liikkuva myyntityö kokemuksia

myyntityö

Onko kokemuksia liikkuvasta myyntityöstä,hyvät ja huonot puolet.
Kovasti kiehtos ala,esim. Myyntiedustaja myyjä.
Minkalaisella koulutuksella pääsis noihin hommii.
Virallista työkokemusta ei ole mutta kova oon ainaki puhumaan ja tuun ihmisten kaa hyvin juttuun.

4

4045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salesrep

Moi. Itse ollut edustajana kolme vuotta ja muutamia huomioita

Vapaus, riippuu tietty työnantajasta. Itsellä vapaus suunnitella omat työpäivät, missä käyn ja monelta. Pari kertaa kuussa pidän etäpäivän ja teen paperi ym hommia.
      palkkaus, yleensä alalla hyvä, monesti provisiopohjainen. Lisäksi jos ajat omalla autolla nostat hyvät kilsakorvaukset.
      työ ei ole fyysisesti vaativaa

- Pitkät päivät. Joskus asiakas haluaa tapaamisen aikaisin aamulla ja joskus alkuillasta. Työpäiväsi voi siis olla kaikkea väliltä 05-22.
      - Ylhäältä tuleva paine. Jos myynti ei suju ja vituttaa, niin siihen ei oikein muita keinoja ole kuin luottaa siihen että myynti alkaa vielä sujumaan.
      - Itsensä huoraaminen asiakkaalle. Joudut kohtamaan kaikenlaisia idiootteja etkä voi puolustautua samallalailla kuin siviilissä
      - iltatilaisuudet ja messut

- matkustaminen ja reissaaminen

Suosittelen kokeilemaan jos vähänkin kiinnostaa. Myyntihän on itsessään yksi maailman yksinkertaisimmista asioista ja kuka tahansa voi sitä tehdä jos puhe sujuu ja jaksat jossain tapauksissa mielistellä asiakasta.

• hjhdoifn

Hei!

Itse olen ollut monella firmalla myyntiedustajana, ja kannattaa todellakin googletella ensin, minkälaisia kokemuksia muilla on ko. firmasta. Myyntityö on parasta, kun on rehti ja rehellinen meininki :)
      Yleensä myyjät koulutetaan homaan, oli kokemusta sitten 0 tai 5 vuotta.
      Ei kannata pelätä "idiootteja" asiakkaita, koska tuleehan niitä vaikka kaupan kassallekkin vastaaan, ne oppii ignoraamaan tosi nopeasti. suurin osa ihmisistä ja asiakkaista on todella mukavia, varsinkin jos pääset kasvotusten myymään. puhelinmyyntiä en voisi suositella kenellekkään :D
      Kokeilemalla et menetä mitään!

• Zeke

Itse olen toiminut nyt noin parisen vuotta autotarvikkeiden maahantuontiyrityksessä ns."kenttämyyjänä", ja sitä ennen olin samassa firmassa 6-vuotta toimistolla, joten kokemusta löytyy molemmista.

Palkka 1900€ bruttona provisiot ja päivärahat päälle. Talo tarjoaa ainakin meillä vapaan autoedun n.25000€ hintaluokasta. Ainoa ehto on, että talo määrää auton värin, mutta muuten suhteellisen vapaa valinta. Kilometrejä tulee noin 70tkm vuodessa, joista työajoja reilut 50tkm.

Työ on erittäin vapaata ja liikkuvaa. Itse suunnittelen tulevat käynnit noin pari viikkoa etukäteen, ja samalla varaan hotellit valmiiksi. Neljä päivää on kiertämistä kentällä, ja vaihtoehtoisesti joko maanantai, tai perjantai on toimistopäivä, jolloin hoidetaan viikon paperityöt kuntoon. Päivästä riippuen asiakastapaamisia on 4-7kpl. Tietysti jos kaikki asiakkaat ovat keskittyneet yhteen kaupunkiin, niin tällöin tapaamisia ehtii käymään enempikin, mutta tuo seitsemän tapaamista per.päivä on kyllä ehdoton maksimi.

Keskimäärin siirtymä asiakkaalta toiselle on noin 50-100, joten ajamista tulee helposti päivässä useampi sata kilometriä. Päivän käyntien jälkeen tekeminen ei toki lopu siihen, vaan illat menee hotellihuoneessa tilauksia koneelle syöttäessä, ja esimiehelle päivän myyntejä sekä raportteja kirjatessa.

Toisille vapaus ja liikkuvuus sopii, ja toisille taas ei. Itse voin sanoa olleeni varsin tyytyväinen kenttätyöhön, ja ainakin itse pidän siitä että ei ole jatkuvasti johtajat kyttäämässä olkapään yli, vaan on vapaus suunnitella omat käynnit ja päivän niinkuin haluaa. Itse vastaan Kokkola-Joensuu -linjan pohjoispuolen myynnistä, ja keskimäärin noin 2-3kk rytmeissä ehdin kiertämään kaikki alueen asiakkaat läpi. Samalla kun pitäisi pitää vanhojen asiakkaiden myynnistä huolta, niin on myös kalasteltava koko ajan uusia asiakkaita.

