Omistusasuminen muuttui vuokra-asumiseksi

Vuokralla

Jos laina-ajat ovat 20-30 vuotta ja remonttia tulossa tulevaisuudessa. Asunnot halpenevat
ja korot nousevat. Eikö olisi järkevämpää asua
ihan rehellisesti vuokralla kuin 'omistaa'
kupla-asunto.

Itse asun nyt rehellisesti vuokralla ja
ostan kun korko nousee ja hinnat laskevat.

Juuri päinvastoin kuin suuri enemmistö.
Näin uskon säästäväni kymmeniä tuhansia
euroja.

13

1590

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hermanni

älykääpiö, tulevaisuudessa maksat vanhasta kerrostalo asunnosta n. 500 e/neliö, sillä rempat siirretään kokonaisuudessaan hintoihin.

• toi jo

olet sen kertonut täällä jo tuhanteen kertaan

• kukko

"ostan kun korko nousee ja hinnat laskevat"

Miksi haluat maksaa enemmän korkoa kuin nyt? Eikö olisi parempi ostaa alhaisilla koroilla? Minä ainakin ostaisin kun korot ovat alhaalla ja hinnat ovat laskeneet.

• RAUTAKOURA

Kirjoittaja on asunut, asuu ja tulee asumaan vuokralla.

• Hombre77

No niin. Ei ne korot kuule laske asuntojen hintoja. Jos rupeat odottamaan korkojen nousua niin odottaa saat. Ekonomistit eivät rupea edes lyömään vetoa aiheesta että seuraavan 12kk.n aikana korot varmasti nousisivat. Tämä euribor on siitä hauska asia, että korkotaso nyt vaan pysyy alhaalla, eli yli 6% korkolukuja on turja odottaa.

Mieti vaikka näin päin. Asut bvielä 2v vuokralla, vuokra vaikka 700 eur / kk. Kahadessa vuodessa olet pulittanut vuokraa 16800 euroa. Jos loisit käyttänyt saman rahan tuona aikana lainaan olisi lyhentänyt omaa asuntoa n. 10000 eur. Jos vaikka asunnon hinta nyt olisi 125' eur ja lainalyhennys tuon 700 eur ajalla 20V. Luuletko oikeasti että kahden vuoden päästä asunnot ovat 10% halvemmat kuin nykyään, ei ne nimittäin ole. Lisäksi tuon as. lainan koron kun voi vielä vähentää, niin se vielä kompensoi lisää tuota oston hyötyä.

Te jotka ilakoitte tästä 1% hintojen laskusta viime kvartaalilla, niin ihan tiedoksi, se menee ihan virhemarginaalin rajoihin, eli oikeasti hinnat ovat voineet vaikka nousta 1%.

Suomen asunnot eivät eurooppalaisella mittapuulla ole edes kalliita, eli miksi ne hinnat laskisivat. Aina kuulee näitä lausuntoja "hinnat ovat korkeammalla kuin koskaan", mutta ihan tiedoksi vaan. Moni muukin asia on kalliimpi kuin koskaan, ei ne asunnot mitään poikkeuksia ole.

Lopuksi, en ole välittäjä, minusta välittäjät eivät oikeasti kyllä ole oikeita ihmisiä kommentoimaan asuntojen hintoja. Toiseksi, itse olen ostanut asunnon Kruununhaasta neliöhintaan 3000 eur / neliö.

• Nobel ainesta

• Hombre77

• eurot säästöön

Kuplaa on. Kahden vuoden päästä ei saa 10% halvemmalla vaan noin 30% halvemmalla. Mikäli asunnot kallistuvat samaa tahtia kuin aikaisemmin, niin 150th asunto maksaa 8 vuoden päästä 300th eur- siinä olisi kaksiolla hintaa.

• Talousnerolle
        Hombre77 kirjoitti:

Linkistäsi. Seuraavaksi voisit todistaa mitä minun esimerkissäni oli väärin, jos nimittäin pystyt. Luulen että olet näitä jotka ette oikein tätä talousteoriaa tai rahamarkkinoiden perusteita ymmärrä. Odottelen vastausta.

mm. yhtiövastike, asunnon kuluminen, asuntoon kuuluvat laitteet, yhtiön mahdolliset korjaukset jne.

Ei se vuokranantajakaan koko summaa fikkaansa saa ;-)

• Hombre77
        eurot säästöön kirjoitti:

Kuplaa on. Kahden vuoden päästä ei saa 10% halvemmalla vaan noin 30% halvemmalla. Mikäli asunnot kallistuvat samaa tahtia kuin aikaisemmin, niin 150th asunto maksaa 8 vuoden päästä 300th eur- siinä olisi kaksiolla hintaa.

On yksinkertaista. Oletko kuullut sellaisesta kuin 90-luvun lama? Entäpä syistä jotka johtivat siihen? Selvitä nuo asiat ja sitten mieti nousevatko asuntojen hinnat suhteessa samalla tavalla kuin ovat nousseet laman jälkeen. Ei ne nouse, mutta ei ne kyllä laskekaan 30%, sillä jos asunnot laskevat 30% niin silloin on käynnissä uusi lama!

• Hombre77
        Talousnerolle kirjoitti:

mm. yhtiövastike, asunnon kuluminen, asuntoon kuuluvat laitteet, yhtiön mahdolliset korjaukset jne.

Ei se vuokranantajakaan koko summaa fikkaansa saa ;-)

Eli koska joudut huolehtimaan omaisuudestasi, niin omaisuutta ei kannata hankkia? Tuolla tavalla sitä kyllä pysyy köyhänä koko elämänsä. Ainoa tapa saadaa rahaa säilöön on laittaa sitä säilöön. Eli osta asunto, säästä jonnekin tilille tai jos on uskallusta niin vaikka rahastoihin.

Mitä sitten jos joudut ostamaan joskus jääkaapin tai pesukoneen. Et kai kulje alasti ulkonakaan vaikka se olisi täysin ilmaista. Kaikki omaan asuntoon laitetu rahat ovat kuitenkin kotiinpäin, osa menee korkoihin, mutta yli puolet tällä korkotasolla kuitenkin lyhentää sitä lainaa.

• Jannu
        Hombre77 kirjoitti:

Eli koska joudut huolehtimaan omaisuudestasi, niin omaisuutta ei kannata hankkia? Tuolla tavalla sitä kyllä pysyy köyhänä koko elämänsä. Ainoa tapa saadaa rahaa säilöön on laittaa sitä säilöön. Eli osta asunto, säästä jonnekin tilille tai jos on uskallusta niin vaikka rahastoihin.

Mitä sitten jos joudut ostamaan joskus jääkaapin tai pesukoneen. Et kai kulje alasti ulkonakaan vaikka se olisi täysin ilmaista. Kaikki omaan asuntoon laitetu rahat ovat kuitenkin kotiinpäin, osa menee korkoihin, mutta yli puolet tällä korkotasolla kuitenkin lyhentää sitä lainaa.

Ittekki omistan asunnon ja mielestäni olen tehnyt hyvät kaupat tämän asunnon suhteen.

Aika paljon on asunnostakin kiinni, kannattaako omistusasunto. Eräs tuttuni esimerkiksi omisti muutaman vuoden asunnon, jonka jälkeen nyt myi sen. Jälkeenpäin laskeskeli, että olisi tullut edullisemmaksi asua tuo aika vuokralla. Yhtiössä oli paljon remontteja hänen asumisensa aikana mm. putki- ja julkisivuremontti. Vaikka asuntojen hinnat ovat muutaman vuoden sisällä paljon nousseet sijaitsi tuo asunto sellaisella alueella jossa hinnat ei ollut juurikaan muuttuneet. Asuntoa myydessä ei tietenkään noita putki- ja julkisivuremonttiin menneitä rahoja saanut takaisin vaan takkiin tuli. Hän laskeskeli, että kannattavammaksi olisi tullut vuokralla asuminen samanlaisessa asunnossa.

• Häkkimies
        Hombre77 kirjoitti:

On yksinkertaista. Oletko kuullut sellaisesta kuin 90-luvun lama? Entäpä syistä jotka johtivat siihen? Selvitä nuo asiat ja sitten mieti nousevatko asuntojen hinnat suhteessa samalla tavalla kuin ovat nousseet laman jälkeen. Ei ne nouse, mutta ei ne kyllä laskekaan 30%, sillä jos asunnot laskevat 30% niin silloin on käynnissä uusi lama!

www.conhombres.fi

Hei kamoon, uskokaa nyt please. Jos tämä tilanne ei tästä parane ja nämä toimarit sulavat käsiin, niin joudun takaisin kokopäiväiseksi myyjäksi siihen autohäkkiin Kehä III:lle. Ihan tosi, nyt kannattaa ostaa, oikeasti, olkaa kilttejä.....................

p.s.
        -87 Datsun Cherry, pikkuvikainen, 200,- eur
        -89 Peugeot 205 Rallye, tiukka rassi, 450,- eur

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe