Moottorin tehoja voidaan käsittääkseni kasvattaa kierroksia kasvattamalla. Mutta mitenkäs on väännön kanssa, tarkoitan että onko olemassa jokin laskennallinen maksimi vääntömomentti tietynkokoiselle vapaastihengittävälle koneelle. Ainakin itsestä tuntuu että esim 2.0 litraisesta koneesta ei saa vääntöä juurikaan yli 200 nm.
Auton vääntö
17
5142
Vastaukset
En osaa vastata.
- ffwg
Vääntö on moottorin "voimaa". Teho tulee siitä, miten usein tämä voima on käytettävissä/käytössä tietyssä ajassa. Vääntöä lisää moottorin hyvä täytös ja täydellinen palotapahtuma, jotka eivät enää kierrosten myötä ehdi olla niin "hyviä". Siksi vääntö pienenee kierrosten myötä. Mutta, koska samalla niitä pienempiä vääntöyksiköitä tulee useammin, absoluuttinen teho kasvaa.
Mitä tulee kaksilitraisen maksimivääntön, niin jokin huippuarvo voidaan saada matemaattisesti laskettua 2-litran iskutilavuudelle, mutta oikeastaan kaikki moottorin ominaisuudet (venttiilit, kanavat, palotilan muodot jne) vaikuttavat tähän.- Ei insinööri
Käsittääkseni bensakoneisen auton teoreettinen teho (kw) voidaan laskea kun tiedetään kierrokset ja koneen koko ( cm ^3), mutta väännön kohdalla ilmeisesti tuo kierros parametri ei arvoa muuta korkeammaksi.
- ffwg
Ei insinööri kirjoitti:
Käsittääkseni bensakoneisen auton teoreettinen teho (kw) voidaan laskea kun tiedetään kierrokset ja koneen koko ( cm ^3), mutta väännön kohdalla ilmeisesti tuo kierros parametri ei arvoa muuta korkeammaksi.
Vääntö ei riipu kierroksista eli näin se on kuten mainitsit. Teho on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo. Koneen koon perusteella pystytään laskemaan teoreettinen vääntö ja tästä siis kierrosnopeuden mukaan teho. Mutta, pitää siis tietää se vääntö juuri sillä kierrosnopeudella, millä tehokin halutaan tietää (eli pitää pystyä laskemaan/arvioimaan palotilaan imaistava täytös yms.).
Karrikoidusti: jos väännät kiveä rautakangella tuotat vääntömomenttia. Jos saat näitä kiviä väännettyä tällä vakio väännöllä tunnissa tietyn määrän, niin olet tietyn "tehoinen".
En ole minäkään alan asiantuntija, vaan mietin asiaa koulufysiikan kautta. Väitän kuitenkin olevani aika likellä totuutta kirjoituksineni :)
- Korkeaoktaaninen
Pitempi iskunpituus lisää vääntöä.
Väännöllä on käytännön ajossa suurempi merkitys kuin (teoreettisemmalla) teholla. - blymount
Vääntömomentti on riippuvainen vain sylinterin tehollisesta keskipaineesta, ja kun kaupallisten polttoaineiden lämpöarvo on mitä on, ja oktaaniluku rajoittaa puristussuhteen, ja polttoaine-ilma seosta sopii sylinteriin kerralla vain tietty määrä, (ellei sitä ahdeta jollain tavoin), niin maksimimomentin lisäys on lähes toivotonta, ja ilmoittamasi arvo n. 100Nm / kuutiotilavuuden litra on jo parhaasta päästä.
Kaikki moottorin ohjaustekniikka, kuten muuttuvapituinen imusarja, muuttuva venttiiliajoitus yms mahdollistaa laajemman tehokkaan kierroslukualueen, mutta momentin maksimiarvoon niillä ei juurikaan ole merkitystä, ja vastoin luuloa pitkäiskuisen moottorin vääntömomentti ei ole sen suurempi kuin lyhytiskuisenkaan.
