Kesyrotan hankinta - kysymyksiä kokeneemmille!

Wuikkis

Moikka,

Olen jo pitkään harkinnut oman lemmikin ottamista, ja vihdoin elämäntilanteeni tarjoaa taas sopivat puitteet. Olen pohtinut eri jyrsijöiden välillä (hamsteri, gerbiili, rotta) ja uskon nyt vihdon kaikista lajeista luettuani kallistuneeni kahden kesyrotan puoleen. Alla kuitenkin muutama kysymys kokeneemmille rottaihmisille:

1. Olen yrittänyt etsiä sopivaa häkkiä, olisiko tämä kahdelle rotalle sopiva? Jaloittelua rotille olisi luvassa noin tunti päivittäin, viikonloppuisin tietysti paljon enemmän: http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakit_aitaukset/rotan/rotta_80cm/334416

Olisiko parempiakin vaihtoehtoja? Mielellään max 80cm x 50cm pohja, korkeus voi olla vaikka 200cm. Syvä pohjakaukalo ettei purut lennä heti pitkin lattioita, ja ehdottomasti helposti purettava jotta pohjan voi viedä suihkuun pestäväksi. Iso(t) luukut.

2. Uros- vai naarasrottia? Kumpi sopisi paremmin aloittelijalle? Onko eri sukupuolissa huomattavia haju- tai merkkailueroja? Kummat sopisivat käyttäytymisensä ja kokonsa puolesta paremmin linkkaamaani häkkiin?

3. Hajuhaitat mietityttävät edelleen. Riittäisikö linkkaamalleni häkille yksi isompi siivous viikossa (häkin ja tavaroiden pesu) sekä päivittäin vain kakkojen kerääminen ja tasojen pyyhintä, vai tarvitaanko isoa siivousta useammin? Paljonko rotat haisevat esim suhteessa hamstereihin (jotka eivät mielestäni oikeastaan edes haise)?

4. Mistä häkkeihin saa ostettuja tasoja? Mikä niiden materiaalin tulisi olla, eli muovisia, puisia vai metallisia tasoja? Entä mikä materiaali sopisi parhaiten pesäkopeille?

5. Minulla on ollut elämäni varrella lemmikkeinä hamstereita, vuohia, kissoja sekä erilaisia lintuja. Jostain syystä olen saanut kuitenkin kuvan, että rotat olisivat aikaavievempiä ja vaikeahoitoisempia kuin mikään näistä (päivittäinen jaloittelu ja siivoaminen, kasvaimet jne). Kuinka vaikeahoitoiseksi koet rotat?

6. Onko pääkaupunkiseudulla mahdollista päästä katsomaan rottia jossain? Olen kierrellyt eri eläinkauppoja, mutta en ole nähnyt missään rottia. Olisi kiva tehdä lajiin lähempää tuttavuutta ennen hankintaa!

Suuri kiitos kaikille vastanneille!

8

1500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      1. Jos on viikolla aikaa ulkoiluttaa rottia vain tunnin, suosittelen suosilla reilusti isompaa häkkiä, esim Critter Nation tai vastaavan kokoinen. Linkkaamasi on muutenkin aika minimirajoilla, yleensä en suosittele ylipäätään alle 80x50x80cm häkkiä, ja tuo on vain 70cm korkea. Mulla itselläni oli ekoille rotille 80x50x80, ja myöhemmin on miettinyt, että kyllä parikin rottaa kaipaa kiipeily- ja touhutilaa aika rutosti :) Jos haluaa pitää pohjan pienenä, kannattaa hankkia monta pienempää häkkiä (käytettynä löytyy usein tosi halvalla), ja pinota niitä. Tällainen ratkaisu itsellänikin käytössä.

      Ulkoilua suosittelen myös lähtökohtiasesti aika paljon enemmän(ehkä pari-kolme tuntia ainakin, riippuu vähän rottien aktiivisuudestakin), onhan noiden koheltajien vahtimisessa oma hommansa, mutta jos saa edes jonkin huoneen jokseenkin turvalliseksi, ei niiden perässä tarvitse koko ajan juosta. Rottahan on siinä mielessä helppo, että tulee yleensä mielellään luokse ja antaa kiinni eri tavalla kuin villimpi jyrsijä.

      2. Kummatkin hyviä. Yleisesti ottaen pojat on laiskempia ja viihtyy paremmin sylissä, ja naaraat touhukkaampia. Riippuu kuitenkin paljon yksilöstä. Mun naaraat on paljon vapaana, ja aikansa touhuiltuaan nekin jaksaa makoilla rapsuteltavana sylissä toisinaan.

      3. Kerta viikossa -pesu riittää yleensä hyvin, vähän riippuen rottien sotkuisuudesta ja omasta nenästä. Hamsteriin en osaa verrata, mutta puhdas rottahäkki ei haise, likainen taas kyllä haisee.

      4. Ritilätaso jonka päällä on fleeceä on yleensä hajujen kannalta paras ratkaisu, kun pissa ei jää siihen lillumaan. Paljas ritilä tekee tassuille huonoa. Muovitaso on kiva, paitsi jos rotat päättää käyttää sitä vessana. Tasoiksi kannattaa etsiä vaikka vanhoja astiakaapin ritilöitä, pieniä tasoja saa myös pyörän koreista ja vastaavista. Mulla on muutama muovinen nurkkataso jotka on tullut häkin mukana, ja toisessa häkissä kiinteitä verkkotasoja.

      Monet haukkuu puisia mökkejä, että ne ei kestä yhtään. Mulla on ollut ekoista rotista asti -siis yli 5 vuotta- samat puumökit joita olen välillä pessyt kuumalla vedellä ja harjalla, eikä ne musta mitenkään haise :D Mä suosittelisin muutamaa eri tyyppistä pesää. Taitettu riipumatto jonka väliin muodostuu kolo on yleensä suosikki, Sputnikista on myös tykätty kovasti. Pohjalle voi vielä laittaa pahvilaatikon, joka käy nakerrettavaksi ja jonka voi käytön jälkeen nakkaa roskiin. Yleisesti rotat nukkuu useammin häkin korkeimmassa kohdassa, ei pohjalla.
      http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakkitarvikkeet/majat/muovi/209846

      5. Mulla ei ole oikein mitään käsitystä noista muista paitsi kissoista ja hamsuista :D Rotta saa pienenä jyrsijänä aikaan yhtä sun toista. Ne nakertelee asioita (johdot, kirjat, tärkeät asiakirjat, listat ja seinätkin jos niitä ei vahdi.) Rotta kiipeää ja hyppää yllättävän hyvin, ja pääsee melkein minne vain (esimerkiksi takin helmaa pitkin toisen takin taskuun jonne on unohtunut ruokaa, patterin vesiputkea pitkin ylös, kaappien vetimiä pitkin...), rotista on mahdottoman hauskaa kaivaa mullat pois ruukuista ja varastaa lounas lautaselta.

      Mut toisaalta niiden perushoito on suht vaivatonta, vapaana pitäminen, tuoreruoka ja kuivaruuan lisääminen ja vedenvaihto, häkinsiivo, kaikkien rottien käsitely läpi, ja kynnet pitää leikata ja häntä pestä/rasvata jos näyttää tarpeelliselta. Kyllähän nuo yleensä jossain vaiheessa sairastuu, hengityselinsairaudet on musta ikävämpiä, kun pitää miettiä että tarviiko toi nyt antibiootit, auttaako nää antibiootit nyt, pitääkö hakee uus kuuri, onko toi kipee taas, pitäskö se lopettaa vai paraneeko jne... Kasvaimet on aika selkeitä, rottia kun ei yleensä leikata, niin niin kauan kuin rotta näyttää pirteältä, niin kasvaimen voi vain antaa olla, ja sitten lopetus. Sit on erilaisia tapaturmia (venähtäneet tassut, haavat tappelusta -> saattaa muuttua paiseiksi), ylikasvaneita hampaita ja muuta kummallista. Kannattaa vaan lueskella etukäteen että osaa tunnistaa jos joku on vialla, ja sit kyselee kokeneemmilta neuvoja :) Ei nää mitenkään kokoajan kipeenä ole, mutta tosiaan yleensä jokaiselle jotain sattuu.

      Ja ihanimpiahan nää on :D Kaikkien tuhojen vastalahjaksi saa hirveän kasan karvaista huomiota ja rapsutuksia. Rotta on takuulla sosiaalisin jyrsijä ihmisiä kohtaan, ja hirveän fiksu, mistä nää monet tuhotkin toki johtuu.

      6. Mä asun helsingissä, ja tänne saa tulla katsomaan! Pelkkä lemmikkiharrastaja olen, 6 naarasta. Täällä saa ehkä vähän käsitystä mitä nää pahimmillaan tekee, kun näillä on oma rottahuone jossa touhuavat vapaana :D Yleisesti pitäisin lemmikkikotia paikkana jossa kaikkein parhaiten näkee sitä normaalielämää, kasvattajillakin on vähän eri kuviot aina. Kasvattajia on ainakin Ratsian Espoossa, jolta mullakin on ollut rottia.

      • Tulikohan liikaakin höpistyä kaikesta negatiivisesta? :D Siis kaksi rottaa on aika helppoja vahdittavia, halpoja ruokkia ja virikkeellistää!

        Olen siis sama kuin Sedä tuossa yllä. Jos rottavierailu kiinnostaa etkä haluu sähköpostiasi tms julkisesti esille, niin rekisteröitymisen jälkeen mulle saa laitettua yksäriä!


      • tulikirahvi kirjoitti:

        Tulikohan liikaakin höpistyä kaikesta negatiivisesta? :D Siis kaksi rottaa on aika helppoja vahdittavia, halpoja ruokkia ja virikkeellistää!

        Olen siis sama kuin Sedä tuossa yllä. Jos rottavierailu kiinnostaa etkä haluu sähköpostiasi tms julkisesti esille, niin rekisteröitymisen jälkeen mulle saa laitettua yksäriä!

        Kiitos todella paljon kattavista vastauksista! :)

        Tulisin mielelläni katsomaan kesyrottiasi, juuri lemmikkikodissa minustakin olisi niihin parasta ensikädessä tutustua, kun niitä kerran on lemmikkikotiin hankkimassa!

        Hyvä tietää, että miettimäni häkki on liian pieni - usko tai älä, häkin arvosteluissa luki, että siihen mahtuu mukavasti jopa 3-4 rottaa - itse en ollut varma edes noista kahdesta :) Pitänee siis etsiä parempi ja suurempi häkki, vaikka tuollainen iso ständillinen, vaikka hintaa tulisikin enemmän, tosin näyttävän myös kivoilta!

        Rottien sairaudet tosiaan harmittavat ja pelottavat (samaten lyhyt ikä), mutta varmasti mikä tahansa eläin voi sairastua. Kiitos myös paljon häkkien sisustusvinkeistä - kaikki antamasi info oli kyllä kovasti tervetullutta! Tuo tunnin ulkoilutus per päivä mitä ajattelin olisi tosiaan minimi, luultavasti rottien kanssa tulisi puuhailtua aina illan vapaa-aika, sillä seuraeläimiksi niitä juuri kaipaisin.

        Yritin pistää sinulle yksityisviestiä, mutta en onnistunut tunnuksen luomisesta huolimatta - kokeileppa onnistuisitko sinä lähettämään minulle? :)


    • Äh, se on tietty tää Suomi24:n uudistus, että yksityisviestit ei vielä(kään) toimi...

      Laitapa sitten vaikka tänne :D
      [email protected]

    • surhym

      Tulikirahvi kertoikin jo paljon:-)
      kyllä tuo häkki on vähän liian "ahdas". Yritä vielä etsiä isompaa niin siitä on iloa pitkäksi aikaa jos/kun hullaannut palleroisiin, eikä tarvi miettiä jos/kun otat joskus pikkusta vauvaa lisäksi vanhempien seuraksi. Tasoista häkissä voin kertoa ainakin omasta puolestani että oli vähän aikaa käytössä mutta alkoivat haisemaan niin hirveille että nyt ovat varastossa(olivat muovisia).
      Nyt on riippukeinuja ja paksu oksa kiinni häkin pinnoissa. Välillä vanhan jääkaapin metallitaso, vanhoissa ritilöissä on paksummat pinnat niin ei ota tassuihinkaan. Se on yksi suosikki paikka maata..mahassa toimii ilmeisesti paremmin tuuletus.
      Häkissä on myöskin kaikenlaisia pahvilaatikoita(suodatinpusseista, murolaatikot, naamarasvojenlaatikot,vessa paperin hylsyt..niitä riittää) ne on vaan tärkeitä kun alkaa pojilla sisustus tai rakennus ;-)
      Haju haitat taitaa olla nekin yksilöllisiä, joskus tuntuu että toisten pissat on haissu voimakkaammalle ja toisten ei ollenkaan. En ole vielä ainakaan törmännyt mihinkään mistä ei pääsis viikottaisella häkkisiivouksella ja välillä lattian pesulla. Tiedän syyttää itseäni jos nenään tulee haju..siivoo laiska:D
      Mutta toivottavasti rakastut palleroihin yhtä paljon kuin mekin. Mää tietysti sanoisin että ota poikia
      ;-)ne on äitin mussukoita

    • 1. Häkki riittää vallan mainiosti! Ajattelitkos muuten ottaa yhden vai kaksi rottaa? Itselläni oli kahdelle rotalle melko samanlainen häkki. Tuo häkin korkeus kuulostaa loistavalta, oma oli paljon matalampi, muistaakseni reilun metrin, ja selvästi rotat olisi tahtoneet kiipeillä vielä lisää!
      Huomaathan, että jos rotat alkaa kiukutella, olis häkissä hyvä olla monta luukkua, josta rotat saa ulos, kun sieltä ainoasta alimmaisesta tulee varmasti ongelmia saada rotat pois kuroteltua sieltä kahdestä metristä, kun pitäis mennä häkkipesulle ;)
      Jaloittelua väh. puoli tuntia päivässä :)
      2. Itellä oli 2 naarasrottaa, tais olla niin et naaraat on pienempiä ja kiipeilee enemmän? Lisäks ainakin meillä pesänrakennusvietti oli kova, ja usein yöllä heräs siihen, kun häkin pohjalla olevat sanomalehdet revittiin suikaleiksi pesää varten ;) ja suosittelen oikeesti käyttämään purujen alla sanomalehteä, helpottaa siivousta kummasti!!
      3. Meillä on aina pesty häkki kerran viikossa ja siinä se, mutta kyllä se häkki aina haisikin...
      4. En tiedä niistä, meille itsellä ollut muovinen taso, mutta en usko sitä parhaaksi vaihtiehdoiksi. Pesäkoppi voisi olla puinen, mutta meillä on rotat itse pesänsä aina väkertänyt pyyheistä ja sanomalehdestä :) ihan lemppari nukkumapaikka häkissä oli ehdottomasti riippari, joka tehdään solmimalla pikkupyyhe häkin kattoon riippukeinuksi.
      5. Totta se on, että jalottelu ja häkin puhdistus ja rotille virikkeiden keksiminen on melko aikaavievää, mutta jos rotalle tulee kasvain niin aina olen kuullut eläinlääkärin sanovan että se pitää lopettaa. Meillä rotat on alkanut kävelemään kasvaimien takia tosi kivuliaasti niin vietiin piikille :( mutta nuo tulee tosiaan kai yleensä vasta rotan vanhemmalla iällä.
      6. En itse ole pääkaupunkiseudulta, omat rottani olen Turusta hakenut, mutta kannattaa rohkeasti soitella ja kysellä suomen kesyrottayhdistyksen sivuilta, siellä tunnetaan kasvattajia :) kysele myös eläinkaupoista, itsellä kävi kerran niin onnekkaasti että rottaemo olikin kotona juuri raskaana ja pääsin varaamaan pennun hyvin pian :)

    • 53898735982

      hei, minulla ollut aiemmin gerbiilejä ja marsuja, nyt rottia. Gerbiilit elivät n. 2,5 vuotta, marsut 4 vuotta ja nyt toinen rotistani kuoli vuoden ikäisenä. Kaikki nämä lajit olleet mukavia, mutta rotat ylivetoja, vähän niin kuin pieni lemmikkikoira, jota ei tarvitse käyttää ulkona asioillaan. Ostin eläinkaupasta kaksi veljestä, ja vaikka sanotaan, että on laumaeläin, niin heillä meni puoli vuotta hyvin yhdessä, leikkivät, nukkuivat keinussa päälletysten yms, mutta sitten ilmeisesti alkoi valtataistelu "miehisyydestä", purivat toisiaan verille, tiputtelivat tasoilta yms. Nyt kun on enää toinen jäljellä (toinen kuoli ykskaks ilman mitään etukäteisoireita), on se leimautunut minuun täysin, tykkää sylitellä, juosta lattialla perässäni huoneissa, "varastaa" lautaseltani herkkupaloja. Kumpikaan rotta ei koskaan purrut minua, vaikka toisiaan. Siksi en kyllä allekirjoita, että rottia pitäisi olla useampi. Tuntuu, että tämä jäljellejäänyt nauttii nyt paljon enempi elämästään, kun ei joudu tappelemaan ja puolustautumaan koko aikaa. Pojilla ei ole häkkiä, vaan lasiterraario kooltaan 82,5x52x78,5, jossa teräsverkko kattona (ilmanvaihto), edessä lasiovet, jotka aukeavat liukuovina sivuille, helpottaa huomattavasti siivousta. Siivoan kerran viikossa, mutta kakkapökäleet siivoan pois joka päivä. Puisia kiipeilytasoja on tehnyt puutöissä taitava kaverini, niitä kyllä pitää aika ajoin vaihtaa, kun pissa alkaa haista niissä. Pohjalla on ensin sanomalehdet ja päällä mörttiröpöä. Metstästä hakenut lisää kiipeilypuita ja ostanut yhden riippukeinun, toisen leikkelin kankaasta itse ja laittanut kangasliaaneja roikkumaan katosta. Aina kun olen kotona, päästän juoksemaan, jos lattialla, vahdin vähän minne menee, sohvalla tykkäävät (tykkää) myös oleskelle, juosta, lekotella, nauttia herkkupaloista. Koskaan eivät ole kakanneet vapaana olleessaan, ainoastaan terraariossaan. Pisutippoja kyllä jättävät, pieniä sellasia merkatakseen, niin vähän, ettei edes haise. Oppineet nimensä, molemmat nuolivat varsinkin kämmentäni ja näykkivät hellästi ja leikkivät lattialla, käteni kanssa, kun kutittelin, hyppäävät kiinni vähän tosiaan kuin koiranpentu. En voi muuta sanoa kuin, että olen tyytyväinen:)

      • Sedä

        Erikoistapauksia tietysti on, eläinkaupoista tuntuu tulevan harmittavan usein juuri tappelevia uroksia :/ Hyvältä kasvattajalta kun ottaa, niin on todella harvinaista, että mitään vakavaa kinaa tulee :) Sinänsähän tuo aggressiivisuus ei mitenkään poista seuran tarvetta, luonnossahan rotat elää sekalaumoissa, mutta naarasta urokselle ei oikein voi ottaa kaveriksi... Joka tapauksessa rotta on pohjimmiltaan laumaeläin, vaikka joillekin yksilöille yksin elämä onkin paras ratkaisu :) Mutta lähtökohtaisesti rottaa ei voi hankkia yksin, eikä kukaan hyvä kasvattaja niin myisikään!

        Terraario on kyllä monella tavalla huono ratkaisu rotille :/ Varmasti toki itse osaat oman rottasi kohdalta arvioida sen toimivuuden, itse huomaan jo hiirienkin kanssa terraarion huonon imanvaihdon, vaikka on puolet matalampi terra ja katto verkkoa :/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe