VALTATIE 18 KESKEISEN SUOMEN
VALTIMOKSI.
Valtatien 18 reitti on historialliselta taustaltaan vanha Viipuri-Vaasa valtatie. Autonomian aikana suunniteltiin jopa suoraa Pietari-Viipuri- Multia- Ähtäri-Vaasa rautatietä. Nykyisin valtatie 18 on jäänyt yhä vähemmälle huomiolle, vaikka edelleenkin se yhdistää neljää maakunnallista keskusta Mikkeli, Jyväskylä, Seinäjoki ja Vaasa. Kuitenkin tällä hetkellä valtatien tasolle VT 18 pääsee todellisuudessa vain Mikkeli-Jyväskylä ja Seinäjoki-Vaasa tieosuuksilla. Täten ei ole ihme, että valtatie 18 on jäänyt huomaamatta maamme keskeisten maanteiden joukossa.
NYT PUURAHALLA MYÖS VT 18 KUNTOON.
Multiantie / Väätäiskyläntie-Ähtärin tie on aivan ala-arvoinen isoille puurekoille.
Myös Kouran / Veneskosken ohitustie viimeinkin vireille.
Nyt on saumaa saada nämä tietulpat kuntoon.
VT18 puuralli ALKAA tiet SURKEITA
39
1726
Vastaukset
- KeskiSuomessaon
on kaksi rallia.
Jyskä ja
Änskä.
TIET KUNTOON !!!- OINONEN
PÄÄTTÄJÄKSI.
- PLO
Johan se siellä pari kautta oli vaan eipä yhtään mitään saanut aikaiseksi.
- Anonyymi
PLO kirjoitti:
Johan se siellä pari kautta oli vaan eipä yhtään mitään saanut aikaiseksi.
Juu.
- Anonyymi
Kumipyörillä kulkevat kaikki.
- Mauri----
pian kiljahtaa, kun rahat eivät tuu teille meille.
- OINONENhommiin
JOS Mauria ei kiinnosta. vt 18.
- Mauri-ja
Oinonen ovat seuraavassa eduskunnassa ja hallituspuolueina.
- EIrahaaMULTIALLEvieläk
Yhtenäisenä rintamana liikkeellä olevat Keski-Suomen kansanedustajat ovat tehneet aloitteet, jotta Keski-Suomelle heltiäisi rahaa uuden biotuotetehtaan tarpeisiin.
Keski-Suomen kansanedustajat esittävät valtion vuoden 2015 talousarvioon tie- ja ratahankkeita mm. Äänekosken biotuotetehtaan tarpeisiin. Äänekosken investointi edellyttää myös riittävästi osaavaa työvoimaa, joten metsä- ja logistiikka-alojen toisen asteen koulutukseen Keski-Suomessa esitetään 200 uutta opiskelijapaikkaa.
Aloitteet ovat seuraavat:
Toisen asteen koulutuksen, erityisesti metsä- ja logistiikka-alan koulutuspaikkojen lisääminen Keski-Suomessa, 2,3 miljoonaa euroa
Äänekosken biotuotehtaan raaka-ainekuljetuksissa käytettävän Keski-Suomen alempiasteisen tiestön parantaminen, 5miljoonaa euroa
Jyväskylä-Äänekoski-Haapajärvi –radan parantaminen, 25 miljoonaa euroa
Rataosuuden Orivesi-Jämsä kaksoisraiteen suunnittelu, 1 miljoonaa euroa
Valtatien 4 parantaminen yhteysvälillä Jyväskylä-Oulu, 40 miljoonaa euroa
Lähde: Keski-Suomen Liitto - koneetTÖIHIN
VT 18 on paitsiossa.
Nyt olisi rahaa kun Pisararata siirtyy tulevaisuuten. - OINONEN
OIKEASSA.
HÄN ON PAREE TIENTEKIJÄ. - iSOtyömaaTULOSSA
Teiden rungot murenevat, kun päällyste halkee.
REKKA SÄRKEE LOPUTKIN
PAINOA 100 TONNIA. - Vastuun-paikka
Lupaako Keppana-puolue lisää tierahoja,
vai vain keppanan pois ruokakaupoista - Vääntäminen
Pertti lehtomäki on ollut hankkeen puolesta puhujana jo pitkään. Tuli itsellenikin yllätyksenä.
