Miten tekniikka kehittynyt?

Paljonkin

Olen aloittamassa harrastusta uudestaan vajaan 30 vuoden tauon jälkeen. Näyttäisi nykyään olevan sellaisia ulkosuodattimia joissa lämmitin samassa, on varmaan kätevä? Silloin kuten nykyäänkin Eheim tekee parhaat suodattimet?

Suodatin, lämmitin, lamput, lämpömittari, mitä muuta tekniikkaa? En ikinä vesiarvoja mitannut koska vaihdoin vettä riittävän usein eikä kranttuja kaloja ollut, hyvin pysyivät hengissä.

7

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Määää

      Akvaarioon laitettu lämmitin on energiatehokkaampi mutta kyllä se lämmitin voi ulkosuodattimessakin olla. Eheimin laatu on laskenut vuosien saatossa. Joidenkin mielestä Eheimistä kannattaa pysyä erossa. Vesiarvoja kannattaa mitata että tietää edes jotain akvaariostaan. Eri kaloille on eri vesi vaatimukset. Kala voi pysyä hengissä vaikka kaikki olisi pielessä. Elää se ihminenkin pimeässä komerossa monta vuotta kunhan saa ravintoa. Kaikki kannattaa tehdä kunnolla jos meinaa akvaarioharrastuksen aloittaa.

      • Näin_se_vain_on

        Riippuu aivan kaloista pitääkö vesiarvoja mitata. Toiset ovat todella herkkiä, toiset todella sitkeitä. Kyllä olosuhteet luonnossakin vaihtelevat paljon ihan luonnollisista syistä. Jos vettä vaihtaa kolmasosan viikossa ei mitään mittauksia tarvita.


      • Määää

        Mitkä kalat ovat sellaisia ettei niiden vesioloja tarvitse mitata tai säätää? Kerro edes yksi kala. Jos kala on "sitkeä" ei se tarkoita sitä että kalaa voi pitää väärissä olosuhteissa. Kolmasosan vaihtaminen vedestä viikottain on monessa tapauksessa todella vähän. Aina pitää tietää mitä akvaariossa tapahtuu tai millaiset olosuhteet siellä on ihan kasvien ja kalojen vuoksi.


      • Näin_se_vain_on
        Määää kirjoitti:

        Mitkä kalat ovat sellaisia ettei niiden vesioloja tarvitse mitata tai säätää? Kerro edes yksi kala. Jos kala on "sitkeä" ei se tarkoita sitä että kalaa voi pitää väärissä olosuhteissa. Kolmasosan vaihtaminen vedestä viikottain on monessa tapauksessa todella vähän. Aina pitää tietää mitä akvaariossa tapahtuu tai millaiset olosuhteet siellä on ihan kasvien ja kalojen vuoksi.

        Labyrinttikalat, esim. taistelukala. Eihän minulla ole akvaarioita ollut kuin vasta 25 vuotta enkä ole ikinä, en kertaakaan ole mitannut mitään vesiarvoja. Hyvin olen pärjännyt mutta mittaa sinä vaan. Veden lämpötilan olen mittarista katsonut, se on riittänyt ja säännölliset vedenvaihdot.

        Joku pojankloppi tulee neuvomaan vanhaa, perin hupaisaa.


      • Jhyuyt

        Valitettavasti jotkut tekevät kaiken väärin vaikka sitten 25 vuotta. Kaikki tehdään niin kuin 25 vuotta sitten. Laitappa 25 vuotta akvaariota harrastanut vaikka kuva miltä akvaariosi näyttää terveine kaloineen ja hyvin voivine kasveineen. Tee se kaikki niin kuin olet tehnyt aina jos et halua oppia uutta. Me muut hoidetaan akvaariota niin kuin sitä kuuluu hoitaa vuonna 2015 kaikkine nykypäivänä saatavilla olevien tietojen mukaan.

        Kuten tossa sanottiin kalat voivat elää vuosia vaikka kaiken tekee päin per...tä ja olosuhteet ovat kaloille väärät. Tiedän tapauksen missä taistelukala eli muutaman vuoden poolimaljassa jossa oli vain ilmastinkivi ja hanasta laskettua vettä. Kyllä kala pysyy hengissä mutta miksi asioita ei voisi tehdä kunnolla.


      • Määää
        Näin_se_vain_on kirjoitti:

        Labyrinttikalat, esim. taistelukala. Eihän minulla ole akvaarioita ollut kuin vasta 25 vuotta enkä ole ikinä, en kertaakaan ole mitannut mitään vesiarvoja. Hyvin olen pärjännyt mutta mittaa sinä vaan. Veden lämpötilan olen mittarista katsonut, se on riittänyt ja säännölliset vedenvaihdot.

        Joku pojankloppi tulee neuvomaan vanhaa, perin hupaisaa.

        Vai että pojan kloppi. Voi kun olisinkin mutta valittettavasti vuodet kuluvat liian nopeasti ja vuosia on mittarissa liikaakin. En minä sinua neuvomaan ala sinä teet niin kuin olet tehnyt 25 vuotta. Sinulle on turha opettaa uusia tapoja. Vanha koira ei aina opi uusia temppuja. Itse olen harrastanut akvaarioita lähes yhtä monta vuotta kuin sinäkin mutta harrastus on elänyt vuosien saatossa sen hetkisen tiedon ja tekniikan mukaan. Olen palkittu kalankasvattaja Suomen mestaruus tasolla. En ala ketään väkisin neuvomaan jos toinen ei ole halukas oppimaan


    • Näin_se_vain_on

      "Kolmasosan vaihtaminen vedestä viikottain on monessa tapauksessa todella vähän"

      Riippuu aivan siitä kuinka paljon ja millaisia kaloja on. Jos kaloja kohtuulisesti ja tehokas suodatus, paljon kasveja niin kolmasosa riittää vallan mainiosti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe