Miksi kouluissa ei opeteta totuudellista luomista?

Luominen_Raamatussa

Miksi ihmiset ovat mielistyneet valheeseen totuuden sijaan? Ei tuomita vaan ollaan valona ja suolana tässä maailmassa sillä tiedämme että pahuuden henkivallat villitsevät ihmisiä valheita uskomaan ja mammonaa rakastamaan.

79

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet_väärässä

      Kyllä siellä opetetaan. Tai opetettiin ainakin silloin, kun minä olin koulussa.
      Siellä tutustuttiin Kalevalaan. Kuten tiedät, niin aivan Kalevalan alussa käsitellään Sotkanmunateoriaa.

      • Hyvä_kun_opetetaan

        Hyvä kun opetetaan koulussa Raamatussa esitetty Jumalan luominen totuutena kouluissa.


      • Luominen_Raamatussa

        Mutta eipä se ole totta. Avaaja vastaa näin . H_K_O olet joo,hoo.koo väärsää


    • DanKetch

      Uskonto tunneilla ensimmäisellä luokalla mainitaan kai jotain. Ja sitten siirrytäänkin realismiin ja alkuräjähdyksen ja evoluution opettamiseen epätieteellisten nuotiosatujen sijaan...

    • Mehujanne

      Koska kouluissa keskitytään tosiasioihin. That's why.

    • Ennen kuin voidaan puhua "totuudellisesta luomisesta", pitäis osoittaa, että luominen on totta. Siitä vain osoittamaan.

      Mut luomistarua meillä ainakin koulussa opetettiin ihan ekalta luokalta lähtien. Kolmannella luokalla alkoi sitten vähän oikeampi luonnontieteenopetus.

      • tieteenharrastaja

        Luomiseen uskominen on henkilökohtainen valinta, joka ei vaadi todisteita.

        Sensijaan erilaiset väitteet siitä, miten luominen käytännössä tapahtui, voivat olla luonnon antamien todisteiden vastaisia ja siksi valheellisia, eikä niitä pidä hyväksyä.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Luomiseen uskominen on henkilökohtainen valinta, joka ei vaadi todisteita.

        Sensijaan erilaiset väitteet siitä, miten luominen käytännössä tapahtui, voivat olla luonnon antamien todisteiden vastaisia ja siksi valheellisia, eikä niitä pidä hyväksyä.

        Jos luomiseen uskominen on henkilökohtainen valinta, miksi sitä pitäisi opettaa?


      • uskonnoton kirjoitti:

        Jos luomiseen uskominen on henkilökohtainen valinta, miksi sitä pitäisi opettaa?

        Ei th varmaan tarkoittanutkaan, että pitäisi.


      • tieteenharrastaja
        uskonnoton kirjoitti:

        Jos luomiseen uskominen on henkilökohtainen valinta, miksi sitä pitäisi opettaa?

        Se o niin tavallinen valinta nykyisin Suomessa ja muuallakin maailmassa, että siitä tietäminen kuuluu yleissivistykseen. Käännytyshän ei opetukseen kuulukaan.

        Repe on oikeassa siinä, että pääpointtini oli ihan toinen.


      • kollinen

        Koululaitoksessa on vielä jonkin verran parannettavaa. Taikauskoa ei saisi opettaa kouluissa.


      • iwukki
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Luomiseen uskominen on henkilökohtainen valinta, joka ei vaadi todisteita.

        Sensijaan erilaiset väitteet siitä, miten luominen käytännössä tapahtui, voivat olla luonnon antamien todisteiden vastaisia ja siksi valheellisia, eikä niitä pidä hyväksyä.

        Luonnossa ei ole luomisen vastaisia todisteita.


      • tieteenharrastaja
        iwukki kirjoitti:

        Luonnossa ei ole luomisen vastaisia todisteita.

        Jumalan olemassaolosta ja teoista ei luonnossa ole sen paremmin kumoavia kuin vahvistaviakaan objektiivisia todisteita. Uskohan ei sellaisia tarvitsekaan.

        Paljon riippuu siitä, miten luomisen väitetään tapahtuneen. Raamatussahan noita yksityiskohtia ei ole lainkaan.


      • Epäjumalienkieltäjä
        iwukki kirjoitti:

        Luonnossa ei ole luomisen vastaisia todisteita.

        Koko elokehä todistaa eliölajien kertaluomista vastaan. Elokehä on kehittynyt sellaisiksi kun on.


      • Nimimerkki tieteenharrastaja kirjoitti: "

        Jumalan olemassaolosta ja teoista ei luonnossa ole sen paremmin kumoavia kuin vahvistaviakaan objektiivisia todisteita. Uskohan ei sellaisia tarvitsekaan.

        Paljon riippuu siitä, miten luomisen väitetään tapahtuneen. Raamatussahan noita yksityiskohtia ei ole lainkaan."

        Ja minä totean vaan, että olen samaa mieltä tästä asiasta. Belgialainen katolinen pappi ja tähtitieteilijä Georges Lemaître(1894-1966) on samalla linjalla myös (hän on alkuräjähdysteorian kehittäjä).


      • craetio
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Luomiseen uskominen on henkilökohtainen valinta, joka ei vaadi todisteita.

        Sensijaan erilaiset väitteet siitä, miten luominen käytännössä tapahtui, voivat olla luonnon antamien todisteiden vastaisia ja siksi valheellisia, eikä niitä pidä hyväksyä.

        Uskominen on todella henkilökohtainen valinta, mutta kristillinen usko ei ole yksityisasia,vaikka se onkin henkilökohtainen. Se koskee kaikkia ihmisiä ja kansoja. Luominen, universumi ja luomakunta (kaikki fyysinen todellisuus) eivät ole ristiriidassa.


      • iwudur
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Jumalan olemassaolosta ja teoista ei luonnossa ole sen paremmin kumoavia kuin vahvistaviakaan objektiivisia todisteita. Uskohan ei sellaisia tarvitsekaan.

        Paljon riippuu siitä, miten luomisen väitetään tapahtuneen. Raamatussahan noita yksityiskohtia ei ole lainkaan.

        Koko luonto todistaa Jumalan olemassaolon.


      • creatio
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Jumalan olemassaolosta ja teoista ei luonnossa ole sen paremmin kumoavia kuin vahvistaviakaan objektiivisia todisteita. Uskohan ei sellaisia tarvitsekaan.

        Paljon riippuu siitä, miten luomisen väitetään tapahtuneen. Raamatussahan noita yksityiskohtia ei ole lainkaan.

        Aika hyvin sanottu. Luomisen metodia voidaan katsoa Raamatusta (Jumala loi sanallaan) ja luonnosta esim. tieteen välityksellä.


      • jiijäätee
        creatio kirjoitti:

        Aika hyvin sanottu. Luomisen metodia voidaan katsoa Raamatusta (Jumala loi sanallaan) ja luonnosta esim. tieteen välityksellä.

        Miksi pitää juuri katsoa raamatusta? Miksi ei vaikka kalevasta? Samaa puppua olemmat kertoo luomisesta.


      • creatio

        Raamatun luomiskertomus ei ole taru, vaan Jumalan ilmoitusinfo. Myös siksi, että riittävät näytöt evoluution kaikki tekevästä luomistyöstä puuttuvat, olisi opetettava luomista kouluissa. Jumalan luomistyö on uskontodellisuus (Raamattu), mutta ihminen ymmärtää sen myös hyvin järjellään. Sokeat sattumat ja valinnat ovat epätodennäköisiä, epäjärkeviä ja siten myös epätieteellisiä.


      • Taikauskonnoton
        creatio kirjoitti:

        Aika hyvin sanottu. Luomisen metodia voidaan katsoa Raamatusta (Jumala loi sanallaan) ja luonnosta esim. tieteen välityksellä.

        »Luomisen metodia voidaan katsoa Raamatusta (Jumala loi sanallaan) ja luonnosta esim. tieteen välityksellä.»

        Voit kyllä katsoa tieteen välityksellä, mutta usko Jumalaan on silti VAIN uskoa. Yksikään tieteellinen tutkimustulos ei edelleenkään tue luomista tai edes Jumalan olemassaoloa.


      • craetio kirjoitti:

        Uskominen on todella henkilökohtainen valinta, mutta kristillinen usko ei ole yksityisasia,vaikka se onkin henkilökohtainen. Se koskee kaikkia ihmisiä ja kansoja. Luominen, universumi ja luomakunta (kaikki fyysinen todellisuus) eivät ole ristiriidassa.

        >Uskominen on todella henkilökohtainen valinta, mutta kristillinen usko ei ole yksityisasia,vaikka se onkin henkilökohtainen. Se koskee kaikkia ihmisiä ja kansoja.

        Aivan kuten islam. Kai tiesit, että Pyhän Koraanin mukaan lopulta kaikki maailman ihmiset palaavat islamiin? Aikaa se ottaa, mutta muslimien määrä suhteessa muihin kasvaa koko ajan, ins' Allah.


      • tieteenharrastaja
        creatio kirjoitti:

        Aika hyvin sanottu. Luomisen metodia voidaan katsoa Raamatusta (Jumala loi sanallaan) ja luonnosta esim. tieteen välityksellä.

        Aika vähän näkyy metodia, kun Raamatusta katsoo:

        "Jumala loi....sanoi.... lajinsa mukaan."

        Luontoon on kirjoitettu tuhansia kertoja enemmän.


      • tieteenharrastaja
        iwudur kirjoitti:

        Koko luonto todistaa Jumalan olemassaolon.

        Sinulle ja kavereillesi, ei ihmisille yleisesti.


      • creatio kirjoitti:

        Raamatun luomiskertomus ei ole taru, vaan Jumalan ilmoitusinfo. Myös siksi, että riittävät näytöt evoluution kaikki tekevästä luomistyöstä puuttuvat, olisi opetettava luomista kouluissa. Jumalan luomistyö on uskontodellisuus (Raamattu), mutta ihminen ymmärtää sen myös hyvin järjellään. Sokeat sattumat ja valinnat ovat epätodennäköisiä, epäjärkeviä ja siten myös epätieteellisiä.

        "riittävät näytöt evoluution kaikki tekevästä luomistyöstä puuttuvat"

        1. Mihin viittaat sanoilla "kaikki tekevästä luomistyöstä"? Mitä kaikkea biologisen evoluution (siis sen, mitä kouluissa opetetaan) pitäisi mielestäsi selittää?

        2. Mikä olisi SINULLE riittävä näyttö biologisesta evoluutiosta?

        3. Millä tavalla minä valehtelen kun kerron oppilaille biologisesta evoluutiosta?

        4. Onko valehtelemista kertoa että luonnontieteellisen käsityksen mukaan maailmankaikkeus on saanut alkunsa alkuräjähdykseksi kutsutusta tapahtumasta noin 13,8 miljardia vuotta sitten?

        5. Onko mielessäsi käynyt että väittämällä evoluution opetusta valehtelemiseksi ilmoitat että sinulla on siltä osin täysin samat mielipiteet kuin Boko Haramilla, ISIS:llä ja muilla fundamentalistiryhmittymillä?

        7. Tällainen fiktiivisiin opuksiin perustuva "luonnontieteelinen" osaaminenko sinulla on hakusessa?

        https://www.youtube.com/watch?v=LbQv-YSA_rI

        Kun minun silmilleni hypitään uskonnollisista syistä, luuletko että sillä on minulle paljonkin väliä mitä lahkoa uskovainen edustaa? Jonkin asian vastustaminen uskomusten perusteella on luonnontieteilijälle yhtä kuin asian vastustaminen ilman perusteita. Motiivi on eri asia kuin peruste.


      • Jaa, lipsahti väärä järjestysnumero videolinkkikysymykseen. No, kysymys nro 6 olkoon tuo viimeinen, numeroimaton kysymys.


    • keipasekeikei

      Miksi kouluissa ei opeteta totuudellista luomista?

      Eikös uskonnontunnit juuri sitä varten ole?
      Tosin nehän ei kaikille lahkolaisille sovi.
      vai onko uskonnon opetus jo lopetettu,omasta kouluajasta kuitenkin jo melkoinen tovi kulunut?
      Matematiikka,fysiikka ja biologia on sitten asia erikseen,tarviihan sitä faktojakin opettaa.

      • Taitaa uskonnonopetus olla nykyään vain varjo entisestään – tietysti lukuun ottamatta hartaiden muslimien pitämiä islamin tunteja maahanmuuttaneiden lapsille.

        Toista se oli ennen, kun Potifarin vaimon touhut Joosefin kimpussa käsiteltiin juurta jaksain ja täytenä totena. Siinä oli meininkiä!


    • HulluillaOnJuttunsa

      Eipä ole Jumala tai enkelit ilmestyneet mihinkään vaikka kuinka olen odottanut...

    • Lumilapiot_esiin

      Luomista voi jokainen harjoitella omalla pihallaan.

    • NenonenJaSoramäki

      Aina vaan harvempia kiinnostaa kreationistiset valheet. Ei siis hätää.

    • Koulussa opetetaan tieteitä ja sitä kautta tieteen käsityksiä asioista. Esim. minun kouluaikoinani tiede luokitteli pluton vielä planeetaksi joten kyseinen luokitus meille opetettiin, kun taas nykykoululaisille opetetaan uutta luokitusta jonka mukaan pluto ei ole planeetta.

      Koulussa opetetaan sitä mikä on tieteen vallitseva käsitys asioista ja totuus on se ettei luominen ole vallitseva tieteellinen käsitys, itseasiassa hyvin kaukana sellaisesta. On selvää ettei luomisen opettaminen sovi tieteeseen perustuville tunneille ja eihän sille muutenkaan ole olisi oikein muuta järkevää paikkaa kuin uskonnontunnit joissa sitä luomista kuitenkin jo opetetaan.

      • teeseiska

        Aloittaja pähkäili että miksei opeteta totuudellista luomista. Ja millä tavoin sitä opetettaisiin ? Jumala loi ja se siitä. Lyhyt oppitunti . Tuon voisi mainita uskontotunnilla.

        Maailman syntyä ja kehitystä kuvaavista tieteellisistä teorioista riittää puitavaa moneksi sadaksi opintoviikoksi , koska ne pitävät sisällään fysiikkaa , maantietoa , historiaa , biologiaa ja matematiikkaa. Ja niiden pitää olla ns poikkitieteellisiä. Esim . Mannerliikuntoja kuvataan maantiedossa , mannerten kerrostumia tutkitaan mm radiohiiliajoituksin (fysiikkaa) ja kaivamalla niistä fossiileja (biologiaa , evoluutioteoriaa, historiaa...) ja muita elämän merkkejä tutkimalla ajoituksista saadaan yhä tarkempia. Teoriat eivät voi olla ristiriidassa keskenään.

        Luomisesta vain pamautetaan "Jumala loi tähdet ja muut taivaankappaleet sekä elukat lajinsa mukaan sekä ihmisen". Kreationististen opintojen pitäisi selventää yksityiskohtaisesti ja poikkitieteellisesti ainakin seuraavia asioita:

        -Miten luominen tapahtui käytännössä ?
        -Miten mannerliikunnat tapahtuivat käytännössä?
        -Miten eliökunta on muuttunut luomisen ajoista asti ? Dinosaurukset yms.
        -Miten maailmanhistoria Aatamista ja Eevasta , Nooan tulvan kautta meidän päiviimme voi mahtua 6000 vuoteen.

        Mutta tällaista kokonaisuutta ei luomisteorian kannattajilta löydy. On vain satoja erilaisia "musta nyt vain tuntuu että hommat menivät näin" -juttuja. Ei yhteensopivia teorioita .


    • Tieinsinööri

      Varsinkin pohjoisessa on toki hyvä opettaa lapsille myös lumenluomista. Oikeat työtavat ovat siinäkin tärkeitä. Suolaamista sen sijaan kannattaa yksityistiellä välttää. Jatkuva suolan levittäminen ei tee hyvää maaperälle eikä pohjavedelle. Kunnon valaistus niin pihateillä kuin ajoneuvoissakin on tietenkin talviaikana välttämättömyys.

      Etelä-Suomen keskuksissa joissa lunta on vähemmän ja suurempi osa lapsista asuu kerrostaloissa ei luomisoppi ole niin tarpeen ainakaan pakollisena oppiaineena.

      • tieteenharrastaja

        Karjanhoitoalueella on myös aiheellista antaa yleiskuva luomataudin oireista.


      • luntatupaan

        Ei lumenluonti mitään hyödytä, sulaahan ne kesällä kuitenkin ja seuraavana talvena tulee taas lunta. Joten tuo on aivan turhaa.


    • Äkkylö

      Koska sille ei löydy perusteita.

    • >>Miksi ihmiset ovat mielistyneet valheeseen totuuden sijaan?<<
      Niin: miksi te palstakreationistit olette mielistyneet valheeseen?

      • FixuKretiini

        Hyvä kysymys. Seuraava kysymys.


    • Minun mielestäni kouluopetuksessa painopiste pitäisi olla parhaan olemassaolevan saatavilla olevan tieteellisen tiedon opettamisessa. Myös eettisyydestä ja laajemminkin filosofian perusteista sekä kriittisestä ajattelusta olisi hyvä opettaa.

      Toisaalta uskonnot ovat kuitenkin olleet - ja isossa osassa maailmaa ovat edelleen - niin merkittävässä roolissa, että on perusteltua opettaa suurten maailmanuskontojen perusasiat ja yleiskatsaus niiden pyhien kirjojen keskeisestä sisällöstä. Uskonnon opetuksen ei tarvitse olla tunnustuksellista.