Virityshomman olet ymmärtänyt oikein, kierrosluvun kasvaessa virtaushäviöt pienentävät sylinterin täytösastetta, ja momentti pienenee romahdusmaisesti, ja kannen "porttauksella", kanavien hionnalla, venttiilien nousun- ja ajoituksenmuutoksilla pyritään siirtämään momenttia suuremmille kierroksille, jolloin max teho tietenkin kasvaa, ja vastaavasti kierrosluvun alapää muuttuu samassa suhteessa käyttökelvottomaksi.
Lisäksi pako- ja imusarjan paineaaltojen resonointia hyväksikäyttäen voidaan sopivalla mitoituksella saada kapealle kierrosluvulle jopa jonkin verran ahtovaikutusta, mutta etu rajoittuu lähinnä suht matalakierroksisiin moottoreihin.
Maksimimomentti voidaan tietysti myös laskea, mutta prosessiin kuuluu niin suuri määrä muuttuvia parametreja, että niistä aiheutuva virhe tekee tuloksesta tavalliselle tallaajalle käyttökelvottoman.- Sipex
Näinhän tuo menee..
Tosin tämä on jokseenkin laaja aihe, jota on mahdoton referoida tähän kaikessa hienoudessaan.
Mutta näin yleisesti, kaikki perustuu fysiikan lakeihin ja niissä erityisesti energian häviämättömyyteen. Teoreettinen suurin mahdollinen voima on sama kuin prosessiin syötetty energia (siis ikiliikkujassa).
Jos tätä ajatusta viedään polttomoottoriin niin suurin voima on polttoaineen ja ilman (hapen) energia - häviöt (paloprosessi kitka muita).
Laskekoon joku kaavoilla jos osaa, minä en enää.
Moottorin hyötysuhdekäyrä oikeastaan (kai?) kertoo, miten hyvin se muuttaa energian voimaksi eri kierrosluvuilla.
- Ilmari K
Mitä pitempi on iskun pituus, sitä pitempi on oltava kampiakselin mutkan (=vääntövarsi, joka on siis puolet iskun pituudesta). Iskun pituus vaikuttaa siis osaltaan vääntöön (vrt. höyrykone: pitkä isku ja vähän kierroksia, mutta paljon vääntöä).
Jos iskun pituus on kovin lyhyt (vaikkapa 1 cm), moottorissa ei juuri vääntöä ole.
Vääntöön vaikuttaa tietenkin myös moottorin iskutilavuus ja palotapahtumaan liittyvät seikat.- Jake
Sitkeässä tuntuu olevan käsitys iskunpituuden vaikutuksesta momentin suuruuteen, joten koitetaan selvittää asiaa kansanomaisesti.
Momentti on kuten sanottu voima kertaa sen hetkinen vääntövarsi, ja se voima on männän päällä oleva paine kertaa männän poikkipinta-ala.
Jos iskunpituutta lisätään, ja iskutilavuus säilytetään samana, niin männän poikkipinta-alaa on pienennettävä samassa suhteessa, ja jos momentti on muotoa voima x voimavarsi, ja voimavarren pituutta lisättäessä voima pienenee samassa suhteessa, niin momenttiin sillä ei ole vaikutusta. - ffwg
Jake kirjoitti:
Sitkeässä tuntuu olevan käsitys iskunpituuden vaikutuksesta momentin suuruuteen, joten koitetaan selvittää asiaa kansanomaisesti.
Momentti on kuten sanottu voima kertaa sen hetkinen vääntövarsi, ja se voima on männän päällä oleva paine kertaa männän poikkipinta-ala.
Jos iskunpituutta lisätään, ja iskutilavuus säilytetään samana, niin männän poikkipinta-alaa on pienennettävä samassa suhteessa, ja jos momentti on muotoa voima x voimavarsi, ja voimavarren pituutta lisättäessä voima pienenee samassa suhteessa, niin momenttiin sillä ei ole vaikutusta.Se, että käytännössä pitkäiskuinen voi olla väännökkämpi saattanee johtua esim. paremmasta täytöstä. "Pidempi" imutahti voi täyttää sylkkää paremmin, kun seos saadaan liikkeeseen.
- Vääntäjä
Jake kirjoitti:
Sitkeässä tuntuu olevan käsitys iskunpituuden vaikutuksesta momentin suuruuteen, joten koitetaan selvittää asiaa kansanomaisesti.
Momentti on kuten sanottu voima kertaa sen hetkinen vääntövarsi, ja se voima on männän päällä oleva paine kertaa männän poikkipinta-ala.
Jos iskunpituutta lisätään, ja iskutilavuus säilytetään samana, niin männän poikkipinta-alaa on pienennettävä samassa suhteessa, ja jos momentti on muotoa voima x voimavarsi, ja voimavarren pituutta lisättäessä voima pienenee samassa suhteessa, niin momenttiin sillä ei ole vaikutusta.Ei ne muutu samassa suhteessa. Toisen yksikkö on neliöitä/pinta-alaa ja toisen yksinkertaisia pituusyksiköitä.
Esim. moottorin iskutilavuutta lisättäessä viritysmielessä, saadaan iskunpituuksia lisäämällä enemmän vääntöä kuin sylinterin halkaisijaa suurentamalla.
Lyhyemmällä iskunpituudella sitävastoin saataisiin enemmän kierrosherkkyyttä, mutta sillähän ei ole mitään tekemistä väännön kanssa. Vääntäjä kirjoitti:
Ei ne muutu samassa suhteessa. Toisen yksikkö on neliöitä/pinta-alaa ja toisen yksinkertaisia pituusyksiköitä.
Esim. moottorin iskutilavuutta lisättäessä viritysmielessä, saadaan iskunpituuksia lisäämällä enemmän vääntöä kuin sylinterin halkaisijaa suurentamalla.
Lyhyemmällä iskunpituudella sitävastoin saataisiin enemmän kierrosherkkyyttä, mutta sillähän ei ole mitään tekemistä väännön kanssa.meni vääntäjän päätelmät. Mietipä asiat uusiksi, pääset samaan lopputulokseen kuin muutkin.
- jos osaa
elikkä ota siitä koneen sylinterin kannesta parin millin siivu pois, vääntöä tulee rutkasti mut tehot tippuu. Ja sitten on nakutusvaara/ koneen rikkoutuminen.. Kokelemalla oppii!
- Reke
Paljon helpommin saa vääntöä terästämällä vähän polttoainetta.
perehtymisellä polttomoottorin toiminnan opetteluun huomaa, ettei "jos osaa" osaa asiasta yhtään mitään.
Mainitulla tempulla saa koneen hajalle.
JOS kyseessä olisi todella (vanha ja) matalapuristeinen kone jonka kansi vielä kestäisi ohennuksen, tarpeellisten sytytyksen säädön jälkeen sekä vääntö että teho olisivat kasvaneet hieman.
Parempi on oppia ensin asiat teoriassa, kokeilemalla tulee turhan kalliiksi eikä välttämättä opi yhtään mitään.- Jake
sitroen kirjoitti:
perehtymisellä polttomoottorin toiminnan opetteluun huomaa, ettei "jos osaa" osaa asiasta yhtään mitään.
Mainitulla tempulla saa koneen hajalle.
JOS kyseessä olisi todella (vanha ja) matalapuristeinen kone jonka kansi vielä kestäisi ohennuksen, tarpeellisten sytytyksen säädön jälkeen sekä vääntö että teho olisivat kasvaneet hieman.
Parempi on oppia ensin asiat teoriassa, kokeilemalla tulee turhan kalliiksi eikä välttämättä opi yhtään mitään.Mistähän se oikein johtuu, kun täällä palstalla on aina noita "osaajia", ja moottorinvalmistajat eivät ymmärrä asioista mitään, kun eivät ole huomanneet noita helppoja niksejä.
- riittää
Aina riittää noita selittäjiä, joille teho ei merkitse mitään vaan vääntö se on jotakin.
Kuulkaahan, kun siellä autossa on yleensä sellainen vaihdekeppi. Kun siitä laittaa alennusvaihdetta päälle, niin vääntö moninkertaistuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1812567Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2301437Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus841277- 791184
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e391169Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1331075Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin111002Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze116900Kostan sulle vielä sen älyttömän julkisen nöyryytyksen
Onneksi on lentokentällä kavereita... Kosto tulee olemaan muuten korkojen kanssa.27851Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät78790