Harkitsemassa 156:sta - tyyppiviat yms?

Scy

Heipä hei,

Olen tässä harkinnut noin 10 - 12 000 euron hintaisen auton hankkimista. Taloudellisen tilanteen heikentyessä pitänee mahdollisesti panna nyt tuliterä Sebring myyntiin, ottaa uuden auton arvonalennus takkiin ja tyytyä vähempään.

Hintaluokassa ei paljon valinnanvaraa ole, mutta autossa pitäisi silti olla pientä hohtoakin ja statusarvoa ominaisuuksien ja toimivuuden lisäksi, pakko kai se on myöntää. Kooltaan vähintään pienempää keskiluokkaa, neliovinen ja korkeintaan 5 vuotta vanha.

Opeleita ja muita perusrasseja aiemmin omistaneena en enää niihin lähtisi - hintaluokan mieleisiä malleja ovat joko uudemmalla korimallilla varustettu (vm. 2000 tai uudempi) Chrysler Neon tai Alfa Romeo 156.

Yllätyksekseni huomasin, että Neonin lisäksi myös Alfa 156:sta (jonka ulkoinen muotoilu ainakin miellyttää silmääni) alkaa lähteä, varsinkin pienemmillä 1.6 litran koneilla, jo kymppitonnin tuntumasta käytettynä vuosimalleissa 98-00.

Olen kuitenkin kuullut Alfasta paljon pahaa lähinnä tällä palstalla: sähkövikoja, huohotinputken jäätymistä, kalliita huoltoja ja muuta. Haluaisin nyt kuitenkin kuulla ensi käden tietoa Alfan omistajilta, en lippispäisiltä tojotajampoilta siitä, mihin soppaan todella on lusikkansa työntämässä, jos Alfan hankkii.

Onko tuollainen n. 120 - 150 tkm ajettu vuosimallin 99-00 Alfa Romeo 156 täysin susi, loppuunajettu peli, vai onko siitä peruskäyttöautoksi? Ajan noin 15 000km vuodessa, en en enempää.

Mitkä ovat 156:n tyyppiviat? Mitä paikkoja tulisi tarkistaa ostettaessa autoa?

Millaisia varustetasoja autosta löytyy? Vertailin noita käytettyjä autoja ja 1.6, 1.8 ja 2.0 litran versioissa näyttäisi puuttuvan lähinnä ilmastointi. 2.5 litraisissa se on jo automaattinen.

Mikä moottorivaihtoehto kannattaisi valita? 2.0 litrainen tuntuisi antavan mukavan riittävät 155 hv, mutta varmaan 1.8 litran 140hv:lla tai 1.6 litran 120hv:llakin pärjäisin. Lähinnä kiinnostaisi tietää, mikä koneista on toimintavarmin? (Laukeaako esim päälle satatuhatta ajettu 2.0 litrainen silmille?)

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

37

22714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokke

      "sähkövikoja, huohotinputken jäätymistä"

      näitä on turha odotella.Eivät kuulu alfan tyyppivikoihin

      varmin kone on V6

    • Alfamies
    • Huohottimen jäätymiset ja sähköviat ovat aivan eri autojen vikoja kuin Alfojen. Tarkalleen en tiedä, mihin autoihin moiset viat kuuluvat, mutta Alfoissa niitä ei ole näkynyt. Ei nykyisessä 156:ssa (jolla ajettu 104 000 km), ei edellisessä 156:ssa (jolla ajoin 112 000 km), eikä nykyisessä 75:ssä, (jolla on ajettu 220 000 km). Muinaisessa 90:ssä oli jonkin verran sähkövikoja, mutta vielä rippikouluiässäkin siinä oli toimivia sähkölaitteita enemmän kuin samanikäisessä Volvossa, Mersussa ja Corollassa yhteensä.

      156:n heikkoja kohtia ovat tukivarret (toisilla kestää hyvinkin) iskunvaimentimet (molemmat 156:ni ovat sylkäisseet mehut yhdestä iskarista), ilmamassamittari (varsinkin V6) ja käsijarrun vaijeri (kuori perskaantuu, ei aina haittaa toimintaa).

      Harvat kuulemani sähköviat ovat olleet Airbagin merkkivalo ja turhan taajaan käryävät polttimot. Vanhemmissa Selespeedeissä on ollut myös sähköperäisiä toimintahäiriöitä, mutta asia ei taida koskea malleja, joita olet katsomassa. Samoin olen aiemmin raportoinut uusien 2,0 JTS-moottorien oikuista, mutta sekään ei kosketa malleja, joita olet nyt tähyämässä.

      Jakohihnaongelmat puhututtavat, mutta tosiasiassa en ole kuullut yhdestäkään 156:sta, jonka hihna olisi aiheuttanut muuta ongelmaa kuin vaihtotarpeen. Vanhemmissa 155:ssa hihnan kiristäjärulla on hajonnut ja seuraukset olleet tuhoisia. Samoin historia tuntee yhden 147:n, jossa hihnasta oli lähtenyt hampaita huonoin seurauksin. Maineen kannalta on valitettavaa, että tämä sattui olemaan TM:n kestotestiauto. Kuuluisassa testissä kuitenkin todettiin, että 147:n perusrakenne on vankan ja hyvin tehdyn oloinen. 156 on vielä paremmin tehty.

      Suomessa liikkuu 300 000 ajettuja 164:sia, jotka tämän päivän mittapuunkin mukaan ovat hiljaisia, hyviä ajaa ja suorituskykyisiä. Niiden huohottimet eivät jäädy, ja jos nyt joskus joku sähkölaite onkin toimimatta, niin eiköhän sellaista tapahdu missä tahansa autossa, jossa sähkölaitteita on yhtä paljon.

      Alfa ei ole maailman kestävin ja huolettomin auto. Siinä suhteessa se on vain yksi auto muiden joukossa. Se ei ole mikään Volvo 740 tai MB W 123, jota ajetaan rukkaset kädessä, saappaat jalassa ja joka kuopan kautta. Kyllä se siinä mielessä on lasivaunu, että sen saa helposti huonoon kuntoon kohtelemalla sitä huonosti. Sitä ei ole tehty kaikin osin järeästi. Toisaalta se kestää ajoa, kun huollot tehdään ajallaan, koria pestään, tarkkaillaan öljyjä ja nesteitä, ei kiusata kylmänä jne. No, niinhän minä pidin kyllä Volvoa ja Mersuakin, joten tiedä sitten...

      Alfan huolto / korjaaminen on kallista, todella kallista! Se on yhtä kallista kuin Volvon ja melkein yhtä kallista kuin Mersun huolto ja korjaus. Osat maksavat ja osaavia korjaamoita on vähän.

      Alfasta on peruskäyttöautoksi. Ei minulla ole ainakaan varaa ostaa 156:tta harrasteeksi. Seiskaviitonen on nykyisin enemmän harraste, mutta oli aikoja, jolloin siihenkin tuli 40 000 km. vuodessa. 156:een tuli viime vuonna 60 000 km. Käyttöauto se on, mutta onpahan vain tavanomaista hauskempi ajaa ja omistaa.

      156:n varustetasoissa ei samanikäisten kesken ole suuria eroja. Autoista ei ole L, GL ja GLS –versioita. Autot ovat vakiona jo varsin hyvin varusteltuja, joten lisävarustelistakin on yleensä lyhyt. Kaikissa malleissa ei ole ilmastointia eikä sähkötoimisia takaikkunoita.

      2,0 TS on loistava paketti, 1,8:lla pärjää. 1,6 on jo hieman aneeminen ainakin suhteessa auton muuhun olemukseen ja ominaisuuksiin. Toisaalta sellaisen saanee edullisesti ja kilometrejäkin luulisi olevan keskimäärin vähemmän kuin isompikoneisissa, joten voi olla hyväkin hankinta. Vakuutusmaksuissakin säästää. V6 on sitten luku sinänsä.

      • AR156

        > Suomessa liikkuu 300 000 ajettuja 164:sia...
        > ...Niiden huohottimet eivät jäädy

        -89 mallisessa 164TS:ssä taisi muuten olla tämä "huohotinongelma", onpa jopa omakohtaista kokemusta. Ikävää nykimistä pakkasilla.


      • jokke
        AR156 kirjoitti:

        > Suomessa liikkuu 300 000 ajettuja 164:sia...
        > ...Niiden huohottimet eivät jäädy

        -89 mallisessa 164TS:ssä taisi muuten olla tämä "huohotinongelma", onpa jopa omakohtaista kokemusta. Ikävää nykimistä pakkasilla.

        varmaan paskaa täynnä huohotinputket noin vanhassa


      • AR156
        jokke kirjoitti:

        varmaan paskaa täynnä huohotinputket noin vanhassa

        silloisesta ajasta.


      • Alfamies
        AR156 kirjoitti:

        silloisesta ajasta.

        Kyllähän tuo huohottimen kerääjäpönttö on syytä noissa vanhemmissa puhdistaa joskus, uittaa vaikkapa bensassa ja ravistella välillä..
        sanotaanko 200 000km välein :)


      • AR156
        Alfamies kirjoitti:

        Kyllähän tuo huohottimen kerääjäpönttö on syytä noissa vanhemmissa puhdistaa joskus, uittaa vaikkapa bensassa ja ravistella välillä..
        sanotaanko 200 000km välein :)

        entäpä kun auto on uutena hankittu ja lasissa on alle 50tkm.


      • Alfamies
        AR156 kirjoitti:

        entäpä kun auto on uutena hankittu ja lasissa on alle 50tkm.

        Tarkoitin nimenomaan wanhoja myllyjä ;)


      • *******

        Ilmamassamittari kuolee ilman epäpuhtauksista. Pitäkää suodattimet kunnossa.

        Ei se alfan mittari ole sen kummempi kuin muissakaan autoissa.


    • Epezi

      Hei!
      Tuolta www.alfabbs.fi sivuilta löytyy tekniset osiosta listattuna yleisimpiä vikoja... niihin kannattaa kuitenkin vielä suhtautua varauksella sillä sieltä ei ole vielä poistettu vikoja jotka, selvästi eivät ole tyypillisiä.
      Itse en omista 156:sta, mutta aika paljon sivusta seuranneena tyyppivikoja selkästi on tukivarsien heikkous ja ilmin rikkoutuminen.

      Ja mitä tulee alfa romeoiden huolto/korjaus kustannuksiin. Olen itse tehnyt melko suurta projektia vanhempaan 164:seen ja totesin, että jos vähänkin on halukkuutta niin kustannuksissa saattaa säästää huikeita summia! Kaikkein vihoviimeinen huoltopaikka on juuri se maahatuoja eli Delta-motor. Sivusta seuranneena olen huomannut että esim. deltan listoilla olevia varaosia saa hirvittävän usein jopa puolta halvemmalla tai sitäkin enemmän, jostakin muualta esim. azzurro, t. muukkonen ym.
      Toinen asia on noi delta-motorin huoltohinnat: jotkut alfistit ovat jopa lähteneet etelä-suomesta ajamalla ähtävälle (muukkoselle) huoltoon, ottaneet töistä vapaata, ajaneet satoja kilometrejä, ja silti säästäneet selvää rahaa kun eivät vieneet alfaansa sinne deltaan.

      Kaiken kukkuraksi, euroopassa (saksassa, englannissa ym.) on useita putiikkeja jotka toimittavat melkein mitä vain edullisemmin kuin delta.
      Jos tarvitset infoa tai muuta neuvoa... niin me alfistit olemme heimokansaa ja todella innokkaita auttamaan, sen olen itsekin huomannut ;)
      lisää apua: www.alfabbs.fi

      • Kreivi

        ".. niin me alfistit olemme heimokansaa ja todella innokkaita auttamaan,"

        Vaikkakin heimoriitoja joskus esiintyy (ne ratkaistaan usein puukottamalla selkään):
        - morjenstajat vs. ilmeettömät
        - uudet liisarit vs. vanhat kunnon Alfat...
        - etuvetoiset vs. aidot takavetoiset
        - suomi24 vs. alfabbs
        - puhdasoppiset mutterinpalvojat vs. tarinaniskijät
        - tiukkapipot vs. elämäntapa-alfistit


      • AR156

        "Itse en omista 156:sta, mutta aika paljon sivusta seuranneena tyyppivikoja selkästi on tukivarsien heikkous ja ilmin rikkoutuminen."
        Itte en ole koskaan edes alffaa nähnyt.
        - ILMI on melko pitkälle V6 ongelma?
        - rullajutti (nokka) neloskoneiden oma murhe.

        V6 on muuten aika jymäkkä ja varma peli vaikka konsulentille.


      • Epezi
        AR156 kirjoitti:

        "Itse en omista 156:sta, mutta aika paljon sivusta seuranneena tyyppivikoja selkästi on tukivarsien heikkous ja ilmin rikkoutuminen."
        Itte en ole koskaan edes alffaa nähnyt.
        - ILMI on melko pitkälle V6 ongelma?
        - rullajutti (nokka) neloskoneiden oma murhe.

        V6 on muuten aika jymäkkä ja varma peli vaikka konsulentille.

        No enhän minä nyt sitten kauheasti väärässä ollut, kun en kerran eritellyt eri mallien vikoja vaan puhuin yleisesti 156:sta.
        Ja tuohon toiseen vastaus, että minulla ei ole ollut vielä kenenkään alfistin kanssa ongelmia tulla juttuun... tähän mennessä kaikki ovat olleet ystävällisiä ja avuliaita... vaikka olenkin vielä "kloppi" näissä auto-asioissa.


    • Automies.

      älä edes ajattele semmosen hankkimista,jos ostat tulee se olemaan paskin autosi,tää on facta

      • Äksviis

        Kyllä oli taas hyvin perusteltu vastaus. Eipä taida "automies" olla koskaan edes ajanut alfalla. Minun mielipiteeni taas on, että siihen rahaan ei parempaa saa. Emännällä on 156 2.0 SW ja on ollut täydellisesti hintansa väärti. Pienenä murheena on tuo jo tuossa ylempänä mainittu airbagin valon reistailu, mutta siinäpä ne viat. Kyllähän siitä huomaa, ettei kaikki osat ole tehty ihan samalla laadulla, kuin omassani, mutta ei ole hintakaan aivan sama. Jos kriteerinä on pelkkä varmuus ja viattomuus, kannattaa ostaa toyota, mutta jos haluaa kohtuu rahaan nautinnolliset ajo-ominaisuudet, niin silloin alfa ykkönen.


      • einari

        Olen samaa mieltä!!!


      • minä itte
        Äksviis kirjoitti:

        Kyllä oli taas hyvin perusteltu vastaus. Eipä taida "automies" olla koskaan edes ajanut alfalla. Minun mielipiteeni taas on, että siihen rahaan ei parempaa saa. Emännällä on 156 2.0 SW ja on ollut täydellisesti hintansa väärti. Pienenä murheena on tuo jo tuossa ylempänä mainittu airbagin valon reistailu, mutta siinäpä ne viat. Kyllähän siitä huomaa, ettei kaikki osat ole tehty ihan samalla laadulla, kuin omassani, mutta ei ole hintakaan aivan sama. Jos kriteerinä on pelkkä varmuus ja viattomuus, kannattaa ostaa toyota, mutta jos haluaa kohtuu rahaan nautinnolliset ajo-ominaisuudet, niin silloin alfa ykkönen.

        Että olen ajanut monia erillaisia ja merkkisiä autoja(työni puolesta). Alfa 156 on kuin ajaisi jollain Fiatilla tai Lada Samaralla johon on lykätty vähän sähköheebeleitä muuta sälää. Toyota on kyllä luotettavin auto mutta ei paras ajaa, siitä pinnat sulle. On meillä kuitenkin myös autoja jotka on hyviä ajaa ja hiljaisia. Se ei vaan ole mikään Italialainen tuote.Ei tässä elämässä.


      • jake
        einari kirjoitti:

        Olen samaa mieltä!!!

        minä olen eri mieltä


      • Marx....

        Et oo sitten tainnu koskaan omistaa Peugeottia


      • Äksviis
        minä itte kirjoitti:

        Että olen ajanut monia erillaisia ja merkkisiä autoja(työni puolesta). Alfa 156 on kuin ajaisi jollain Fiatilla tai Lada Samaralla johon on lykätty vähän sähköheebeleitä muuta sälää. Toyota on kyllä luotettavin auto mutta ei paras ajaa, siitä pinnat sulle. On meillä kuitenkin myös autoja jotka on hyviä ajaa ja hiljaisia. Se ei vaan ole mikään Italialainen tuote.Ei tässä elämässä.

        Ilmeisesti nuo ajo-ominaisuudet ovat makuasioita, mutta minusta 156 on siihen rahaan hiljainen ja ajo-ominaisuuksiltaan loistava. Ei tule siitä hintaluokasta äkkiä mieleen parempaa. Tokihan minäkin ajan päivittäin hiljaisemmalla ja paremmalla autolla, mutta on BMW:llä vähän eri tavalla hintaakin. Vaimo kun hommasi itselleen 156 alfan, oli se minulle erittäin suuri positiivinen yllätys.

        156:sakin tuntuu kuitenkin olevan eroja. Ajoin kerran -99 mallin 2,5 litraista, eikä se tuntunut yhtään niin hyvältä ajaa, kuin vaimon 2.0 SW -01. Siinä välissä on muistaakseni tehty jotain muutoksia autoon. Eli jos olet ajanut vanhalla 156:lla, kannattaisi kokeilla myös uudempaa.


      • ...Alfan hankintaan...

        ...kuin tuollaisten vaimon nujertamien rahattomien "automiesten" katkera tilitys. Pakko hankkia Alfa, kun sillä voi korventaa pipokansaa sisältä.


      • ..että...
        minä itte kirjoitti:

        Että olen ajanut monia erillaisia ja merkkisiä autoja(työni puolesta). Alfa 156 on kuin ajaisi jollain Fiatilla tai Lada Samaralla johon on lykätty vähän sähköheebeleitä muuta sälää. Toyota on kyllä luotettavin auto mutta ei paras ajaa, siitä pinnat sulle. On meillä kuitenkin myös autoja jotka on hyviä ajaa ja hiljaisia. Se ei vaan ole mikään Italialainen tuote.Ei tässä elämässä.

        ...olen vuosikymmenien varrella itse ajanut monenmerkkisiä autoja ja omistanut tuon mainitsemasi Ladankin mutta vaikka Alfassa on nitinää, natinaa kaikenlaista pikkumurhetta, en vaihtaisi sitä mihinkään muuhun sen tyylin, ulkonäön ja ajo-ominaisuuksien vuoksi.

        Kaikkea muuta saa Alfassa vapaasti haukkua, mutta kyllä em. seikkojen suhteen muilla merkeillä on kirittävää ja paljon!

        Paljon satsaamalla voimaa, ajo-ominaisuuksia ja laatua pystyy tarpeen vaatiessa valmistamaan nykyään lähes mikä valmistaja hyvänsä, sen sijaan tyyliä ei näytä moni saavan aikaan isollakaan rahalla........ ei tässä elämässä!


    • Pekka

      Tältä palstalta et saa järkevää vastausta kysymyksillesi. Nämä ihmiset toteuttavat jotakin hämärää "Alfa-aatetta." Jokaiseen mielipiteeseen vaaditaan perusteluja; jos niitä ei tule, kirjoittaja on provohenkilö. Jos väitteet perustellaan, henkilö ei "selvästikään koskaan ole omistanut Alfa-Romeota."
      Suosittelen puolueettomia foorumeita. Vaikkapa: www.carsurvey.org.

      • jokke

        siis jos kysymys on jo asetettu tuohon malliin niin luuletko että joku siihen vaivautuu edes vastaamaan kunnolla?


      • Pekka
        jokke kirjoitti:

        siis jos kysymys on jo asetettu tuohon malliin niin luuletko että joku siihen vaivautuu edes vastaamaan kunnolla?

        Ahaa, nyt jo kysymyskin on väärä. Tälle palstalle oikea kysymys lienee:
        "Alfa on maailman paras automobbiili. Saanks mä ostaa sellasen vai tarviiks siihen erityisluvan liikenneministeriöstä?"

        Minusta kysymys oli asiallinen. Asialliseen kysymykseen on hyvä vastata asiallisesti, vaikka olisikin vannoutunut Alfa-propagandisti.
        Olen omistanut Alfa-Romeon, en kuitenkaan kyseessä olevaa mallia, joten en puutu itse autoon sen kummemmin.


      • jokke
        Pekka kirjoitti:

        Ahaa, nyt jo kysymyskin on väärä. Tälle palstalle oikea kysymys lienee:
        "Alfa on maailman paras automobbiili. Saanks mä ostaa sellasen vai tarviiks siihen erityisluvan liikenneministeriöstä?"

        Minusta kysymys oli asiallinen. Asialliseen kysymykseen on hyvä vastata asiallisesti, vaikka olisikin vannoutunut Alfa-propagandisti.
        Olen omistanut Alfa-Romeon, en kuitenkaan kyseessä olevaa mallia, joten en puutu itse autoon sen kummemmin.

        "Onko tuollainen n. 120 - 150 tkm ajettu vuosimallin 99-00 Alfa Romeo 156 täysin susi, loppuunajettu peli, vai onko siitä peruskäyttö"autoksi?" "

        tämähän on erittäin asiallinen kysymys, ei helvetti


      • Pekka
        jokke kirjoitti:

        "Onko tuollainen n. 120 - 150 tkm ajettu vuosimallin 99-00 Alfa Romeo 156 täysin susi, loppuunajettu peli, vai onko siitä peruskäyttö"autoksi?" "

        tämähän on erittäin asiallinen kysymys, ei helvetti

        No joo, mutta kun luin koko kirjoituksen läpi, niin asiallinen se on.., minusta. Chrysler Neonia en ostaisi missään tapauksessa. En kyllä 156 Alfaakaan. Itselläni sitä ei ole ollut, mutta kolmella tuntemallani ihmisellä kyllä. Mainitut tyyppiviat ovat todellisuutta, varsinkin se jakohihna. Kannattaa vaihtaa reilusti ennen aikojaan. Se on varma.


    • minä itse

      Tässäkin threadissa on n. 95 % pelkkää schaissea, asennevammaa ja kaverilta kuultua paskaa. Ihminen, joka vertaa Alfaa Fiatiin tai jopa... muahahaha... Ladaan on korkeintaan kansakoulun kolmen luokan kokemuksella lähtenyt maailmalle vaippahousut edelleen jalassa:) Mies on ajanut massikalla puolet elämästään ja käynyt maitokaupassa vanhalla lavapökötillä... ja sitten alkaa kritisoimaan autoa, jossa ei käytännössä ole lähellekään niin paljon vikaa kuin kirjoitellaan ja joka on ajo-ominaisuuksiltaan loistava. Tekniikan maailma testaa... lue mettäläinen niitä sun FACTOJA sieltä:)

      • alfa 156

        Pakko yhtyä tähän.. kyllähän mä sen sanon että tämä on niin väärä paikka kysellä autosta.. varsinkin sellaisesta autosta joka herättää keskustelua joko kateellisuuden tai katkeruuden takia.. www.alfabbs.fi siellä kerrotaan rehellisesti kaikki mitä haluat tietää.. eikä oo näitä kuulo puheita.. naurattaa aivan.. itse tyytyväinen alfan omistaja.


    • voit siirtyä suoraan

      tojotaan on niin per.. hyvä auto ajaa... ja luotettava.

    • Romeo 166

      Varoituksen sana kun sen kerran hankit et siitä eroon pääse, vaihtoon saat mutta halut tilalle Affan jatkossakin, tai muun yhtä ilmeikkään ja komean auton jolla on hyvät ajo-ominausuudet. Varaosat maksaa usein enmpi kuin moneen muuhun malliin, siihen on varauduttava, mutta jos auto on hyvin pidetty huollot tehty, niin ei pitäis olla suurempia ongelmia. Miään vakavia vikoja niissä ei esiinny jos ei ole susi, ainakaan oman kokemukseni mukaan, tosin Alffa ollut vasta vajaa vuoden, mutta sillä oli ajatti lähes 200t kun sen käytettynä ostin, nyt jo 20010tuhatta. Luotettava auto myös talvella, pikku sähkövikoj on ilmennyt viime aikoina, mutta vain auton toimintaan vaukuttamattomia, lukuunottamtta parkkivalon "napaa" joka ei toiminu alunperikään kunnolla. Ostin parkkivalot jotka maksavat nomaaliin jokamiehen autoon n. 2e / 2 kpl. tähän ne maksoi lähes 10 e kappale, jotta sillai... mutta upea auto ajaa ja näyttävä. Muista morjestaa Alffalaisia jos sellasen hankit. Paluuta Toyotaan ym. ei ole.

      • Aaaaapuvva

        Aika huono itsetunto taitaa olla kun pitää aina Toyotaa haukkua.


      • ALFAA

        Tuolla rahalla saa jo niin monenmoista kulkinetta, että älä vaan sitä 156:een tuhlaa. Paska auto kaikenkaikkiaan. Olihan se hyvä ajaa, siistin näköinen ja v6 veti nätisti. Siis silloin kun se toimi...

        Oma 130tkm ajettu 156 2.5 v6 1999.
        Uusittuja osia 5tkm ja 5kk omistusaikanani:

        -Kytkin kokonaisuudessaan.
        -Pakoputki ruostunut käytännössä poikki
        -Termostaatti
        -Sähkövikoja
        -Jarrulevyt edessä kierot
        Yms yms.

        Vähän liikaa vikoja liian tiuhaan. Kaikenlisäksi ne huollot ja varaosat mitä ei satu tarvikkeena heti löytymään maksaa aivan helvetisti. Onneksi pääsin eroon, enää en huolisi alfaa vaikka maksettaisiin.

        Hondat on pelannut hyvin, nykyinen bmw:kin on asiallinen ajokilometreihin nähden.


      • ALFAN?
        ALFAA kirjoitti:

        Tuolla rahalla saa jo niin monenmoista kulkinetta, että älä vaan sitä 156:een tuhlaa. Paska auto kaikenkaikkiaan. Olihan se hyvä ajaa, siistin näköinen ja v6 veti nätisti. Siis silloin kun se toimi...

        Oma 130tkm ajettu 156 2.5 v6 1999.
        Uusittuja osia 5tkm ja 5kk omistusaikanani:

        -Kytkin kokonaisuudessaan.
        -Pakoputki ruostunut käytännössä poikki
        -Termostaatti
        -Sähkövikoja
        -Jarrulevyt edessä kierot
        Yms yms.

        Vähän liikaa vikoja liian tiuhaan. Kaikenlisäksi ne huollot ja varaosat mitä ei satu tarvikkeena heti löytymään maksaa aivan helvetisti. Onneksi pääsin eroon, enää en huolisi alfaa vaikka maksettaisiin.

        Hondat on pelannut hyvin, nykyinen bmw:kin on asiallinen ajokilometreihin nähden.

        Siis hetkinen? Ostit 10 vuotta vanhan käytetyn auton luullen sitä viattomaksi että et tutkinut sitä lainkaan, niinkö?????

        On siinä meillä autonostaja, saitko justiinsa ajokortin, reilu kymppidona poltteli taskussa ja isoveli ei ehtinyt tulla mukaan autokaupoille?

        Kaikki luettelemasi viat eivät tule autoon viidentonnin ajon jälkeen ja ovat harvoin "piilovikoja". Eikö kytkin mitenkään ilmoittanut viallisuudestaan koeajolla? Luistamista? Tärinää? Luulitko ominaisuuksiksi?

        Poikkiruostuneen pakoputken erottaa ehjästä kuka tahansa, jos vain viitsii tutkia sen (niin kuin koko auton) koeajon yhteydessä.

        Termostaatti? Mikä vika? Vuotiko vai eikö avatunut? Annas kun arvaan: moottorin lämpö ei noussut juuri 70 - 75cel korkeammalle ja luulit että se on jäänyt auki, eikö? Kuules, tämä ajokki on suunniteltu pärjäämään tarvittaessa suurkaupunkien matelevissa ruuhkissa 35 kesähelteellä ja siksi lämpö nousee täällä sohjolan 25 "helteissä" harvoin 90cel, että flekti käynnistyisi.

        Jarrulevyt edessä kierot: eivätkö todellakaan täristäneet koeajolla? Ne luulisi erottavan täysin asiasta tietämätönkin.

        Sähkövikoja: Millaisia? Oliko polttimoissa huono kosketus? Merkkivalot? vaiko jotakin isompaakin? Odotitko jotain muuta, kun sähkölaitteissa on Mr Boschin leimat?

        Yms, yms???? Kuvittelitko tosiaan, että hankkiessasi 10 vuotiaan käytetyn auton, auton joka merkkinsä ja moottorinsa perusteella on kokenut ehkä enemmänkin paiskomista ja revitystä (so. rikkinäinen kytkin ja jarrulevyt) kuin normaalia ajoa, saat ehjän kokonaisuuden?

        Toivon todella, että isoveikka on ollut mukana nykyisen bemarisi ostohetkellä ja että olette tuijottaneet siinä muutakin kuin vain hintalappua ja moottorin tyyppimerkintää.........

        Onnea bemarisi kanssa :)

        ps: siinäkin on Boschin sähköt........


      • nautiskelia1
        ALFAN? kirjoitti:

        Siis hetkinen? Ostit 10 vuotta vanhan käytetyn auton luullen sitä viattomaksi että et tutkinut sitä lainkaan, niinkö?????

        On siinä meillä autonostaja, saitko justiinsa ajokortin, reilu kymppidona poltteli taskussa ja isoveli ei ehtinyt tulla mukaan autokaupoille?

        Kaikki luettelemasi viat eivät tule autoon viidentonnin ajon jälkeen ja ovat harvoin "piilovikoja". Eikö kytkin mitenkään ilmoittanut viallisuudestaan koeajolla? Luistamista? Tärinää? Luulitko ominaisuuksiksi?

        Poikkiruostuneen pakoputken erottaa ehjästä kuka tahansa, jos vain viitsii tutkia sen (niin kuin koko auton) koeajon yhteydessä.

        Termostaatti? Mikä vika? Vuotiko vai eikö avatunut? Annas kun arvaan: moottorin lämpö ei noussut juuri 70 - 75cel korkeammalle ja luulit että se on jäänyt auki, eikö? Kuules, tämä ajokki on suunniteltu pärjäämään tarvittaessa suurkaupunkien matelevissa ruuhkissa 35 kesähelteellä ja siksi lämpö nousee täällä sohjolan 25 "helteissä" harvoin 90cel, että flekti käynnistyisi.

        Jarrulevyt edessä kierot: eivätkö todellakaan täristäneet koeajolla? Ne luulisi erottavan täysin asiasta tietämätönkin.

        Sähkövikoja: Millaisia? Oliko polttimoissa huono kosketus? Merkkivalot? vaiko jotakin isompaakin? Odotitko jotain muuta, kun sähkölaitteissa on Mr Boschin leimat?

        Yms, yms???? Kuvittelitko tosiaan, että hankkiessasi 10 vuotiaan käytetyn auton, auton joka merkkinsä ja moottorinsa perusteella on kokenut ehkä enemmänkin paiskomista ja revitystä (so. rikkinäinen kytkin ja jarrulevyt) kuin normaalia ajoa, saat ehjän kokonaisuuden?

        Toivon todella, että isoveikka on ollut mukana nykyisen bemarisi ostohetkellä ja että olette tuijottaneet siinä muutakin kuin vain hintalappua ja moottorin tyyppimerkintää.........

        Onnea bemarisi kanssa :)

        ps: siinäkin on Boschin sähköt........

        OSTINPAHAN JO TOISENKIN ALFAN
        nyt tähän astisen kokemuksen perusteella kokeiltuani useampaa merkkiä, esim.mersua ja volkkaria taksiliikenteessä juuri tälläkin hetkellä, päätin kaikkien
        peloitteluista huolimatta laittaa henk kohtaseksi autoksi 156 dieseli alfan....sillä seurauksell et kun ollaan lähössä jonnekkin, niin marttaakaan ei tartte ootella autossa
        et sais tällättyä itsensä, vaan siinä käy niin et martta tahtoo olla jo kuskin paikalla ku
        itte kerkiän AUTOLLE......jotenka laitoimmepa toisenkin alfan

        on sitä ihmislapsi tyhmä ku uskoo toiste puheita.
        on ollu tojotaa, pösöä,saappia,renua,chrysleriä,volkkaria,mersua,fiiua jne.
        ja ikäni olen rapannut/ajanut työkseni autoja ja voin rehellisesti sanoa et
        nyt olen saanut viimeikin auton jolla ajosta nautin


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      986
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe