Tertulianus vanhalla iällään muutti mielensä kasteasiassa montanuslaisen harhan haihduttua ja kehoitti vanhempia viemään lapsensa kasteelle, nuhdellen heitä, 'minkä tähden he lykkäävät lapsiensa kasteen myöhemmäksi'. Löytyy kirjoituksesta Tertulianuksen kirjoituksesta Baptismos, josta löytyy englanninkielinen käännös.

      Raamatussa kirjoitettu: "Kahden eli kolmen todistuksella asia pätevä."

      Lastenkastamisen apostolisuudesta todistavat: Origenes:'Lastenkastaminen on apostolinen käytäntö.' Ja Augustinus:'Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa lapsia.' Sekä Tertulianus vanhalla iällään nuhteli vanhempia, jotka lykkäsivät lasten kastamista, ja kehoitti heitä viemään lapset pikaisesti kasteelle.
      Tuossahan on jo kaksi eli kolme todistusta lastenkastamisen apostolisuudesta.
      Joten asiassa ei pitäisi olla enää epäselvyyttä.

      Didakhe'ssa(Apostolinen opetus) on mainittu kastekäytännöt, jossa valelukastekkin on mainittu käytännöksi, jos on vähän vettä tai muuten vaikeat olot.
      Apostolien suorittamien kasteiden yhteyessä ei ole muuta mainintaa kuin Kuulijan uskoontulo ja Pyhän Hengen saaminen ja kaste. Nuiden järjestyksestä, Pyhän Hengen saaminen ja kaste, on Apostolien teoissa vaihtelua ja siten ei saisi olla riidan aiheena.

    • Ennemmin uskon Raamattua, alkukirkkoa, kirkon perimätietoa, uskonpuhdistusta, Lutheria, luterilaisen kirkon tunnustuskirjoja, kuin uudelleenkastajaia tai VL:iä, että Joh.3:5, puhuu Pyhästä kasteesta.
      Augustinuksen todistus uudestisyntymisestään on mielenkiintoinen. Selvästikin Augustinus ajatteli ettei ollut tilassa uudestisyntynyt ennen kastamistaan, siis tilassa vedestä ja Hengestä syntynyt ennen kastamistaan, vaikka Augustinus näyttää kertovan itsestään, että uskoi evankeliumin olevan totta jo silloin ennen kastamistaan.

      "Niin pian kuin sitten tuli aika, jolloin minun piti ilmoittautua kasteelle, jätimme maatilamme ja palasimme Milanoon. Minun kanssani päätti myös Alypius hakea uudestisyntymistä Sinussa, sitten kun hän oli päässyt siihen nöyryyteen, joka sopii Sinun armosi pyhiin salaisuuksiin, ... " (Augustinus: Tunnustukset, s. 301).

      "Ei viipynyt kauan meidän kääntymisemme ja kasteessa tapahtuneen uudestisyntymisemme jälkeen, ennen kuin Sinä vapautit hänetkin lihallisuuden kahleista, ja hänestäkin tuli uskova kristitty ... " (s. 292).

      "Mutta etköhän Sinä, armorikas Herra, ole kasteen pyhässä pesussa unohtanut ja antanut anteeksi tätäkin syntiä samalla kuin muutkin kauhistavat ja kuolemanraskaat syntini." (s. 290).

      Kesitas, muuttelee raamattua omaan korvasyyhyynsä (Tosi helppoa), jotenka aiheetta kanssasi enempään sananvaihtoon.

      • Jos uskot Raamattuun, miten suhtaudut VT;n kasteeseen, jossa kastettiin juutalaiseksi, pakana. Tämän kasteen nimi olo proselyyttikaste.
        Miten suhtaudut siihen, että Jeesus ja opetuslapset kastoivat heidät uudelleen, Jeesukseen.
        Miten Johanneksen kasteeseen, ja miten Jeesuksen.
        Jeesushan kastoi Johanneksen kastamia uudelleen, eli itseensä.
        Eli uskot Roomaa enemmän mitä Raamattua, hehän koko veroluettelokasteen, ripottelun vauvoille keksivät ennen romahtamistaan.
        Kaikissa näissä ripottelua lukuun ottamatta kirjoitetaan Raamatussa ja jokainen joutuu vastaamaan kysymyksiin uskostaan, ennen upottamista.
        Toisaalta Weha, ethän ole koskaan maininnut, missä nämä ”lapsiripottelut” ilmenee Raamatussa.
        Usko on todella ”kovalla pohjalla” kun siinä vilisee ihmisten keksimiä selitteitä.
        Pohja on selkeä sammalikko, suo.
        >>Kesitas, muuttelee raamattua omaan korvasyyhyynsä (Tosi helppoa), jotenka aiheetta kanssasi enempään sananvaihtoon.** Voitko mainita minkä korvasyyhyn?

        Kes.


    • Lutherus

      Lutherin opetusta tilaan uudestisyntynyt pääsemisestä:

      "Hengestä syntymiseen ei kuulu muuta kuin vedellä kastaminen ja ottaminen vaarin huminasta, se on, Jumalan sanasta, sekä sen uskolla vastaanottaminen. Siten synnytään uudesti Jumalan valtakuntaan, mutta ei millään muulla tavalla. Missä ovat nyt nuo röyhkeät lahkolaiset ja haaveksijat, jotka eivät osaa muuta kuin hengestä kerskaten hokea? Paha henki, itse perkele on kuin onkin heidät ihan riivannut, ... " (Martti Luther: Huonepostilla, (SLEY, 1902), s. 478)

      • Eikö Jeesusken sana riitä, se on yksikertainen ja tosi;Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

        Joh 3;3.

        Onko Luther jotenkin fiksumpi?

        Kes.


    • Uteliaisuuttani kysyn vain "vilhelmiltä", että voitko pyytää tai rukoilla Pyhää Henkeä kertomaan asia minulle?
      Pyydän, ettei muut vastaa tähän.
      Sivumennen sanottuna, kun tulin ns. uskoon tai palasin kasteen armoon, niin näin yrittivät tehdä helluntailaiset sukulaiseni ja ohjata minut uudelleen kasteelle.




      Uteliaisuuttani kysyn vain "vilhelmiltä", että voitko pyytää tai rukoilla Pyhää Henkeä kertomaan asia minulle?
      Pyydän, ettei muut vastaa tähän.
      Sivumennen sanottuna, kun tulin ns. uskoon tai palasin kasteen armoon, niin näin yrittivät tehdä helluntailaiset sukulaiseni ja ohjata minut uudelleen kasteelle.

      Uteliaisuuttani kysyn vain "uudelleenkastajilta", että voitko pyytää tai rukoilla Pyhää Henkeä kertomaan asia minulle?
      Pyydän, ettei muut vastaa tähän.
      Sivumennen sanottuna, kun tulin ns. uskoon tai oikeammin palasin kasteen armoon, niin näin yrittivät tehdä helluntailaiset sukulaiseni ja ohjata minut uudelleen kasteelle.

      • Vastaan kuitenkin, vaikka kolmesti kielsit?

        Olen aika vakuuttunut, jollei ole niin paljon uskoa, että osaat itse pyytää Henkeä, sillä Häntä ei voi käskeä, niin ota upotuskaste, josko vaikka sitten.

        Ville ei vaikuta nyt puheliaalta.

        Sorry, Kes.


    • Joh.4:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,

      14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

      Missä tätä vettä eritoten on? Tietysti Pyhässä kasteen sakramentissa, jossa on opetus: "Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa".

      Kasteessa luvataan synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja. Tätä ei uudestikastajat tunnusta. Kasteen lupaus kuuluu lapsillekkin (apt.2:38-39). Näitä paikkoja on kyllin esitetty Raamatusta.

      • jotenkin_näin

        Älä nyt horju ja hapuile.
        Joh.4:40 Kun nyt samarialaiset tulivat hänen luoksensa, pyysivät he häntä viipymään heidän luonaan; ja hän viipyi siellä kaksi päivää.
        41 Ja vielä paljoa useammat uskoivat hänen sanansa tähden,
        42 ja he sanoivat naiselle: "Emme enää usko sinun puheesi tähden, sillä me itse olemme kuulleet ja tiedämme, että tämä totisesti on maailman Vapahtaja"

        Hänen sanansa, elävän veden tähden monet uskoivat.


      • tyyko

        Voisitko weha lyhyesti kuvata sitä hengellistä kuolemaa, jonka sanot tapahtuvan jopa sylilapselle?


      • Kiinankallio

        vl papit ovat sitoutuneet UT: "Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi."


      • etsivä-xx

        Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksantamiseksi.

        1. Piet. 3:21
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

        Kol. 2:12
        Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. [Room. 6:3,4; Ef. 2:6]

        Jeesuksen kaste oli Golgatalla ja kasteessa on ylösnousemus
        Luuk. 12:50
        Mutta minut on kasteella kastettava -- ja missä ahdistuksessa olenkaan, ennen kuin olen sen läpi käynyt! [Mark. 10:38, Mark. 14:34; Joh. 12:27]

        Gal. 3:27
        Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. [Room. 13:14 ]

        Tämä tarkoittaa myös tätä: yhdeksi ruumiiksi eli näkymöttömän seurakunnan jäseneksi.
        1. Kor. 12:13
        Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]

        Raamatussa on siis paljon tekstiä kasteesta tässä merkityksessä yhdestä kasteesta, tästä Jeesuksen kasteesta Gogatalla, joka toi koko ihmiskunnnalle syntien anteeksiantamuksen, kaikkien syntien, niin uskovien kuin epäuskoistenkin synnit on sovitettu siinä kasteessa.

        Ihminen omistaa tämän anteeksiantamuksen uskolla, kääntymyksellä tässä jakeessa.
        Ap. t. 2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]


      • Kesitas

        Weha.
        Vesi symbpolisoi elävää uskoa Jeesukseen, Jumalan Poikana, Kaikkivaltiaana.

        Muuta ei tarvitse, sieltä löytyy kaikki.

        Jos vertaat tuota vettä kasteeseen, sitä riittä Jordanissa ja Pohjanlahdessa, mutta ei ripottelussa, siinä on alle litra, eikä kastettava muista mitään.

        Kes.


    • etsivä-xx

      Enpä ole nyt samaa mieltä sen enempää wehan kuin lutheruksenkaan kanssa.

      Ensinnäkin, koska aikauisen ja lapsen kaste on yksi ja sama kaste, en usko cocacola-automaattiin. Silloinhan voidaan miekalla käännyttää. Kastetaan vaan pakanat ja hupsista saadaan uskovia.

      Kasteessa kastetaan uskovainen siis kasteessa on aina läsnä Pyhä Henki ja usko. Kaste on toisaalta Jumalan liitto, joten kaste ilman uskoa, aktivoituuko se kuten Luther sanoo sanasta. Tuhlaajapoikakin palaa kasteen liittoon.

      Luther erottaa myös sen, että aina ei ole mahdollista tulla kastetuksi, silloin riittää intentio kastaa, halu saada kaste. Ristin ryöväri ei voinut saada kastetta, mutta uskon lahjan kuitenkin. Jumala on antanut merkin kasteen ¨"näin usko, joka käsittää sanan, vahvistuu merkin ja sinetin avulla" näin Luther sanoo. Luther kirjoittaa vielä "Jos kaste on saatavilla niin kaikella muoto se otettakoon, sillä kukaan ei saa sitä helveksia; mutta ellei sitä voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi. Siinä näet missä on evankeliumi, on myöskin kaste ja kaikki muukin, minkä kristitty tarvitsee, sillä kadotus ei ole minkään muun synnin seurausta kuin epäuskon. Sen tähden Herrakin sanoo: "joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen, eikä sano "Joka ei ole kastettu" näin vaieten kasteesta.

      Lestadioainen opetus on, että lapsi syntyy Jumalan luomana ja Jumalalle eikä Perkeleelle. Vauva uskoo, kastetaan uskovainen. Perisynti on ihmisen taipumus tehdä pahaa.

    • krista24

      """Kasteessa kastetaan uskovainen siis kasteessa on aina läsnä Pyhä Henki ja usko.

      Juuri näin! Siksi, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herrakseen ja antaa kastaa itsensä Hänelle, niin Pyhä Henki liittää sinut Kristuksen seuraajaksi ja Hänen omakseen. Täytyy olla oma usko ja halu Jeesuksen Kristuksen omaksi. Ylistys Jeesukselle Kristukselle, joka on ylitse kaikkien seurakuntien!!!!

    • etsivä-xx, tunnustat tärkeitä asioita. Vanhoillislestadiolaisuus opettaa toisin, kun Raamattu, kirkon perimätieto Luther, uskonpuhdistus ja Luterilaisen kirkon tunnustuskirjat. VL ei kuuluu luterilaiseen kirkkoon opiltanne.
      Raamatussa kaste ei ole uskovien kaste, vaan merkitykseltään uskoon tulevien kaste:

      Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
      6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. (1. Kor. 15:50; Ef. 2:3)

      apt.2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
      39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

      Kol2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."

      Perisynti on asia, jota ei uudesti kastajat ja VL ei myöskään näe, eikä usko.

      Perisynti on vain uskottava pyhän Raamatun ilmoituksen perusteella:
      Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-

      Room.3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
      11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"

      "olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

      Ps.51:7."Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun."

      • etsivä-xx

        Kirjoita Weha Väisäsläista tulkintaa, jossa on omituisuuksia enkä siihen oppiin sitoudu. Väisänen:
        "Toiseksi, Raamatusta voimme hahmottaa kaksi uskon eri vaihetta: (a) pelastavan uskon ja (b) pelastetun uskon. Pelastavalla uskolla tarkoitetaan sitä uskoa, jonka Pyhä Henki luo ihmiseen Jumalan sanaa välineenään käyttäen, mutta ei itse vielä asu ihmisessä. Tämä on se usko, jolla kristillinen kaste ja siinä saatava Jumalan vanhurskaus eli syntien anteeksiantamus ja Kristuksen lahjapyhyys otetaan vastaan. Olemukseltaan tämä usko on Jumalan ”vanhuskauden nälkää ja janoa” (Mt 5:6; Rm 10:13; Apt 2:21; Jl 2:32). "

        Matteus 6
        6 Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan. [Jes. 55:1,2, Jes. 65:13; Joh. 6:35]
        Room 10
        13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu." [Joel 3:5; Ap. t. 2:21]

        Tämä on se kummallisuus tässä opissa:

        Mitä ihmettä on tämä usko, joka Pyhää Henki luo ihmiseen, mutta ei asu ihmisessä? Vanhurskauden nälkä Raamatun autuaaksijulistuksessa on näin oppimattoman mielestä aika kaukana Väisäsen tulkinnasta. Kai kristitty haluaa kuulla Jumalan sanaa jatkuvasti siis sellainenkin ihminen, joka on kastettu ja saanut tämän Väisäsen toisen vaiheen uskon. Se että huutaa avuksi Jumalaa, miten siitä johdetaan kaksi eri uskon käsitystä?

        Lestadiolainen opetus on, että kastettavalla vauvalla on jo usko. Minä en Väisäsen jaottelun mukaan voi ymmärtää mihin he rakentavat sen aikuisen kasteesta pois poikenneen ihmisen parannuksen, jos he ajattelevat uskon tulevan ihmiseen kaksivaiheisena.

        Teologit ovat tehneet kristinuskosta niin uskovmattoman oppirakennelman, että uskoisin, että Jeesus hämmästyisi. Minusta se mitä Jeesus sanoo ihmisille uskosta on paljon yksinkertaisempaa. En ollenkaan ihmettele, että nykyisin nuoret vanhemmat jättävät lapsen kastamatta. Eihän tätä opetusta kukaan enää oikein sisäistä. Niinhän sitä kirkossa sen opin kasteopin mukaan opetetaan, että kun Pyhä Henki Corneliuksen talossa laskeutui kuulijoihin Pietarin puhuessa, he saivat uskon vasta kasteessa ja vasta silloin synnit anteeksi.

        Pyhä Henki ihmisen ulkopulella mutta ei ihmisessä! Usko ilman uskoa?
        Miten se epäuskon tilaan joutunut sitten tekee sen itsensä ulkopuolella asustavan Hengen kanssa kun haluaa tehdä parannuksen, kun sitä kastetta ei nyt enää ole. Mitä temppuja Väisänen on Wehan päähän pannut.

        Weha poimii psalmeista vain yhdenlaisia jakeita. Siellä on toisenlaisiakin.
        13 Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. [Ps. 119:73]
        14 Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen.
        15 Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä, muotoni kuin syvällä maan alla, mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.
        16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut. [Job 14:5]
        17 Kuinka ylivertaisia ovatkaan sinun suunnitelmasi, Jumala, kuinka valtava onkaan niiden määrä!
        18 Jos yritän niitä laskea, niitä on enemmän kuin on hiekanjyviä. Minä lopetan, mutta tiedän: sinä olet kanssani.

        6 Syntymästäni saakka olet ollut tukeni, siitä saakka kun kohdusta minut päästit. Sinulle minä aina laulan ylistystä.
        7 Monelle olen ollut ihmetyksen aihe, mutta sinä olet luja turvani.

        Jos Jumala on ihmisen kassa onko se ihmisen sisäistä yhteyttä, luoko Pyhä Henki sen yhteyden uskossa.


    • "Olemme nyt käyneet lävitse yhteisen kristillisen opin kolme pääkohtaa. Niiden lisäksi on vielä puhuttava kahdesta sakramentistamme, jotka Kristus on asettanut ja joiden sisältö on myös opetettava ainakin lyhyesti ja helppotajuisesti kaikille kristityille, koska ilman niitä kukaan ei voi olla kristitty."

      "Lisäksi meille on annettu vakava ja ankara käsky suostua kastettaviksi, sillä muutoin emme voi pelastua." (Iso Katekismus, Neljäs osa, Kaste." http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)

      "Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä." (Augsburgin uskontunnustus, IX Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html)

      Kaste on ehdottoman välttämätön pelastumiselle luterilaisen opin mukaan. Se käy ilmi vielä seuraavista kohdista, mitkä ovat Tunnustuskirjoissa.


      "Meidän täytyy siis pitää lujasti kiinni siitä, että Jumala ei tahdo olla tekemisissä ihmisten kanssa millään muulla tavalla kuin sanan ja sakramenttien välityksellä. Kaikki se, mitä ilman sanaa ja sakramentteja Henkenä ylistetään, on itse Perkeleestä." (Schmalkaldenin opin kohdat, Rippi. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/s/kolmas.html)

      "... joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen." (Iso Katekismus, osa 4, Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)
      Augsburgin tunnustus:

      "II Perisynti
      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

      • jotenkin_näin

        Usko Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitustyöhönsä riittää.
        Weha kuolee kirjaimen jälkeen, jos loppuelämänsä pohtii totuutta.


    • juuso29

      ### Perisynti on asia, jota ei uudesti kastajat ja VL ei myöskään näe, eikä usko. ###

      Ei voi noin sanoa uudestikastajista (joita ei kyllä Suomessa ole), mutta vanhoillisista kyllä (ja niitä Suomessa on). Juuri perisynnin vuoksi lapset siunataan vapaissa suunnissa Jeesuksessa Kristuksessa Jeesuksen Kristuksen omiksi, pois perisynnistä ja sielunvihollisen vallasta.

    • Siunaaminen ei ole mikään kasteen korvike, eikä sillä pääse taivaaseen. Kasteessa on pelastuksen lupaus ja siinä tullaan Jumalan lapsiksi, uskolla omistettaan.

      Uudelleenkastajat kastavat uudelleen, niitä jotka on pikkulapsina kastettu Vapahtajaan.

    • IX Kaste
      Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.
      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta.

    • Tuhlaajapoika vertaus on mielestäni kasteopetusta. Tuhlaajapoika oli osallinen vanhanliiton sakramenteista. Ajatus siitä, että hän oli isän lapsi epäuskoisenakin sopii hyvin kasteen liittoon. Jumalan puolelta hänen nimelleen otettu kasteessa konkreettisesti, johon on uskon kautta voi palata. Kastamaton ei palaa mihinkään.

      • Minä olen kyllä sitä mieltä että harhojen ja kapinoiden lietsojat ovat perkeleen riivaamia ja uskoakseni tämä on ihan vanhakirkollinen tapa sanoa asia.

        1. Joh. 3:8

        Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti.


      • Laitoin kohdan Raamatusta, että ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä (Joh.3:5). Tämä on luterilainen opetus. Sanaa ja kasteen sakramenttia ei tule eroittaa toisistaan, kumpaakin tarvitaan ja kumpaakaan ei saa hyljätä. Näin on myös antamissasi Raamatunkohdissa ja niistä sinun tulee nähdä kokonaisuus myös, sillä kasteeseen liittyy aina kuuleminen ja oppi. Kun sanotaan, että Jeesus puhdistaa seurakuntansa vedellä pesten sanan kautta, hän ei sano, että vain sanalla. Koeta ymmärtää uudelleenkastaja yksinkertaisella uskolla tämä.


      • menkääsinnepääedellä

        menisit johonkin jo täältä kukaan ei jaksa noita typeriä ja tyhmiä tarinoitasi lukea eikä edes katsoa enempää.

        Mikä ihme sinua vaivaa kun Raamatun mukainen elämä ei kiinnosta, kaikkea muuta ropaskaa tänne väsäät mutta mikään todellinen totuus ei kiinnosta.

        sen enempää kuin lutteriakaan joka poltatti ja tapattu uskovia ja juutalaisia mielin määrin!

        sellaista "jumalaa" te haluatte seurata vaikka porakaivoon!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      376
      8333
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      169
      2704
    3. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      978
    4. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      960
    5. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      873
    6. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      856
    7. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      843
    8. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      822
    9. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      796
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      752
    Aihe