Seuraavat sanat on kirjoitettu erään anglikaanisen piispan hautakiveen:
Kun olin nuori ja vapaa ja mielikuvituksellani ei ollut rajoja, unelmoin maailman muuttamisesta. Kun tulin vanhemmaksi ja viisaammaksi, ymmärsin että maailma ei muuttuisi, ja niin tingin hiukan tavoitteistani ja päätin muuttaa vain omaa maatani. Mutta sekin vaikutti muuttamattomalta.
Lähestyessäni elämäni ehtoopuolta päätin tehdä vielä yhden epätoivoisen yrityksen muuttaakseni edes perhettäni, minulle kaikkien läheisimpiä ihmisiä, mutta ikävä kyllä hekään eivät halunneet kuunnella minua.
Vasta kun elinpäiväni olivat päättymässä, ymmärsin vihdoin asian: Jos vain ensin olisin muuttanut itseäni, niin sen jälkeen olisin esimerkin kautta voinut muuttaa perhettäni. Heidän kannustuksensa ja rohkaisunsa siivittämänä olisin sitten voinut muuttaa maatani, ja kuka tietää, kenties koko maailmaa parempaan suuntaan.
Mitä voin tehdä?
9
72
Vastaukset
- k-kottonn
Tämä on niitä lopunajan aforismeja, mutta minä lyttään tämän ihan lättänäksi.
Ei ihminen voi muuttaa itseään, koska silloin se on teeskentelijä.
En tiedä, mistä se minuus tulee, mutta se muuttuu ajan ja kokemusten kautta,jos on muuttuakseen.Noin minäkin ajattelen. Itseään ei voi muuttaa, minuus kehittyy toisten vaikutuksesta ja se rakentuu jo lapsuudessa. Mutta tapojaan voi yrittää viilata. Itse yritän viilata ruokailutapoja terveellisempään suuntaan, vaihtelevalla menestyksellä...
- k.kottonn
miljoona kirjoitti:
Noin minäkin ajattelen. Itseään ei voi muuttaa, minuus kehittyy toisten vaikutuksesta ja se rakentuu jo lapsuudessa. Mutta tapojaan voi yrittää viilata. Itse yritän viilata ruokailutapoja terveellisempään suuntaan, vaihtelevalla menestyksellä...
Tässä aloituksessa on piispasta kyse, nii sitä automaattisesti ajattelee, että maailmaa, ym.ta muutetaan paremmaksi. se vaan ei onnistu, keneltäkään.
Mutta sinne huonnompaan suutaa muuttamisee me olemme mestareita kaikki. Sen takaa ahneus, vallanhimo, sukupuolien intohimo, onko iitä vielä muita, on se kunniahimokin.
Ihmisen halu hallita muita, pitää pahuutta yllä. ja se on hölmö, joka kuvittelee sitä muuttavansa
- Viisauseiasuheissä
Kerrankin vallan vimmatun hyvä aloitus, täyttä totta, viisaan ajattelun malli.
Kaksi ekaa kommentoijaa sen sijaan kuuluvat juuri siihen ihmisryhmään, joka estää maailmaa muuttumasta, kun ajattelu on aidattu niin ahtaalle, että omassa elämässä ei saa tapahtumaan kuin vaivoin ympäri pyörähtämistä.Eikös se juuri ole viisautta, se kun ei ole estämässä sitä maailman pyöräyttämistä....senkus vaan kahvasta nykäiset...
No mie taas olen kahden ekan kanssa samoilla linjoilla.
Siis nyt mietin mitä on itsensä muuttaminen.
Ihminen muuttuu asioiden myötä mitkä tapahtuu jos on muuttuakseen. Väkisin muuttaminen ei tuo mukanaan muuta kun stressiä ja kuinka kauan jaksaa elää sellaista elämää joka ei ole luontaista.
Kunka voi estää maailmaa muuttumasta kun se muutetaan kysymättä keneltäkään. Nää palstatkin on muutettu ihan väkisin ja monta kertaa.
Onneksi on meitä jarrujakin, täällä ei olis enää mitää jos kaikki jotka haluaa muuttaa maailmaa olis sen saanut tehdä. Olis kuollut jo koko planeetta.- Kokemusjakatsomus
Jos ihminen on vaikkapa 60-vuotiaana samaa mieltä asioita kuin oli esim. 20-vuotiaana, niin mitään ei ole tapahtunut korvain väliss' 40 vuoden aikana. Mitä se kertoo ihmisestä?
Ajatus maailma muuttu elämän myötä. Joisssakin asioissa enempi ja joissain vähempi. Jos/kun asioita katselee eri kantilta ne voi näyttää hyvinkin erilaisilta. Hyvä on ollut välillä tarkistaa omia näkökantojaan. En ole välttämättä tiedostanut muuttumistani aina. Kunnes joku asia tulee kohdalle ja huomaa toimivansa erilailla kuin ennen,joskus tietoisestikin.
- JooseppiKäkriäinen
Hyvä aloitus ja tosi, noin olisi varmaan tapahtunut kuin siinä kerrottiin.
Irkka, kyllä olen minäkin huomannut näkeväni monet asiat eri kulmasta kuin nuorena näin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.958816- 1743822
- 533319
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2582631- 492237
- 422055
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?302044- 481932
- 191803
- 601788