Miten tekniikka kehittynyt?

Paljonkin

Olen aloittamassa harrastusta uudestaan vajaan 30 vuoden tauon jälkeen. Näyttäisi nykyään olevan sellaisia ulkosuodattimia joissa lämmitin samassa, on varmaan kätevä? Silloin kuten nykyäänkin Eheim tekee parhaat suodattimet?

Suodatin, lämmitin, lamput, lämpömittari, mitä muuta tekniikkaa? En ikinä vesiarvoja mitannut koska vaihdoin vettä riittävän usein eikä kranttuja kaloja ollut, hyvin pysyivät hengissä.

7

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Määää

Akvaarioon laitettu lämmitin on energiatehokkaampi mutta kyllä se lämmitin voi ulkosuodattimessakin olla. Eheimin laatu on laskenut vuosien saatossa. Joidenkin mielestä Eheimistä kannattaa pysyä erossa. Vesiarvoja kannattaa mitata että tietää edes jotain akvaariostaan. Eri kaloille on eri vesi vaatimukset. Kala voi pysyä hengissä vaikka kaikki olisi pielessä. Elää se ihminenkin pimeässä komerossa monta vuotta kunhan saa ravintoa. Kaikki kannattaa tehdä kunnolla jos meinaa akvaarioharrastuksen aloittaa.

• Näin_se_vain_on

Riippuu aivan kaloista pitääkö vesiarvoja mitata. Toiset ovat todella herkkiä, toiset todella sitkeitä. Kyllä olosuhteet luonnossakin vaihtelevat paljon ihan luonnollisista syistä. Jos vettä vaihtaa kolmasosan viikossa ei mitään mittauksia tarvita.

• Määää

Mitkä kalat ovat sellaisia ettei niiden vesioloja tarvitse mitata tai säätää? Kerro edes yksi kala. Jos kala on "sitkeä" ei se tarkoita sitä että kalaa voi pitää väärissä olosuhteissa. Kolmasosan vaihtaminen vedestä viikottain on monessa tapauksessa todella vähän. Aina pitää tietää mitä akvaariossa tapahtuu tai millaiset olosuhteet siellä on ihan kasvien ja kalojen vuoksi.

• Näin_se_vain_on
        Määää kirjoitti:

Mitkä kalat ovat sellaisia ettei niiden vesioloja tarvitse mitata tai säätää? Kerro edes yksi kala. Jos kala on "sitkeä" ei se tarkoita sitä että kalaa voi pitää väärissä olosuhteissa. Kolmasosan vaihtaminen vedestä viikottain on monessa tapauksessa todella vähän. Aina pitää tietää mitä akvaariossa tapahtuu tai millaiset olosuhteet siellä on ihan kasvien ja kalojen vuoksi.

Labyrinttikalat, esim. taistelukala. Eihän minulla ole akvaarioita ollut kuin vasta 25 vuotta enkä ole ikinä, en kertaakaan ole mitannut mitään vesiarvoja. Hyvin olen pärjännyt mutta mittaa sinä vaan. Veden lämpötilan olen mittarista katsonut, se on riittänyt ja säännölliset vedenvaihdot.

Joku pojankloppi tulee neuvomaan vanhaa, perin hupaisaa.

• Jhyuyt

Valitettavasti jotkut tekevät kaiken väärin vaikka sitten 25 vuotta. Kaikki tehdään niin kuin 25 vuotta sitten. Laitappa 25 vuotta akvaariota harrastanut vaikka kuva miltä akvaariosi näyttää terveine kaloineen ja hyvin voivine kasveineen. Tee se kaikki niin kuin olet tehnyt aina jos et halua oppia uutta. Me muut hoidetaan akvaariota niin kuin sitä kuuluu hoitaa vuonna 2015 kaikkine nykypäivänä saatavilla olevien tietojen mukaan.

Kuten tossa sanottiin kalat voivat elää vuosia vaikka kaiken tekee päin per...tä ja olosuhteet ovat kaloille väärät. Tiedän tapauksen missä taistelukala eli muutaman vuoden poolimaljassa jossa oli vain ilmastinkivi ja hanasta laskettua vettä. Kyllä kala pysyy hengissä mutta miksi asioita ei voisi tehdä kunnolla.

• Määää
        Näin_se_vain_on kirjoitti:

Labyrinttikalat, esim. taistelukala. Eihän minulla ole akvaarioita ollut kuin vasta 25 vuotta enkä ole ikinä, en kertaakaan ole mitannut mitään vesiarvoja. Hyvin olen pärjännyt mutta mittaa sinä vaan. Veden lämpötilan olen mittarista katsonut, se on riittänyt ja säännölliset vedenvaihdot.

Joku pojankloppi tulee neuvomaan vanhaa, perin hupaisaa.

Vai että pojan kloppi. Voi kun olisinkin mutta valittettavasti vuodet kuluvat liian nopeasti ja vuosia on mittarissa liikaakin. En minä sinua neuvomaan ala sinä teet niin kuin olet tehnyt 25 vuotta. Sinulle on turha opettaa uusia tapoja. Vanha koira ei aina opi uusia temppuja. Itse olen harrastanut akvaarioita lähes yhtä monta vuotta kuin sinäkin mutta harrastus on elänyt vuosien saatossa sen hetkisen tiedon ja tekniikan mukaan. Olen palkittu kalankasvattaja Suomen mestaruus tasolla. En ala ketään väkisin neuvomaan jos toinen ei ole halukas oppimaan

• Näin_se_vain_on

"Kolmasosan vaihtaminen vedestä viikottain on monessa tapauksessa todella vähän"

Riippuu aivan siitä kuinka paljon ja millaisia kaloja on. Jos kaloja kohtuulisesti ja tehokas suodatus, paljon kasveja niin kolmasosa riittää vallan mainiosti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      116
      2226
    2. 129
      1812
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1206
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      84
      1134
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1050
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      71
      1043
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      43
      983
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      75
      955
    9. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      912
    10. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      22
      908
    Aihe