      • Hyviä huomioita.

        "Uskonnon opetuksen ei tarvitse olla tunnustuksellista."

        Ei tarvitse, eikä opetussuunnitelman mukaan saakaan olla. On silti harmillista todistaa koulussa sitä kuinka iltapäivän viimeisille tunneille oppilaat lokeroidaan (vanhempiensa) uskontokunnan mukaan eri luokkiin opiskelemaan omaa uskontoaan. Olisi niin paljon järkevämpää, tehokkaampaa ja ennakkoluuloja poistavaa laittaa kaikki oppilaat samansisältöisille uskonto-opin tunneille. Mitään uskontoa ei nostetaisi toista uskontoa paremmaksi, vaan ne esiteltäisiin tasavertaisina, neutraalisti. Myös uskonnottomuus. Eettisyys, filosofian perusteet ja ktiittinen ajattelu tulisivat samassa oppisisällössä tutuksi.

        Valitettavasti uskonto-oppi ei toteudu niin pitkään kun vanhemmat vaativat että oma uskonto esitellään muita parempana.


    • Koulujen_tärkeää

      Koulujen tärkeää olisi uudistaa biologiaa siten että Raamatun totuus esitettäisiin ja todisteet ovat luomakunnassa aivan kiistattomat. Samoin evoluution voi unohtaa täysin vanhenneena ja valheellisena syrjähyppynä.

      • Älä-kressu-valehtele

        Raamatun luomiskertomus sellaisena kuin se on, on luonnonlakien vastainen. Nuoren maan kreationismi ei missään tapauksessa kestä alkeellisintakaan tieteellistä kritiikkiä. Evoluutioteoria sitävastoin on todennettu useilla toisitaan riippumattomilla tavoilla.

        Koulut opettavat tieteeseen perustuvia asioita, eivä lahkolaisten uskomuksia.


      • »Koulujen tärkeää olisi uudistaa biologiaa siten että Raamatun totuus esitettäisiin ja todisteet ovat luomakunnassa aivan kiistattomat.»

        Miksi biologiaa pitäisi "uudistaa" vanhojen vääriksi todettujen uskomusten mukaiseksi?
        Voisitko esittää edes yhden kiistattoman todisteen luomisen puolesta?


      • tieteenharrastaja
        Älä-kressu-valehtele kirjoitti:

        Raamatun luomiskertomus sellaisena kuin se on, on luonnonlakien vastainen. Nuoren maan kreationismi ei missään tapauksessa kestä alkeellisintakaan tieteellistä kritiikkiä. Evoluutioteoria sitävastoin on todennettu useilla toisitaan riippumattomilla tavoilla.

        Koulut opettavat tieteeseen perustuvia asioita, eivä lahkolaisten uskomuksia.

        Uskontotunnille saattaisi sopia myös pohdinta, miten Genesis-teksti voitaisiin lukea niin, että se olisi luomakunnan ilmoituksen (=tieteen tulosten) kanssa vähiten ristiriidassa.


      • creatio
        uskonnoton kirjoitti:

        »Koulujen tärkeää olisi uudistaa biologiaa siten että Raamatun totuus esitettäisiin ja todisteet ovat luomakunnassa aivan kiistattomat.»

        Miksi biologiaa pitäisi "uudistaa" vanhojen vääriksi todettujen uskomusten mukaiseksi?
        Voisitko esittää edes yhden kiistattoman todisteen luomisen puolesta?

        Raamattu ei ole luonnontieteen oppikirja, Mutta sen opettamaa Jumalan luomistyötä ei ole osoitettu väärksi eikä sitä tieteen metodein voi tehdäkään. Israelin kansan historiassa (Vanha Testamentti jne), Kristuksessa ja Raamatussa itsensä ilmoittanut puhuva ja toimiva Jumala on varmasti olemassa ja on luonut kaiken sanallaan. Luomista ei voi kumota järkisyin eikä tieteellisin perustein, mutta sitä on vaikea todistaa suoranaisesti, koska kukaan ihminen ei ollut näkemässä Jumalan luomistyötä. Uskossa me tämän ymmärrämme. Luomakunnassa ja universumissa (Jumalan luomistyöissä) näemme Jumalan mahtavat ominaisuudet eli Hänen rajattoman nerokkuutensa ja voimansa. Uskomisen ongelma on jossain mielessä juuri siinä, että todellinen Jumala (Raamattu) on niin suvereeni ja niin paljon (Herra ja Majesteetti), ettei ihminen voi lähestyä häntä, ikuista Majesteettia, noin vaan. Häntä on lähestyttävä Hänen luomistöittensa tarkkailun (tavallinen toteaminen, tiede jne), elämänkokemuksen, Raamatun ja Kristuksen, Välimiehen, kautta.

        Luomisen puolesta puhuu oikeastaan kaikki luomakunnassa ja universumissa. Mutta universumin alku nollasta, sen valtava kehitys ja elämä ilmestyminen maapallolle ovat todisteita. Taival ns. Big Bangista tämän päivä maailmaan on pitkä ja erittäin monimutkainen, liian monimutkainen eli mahdoton sokealle, tyhmälle ja voimattomalle sattumalle, joita niitäkään ei ollut alussa. Alussa ei ollut mitään universumissa, mutta alussa oli Sana (Kristus), Jumalan sana. Joh. 1:1. Sitten alkoikin syntyä näkyviä partikkelita, jotka saivat massan (materia) jne Jumalan luomisvoiman ja -työn vaikutuksesta.

        Koko hyvin toimiva luomakunta ja universumi osoittavat, että niiden Tekijä on jumalallisen nerokas ja voimallinen. Jos luomakunnan tekijänä olisi pelkkä naturalistinen evoluutio, ei olisi näin saumattomasti toimivaa luomakuntaa eikä universumia. Järkyttävän monilla olioilla ja eliöillä olisi evoluution puristuksessa jatkuvasti asiaa akuutille hoitoon eikä akuuttia olisi olemassa, ei edes Töölön klinikkaa.


      • iwudur
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Uskontotunnille saattaisi sopia myös pohdinta, miten Genesis-teksti voitaisiin lukea niin, että se olisi luomakunnan ilmoituksen (=tieteen tulosten) kanssa vähiten ristiriidassa.

        Luomakunnan ilmoituksen (=tieteen tulosten) mukaan evoluutiota ei ole tapahtunut. Eli hiiret eivät ole muuttuneet hevosiksi.


      • jiijäätee
        iwudur kirjoitti:

        Luomakunnan ilmoituksen (=tieteen tulosten) mukaan evoluutiota ei ole tapahtunut. Eli hiiret eivät ole muuttuneet hevosiksi.

        Hih niin kuin mikään teidän sanomisenne hävittäisi luonnossa tapahtuvan prosessin jota myös evoluutioksi sanotaan. Eli kiellätte luonnon olemassa olon. :)


      • sivustatarkkailija
        creatio kirjoitti:

        Raamattu ei ole luonnontieteen oppikirja, Mutta sen opettamaa Jumalan luomistyötä ei ole osoitettu väärksi eikä sitä tieteen metodein voi tehdäkään. Israelin kansan historiassa (Vanha Testamentti jne), Kristuksessa ja Raamatussa itsensä ilmoittanut puhuva ja toimiva Jumala on varmasti olemassa ja on luonut kaiken sanallaan. Luomista ei voi kumota järkisyin eikä tieteellisin perustein, mutta sitä on vaikea todistaa suoranaisesti, koska kukaan ihminen ei ollut näkemässä Jumalan luomistyötä. Uskossa me tämän ymmärrämme. Luomakunnassa ja universumissa (Jumalan luomistyöissä) näemme Jumalan mahtavat ominaisuudet eli Hänen rajattoman nerokkuutensa ja voimansa. Uskomisen ongelma on jossain mielessä juuri siinä, että todellinen Jumala (Raamattu) on niin suvereeni ja niin paljon (Herra ja Majesteetti), ettei ihminen voi lähestyä häntä, ikuista Majesteettia, noin vaan. Häntä on lähestyttävä Hänen luomistöittensa tarkkailun (tavallinen toteaminen, tiede jne), elämänkokemuksen, Raamatun ja Kristuksen, Välimiehen, kautta.

        Luomisen puolesta puhuu oikeastaan kaikki luomakunnassa ja universumissa. Mutta universumin alku nollasta, sen valtava kehitys ja elämä ilmestyminen maapallolle ovat todisteita. Taival ns. Big Bangista tämän päivä maailmaan on pitkä ja erittäin monimutkainen, liian monimutkainen eli mahdoton sokealle, tyhmälle ja voimattomalle sattumalle, joita niitäkään ei ollut alussa. Alussa ei ollut mitään universumissa, mutta alussa oli Sana (Kristus), Jumalan sana. Joh. 1:1. Sitten alkoikin syntyä näkyviä partikkelita, jotka saivat massan (materia) jne Jumalan luomisvoiman ja -työn vaikutuksesta.

        Koko hyvin toimiva luomakunta ja universumi osoittavat, että niiden Tekijä on jumalallisen nerokas ja voimallinen. Jos luomakunnan tekijänä olisi pelkkä naturalistinen evoluutio, ei olisi näin saumattomasti toimivaa luomakuntaa eikä universumia. Järkyttävän monilla olioilla ja eliöillä olisi evoluution puristuksessa jatkuvasti asiaa akuutille hoitoon eikä akuuttia olisi olemassa, ei edes Töölön klinikkaa.

        "Raamattu ei ole luonnontieteen oppikirja, Mutta sen opettamaa Jumalan luomistyötä ei ole osoitettu väärksi eikä sitä tieteen metodein voi tehdäkään. ..."

        Koulussa opetetaan niitä asioita, jotka on todistettu oikeiksi ta tapahtuneiksi, ei sellaisia joita ei ole osoitettu vääriksi. Kreationistit pitävät totena sellaista jota ei ole osoitettu vääräksi. Jos todellisuudessa näin toimittaisiin pidettäisiin saunatonttuja, menninkäisiä, keijuja, jne. todellisina olentoina, kukaanhan ei ole osoittanut etteivät ne ole olemassa.

        Lopputeksti on sinun subjektiivisia olettamuksiasi ilman mitään todisteita tai viittauksia tieteellisiin tutkimuksiin. Tämähän on uskomuspalsta joten ne ilman muuta kuuluvat tälle palstalle uskomuksina, ei tietona.


      • 169
        iwudur kirjoitti:

        Luomakunnan ilmoituksen (=tieteen tulosten) mukaan evoluutiota ei ole tapahtunut. Eli hiiret eivät ole muuttuneet hevosiksi.

        Hiirien muuttuminen hevoseksi kuuluu samanlaisiin satuihin kuin puhuvat aasit ja käärmeet. Niitä ei yksikään järkevä ihminen pidä totena.


      • creatio kirjoitti:

        Raamattu ei ole luonnontieteen oppikirja, Mutta sen opettamaa Jumalan luomistyötä ei ole osoitettu väärksi eikä sitä tieteen metodein voi tehdäkään. Israelin kansan historiassa (Vanha Testamentti jne), Kristuksessa ja Raamatussa itsensä ilmoittanut puhuva ja toimiva Jumala on varmasti olemassa ja on luonut kaiken sanallaan. Luomista ei voi kumota järkisyin eikä tieteellisin perustein, mutta sitä on vaikea todistaa suoranaisesti, koska kukaan ihminen ei ollut näkemässä Jumalan luomistyötä. Uskossa me tämän ymmärrämme. Luomakunnassa ja universumissa (Jumalan luomistyöissä) näemme Jumalan mahtavat ominaisuudet eli Hänen rajattoman nerokkuutensa ja voimansa. Uskomisen ongelma on jossain mielessä juuri siinä, että todellinen Jumala (Raamattu) on niin suvereeni ja niin paljon (Herra ja Majesteetti), ettei ihminen voi lähestyä häntä, ikuista Majesteettia, noin vaan. Häntä on lähestyttävä Hänen luomistöittensa tarkkailun (tavallinen toteaminen, tiede jne), elämänkokemuksen, Raamatun ja Kristuksen, Välimiehen, kautta.

        Luomisen puolesta puhuu oikeastaan kaikki luomakunnassa ja universumissa. Mutta universumin alku nollasta, sen valtava kehitys ja elämä ilmestyminen maapallolle ovat todisteita. Taival ns. Big Bangista tämän päivä maailmaan on pitkä ja erittäin monimutkainen, liian monimutkainen eli mahdoton sokealle, tyhmälle ja voimattomalle sattumalle, joita niitäkään ei ollut alussa. Alussa ei ollut mitään universumissa, mutta alussa oli Sana (Kristus), Jumalan sana. Joh. 1:1. Sitten alkoikin syntyä näkyviä partikkelita, jotka saivat massan (materia) jne Jumalan luomisvoiman ja -työn vaikutuksesta.

        Koko hyvin toimiva luomakunta ja universumi osoittavat, että niiden Tekijä on jumalallisen nerokas ja voimallinen. Jos luomakunnan tekijänä olisi pelkkä naturalistinen evoluutio, ei olisi näin saumattomasti toimivaa luomakuntaa eikä universumia. Järkyttävän monilla olioilla ja eliöillä olisi evoluution puristuksessa jatkuvasti asiaa akuutille hoitoon eikä akuuttia olisi olemassa, ei edes Töölön klinikkaa.

        Kas, nyt ei sitten ollut kiire mihinkään.

        Minkähän lahkon oppia tuokin tarkemmin sanoen on? Eipä taida nytkään tulla vastausta.


      • iwukki
        169 kirjoitti:

        Hiirien muuttuminen hevoseksi kuuluu samanlaisiin satuihin kuin puhuvat aasit ja käärmeet. Niitä ei yksikään järkevä ihminen pidä totena.

        Kukaan järkevä ihminen ei usko olevansa apina.


      • 187
        iwukki kirjoitti:

        Kukaan järkevä ihminen ei usko olevansa apina.

        Jokainen järkevä ihminen ymmärtää mitä tieteellinen luokittelu tarkoittaa. Halusit tai et, niin sinutkin on määritelty kuuluvaksi luokkaan nisäkkäät. Nisäkkäissä on eri lahkoja, joista yksi on kädelliset ja edelleen osalahko apinat. Ihmislaji kuuluu siihen. Jos se ei sinulle sovi, niin ei mahda mitään.
        Ei voikukaltakaan kysytä mihin haaraan kasvien taksonomiassa se haluaa kuulua.


      • tieteenharrastaja
        creatio kirjoitti:

        Raamattu ei ole luonnontieteen oppikirja, Mutta sen opettamaa Jumalan luomistyötä ei ole osoitettu väärksi eikä sitä tieteen metodein voi tehdäkään. Israelin kansan historiassa (Vanha Testamentti jne), Kristuksessa ja Raamatussa itsensä ilmoittanut puhuva ja toimiva Jumala on varmasti olemassa ja on luonut kaiken sanallaan. Luomista ei voi kumota järkisyin eikä tieteellisin perustein, mutta sitä on vaikea todistaa suoranaisesti, koska kukaan ihminen ei ollut näkemässä Jumalan luomistyötä. Uskossa me tämän ymmärrämme. Luomakunnassa ja universumissa (Jumalan luomistyöissä) näemme Jumalan mahtavat ominaisuudet eli Hänen rajattoman nerokkuutensa ja voimansa. Uskomisen ongelma on jossain mielessä juuri siinä, että todellinen Jumala (Raamattu) on niin suvereeni ja niin paljon (Herra ja Majesteetti), ettei ihminen voi lähestyä häntä, ikuista Majesteettia, noin vaan. Häntä on lähestyttävä Hänen luomistöittensa tarkkailun (tavallinen toteaminen, tiede jne), elämänkokemuksen, Raamatun ja Kristuksen, Välimiehen, kautta.

        Luomisen puolesta puhuu oikeastaan kaikki luomakunnassa ja universumissa. Mutta universumin alku nollasta, sen valtava kehitys ja elämä ilmestyminen maapallolle ovat todisteita. Taival ns. Big Bangista tämän päivä maailmaan on pitkä ja erittäin monimutkainen, liian monimutkainen eli mahdoton sokealle, tyhmälle ja voimattomalle sattumalle, joita niitäkään ei ollut alussa. Alussa ei ollut mitään universumissa, mutta alussa oli Sana (Kristus), Jumalan sana. Joh. 1:1. Sitten alkoikin syntyä näkyviä partikkelita, jotka saivat massan (materia) jne Jumalan luomisvoiman ja -työn vaikutuksesta.

        Koko hyvin toimiva luomakunta ja universumi osoittavat, että niiden Tekijä on jumalallisen nerokas ja voimallinen. Jos luomakunnan tekijänä olisi pelkkä naturalistinen evoluutio, ei olisi näin saumattomasti toimivaa luomakuntaa eikä universumia. Järkyttävän monilla olioilla ja eliöillä olisi evoluution puristuksessa jatkuvasti asiaa akuutille hoitoon eikä akuuttia olisi olemassa, ei edes Töölön klinikkaa.

        Taas meni juttusi totuuden muunteluksi:

        "..liian monimutkainen eli mahdoton sokealle, tyhmälle ja voimattomalle sattumalle, joita niitäkään ei ollut alussa."

        Heti alkuräjähdyksestä alkaen olivat mukana sekä luonnnonlait että sattuma. jotka riittävät elottoman maailman koko mutkikkuuden tuottamiseen. Biologisen elämän synty aikaansai niiden lisäksi luonnonvalinnan. Mutkikkuustaivastelusi ja ihmiskeskeinen sattuman nimittelysi eivät riitä jumalaperusteluksi.


      • iwukki
        187 kirjoitti:

        Jokainen järkevä ihminen ymmärtää mitä tieteellinen luokittelu tarkoittaa. Halusit tai et, niin sinutkin on määritelty kuuluvaksi luokkaan nisäkkäät. Nisäkkäissä on eri lahkoja, joista yksi on kädelliset ja edelleen osalahko apinat. Ihmislaji kuuluu siihen. Jos se ei sinulle sovi, niin ei mahda mitään.
        Ei voikukaltakaan kysytä mihin haaraan kasvien taksonomiassa se haluaa kuulua.

        Minä olen ihminen ja minun esi-isäni ovat kaikki olleet ihmisiä halusitte tai ette. Mikään voikukka-ateisti ei ole pätevä määrittelijä.


      • ehugih
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Taas meni juttusi totuuden muunteluksi:

        "..liian monimutkainen eli mahdoton sokealle, tyhmälle ja voimattomalle sattumalle, joita niitäkään ei ollut alussa."

        Heti alkuräjähdyksestä alkaen olivat mukana sekä luonnnonlait että sattuma. jotka riittävät elottoman maailman koko mutkikkuuden tuottamiseen. Biologisen elämän synty aikaansai niiden lisäksi luonnonvalinnan. Mutkikkuustaivastelusi ja ihmiskeskeinen sattuman nimittelysi eivät riitä jumalaperusteluksi.

        Missä se sinun sattuma-jumalasi on kun kaikki luonnossa tapahtuu luonnonlakien mukaan.


      • tieteenharrastaja
        ehugih kirjoitti:

        Missä se sinun sattuma-jumalasi on kun kaikki luonnossa tapahtuu luonnonlakien mukaan.

        Sattumaa esiintyy luonnossa kahdessa muodossa. Kaaossattuma on tilanne, jossa luonnonlakien mukainen tulevan ennakointi on mahdottoman vaikeaa tai työlästä, mutta onnistuu joskus todennäköisyyksiä tai keskiarvoja käyttäen. Kvanttisattuma on hyvin pienen mittakaavan ilmiöiden ominaisuus, jossa luonnolakien alla ja osana on satunnaisvaikutus.

        Jumalia nuo eivät ole kumpikaan, vaan vankkaa luonnontiedettä ja matematiikkaa.


      • Taikauskonnoton
        iwukki kirjoitti:

        Minä olen ihminen ja minun esi-isäni ovat kaikki olleet ihmisiä halusitte tai ette. Mikään voikukka-ateisti ei ole pätevä määrittelijä.

        Nyt puhuttiinkin Järkevistä ihmisistä.


      • ehugih
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Sattumaa esiintyy luonnossa kahdessa muodossa. Kaaossattuma on tilanne, jossa luonnonlakien mukainen tulevan ennakointi on mahdottoman vaikeaa tai työlästä, mutta onnistuu joskus todennäköisyyksiä tai keskiarvoja käyttäen. Kvanttisattuma on hyvin pienen mittakaavan ilmiöiden ominaisuus, jossa luonnolakien alla ja osana on satunnaisvaikutus.

        Jumalia nuo eivät ole kumpikaan, vaan vankkaa luonnontiedettä ja matematiikkaa.

        Eli ei olekaan mitään sattumaa.


      • tieteenharrastaja
        ehugih kirjoitti:

        Eli ei olekaan mitään sattumaa.

        Kaaossattuman suhteen olet oikeassa. Kvanttisattuman osalta asia on vielä auki, mutta aidonkin sattuman puolesta on kohtalaisen vahvoja perusteluja.

        Koska kaaoksenkin alla on aina kvanttitason ilmiöitä, nämä sattumat saattavat olla yksi ja sama.


    • sage8

      Lukion biologian kirjoissa opetetaan ainakin ihan oikein, mm. fossiilien ja geenitutkimuksen todistuksin, miten maailman kasvit ja eläimet ovat syntyneet. Jos joku haluaa siihen prosessiin Jumalan, niin se on sitten henkilökohtaisen järkeilyn paikka. Se ei ole tieteen eikä oppikirjojen tehtävä.

    • creatio

      Kouluissa ja korkeakouluissa jne pitäsi opettaa bilogian yhteydessä myös luomista, Luojaa, Raamatun Jumalaa (ei primitiivisten uskontojen mukaan), universumin ja bologisen elämän synnyttäjänä ja ylläpitäjänä. On jo aika herätä tässä asissa.

      • tieteenharrastaja

        Nykykäytäntöhän Suomessa on, että koulun uskonnontunneilla opetetaan uskontojen yhteisiä sekä oppilaiden oman tunnustuksen mukaisia asioita luominen mukaan lukien. Mielstäni tuo riittää, uskontokunnat saavat hoitaa loput erikseen.


      • >Kouluissa ja korkeakouluissa jne pitäsi opettaa bilogian yhteydessä myös luomista, Luojaa, Raamatun Jumalaa (ei primitiivisten uskontojen mukaan), universumin ja bologisen elämän synnyttäjänä ja ylläpitäjänä. On jo aika herätä tässä asissa.

        Herätty on, eikä sellainen päivä kuunaan koita jolloin fundisuskonnollisia dogmeja bilsantunneille tuotaisiin. Ainakin kolmas maailmansota ja sen hyvin yllättävä lopputulos tuohon tarvittaisiin.


    • creatio

      Kun olen tieteyssä yhteydessä maininnut, että Raamatun Jumalan olemassaolo on vuorenvarmaa (100 %), niin en perusta tätä ajatustani vain omaan uskooni ja kokemukseeni, vaan: Vanhan Testementin juutalaisten (kokivat koko kansana Jumalan olemassaolon, avun ja johdatuksen hyvin konkreettisesti), Kristuksen ja Hänen apostoliensa sekä kristikunnan (kai n. 2 miljardia kristittyä nyt maailmassa) kanssa totean tämän(Jumalan olemassaolo). Kiire jälleen.

      Omalta osaltani vakuutan Jumalan olemassaolon hyvin luotettavasti (kokemus, Raamattu, luonto, universumi jne todistavat, vakuutavat).

      • tieteenharrastaja

        Vuorenvarmuutesi todisteina ovat siis omat subjektiiviset tuntemuksesi sekä päätelmäsi asioista, joille voidaan esittää useita muitakin syitä ja perusteluja kuin Jumala.

        Omas uskonoppini osana on käsitys, ettei ihmisellä nyt ole eikä vastaisuudessa tule objektiivista (luonnontieteilijätkin vakuuttavaa) jumalatodistetta. Tämä on nähdäkseni Hänen tahtonsa, jonka syitä ihminen voi vain arvailla.


      • Voi taivahan talikynttilät. Tuoko on muka oikein tohtoriksi koulutetun ihmisen tekstiä? Oikeasti?
        Ja lehmät lentää.


      • 109
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Voi taivahan talikynttilät. Tuoko on muka oikein tohtoriksi koulutetun ihmisen tekstiä? Oikeasti?
        Ja lehmät lentää.

        Niin no. Onhan Kent Hovindkin tohtori. :)


      • 109 kirjoitti:

        Niin no. Onhan Kent Hovindkin tohtori. :)

        On, on. Amerikassa pääsee muuten tohtoriksi hieman sukkelammin kuin Suomessa.;)


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Voi taivahan talikynttilät. Tuoko on muka oikein tohtoriksi koulutetun ihmisen tekstiä? Oikeasti?
        Ja lehmät lentää.

        Repe, vaikuttaa tämä creatio kovasti samalta kirjoittajalta kuin "Kopernikus" kiireineen ja vakuutteluineen. Jos näin, palstalta "poistuminen" tarkoittii siis vain nimimerkin vaihtamista.


      • bg-ope kirjoitti:

        Repe, vaikuttaa tämä creatio kovasti samalta kirjoittajalta kuin "Kopernikus" kiireineen ja vakuutteluineen. Jos näin, palstalta "poistuminen" tarkoittii siis vain nimimerkin vaihtamista.

        Hänhän on sama. Tämä on vuorenvarmaa (100 %).;)


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Hänhän on sama. Tämä on vuorenvarmaa (100 %).;)

        Ok. Agenda ja perustelut näyttävät olevan yksyhteen, joten 100%:nen vuorenvarmuus lienee lähellä totuutta. Tai ainakin 100%:nen tulivuorenvarmuus :)


      • tieteenharrastaja
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Voi taivahan talikynttilät. Tuoko on muka oikein tohtoriksi koulutetun ihmisen tekstiä? Oikeasti?
        Ja lehmät lentää.

        Ei tuo Kopernikuscreation tohtorintitteli ainakaan ole minulle vielä varmistunut. Epäilyttää jo jopa hänen yliopistotutkintonsa yleensäkin.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ei tuo Kopernikuscreation tohtorintitteli ainakaan ole minulle vielä varmistunut. Epäilyttää jo jopa hänen yliopistotutkintonsa yleensäkin.

        Eipähän hän kovin innokas tunnu olevan siitä tarkemmin kertomaan. Ainainen kiire varmaan vaivaa tässäkin. Ehkäpä sieltä vielä jokin legenda irtoaa. Uskottavuuden kanssa on sitten toinen juttu.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Eipähän hän kovin innokas tunnu olevan siitä tarkemmin kertomaan. Ainainen kiire varmaan vaivaa tässäkin. Ehkäpä sieltä vielä jokin legenda irtoaa. Uskottavuuden kanssa on sitten toinen juttu.

        Jos todella on kyse samasta henkilöstä, ei kyllä kovin akateeminen ajattelija ole. Oikeastaan lainkaan. Tyyli muistuttaa enemmän lahkosaarnaajan kuin sivistyneen ihmisen tuottamaa tekstiä.


      • bg-ope kirjoitti:

        Jos todella on kyse samasta henkilöstä, ei kyllä kovin akateeminen ajattelija ole. Oikeastaan lainkaan. Tyyli muistuttaa enemmän lahkosaarnaajan kuin sivistyneen ihmisen tuottamaa tekstiä.

        Ollessani pikkupoika Tuotannon maitokaupassa asioi akateeminen mieshenkilö, oppiarvoa en nyt muista, joka toimitti asiansa kovaan ääneen ja oli muutenkin hiukan kylähullun oloinen. Ihmiset sanoivat, että hän oli "lukenut liikaa". Ehkä tässä on kyse samasta.;)


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ollessani pikkupoika Tuotannon maitokaupassa asioi akateeminen mieshenkilö, oppiarvoa en nyt muista, joka toimitti asiansa kovaan ääneen ja oli muutenkin hiukan kylähullun oloinen. Ihmiset sanoivat, että hän oli "lukenut liikaa". Ehkä tässä on kyse samasta.;)

        Nyt huomasin creation suoltamat viestit toisessa ketjussa. Sama tyyppi.

        "Poistui" palstalta ja aloitti lopettamisuhkailut uudella nimimerkillä. Ei hyvää päivää.


      • Taikauskonnoton
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ollessani pikkupoika Tuotannon maitokaupassa asioi akateeminen mieshenkilö, oppiarvoa en nyt muista, joka toimitti asiansa kovaan ääneen ja oli muutenkin hiukan kylähullun oloinen. Ihmiset sanoivat, että hän oli "lukenut liikaa". Ehkä tässä on kyse samasta.;)

        Älä nyt vertaa kylähulluja kylätyhmiin (eli kreationisteihin). Ne ovat kokolailla eri asia.


    • 520

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      85
      4520
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      26
      3314
    3. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      20
      3005
    4. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      41
      2936
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2757
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      49
      2737
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2569
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2305
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2115
    10. Vornanen ja oulainen

      Voi voi Ville mihin sekaannuit🥶
      Oulainen
      7
      1811
    Aihe