Niinkuin jo aikaisemmin sanottiin, niin päivän pituus on kaikkea klo 05-22 -välillä, ja viikonloput (ei toki kaikki) menee helposti messuilla. Ajatellaan vaikka että olet sopinut palaverin asiakkaan luokse 350km päähän maanantaina aamulla klo 9:00, niin tällöin on lähdettävä tien päälle jo aamuyöstä, ja silti oltava pirteänä perillä. Vastaavasti perjantaina iltapäivästä viimeinen tapaaminen voi olla klo 15:00, jossa vierähtää helposti tunti, ellei parikin, ja tämän jälkeen 350km ajaminen kotiin.

Perhesuhteiden on syytä olla kunnossa, reissutyö on joko parisuhteen turma, tai vahvistaja. Monet kollegat myös heittävät "reissuvaihteen" päälle hyvinkin huolella. Kuvittele tilanne jossa olet kotona pallo jalassa vaimon kanssa, ja kaksi lasta huutaa vieressä koko ajan. Sitten kun pääsee reissuun, ja vapauden tunteeseen niin osa porukasta vetää sitten joka ilta reissussa karaokea tappiin asti, ja sitten enempi ja vähempi vanhalle viinalle haisevana seuraavana päivänä asiakkaita kiertämään.

Tässä työssä ei tarvitse fyysistä voimaa, eikä rakettitieteen osaamista. Riittää kun on tarpeeksi supliikki, ja tietää tismalleen mitä myy, eli ei mene sormi suuhun vaikka asiakas kyselee vaikeitakin. Myös hermot on syytä olla kunnossa, eli ei pidä missään nimessä provosoitua, vaikka asiakas haukkuu sinut, ja tuotteen maan rakoon. On vain osattava perustella miksi juuri sinun edustamasi tuote hakkaa kaikki muut.

Summa summarum: Työpäivät ovat epäsäännöllisen epäsäännöllisiä, ajamista on julmetusti, ja illat voi käydä joskus pitkiksi, kun käytännössä asut hotellissa viikot. Voit kuitenkin suunnitella päivistä ja viikoista juuri sellaiset kun haluat, ja vielä kun hoidat kaikki sovitut hommat kuntoon ja teet tulosta, niin silloin ei ole hätäpäivää!

• Mitä_jos_edes_yrittäisit

Moi,
      Allekirjoittanut on toiminut 15 vuotta myyntityössä ja nimenomaan yritysten välillä.
      Takana historiaa toimistotarvikkeissa, liikelahjoissa, mediassa, tietopalveluissa, asiantuntijapalveluissa ja nykyään operaattoribisneksessä.
      Vuosien saatossa on kertynyt rutkasti vastuuta, näkemystä, paksua nahkaa ja asiakaslähtöistä asennetta, jonka vuoksi pelimerkit ja rahapinkkakin on kasvanut kiitettävästi vuosi toisensa jälkeen. Roolituksissa on myös ollut paljon vaihteluita.

1. Ensimmäinen homma oli semi-liikkuvaa, ollen pääosin Uudenmaan alueella, jolloin aina ehtii ajoissa kotiin asiakastapaamisilta. Vuosipalkka taisi olla bruttoprovisiomallilla n. 25k€ /vuosi, ja siis 15v sitten. Asiakkaita tavattiin kylmä- ja sovittuna käyntinä n. 5-10 krt /päivä. Luukutusmeininki.
      2. Ekojen työnkuvien myötä mediassa tuli oltua niin suuressa kuin pienessäkin organisaatiossa ja kiersin paljon maakunnissa alue-edustajana. Palkka 50-70k€ /vuosi ja todella pitkää päivää.
      3. Nykyään palkka huitelee jossain 90-110.000€ välillä /vuosi. Teen asiakastyötä suurten konsernien kanssa, vastaan omasta tiimistä ja osin kehityshommissa. Tapaamisia edelleen n. 5 krt /viikko, muutoin arki menee tiimityön tuloksen varmistamisessa.
      4. Summasummarum: niinkauan kun pystyt luottamaan omaan tekemiseen, asenteeseen ja kunnioitat muita: asiakkaita ja kollegoita/esimiehiä, on suuret mahkut edetä ja päästä pitkälle. Myynti ja markkinointi lajissaan on elämäntapa ja kovin harvoin mitään annetaan tarjottimella, vaan ne tavoitteet on saavutettava selkänahasta ja pitkäjänteisellä perfektionismilla - kun puhutaan huipputekemisestä. Päivien ei tarvitse olla lähtökohtaisesti pitkiä, vaan työn suorittaminen tuntien perusteella voi vaihdella ja rytmittyä oman elämäntilanteen ehdoilla. Työ on parhaimmillaan itselle silloin, kun voi itse laatia oman aikataulunsa ja palvella asiakkaita silti maksimaalisen tehokkaasti. Kaikkihan me ollaan ennenkaikkea asiakaspalvelijoita, tittelistä ja toimenkuvasta riippumatta, koska asiakkaat kuitenkin viime kädessä maksaa kaikkien firman edustajien palkat ja on elinehto firmojen menestykseen. Tämä on raaka totuus.

Tsemppiä ja sparrataan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4282
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3211
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      170
      2590
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1976
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe