Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Neon 1997 ei ymmärrä muuttunutta olosuhdetta

neonlight3

Tässä sitä taas ollaan, tuli vaihdettua iac(idle air control valve), ehkä jotain pientä apua tästä oli mutta ydinongelma jäi, tiivistetysti esimerkillä: talla pohjaan, normaalisti kiihdyttää mutta kun vähentää ajonopeutta ja uudestaan hitaammin kiihdyttää, vaihtaminen on vaivalloista ja vaatii ikäänkuin koneelta/lootalta enemmmän ja pidemmän aikaa jotta pykälävaihto tulee - rykäisynä. HUOM! Loota vaihtaa normaalisti kun ajaa rauhallisemmin, jopa nätisti. Lootanesteet vaihdettu viimeksi 143000 km kohdalla, nyt 204000 ajettu. 2 kertaa tänä vuonna tehnyt sen että hetkellisesti ajossa jättänyt tyhjäkäynnille vähäksi aikaa. Lootaneste näyttäis punertavalta ja sitä on riittävästi.
Voiko jokin kaapeli-/vaijerijumi tehdä sen että tietokoneelle menee väärää tietoa vai onko pakko hankkia solenoid pack pikku hiljaa?

21

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neonlight3

      2 kertaa oli vime vuonna(2014 tämä korjaus)

    • tietokonekertoo

      Voi olla lootassa, mutta ensin voisi vaihtaa kaasuläpän asentoanturin. Siihenkin tuo vika viittaisi. Jos vika olisi ollut IACkissa olisi oire ollut tyhjäkäynnin seilaaminen.

      Vikakoodithan on tietysti luettu ensin vai remontoitko ihan vaan iloksesi osia vaihtamalla?

      • neonlight3

        Lootaan tuli vaihdettua nesteet ATF 4(juu Motonet pelaa, ei tartte Moparia) suodatin tiivisteet (2 kpl). Vaihteisto tuntuis pelaavan enemmän kuin hyvin.
        Vikakoodit olen tarkistanut ja antaa 21:sen(happianturi -downstream vai upstream vai molemmat, en osaa sanoa). Tarkistettu käsin virtalukosta veivaamalla. Tuo kaasuläppä kuulostais lähellä olevalta mutta mitä kone/tietokone miettii tulee tässä: Jos polkaisee liian nopeasti liian syvään,
        kone reagoi mutta sen jälkeen hiljemmallä nopeudella ei enää suostukaan vaihtamaan. Tilanne korjautuu sillä että ajaa tien reunaan, sammuttaa auton väh. 20 s ja kas auto on taas ajokunnossa kun starttaa liikkelle.Eli sekin vaihtoehto että kaasuvaijeri mekaanisesti jää jumiin tai sitten tuo mainitsemasi asentoanturi tuntuis vahvimmilta ehdokkailta. Tähän väiin piti sanoa että check engine valo ei pala koskaan ajaessa.
        Osien hintapuolesta voi sanoa että IAC-venttiilivaihto töineen vähän yli 100 e ja pitää huomioida että pikkuperushuoltoa pakko tehdä kun kilsoja tulee.


    • Kyllä

      tuossa on vanha 3-vaihteinen laatikko, ei annaa vikakoodeja, eikä siellä mitään "solenoid packejä" löydy -"-

      • neonlight3

        Käsin veivauksella virtalukosta vikakoodi. Oikeassa olet huomasin itsekin jälkeenpäin että koskee 2000-luvun Neoneja niissä erityyppinen vaihteistolaatikko.


      • neonlight3

        Mistäkö tuon solenoid-sanan löysin? Sellainen osa kuin transmission solenoid pitäs olla olemassa mutta on varsinainen karvalakkimalli...


    • sdfwegrtyhjui

      -97 neon on tuoreella leimallakin noin 500€ arvoinen auto. Mielestäni sellaista autoa ei kovin kauheasti kannata enää korjailla muuten kuin sellaisten vikojen osalta jotka saa hoidettua jeesusteipillä ja rautalangalla. solenoid packin hinnalla ostat nettiautosta toisen samanlaisen neonin joka liikkuu ja kun ei enää liiku, siitä voi ottaa varaosia.

      • neonlight3

        Sanoisin että noin tonnin kärry jos loota kunnossa. Tässä on pohja huippukunnossa, itse massannut, ei väljyyttä akselistossa, moottori kehrää kuin myös vaihdelaatikko. Huoltokirja edelleen käytössä, ed.om. teetättänyt mm. jarruremonttia.


      • asdfrgthjykulio
        neonlight3 kirjoitti:

        Sanoisin että noin tonnin kärry jos loota kunnossa. Tässä on pohja huippukunnossa, itse massannut, ei väljyyttä akselistossa, moottori kehrää kuin myös vaihdelaatikko. Huoltokirja edelleen käytössä, ed.om. teetättänyt mm. jarruremonttia.

        Ei missään nimessä tonnin auto. Pyytää voit mutta kukaan ei maksa. Itse ostin pojalle 2002 neonin, ajettu 190000km, viikon vanhalla leimalla ja kaksilla kelvollisilla renkailla auluvantein, hinta 850€. Jos joku pyytää -97 neonista tonnin niin myymättä jää vaikka miten olisi pidetty ja laitettu.


    • Antaako vikakoodeja kun teet keydancen? Eli 5 sekunnin sisään 2 kertaa autoon virrat päälle ja pois ja sitten kolmannella kerralla jätät virrat (älä kuitenkaan käynnistä moottoria) ja laske SE-valon välähdykset eli koodit. Googleta "neon keydance" jos et ymmärtänyt.
      Vika voi olla muuallakin kuin lootassa. Lootanesteen pitää olla punaista, ei saa tuoksua palaneelle ja olla riittävästi, tietysti myös oikeaa merkkiä. Lootassahan on myös kaksi säätömahdollisuuttakin.. toimiiko kickdown kuten pitää?

      • neonlight3

        Viittaan aiempiin vastauksiin, epäilen että lähtisin lootalle enempää tekemään kuin tehty öljyjen vaihto koska maksaa säätelyt. Miten kickdownin pitäs toimia?


      • neonlight3

        Kickkdown toimii eli tarvittaessa vaihtaa pienemmälle jotta saa enemmän tehoa kun tallaa painaa pohjaan.


    • zx11

      Mulla oli omassa ´96 neonissa ostohetkellä (ml 143.000km) vikakoodi 21. Kävi hyvin jonku aikaa nätisti mutta toisinaan hyytyili ja kako ajossa. Ostin OBD2-bt lukijan ja Torgue sovelluksella varmistui o2-sensorin vika. Näkyi selvästi miten hitaasti ja oudosti sovellus piirsi käppyrää näytölle etummaisen kohdalla. Etummainen o2-sensori oli siis hitaanlainen, ei ihan täydellisesti kaput mut varmasti menossa. SE-valo ei koskaa syttynyt, vain vikakoodi oli muistissa.
      Tilasin uuden jenkeistä 15$ hintaan. Suomessa olis maksanu 150€ marmoritiskillä. Tämä ollut neonin ainut vika. Nyt pitäis EGR-venttiili ja kaasuläppä puhdistaa, ennaltaehkäisy kyseessä siis. Moottori toiminut vaihdosta lähtien moitteettomasti, käy nätisti vieläkin kun ml 168.000km.
      Jos siis antaa koodin 21, kannattais vaihtaa upstream sensori. Tuo OBD-lukija ehdoton, voi päätellä kumpi sensoreista sökö. Yleensä tuo eka.

      • neonlight3

        Eilen aattelinkin että mitä pitäs ajatella kun O2-herja 21 on päällä ja myös viittaisi TPS:ään(kaasuläpän asentotunnistimeen). Koska liruttelin tietyssä seossuhteessa suihkutusjärjestelmän puhdistusainetta 1,5 vuotta sitten tankkiin ja tein muutaman pyrähdyksen jotta kuona irtoaisi, jätän itselläni kaasuläpän puhdistuksen viimeiseksi. Toi kun sanot että vika jäis muistiin viittais samaan eli kun virrat ottaa pois, mahdollisesti TPS:ään jäänyt liian suuri jännite resetoituu = kaasupoljin ylhäällä tietokoneen mielestä. Toi viallinen O2 näyttäs menevän jotenkin niin että ilmoittaa liian suurta happimäärää TPS:lle vaikka nopeus on huomattavasti laskenut ja vaikka pienemmälläkin hapella tultais toimeen(pohdiskelua...) eli kone kokee että olis vielä kova meno päällä.
        IAC(tyhjäkäyntiventtiili)-vaihto kannatti koska enää ei ole tullut sitä ongelmaa että noin 45-50 km/h vauhdissa kun olis pitänyt vaihtaa isommalle jättikin tyhjäkäynnille 2 kertaa(IAC on siis aivan TPS:n vieressä). Vaihdan ekana tuon upstream, sitten jos 21 ilmoitus jää edelleen, downstream. Jos ei näistäkään apua, TPS. Osat onneksi ovat varsin edullisia kun oikein osaa ostaa. Vielä noista vaihdelaatikkoöljyistä...ne kannattaa vaihtaa aikaisemmin jos on takana pitkään jatkuneet kuumat olosuhteet ja/tai peräkärryllä on vedetty raskasta kuormaa, muistaakseni perusvaihtoväli n.50 tkm Neonilla.


