Otsikon mukaan, vene pitäisi sähköistää... Akuille (startti hupi) ylläpitolataus ja 1-2 pistoketta riittää hyvin. Onko ehdotuksia hyvistä sen-upeista?
Edullinen hinta ei ole este hankinnalle.
Entä asennus? Onnistuuko TI metodein vai tarvitaanko ammattilaisen apua?
Maasähkö veneeseen?
10
609
Vastaukset
- näin_tein
jatkojohto vain maista paattiin.
paatissa kytket jatkojohdon haaroitukseen johon on voit sit liittää mitä ikinä tykkäät, esim C-tekin tms akkulaturin tai vaikka toisella jatkopiuhalla viet säskot hyttiin kahvinkeittimeen tms.
riittää kun kytket hupiakun kiinteästi laturiin, startti latautuu ajossa (eihän siihen ole kytketty muuta kuin startti). joskus voit sit C-tekin lisäpiuhoilla latailla startin huoltomielessä täyteen
Vielä kun käytät vikavirtasuojaa niin olet ihan PRO.
toki valmiita sarjojakin saa joissa on pikaliittimet tee-se-itse-miehille, mutta hintakin on sit huima. - RannikkoIaivuri
Tätä olenkin miettinyt, että miksei näin? Mulla on 30m työmaakela, akkulaturi ja maadoitettu jatkopiuha... Laku vaan keulahytin luukusta laiturille ja sähkönjakelu kuten yllä esitetään. Onko ok? Miksei?
- kylkäy
Ok on. Tämä systeemi ollut käytössä jo pitkään itellä. Vikavirtasuoja väliin, siis sellainen pistorasiaan laitettava ni on viimeisen päälle. Nykyään tosin melkein kaikissa tolpissa on jo itsessään vikavirta. Kiinteitä rasioita ei varmaan saa asentaa jatkojohtoon, mutta eipä ole ollut tarvettakaan.
- Lianvaatimuksia
Jos mennään kirjaimen mukaan, niin tarvitaan sähkäri tekemään asennus.
On kuitenkin olemassa ratkaisuja, joissa laitetaan töpseleitä toisen perään. Kysin näistä TUKESilta ja he olivat sitä mieltä, että sähkäri vaaditaan silti, mutta myyjä oli eri mieltä. En tiedä, mikä tilanne on tänään.
Jos itse asentaisin, niin käyttäisin valmiita palikoita, kuten DEFA tms. Ainakin silloin voi jollain tavalla perustella miksi tekee itse.
Pitää kuitenkin muistaa, että johtojen kytkeminen on vain osa sähkötöitä. Laki määrää pistorasioiden ja katkaisijoiden korkeuksia ja etäisyyksiä vesipisteistä ym. Sähkäri on nämä asiat joutunut opiskelemaan. Voihan ne itsekin opetella, mutta tuleeko kuitenkin helpommaksi ottaa ammattilainen? - tukes
Turvatekniikan keskus kertoo mitä saa tehdä. Jatkojohdon tekemisessä pitää vielä huomioida, että veneen maasähkössä on syytä käyttää kolminapaista shuko-pistoketta, jotta vaihe- ja nollajohtimet pysyvät oikeassa järjestyksessä koko matkan laiturilta veneeseen.
http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Sahko-ja-hissit/Sahkourakointi/
Sähköurakointi
Kuka saa tehdä sähkötöitä?
Kiinteisiin sähköasennuksiin sekä sähkölaitteiden korjaukseen kohdistuvia sähkötöitä saavat yleensä tehdä vain ne sähköalan ammattilaiset, joilla on oikeus tehdä näitä töitä. Keskeisin vaatimuksista on turvallisuudesta vastaava töiden johtaja, jolla on oltava toiminta-alueen kattava pätevyystodistus. Toiminnasta on myös tehtävä ilmoitus Tukesin sähköurakoitsijarekisteriin.
Tavallinen sähkönkäyttäjä voi tehdä ainoastaan eräitä vähäisiä töitä, jos varmasti osaa tehdä ne oikein ja on riittävästi perehtynyt työhön liittyviin ohjeisiin ja sähköturvallisuuteen.
Tällaisia töitä ovat esimerkiksi
– asunnon sulakkeen vaihtaminen
– valaisimen liittäminen katossa olevaan "sokeripalaan"
– sähkölaitteen rikkoutuneen pistotulpan, johdon ja johdossa olevan välikytkimen vaihtaminen
– yksivaiheisen jatkojohdon valmistaminen ja korjaaminen
– pistorasian ja valaisinkytkimen kannen irrottaminen ja kiinnittäminen esim. tapetoinnin ajaksi
– enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat työt, esim. aurinkokennoasennukset. Katso myös Kodin sähköturvallisuusopas.- Venesähköistä
Kaikkia huviveneen sähkötöitä saa tehdä kuka tahansa, jos osaa tehdä ne ja on perehtynyt ohjeisiin ja sähköturvallisuuteen. Mitään asentajanpapereita ei vaadita. Koskee myös 230 V sähkötöitä eli ns. maasähköasennuksia, Tilanne on siis töysin eri kuin esimerkiksi rakennuksissa ja asunnoissa.
- 10-14
Perustelepa tuo väitteesi jollain lainsäädäntö- tai viranomaislinkillä. Oma käsitykseni on, että koska veneen maasähkö merkitsee kytkemistä valtakunnan verkkoon, tulee asennusten olla määräykset täyttäviä ja TI-viritykset ovat kiellettyjä. Olennaista on se, onko asennus luonteeltaan kiinteä; jatkojohtosysteemi on täysin laillinen. Minulla oli edellisessä veneessä pitkään niin, että akun vieressä oli verkkovirtalaturi, jonka töpselin sai esiin nostamalla hiukan turkkilevyä (jonka reunaan olin tehnyt sopivan pienen kolon, että johto mahtui siitä juoksemaan puristumatta). Sähkö tuli maista ulkokäyttöön tarkoitetulla jatkojohdolla.
Myöhemmin sitten laitoin kiinteämmän ratkaisun eli maasähkökeskus pistorasioineen ja "ottotöpseli" johtoineen. Tein itse kaikki kaapelivedot ja ammattisähkäri teki sitten kytkennät ja asensi pistorasiat. - Venesähköistä
10-14 kirjoitti:
Perustelepa tuo väitteesi jollain lainsäädäntö- tai viranomaislinkillä. Oma käsitykseni on, että koska veneen maasähkö merkitsee kytkemistä valtakunnan verkkoon, tulee asennusten olla määräykset täyttäviä ja TI-viritykset ovat kiellettyjä. Olennaista on se, onko asennus luonteeltaan kiinteä; jatkojohtosysteemi on täysin laillinen. Minulla oli edellisessä veneessä pitkään niin, että akun vieressä oli verkkovirtalaturi, jonka töpselin sai esiin nostamalla hiukan turkkilevyä (jonka reunaan olin tehnyt sopivan pienen kolon, että johto mahtui siitä juoksemaan puristumatta). Sähkö tuli maista ulkokäyttöön tarkoitetulla jatkojohdolla.
Myöhemmin sitten laitoin kiinteämmän ratkaisun eli maasähkökeskus pistorasioineen ja "ottotöpseli" johtoineen. Tein itse kaikki kaapelivedot ja ammattisähkäri teki sitten kytkennät ja asensi pistorasiat.Yritin etsiä perustetta netistä, en löytänyt. Tietoni on peräisin hyvinkin pätevältä sähköasentajalta, jolla itsellään on kaikki pätevyyspaperit. Uskon hänen puhuneen totta, ja sen mukaan olen toiminut ja asentanut. Pidän lähdettä luotettavana, joskaan nyt en tahdo henkilön nimeä netissä levitellä. Tietäisiköhän joku muu ihan virallista lakipykälää tms? Olisi minustakin sinänsä muelenkiintoista lukea se.
- surffiukko
Tarvitset kunnollisen maasähkökeskuksen vikavirtasuojalla, venekäyttöön soveltuvan kiinteästi asennettavan akkulaturin ja joko manuaalisen kytkimen käyttöakkujen ja käynnistysakkujen välille sekä tietysti maasähköliitännän. Toinen vaihtoehto on toteutus automaattisella jakodiodilla. Johtojen vetäminen on aikaa viepää hommaa ja se nkannattaa tehdä itse. Kytkennät jättää sitten sähkömiehelle. Muista tiivistä läpiviennit ja vedonpoisto.
- freewind
Enpä ruvennut itse säheltämään,vaan ostin Clix merkkisen valmiin maasähköjärjestelmän minkä saa kytkeä ns. matti meikäläinenkin kun liittimet muotoiltu siten ettei saa väärin kytketyksi. Laturiksi ostin waecon 15A laturin mikä antaa starttiakulle pienen latausvirran(2A).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",175063Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1012301- 1351988
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee481858Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171650"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551256Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu111892Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää48831Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.302826Kaupungin yt
Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l24654