Asiasta uutis juttu katsottavissa perttilehtomaki.fi - TIERAHAAlisää
Valtatie 18 on Jyväskylästä Petäjäveden, Ähtärin, Töysän, Tuurin, Seinäjoen ja Laihian kautta Vaasaan johtava valtatie. Tien pituus on 269 kilometriä.
Tie on pääosin kaksikaistaista tietä, jonka taso vaihtelee huomattavasti. Tie on muodostettu muuttamalla entisiä kanta-, seutu- ja yhdysteitä valtatieksi, ja monin paikoin tie on valtatieksi erittäin kapeaa, mutkaista ja mäkistä. Tie kulkee myös muutamien taajamien halki. Myös tien opastus on paikoin epäyhtenäistä, sekavaa ja jopa harhaanjohtavaa[1].
Tiestä myös edelleen puuttuu suunniteltu osuus Multian kirkonkylän ja Ähtärin Myllymäen väliltä, ja tie on väliaikaisesti viitoitettu Väätäiskylän kautta. Tiellä on vielä neljä rautatien tasoristeystä.
Veneskosken-Kouran, Sydänmaan oikaisut odottavat rahoitusta.
Valtatie 18 myös kääntyy kaikkiaan seitsemässä liittymässä, mikä sekin tien pituuteen suhteutettuna lienee jonkinlainen ennäty- eiValtatietasoa
Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa valtatieksi 18 merkittiin Vaasan ja Jyväskylän välinen eteläisempi reitti, joka oli ollut pitkään tiesuunnitelmissa. Jossain määrin hätkähdyttävää oli, että valtatieksi merkitty tie ei juuri muistuttanut valtatietä, vaan oli joukko maanteitä. Ilmeisesti kyseessä on vaihtoehtoinen strategia saada valtatien rakentamiseen varoja tien parantamisen varjolla.
Valtatieksi muutetut osuudet:
64 Ylistaro-Seinäjoki
697 Seinäjoki-Veneskoski
6961 Veneskoski-Taipalus (nopea muutos yhdystiestä valtatieksi)
672 Taipalus-Alavus
705 Alavus-Töysä-Ähtäri
621 Ähtäri-Myllymäki
633 Myllymäki-Väätäiskylä
622 Väätäiskylä-Multia
624 Multia-Petäjävesi
- MIKÄ.BOTNIA
Valtatien 4 kehittäminen osana Botnian käytävää, yhteysväli Jyväskylä – Oulu
Sijainti: Keski‐Suomi (Jyväskylä, Laukaa, Uurainen, Äänekoski ja Viitasaari) sekä Pohjois‐Pohjanmaa
Valtatie 4 muodostaa yhdessä pääradan kanssa
Botnian käytävän, joka on osa ehdotettua
korkeatasoista EU:n TEN‐T –ydinverkkoa. Nelostie
on maan lyhin ja keskeisin tieyhteys
pääkaupunkiseudun ja Pohjois‐Suomen välillä ja
palvelee tavaraliikenteen merkittävimpänä
kaukokuljetusten reittinä. TEN‐T –ydinverkon tulee
olla valmiina vuoteen 2030 mennessä.
Yhteysvälin Jyväskylä‐Oulu kehittäminen sisältyy
liikennepoliittisen selonteon vuosien 2016‐2022
kehittämisohjelmaan.
BOTNIAKIN.Pohjanmaa OMITAAN KESKI-SUOMEEN.- METSÄBOTNIA.VÄRÄS.PAIKAS
Metsä-Botnia Kaskinen purettiin kiireellä.
Uruguain Mtsä-Botnian tehdas oli viedä Piimäliiton konkurssiin,
UPM tuli apuun, sillä ehdolla, että Metsä-Botnia vetäytyy Länsi-Suomesta.
Näin kävikin, mutta valtatatie 18 Keski-Suomeen on jäänyt tekemättä. - Rikos.ei.rangaistusta
METSÄBOTNIA.VÄRÄS.PAIKAS kirjoitti:
Metsä-Botnia Kaskinen purettiin kiireellä.
Uruguain Mtsä-Botnian tehdas oli viedä Piimäliiton konkurssiin,
UPM tuli apuun, sillä ehdolla, että Metsä-Botnia vetäytyy Länsi-Suomesta.
Näin kävikin, mutta valtatatie 18 Keski-Suomeen on jäänyt tekemättä.Puukartelli pyörii edelleen..
Kaikki Piimäliiton puu nyt Keski-Suomeen.
Onnibussi ja Valion maitoauto melkein suutelivat toisiaan Väätäiskylässä.
100 tonninen puurekka kiemurteli tien reunalla. - Läheltä-piti
Onnibussi
kolhi siltaa Väätäiskylässä. - TOTTA-----
METSÄBOTNIA.VÄRÄS.PAIKAS kirjoitti:
Metsä-Botnia Kaskinen purettiin kiireellä.
Uruguain Mtsä-Botnian tehdas oli viedä Piimäliiton konkurssiin,
UPM tuli apuun, sillä ehdolla, että Metsä-Botnia vetäytyy Länsi-Suomesta.
Näin kävikin, mutta valtatatie 18 Keski-Suomeen on jäänyt tekemättä.PUHUT.........
- TIET----MURENEVAT
Ähtärin kaupunki toi ministerille esille sen, että valtatien 18 on ainoa keskeneräinen valtatie koko maassa. Kiireellisin parannuskohde valtatiellä on Multian ja Ähtärin Myllymäen välisen puuttuvan tieosan rakentaminen.
– Minulla ei ole vielä valmista ratkaisua tähän, mutta ymmärrän erittäin hyvin tarpeen. Keskeneräisyyteen pitäisi saada ratkaisuja, lupaili liikenne- ja viestintäministeri Berner.
Hän sanoi, että on itsestään selvää, että matkailua edistettäessä on saatava parempia yhteyksiä. Bernerin mielestä maakuntien välillä on ollut hyvää yhteistyötä ja on katsottu kokonaisia alueita, miten matkailu kehittyy laajasti.
– Näin on mietittävä alueen sisäistä ja myös alueelta muihin alueisiin kytkeytyvää liikennettä.
Hän haluaa tutkittavan myös sitä, miten syöttöliikennettä saadaan junaliikenteelle, jotta matkustajamääriä saadaan entistä enemmän ja aikataulut soviteltua yhteen.
Tämä on valtava palapeli. Nyt tehdään hänen mukaansa paljon työtä sen eteen, että saataisiin parempia ratkaisuja kuin ne, mitä tehtiin viime syksynä. - WittumainenNilljakas
Väätäiskylän valtatie 18 on edelleen valtakunnan
mutkaisin ja vaarallisin puurekoille.
Keski-Suomi imee Pohjanmaan puut, vaan ei satsaa logistiikkaan latiakaan. - PaikallistieValtatietaso
Poikittaisliikenteelle on tulossa kolme uutta huomattavaa kiihdykettä.
1. Merenkurkun uusi laiva Vaasata Uumajaan.
2. Uusi iso turistikeskittymä Tuuriin Ähtäriin kun Pandat saapuvat Suomeen.
3. Äänekosken biotehdas tukkii tiet, kun tehtaan pieni tontti ei sulata puujunia..
Valtatie 18 mahdollistaa nämä kalliit hankeet onnistua.
Nyt vaan ko. tie ei ole alkuunkaan valtatietasoinen.
Veneskosken Kouran oikaisut ohitukset ja Sydänmaan vaarallisten rautatietsoristeysten poistot ovat kiireellisimmät.
Seinäjoen liikenne kehittyy tähtimallina eikä vain yksittäisenä I-palkkina .
Valtatie 3 Parkanoon ja Tampereelle on myös hankala pullonkaula, jota pitäisi koko Pohjanmaa painostaa parantumaan.
Jyväskylä voisi vähän vilkaista myös länteenpäin. - TurismiTurpoaa
– Poikittaisyhteyksiä tarvitaan, ja Vaasa - Seinäjoki–Jyväskylä-yhteys on Keuruulta katsottuna huonoin maakuntakeskusten keskinäinen yhteysväli. Oikaisemista vaativa osuus taas on ainut rakentamaton ja oikaisematon valtatieyhteys maassamme, ja se tulppaa liikennettä laajasti. Tienoikaisusuunnitelmissa on otettu huomioon myös Keuruun-tieyhteys.
Savola lisää, että metsäteollisuuden investoinnit ovat lisänneet liikennemääriä.
– Kun matka-ajat lyhenevät, se tuo kustannussäästöjä, ja liikennemäärät nousevat myös matkailijamäärien lisääntyessä. - TieKuntoonMarsMars
Ähtärin Pandamaassa jo 25.000 kävijää muutamassa kuukaudessa.
Kaikki ajaneet Keuruun ohi. - kierretäänkaukaa
Suurin osa ohittanut Keuruun. Ja ohittanut kaukaa.
- RahatSveitsistä
Pandasilmä Berner järkkää puuttuvan rahoituksen,
kun on niin maalaisliittolainen.
EU maksaa kaikki Baltian tiet muka lainana. - TuristiAjaaOhi
Valtatie 18 kulkee itä−länsisuunnassa, välillä Vaasa−Seinäjoki−Jyväskylä. Vaasan päässä se yhtyy valtatie 3:een ja Petäjävesi−Jyväskylä-väli on yhteinen valtatie 23:n kanssa. Pituutta sillä on noin 270 km.
Tie on muodostettu muuttamalla entisiä kanta-, seutu- ja yhdysteitä valtatieksi, josta syystä tie on monin paikoin valtatieksi erittäin kapea, mutkainen ja mäkinen. Valtatie 18 ei täytä valtateille asetettuja laatuvaatimuksia.
Vt 18 on merkitty kaikkien maakuntien liittojen kaavoissa parannuksia vaativaksi valtatieksi. Vt 18 -seurantaryhmään kuuluvat valtatien varren kuntien ja kaupunkien edustajat, Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakuntien liitot sekä Etelä-Pohjanmaan kauppakamari. Asiantuntijoiksi kokouksiin ryhmä on kutsunut Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen ELY-keskusten edustajat. - Anonyymi
Täältä rahakkasta Jyväskylästä katsottuna Valtatie 18 pitäisi oikaista. Nyt se on kippura kylätie, joka ei vedä turisteja.
Ainakin Tuhkion äkkimutkat järven rannassa pitäisi heti suoristaa.
Liikenneyhteydet ovat tärkeimmät turismissa.
Soinin Vuorenmaa ja Ähtäri on hyvä yhdistelmä turismille. - Anonyymi
Moottoritie saatava heti välille Keuruu - Jyväskylä
- Anonyymi
Sama veivaaminen Vt 18:ssa on jatkunut 40 vuotta. Vaasan tiepiiri on aina luistanut läänimme puoleisesta parannuksesta edes Veneskosken-Kouran -Sydänmaan oikaisuista. Aina on katse käännetty heti Jyväskylään ja odotettu sieltä kiinnostusta valtatiehemme. Valitettavasti Jyväskylää ei alkuunkaan kiinnosta valtatie Ähtäriin ja Seinäjoelle . He keskittyvät Valtatiehen 4 Ouluun. Ovat viisaudessaan nimenneet Oulun tien Pohjanmaan väyläksi.
Marssi näytä taitava luontees nyt uudessa väylätoimikunnassa. - Anonyymi
Maahanmuutto- ja pakolaispolitiikan pohjattomaan kuiluun nekin tierahat upposivat. Jatkossa puut jäävät metsiin, joten Luonnonperintösäätiö kiittää ja kuittaa. Ähtärissäkään ei hyvältä näytä eläintarhan osalta:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ca6d4e0e-b3fc-4a4c-917f-d76f27e5c020- Anonyymi
Puun hakkuut kielettävä, niin ei tule rallia, metsät säästyy ja luonto kiittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puun hakkuut kielettävä, niin ei tule rallia, metsät säästyy ja luonto kiittää.
Junapuuta ei kulje Äänekoskelle, kun
se tontti on niin minimaalinen puujunille.
- Anonyymi
Mikko Savola (kesk.), kansanedustaja ja sekä Etelä-Pohjanmaan maakuntavaltuuston että Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämisryhmän puheenjohtaja toteaa, että "varsinkin Etelä-Pohjanmaan osalta hahmoteltu kartta on tyhjää täynnä".
Rannikolle lähes kaikki rahat.
Ja Pihtiputaan suuntaan. - Anonyymi
Mitään ei tapahdu kun meidän tierahat jäävät rannikolle ja
Jyväskylän rahat menevät vain nelostielle Pihtiputaan suuntaan.
Tehdään edes Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan oikaisut ja
Ähtärissä kettumaisen Tuhkion järven oikaisukohdat. VT 18.
Savola lopeta ritsoilla leikkiminen. Harakka vain huttua keittää. - Anonyymi
Keuruun osalta Keski-Suomen liiton ja keuruun kaupungin tierahat menee uuden matkakeskuksen suunnitteluun!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631433Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on531237Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241219Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141120- 1261068
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315991- 42939
- 72905
- 73899