Yamaha 20hv 2t 1991 Autolube

Kesänodottaja

Juuh. Eli ostin tässä parisen viikkoa sitten veneen perämoottoreineen, kyselisin mitä kaikkea nyt kannattaa tarkistaa ja huoltaa moottorista, ennen kuin ekoja ajoja aloittelee jäiden lähdettyä. Merkki/malli on otsikossa.

21

257

Vastaukset

  • Katso nyt ainakin bensapumpun kalvo ja vesipumppu.

    • Unohtui. Peräöljyt ja proppujen tiivisteet.


    • Kiitoksia neuvoista!


  • Ei niitä pensapumpua eikä vesipumpua suotta kannata alkaa aukomaan. Ne voi testata muutenkin.
    Alapää vain veteen, tai huuhteluläpillä letkun avulla vettä ja kone käymään. Jos käy on kalvot kunnossa. Jos vesi lentää juorureijästä, toimii vesipumppu. Alapään öljyt vaihtoon, sekä uudet tulpat, siinä se.

    • Kyllä ne kumiosat on noin vanhassa koneessa (24vuotta) yleensä loppupuolella. Säästöä ei tule, varsinkin jos osat pettää ulapalla. Tyhmää jättää vaihtamatta.


    • ei muuten pidä paikkansa juorureijästä voi tulla vettä mut ylös asti vesi ei silti jaksa nousta . ja viel huhteluläpillä painevesi nousee ylös vaikka ei olisi ollenkaan vesipumppua. se et kone käy jossain maissa ei kyllä takaa et on kalvot kunnossa eihän sillä koneella ole yhtään vastusta käydessä joten ei se tartte polttoainettakaan kuin murto osan siitä mitä se tarttee kun se tekee työtä. jollei haluu purkaa niin kunnon koeajo tai vastuspotkuri on ainoa vaihtoehto selvittää kalvojen venyneisyys. eli kun on noin vanha kone kyllä kannattaa katsoa ne. molemmat jollei ole tiedossa koska ne on vaihdettu. voi itku mitä juttui tääl taas on:


    • Terveisin Suomalainen nuukajussi. Mulla on tommonen 20CM yamaha vm84. Ja edellinen omistaja oli sen juuri ennen myyntiä "huoltanut". No ei meinannut käynnistyä millään ja sit kun käynnisty niin 15min ajon jälkeen jätti ulapalle. Kotona sitten kone pukille ja toteamaan että tämän edellisen omistajan huolto oli yhtäkuin juuri mainitsemaasi tarkastelua.. Vittu miten surkeaa touhua. Onneksi mulla on laittaa se hikinen 100e ton myllyn varaosiin ni sai käytännössä aivan kaikki kulutusosat uusittua koneeseen ja nyt toimii niinkuin pitääkin! Töissä käynti saattaisi helpottaa sunkin ahdinkoa..


  • Juupa juu !! Toimiva kone vain auki viimeistä ruuvia myöden. Kyllä siitä sitten varmasti puolta parempi peli näiden "nurmikkoasentajien" hyvien ohjeiden mukaan tulee.
    Varmuuden maksimointihan on oikein muotia nykyään ymmärtämättömien kohdalla.
    Mielestäni kuitenkin kohdallasi paras keino on viedä kone osaavien huollettavaksi, eikä uskoa luulosairaiden peloitteluja, jos ny välttämättä haluat satasia siihen uhrata. Vajaan tonnin koneeseen ei ny muutenkaan monien satasten "varmuudenvuoksi" remonttia kannata teettää, jos kone kerran pelaa. Kyllä oireet sitten ilmaantuu jos ny et heti ensi töiksesi Virooon asti kaljanhaku reissulle lähde.

    • hyvä" nurmikkoasentaja 41" eihän siihen mene penniäkään rahaa jos ne ottaa auki ja tarkastaa kunnon. eikä noi osat kyl paljoo maksa vaik ne samalla vaihtaiskin. mielenkiintoinen kommentti sulta," kyllä oireet sitten ilmaantuu" se vaan on veneilyssä niin et ne oireet yleensä ilmaantuu silloin kun ne ei ainakaan sais ilmaantuu, siellä kun ei pysty ajaa vaan tien sivuun niin kuin autolla. herää kysymys oletkos ollenkaan veneiliä?


  • Olisiko koskaan tullut mieleen, että on henkilöitä, jotka voivat sekoittaa pensapumpun kalvon jopa immenkalvoon, saatikka tärykalvoon. Sitä paitsi oudon kun laittaa kalvot vaihtamaan, on joku osa aina väärin tai hukkunut "heinikkoon" tai pudonnut järveen, jopa jengat on saatu pilattua. Joten vieppä vaan kone "varmuuden vuoksi" oikeille asentajille, niin voit jopa päästä vesillekin juhannukseksi.

    • no voi huh huh "nurmikkoasentaja 41" juttui


  • >vielä<
    Oireet ilmaantuu joka tapauksessa ennenpitkään, oli tehty mitä tahansa. Idioottivarmaa myllyä ei ole syntynytkään. Joten jos kone nyt toimii, niin anna sen toimia. Voi pörrätä vuoden pari nykyisillä "eväillään". Olen aina korjannut/korjauttanut vian vasta kun moinen ilmaantuu.
    Huolehdi vain öljyistä.

    • vesipumpun siipipyöräkin on hyvä vaihtaa ulapalla, kun se hapertui vasta siellä. eihän sitä kannata vaihtaa muutaman vuoden välein vaikka onkin kulutustavaraa. samalla leikkas kone kiinni mut ei haittaa säästöö tuli kun korjasin vasta kun vika ilmeni.


    • Eihän tuo maksa mitään/juuri mitään, jos pari tärkeintä huoltokohdetta (ainakin) tarkistaa. Me vanhat hemmot (50-luvulla syntyneet) emme aina jaksa ymmärtää laiskuuden ihannointia näissä asioissa. Nythän on talvikausi vielä ja sopivasti aikaa tehdä nuo pikkutoimenpiteet, joissa ei edes aikaa mene kuin tuokio. Jos et viitsi itse tehdä, tai et ole varma osaatko, niin nyt on vielä helppoa saada ammattimieskin nuo suorittamaan, kun ei ole huollossa jonoa.

      Se muuten ei välttämättä pidä paikkansa, että siipipyörä on OK, jos vain vesisuihku tulee oikeasta paikasta. Kerran ostettuani käytetyn 2-tahtituupparin, vanhan Johnsonin, laitoin koneen käyntiin ja päällisin puolin näytti ja kuulosti hyvältä. Kuitenkin varmuudeksi vielä tsekkasin siipipyörän, kun tiesin, ettei edellinen omistaja ollut sitä vaihtanut vuosikausiin. No, ilmeni, että siipipyörä oli aivan finaalissa. Pari palasta oli lähtenyt irti ja pieni halkeamakin löytyi hapertuneesta kumista. Ihme, että työnsi silti vettä ulos. Aikamoinen pommi siis ja voi olla, että jo ensimmäisellä kalareissulla olisi saanut vesillä alkaa huoltohommiin, ellei peräti vieläkin pahempaa.

      Vaihdoin varmuudeksi vielä öljytkin ja kävin tarkasti läpi koko masiinan. Moottori toimii erinomaisesti edelleen, vaikka onkin nykyään varakoneena. Todennäköisesti Johnson pelittää vielä senkin jälkeen, kun messuilta ostamani 4-tahti Yamaha lopettaa kontrahtinsa joskus tulevaisuudessa.


  • Eiköhän nyt jo aloittajan kyselyistä ilmene, ettei kokemusta juuri koneen huolloista ole.
    Joten lakatkaa yllyttämästä mihinkään liian monimutkaiseen huolto operaatioon omin avuin.
    Kyllähän kaikki kyseiset toimenpiteet hyviä ovat, mutta se on ihan eri asia kuka ne tekee.

    • Oppii parhaiten. Ainoat asiat, mitä pitää huolehtia, on että jos bensapumpun purkaa, niin muistaa, missä oli mikin tiiviste, ja levy.
      toinen asia, että muistaa eripituisten pulttien paikat tarkasti, ettei puhkaise jotai kuorta väärän pituisella pultilla.Kun irronnut sirpale voi mennä henkitorveen.


  • No niin !!
    Nyt alkoi vasta tulla jotain lisää järkevää vinkkiä siitä, miten tulisi menetellä vähimmillään, kun alkaa jotain purkamaan. Vielä kun keksit kuvata esim. kännykällä jokaisen työvaiheen, niin se jos mikä auttaa koneen lopullisessa kasaamisessa.
    Sempä vuoksi suosittelen harjoittelemaan mieluimmin ensin naapurin koneella, jolloin tekemällä opitut niksit sekä virheet eivät kaikki osu omaan koneeseen.
    Kaikki neuvot vain eivät aina ole jokaiselle niin kirkkaan selkeitä, koska joillakin on pulaa johdonmukaisesta ajattelusta.

  • 1. Vaihda peräöljy ja laita ruuvien alle uudet tiivisteet. Jos vanhan öljyn seassa vettä, suorita seurantatarkistus kesän aikana.
    2. Vaihda/putsaa tulpat.
    3. Valuta vanha öljy pois tuoreöljytankista ja laita uutta.
    4. Ilmaa tuoreoljypumppu avaamalla ilmausruuvia kunnes öljyä valuu tippa-pari.
    5.Laita 1-2% öljyä ekaan tankilliseen ja tarkkaile käytön aikana, ottaako kone tuoreoljytankista tavaraa.
    6. Varmista koneen jäähdytys ENNEN varsinaisen ajamisen aloittamista.

    • Tämä 40HEPOLin huolto-ohje oli hyvä. Itse aina vaihtanut nuo peräöljyt 1x vuodessa. Syksyllä lähes aina seassa vettä. Kesän aikana pidä moottori kipissä kun vene jää laituriin (perä ilmassa, ettei menee lisää vettä). Ja kun syystalvi tulee ja jos vene vedessä vielä, niin laske perä veteen laiturissa ollessa(ettei jäädy).


  • Kehoittaisin tarkastamaan onko perässä tai öljysäiliössä öljyä. Mikäli on jopa kaltaisesi mentaalinen kääpiö ymmärtänee poistaa sen ennen romun paalaamista.

  • Heitä jo kierrätykseen se vanha jammunpaska

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Aamun kolari ja tienhoito

    Aamulla tapahtui kuolonkolari hiljaisten risteyksen kohdalla. Ajettiin juuri ennen kolaria Kuusamo-Suomusalmi väliä. Ehdittiin Suomussalmelle kun alk
    Suomussalmi
    43
    1160
  2. Oliko autokolarissa ollut...

    ... lapsia? Tämän aamusessa.
    Suomussalmi
    1
    604
  3. Sun katseessa on jotain mikä ei sovi sinne

    Sellaista surumielisyyttä. Vaikka muuten vaikutat olevan iloinen ja puhelias. Kerran aiemmin ajattelin, että se on voisi olla halveksuntaa mua kohtaan
    Ikävä
    30
    469