      • zx11

        Itselläni paras ostos ikinä tuo ELM-viivakoodinlukija bluetooth-yhteydellä. Maksoi n. 15€ huutonetistä. Sillähän näkee muutakin dataa eculta, polttoaine trimmit, myös ennakot ja kaasuläpän asennot, veden lämmöt yms kivaa. Myös sen onko polttoainejärjestelmä closed vai open loop. Esim jos ei mene ikänä closed looppiin niin ecu ei saa arvokasta tietoa o2-sensorilta(upstream) ja silloin ecu käyttää ennaltamäärättyä keskiarvoa eli ei ole taloudellista kun ilman ja polttoaineen suhde aina sama olosuhteista riippumatta.


    • Uuttapihaanvaan

      Kuten aiemmin täällä todettiin, auton arvo ei edellytä kalliita ja vaivalloisia korjauksia. Miksi kiusata itseä? Sehän on vanha, muutaman satasen kinneri.

      • zx11

        Täysin samaa mieltä. Aina ollut käytetty auto alla ja oikeastaan ihan rentouttavaa niiden kanssa räplätä. Eikä vanha tosiaan koskaan ole uusi se täytyy pitää mielessä.


      • neonlight3

        Auto on aina yksilö ja sen kuntoon vaikuttavat mm. ed.omistajan teetättämät korjaukset/huollot ja nykyisen omistajan huolenpito. Monillahan huoltokirja loppuu 180 000:een kilometriin ja auto siirtyy ikäänkuin eläkkeelle odottamaan
        paalausta. Tän ketjun tarkoituksena kuitenkin on yrittää päästä selville parhaasta ratkaisusta ko. ongelmaan eikä heitellä autokauppiastyyliin myykkö 5 huntilla? Auto ei ole myynnissä..


      • neonlight3
        zx11 kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä. Aina ollut käytetty auto alla ja oikeastaan ihan rentouttavaa niiden kanssa räplätä. Eikä vanha tosiaan koskaan ole uusi se täytyy pitää mielessä.

        Harrastusmielessä täytynee tuo ELM hankkia. Sulla oli näköjään O2-sensori päässyt jo aika finaaliin mulla tilanne jossain puolivälissä ja osa tilauksessa.
        Katsoin muuten noitten kahden O2-sensorin rakennetta ja näyttäs että kun upstream-sensorissa on noita reikiä eiköhän ne kerää sitä tauhkaa?


      • zx11

        Hanki ihmeessä, lähes ilmainen ja hyöty huikea. Naapurinkin vikakoodit katottiin ja nollattiin, säästi naapuri kymmeniä euroja.
        En itse pääsyt toteamaan millainen vanha sensori oli mutta auto kävi kuin "uusi" vaihdon jälkeen. Nappaa akku irti vaihdon ajaksi niin nollaat ecun polttoaineen seoksen säädöt siinä samalla.


      • neonlight3

        Ketjun päivitys tulee vähän myöhässä mutta autoon vaihdettiin toukokuun lopulla huom. etummainen happianturi(siis se jossa niitä huohotusreikiä)). Meni päästöjen osalta loistavasti läpi katsastuksesta, 1 reikä takahelmassa jonka hitsautin. Lisäksi näyttäs siltä että TPS-osa(siis kaasupolkimen asentosäädin, Throttle Position Sensor), jossa jos poljinta painaa yli 75% alkaa reagoimaan, näyttäisi sopeutuneen muuttuneeseen tilanteeseen eli näillä näkymin ei tarvitse vaihtaa. Vikakoodit tsekkasin manuaalisesti, nyt ok.
        Happianturi näyttäs täälläkin olevan ns. vaikuttaa-ok seuraaviin toimintoihin:
        - hiljaisempi moott.ääni
        - ei harmaata pölläytyssavua pakoputkesta
        - kickback tarkempi ja hiljaisempi
        - vaihtaminen(automat) tosi vaivatonta(öljyt myös vaihdettu aiemmin)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2288
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1984
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1812
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1542
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1422
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1382
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      40
      1375
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe