Puulattian pesu

fdsfxffgdfgdh

Kerrostalon puulattiani vaatii, että pesen sen niin kostealla/märällä mopilla, että sen kuivuminen kestää 10-15 min. Muutoin lattia suurella todennäköisyydellä alkaa iljettävästi narisemaan jalkojen alla. Lattiaa ei ole lakattu enkä tiedä sen materiaalia. Lattia on paneleita ja joku epäili, että on koivua, koska on "kylmä". Käytän Tolua.
---
Martat ohjeistavat, että
"Imuroi ja pyyhi nihkeällä säännöllisesti. Pyyhi likaantunut pinta mahdollisimman kuivaksi kierretyllä pyyhkeellä tai mopilla. Käytä neutraalia tai heikosti emäksistä puhdistusainetta. Älä seisota vettä lattialla missään vaiheessa."
Mistä tuo ero johtuu ja onko tuosta kosteudesta oikeata haittaa? Onko muilla sama, että lattia huutaa kosteutta?
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/265653-taman-takia-kaikki-eivat-osaa-pesta-lattioitaan

8

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 514

      Oletko hieman sekaisin vai oletko palstan ylläpitäjä ja pyrit lisäämään keskusteluja?

      • fdsfxffgdfgdh

        Olihan mölli vastaus...


      • homeille_juotavaa
        fdsfxffgdfgdh kirjoitti:

        Olihan mölli vastaus...

        Ei lähellekään yhtä idiootti vastaus kuin alkuperäinen kysyjä. Ei ole 1 eikä 2 taloa (ml koulut, päiväkodit) jotka on pilattu ns. peruspesuilla eli lotraamalla ämpäritolkulla vettä lattialle. Ja tätä tapahtuu edelleen!


    • 514

      Mitäpä muuta voi ajatella asiastasi.
      Kiinteistöhuollon hommana on korjata narinaongelma, ei siivoojan.
      Liiallinen kosteus pilaa lattiaa entisestään.
      Tolua ei kukaan järkevä ihminen käytä mihinkään siivoukseen. Tai voi käyttää, kunhan noudattaa käyttöohjetta. Huuhtelu pesun jälkeen. Tämä koskee myös lattiaa. Käyttöohjeessa Tolu kertoo, että ei tarvitse huuhdella. Olen nähnyt ja yrittänyt puhdistaa monia Tolulla pilattuja lattioita. Jos Tolua on käytetty vuosia, niin lähes mahdoton saada kunnolla puhtaaksi, vaatii useita pesukertoja ja asukkaiden ohjeistusta Tolusta luopumiseen. Lattiaan kerrostunut Tolu lähtee irti yleensä vain paikoittain, jos lähtee ollenkaan.
      Optimal on puulattioille sopiva aine. Se jättää suojakalvon, joka lähtee pois seuraavassa pesussa. Muitakin vastaavia aineita on.
      Tolusta vielä sen verran, että sitä on käytetty ennen huumausaineena. Impattu tai tamppooniin imeytettynä ja peräsuoleen laitettuna. Aiheuttaako siivous sillä saman huumauksen?
      Se miksi vastasin hieman kärkevästi:
      - Siivooja ei vastaa lattioiden kunnosta muutoin kuin käyttämiensä aineiden ja tekniikoiden osalta. Viat kiinteistössä täytyy tietenkin ilmoittaa kiinteistöhuollolle.
      - Tolu. Kukaan ammattitaitoinen ja aikaansa seuraava siivooja ei käytä sitä.
      - Asiasi muotoilu. Palstan ylläpitäjät tekevät toisinaan keskustelunavauksia. Joskus hyvällä ja useimmiten huonolla menestyksellä. Sivuilla on mainoksia ja vilkas keskustelu lisää mainosten näkyvyyskertoja. Mainostajat maksavat näkyvyyden perusteella.
      Palstan ylläpitäjien aloitukset ovat lähes aina puolipyöreitä, hieman uusavuttomia ja oikeastaan typeriä. Sinun aloituksesi muistuttaa hieman niitä.
      Mölliltä saa möllin vastauksen. Myönnän olevani mölli.

      • H2SO45

        "- Asiasi muotoilu. Palstan ylläpitäjät tekevät toisinaan keskustelunavauksia. Joskus hyvällä ja useimmiten huonolla menestyksellä. Sivuilla on mainoksia ja vilkas keskustelu lisää mainosten näkyvyyskertoja. Mainostajat maksavat näkyvyyden perusteella."

        Onneksi on mahdollista pimittää kaikki mainokset. Esim. Adblock Plus on siihen mainio väline. En näe yhtään mainosta näillä sivuilla.


    • fdsfxffgdfgdh

      Kysymykseni voi vaikuttaa pöljältä, koska olen itse tuo siivooja enkä ole alan ihminen. Kiinteistöhuolto tuskin ottaa mitään kantaa, koska omistan asunnon ja lattia on edellisen omistajan asennuttama eikä häneltä voi kysyä materiaalia, kun on jo pitkään ollut manan majoilla.

      Olen käyttänyt mietoa seosta 50 ml/ämpäri, koska lattia ei ole koskaan ollut todella likainen enkä ole huomannut muodostuneen mitään kerrostumaa. Pinta näyttää ja tuntuu hyvin puhtaalta pesun jälkeen ja olen käyttänyt Tolua jo 17 v tuohon lattiaan ja käytän edelleenkin. Kummallisesti kaikki kuvittelivat, että kaadan vettä ämpäristä lattialle, heh-heh.

      • silläviisiin

        Saippuapitoista pesuainetta (Tolu, Mäntysuopa) ei pitäisi käyttää kuin kivipinnoilla. Muille pinnoille saippuainen pesuaine kertyy ja on erinomainen lian ja bakteerin kerääjä. Jos lattia narisee jalkojen alla eli on niin kuin nahkea (ei siis lautalattian notkumisesta tuleva narina), syy on sitten tämä edellä mainittu.
        Jatka kaikin mokomin Tolun käyttöä jos haluat, sehän on sinun valintasi. En kyllä tiedä saatko Tolua koskaan pois tai mitä liuotinta pitäisi käyttää. Muista tämä kuitenkin, kun vaihdat lattiat mahdollisesti joskus.


    • exsiivooja

      Kokeileppas joskus kuivata likomärkä lattiasi kuivauslastalla. Saatat yllättyä siitä saasteen määrästä, mikä tuollaisessa märkäpyyhinnässä jää lattiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe